مردِ تنها ...!

شروع موضوع توسط mojtaba_mm ‏30/3/12 در انجمن اشعار کاربران

تاپیک مردِ تنها ...! تالار اشعار کاربران در persian-music.org.

  1. mojtaba_mm

    mojtaba_mm عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/3/12
    ارسال ها:
    44
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    web master
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +67 / 0 / -0
    ترانه ای که خیلی دوسش دارم
    یه جورایی واسم حس نوستالژیکی داره
    از این ترانه واسه اینکه تاثیرش بیشتر بشه مجبور شدم کوتاهش کنم و چند بیتش رو کنار بزارم ولی بازم واسم دوست داشتنیه

    مرد ِ تنها

    بادوبارون ، اشکه ِ ناودون/ تلخیه هوای پاییز
    یه بغل نامه و دس خط / یه دله از غُصه لبریز

    یه صدای پیر و کهنه / که دیگه نفس نداره
    مدتی هست که به دنیاروی خوش نشون نداده

    وقتی چشماشومی بنده / خواب دیروزو میبینه
    با یه تصنیف قدیمی خاطراتش جون میگیره

    یاد روزای غریبی که به دنیاش گره خوردن
    قاب عکسهای قدیمیش/همه از کهنگی مردن

    دیگه دستی رو نداره که نوازشش کنه
    به کدوم نگاه و لبخند میتونه دلخوش کنه

    وقتی رویاهاش به روزایی که سوختن دلخوشه
    درده این قصه ی تاریک ، مَردو درجا میکشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  2. Mohammad_Gohari

    Mohammad_Gohari عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏9/9/09
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    IRAN
    امتیازات:
    +116 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام
    اگر دوستانِ روشنفکر ما ، بنده رو به عصر حجری بودن و این چیزها متهم نکنند!!!
    (ظاهرا کسی که پایبند به قافیه باشه این لقب بهش تعلق میگیره) باید عرض کنم که در بعضی قسمت ها قافیه ها مشکل دارند
    اما احساس کار زیباست و فضای خوبی داره
    موفق باشید...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  3. aramsaudal

    aramsaudal عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/11
    ارسال ها:
    102
    محل سکونت:
    سنندج
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    به نظر من در شعر بیان احساسات بیشتر از قافیه مهمه

    ممکنه یه کار ریتمیک باشه با قافیه های زیبا ولی محتواش پوچ باشه

    توی موسیقی هم این مسئله زیاده که خوب هم جواب داده و یارو(تهی و ساسی)میاد ریتمیک می خونه درصورتی که ما فقط قر میدیم و بویی از شعر نبرده ولی کسایی مثل داریوش وقتی میری توی فضای شعر گم میشی و گیج

    این یک مسئله است که تعدادی از شاعرا محتوا رو بی خیال شدن و همش قافیه های هم وزن می نویسند

    ایشون هم به محتوا دل داده و قافیه اومده براش ننشسته تا قافیه پیدا کنه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  4. nasrin_ebad

    nasrin_ebad ترانه سرا عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/9/11
    ارسال ها:
    261
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +243 / 0 / -0
    درود برشما
    نمیخوام نظر دوست گرامی مون جناب aramsaudal رو کنار بذارم ،ولی باید عرض کنم همونطور که جناب گوهری عزیزم هم فرمودند این شعر علاوه بر زیبائی مشکل قافیه و البته از نظر من مشکل وزنی هم داشت . اما در کل زیبا بود ، بخصوص این مصرع به دل من نشست :
    یاد روزای غریبی که به دنیاش گره خوردن
    قاب عکسهای قدیمیش/همه از کهنگی مردن
    شاد باشید .
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏30/3/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  5. Mohammad_Gohari

    Mohammad_Gohari عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏9/9/09
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    IRAN
    امتیازات:
    +116 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با بخشی از حرفاتون موافقم ، اما منظورتون رو متوجه نشدم از اینکه گفتید کسی مثل داریوش وقتی میری تو فضای شعر گم میشی و گیج
    اتفاقا نمونه کامل ترانه ساده و در عین حال با مفهوم عمیق ترانه هایی هست که جناب داریوش خوندند بستگی داره چطور به موسیقی نگاه کنید اگر موسیقی رو فقط صدای بدونیم که توی سر آدم باید مثل پتک کوبیده بشه بله چیزی از اشعاری که آقای داریوش اجرا کردند قابل فهم نیست ، اما با کمی تامل در کارها میشه کاملا پیام و مفهوم هر ترانه رو برداشت کرد...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  6. aramsaudal

    aramsaudal عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/11
    ارسال ها:
    102
    محل سکونت:
    سنندج
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    داداش من.منظورم از گم میشی و گیج زیبایی اشعار و مفهومش است نه سختی و غیر قابل فهم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. M19

    M19 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/4/10
    ارسال ها:
    363
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +279 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, reason
    سلام. احساس کار خوب بود. از نظر قافیه و وزن کمی اشکال داره ولی در کل کار زیباییه. موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. Mohammad_Gohari

    Mohammad_Gohari عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏9/9/09
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    IRAN
    امتیازات:
    +116 / 0 / -0
    نرم افزار:
    من عذر خواهی می کنم به خاطر برداشت بدم ، مرسی که توضیح دادی :smile (72):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  9. mojtaba_mm

    mojtaba_mm عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/3/12
    ارسال ها:
    44
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    web master
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +67 / 0 / -0
    از این که در این تاپیک یه بحث خوب رو باعث شدم خوشحالم
    ولی من بر این باورم که بعضی مواقع حس وقتی بر وزن وقافیه قلبه منه امروزه تاثیر کار رو دوصد چندان میکنه
    این درحالیه که توی موسیقی امروز و پاپیولار این دوره باید قبول کنیم که شعر هایی که زمانی غوغا میکردن و همین الانم ما اونا رو از خواننده های محبوبمون میشنویم و کلی خاطره ازشون داریم مثل اساتیدی همچون جنتی عطایی - اردلان سرافراز و ..........دیگه در عین محشر بودن از حوصله شنونده خارجه
    شنونده دوست داره یه حس زیبا رو تو کلمات ساده - عامیانه ولی در عین حال استثنایی بشنوه
    کسایی مثل روزبه بمانی - زهرا عاملی - حسین صفا - امیر ارجعینی مونا برزویی - محسن یگانه - رضا صادقی ............ به نحو عالی انجامش دادن
    و میبینیم که چقدر مورد توجه هستن
    رضا صادقی در حالی که شعرهاش به نداشتن وزن و قافیه متهم بوده و هست ولی حس فوق العادشون این معایب رو اصلا به چشم شنونده نمیاره
    همومن جوری که داریوش هم در آلبوم آخرش میبینیم از ترانه های به نظر من استاد روزبه بمانی به عالیترین شکل رخ داد
    منم بدون شک از این قائده مستثنی نیستم و عاشق ترانه های این عزیزان هستم و از اینکه بگم تحت تاثیر این شعرا هستم اصلا ابا و ترسی ندارم
    و بگم روزبه بمانی استاد غایب و همیشگیه منه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  10. Mohammad_Gohari

    Mohammad_Gohari عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏9/9/09
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    IRAN
    امتیازات:
    +116 / 0 / -0
    نرم افزار:
    در این مورد که عنصر احساس و خیال مهمترین بخش شعر و ترانه هست و موسیقی یا همون وزن و قافیه در اولویت بعدی قرار دارند کاملا موافقم
    اما اشعار و ترانه های آقای صادقی هم کاملا دارای وزن و قافیه هست (تا اونجا که من یادمه)
    و چیزی که در مورد آقای بمانی هم در ذهن من هست تقریبا تمام کارهای ایشون چه در آلبوم جناب داریوش و چه در دیگر کارها کاملا بر پایه ی وزن و حتی دارای سیلاب برابر هست :

    دنیای این روزای من / هم قدِ تن پوشم شده
    انقدر دورم از تو که / دنیا فراموشم شده
    ...
    هم سنگ این روزای من/ حتی شبم تاریک نیست
    اینجا به جز دوری تو / چیزی به من نزدیک نیست

    با همون وزنی که شروع شده ادامه پیدا کرده و به پایان رسیده ، قالبی هم که برای چینش قافیه انتخاب شده تا پایان همینه این امر تقریبا در تمام کارهای آقای بمانی وجود داره

    موفق باشید...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. mojtaba_mm

    mojtaba_mm عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/3/12
    ارسال ها:
    44
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    web master
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +67 / 0 / -0
    منظوره من در ترانه ترانه سبک امروز ما در مقایسه با ترانه سنگین دوره های گذشته است
    من مصاحبه ای از آقای بمانی خوندم که یه جاهایی می بایست وزن وقافیه رو فدای حس و حال ترانه کرد و این نیاز موسیقی امروزه است
    در ضمن آقای رضا صادقی که در این امر یه جورایی استاده واسه خودش میتونید ترانه زبونه آسمون - خوب و بد - دلم گفت از آلبوم دیگه مشکی نمی پوشم رو ترانه هاشو بدون ملودی و صدای خواننده گوش کنید
    و آقای بمانی همون جور که گفتم استاد ترانه سدایی حال حاضر ایرانه
    واینقدر طی این دهه پیشرفت کرده که جایی اشکال گیری ازشون نیست و به بلوغ ترانه رسیدن ولی باز ترانه بچه که در آلبوم شلیک فرزاد فرزین گفتن رو به همون شکلی که گفتم مشاهده کنید

    در ضمن کل ترانه که نمیشه بی وزن و قافیه باشه شاید این در یک بیت و مصرع از ترانه اتفاق بیفته نه کلش همون جور که تو ترانه های منم همین جور هست
    ولی با احترام به نظره دوستان من حس و حال ترانه برام در درجه اول هستش
    و اون حس ترانه هست که کلمات رو واسم جور میکنن و حسمه که قافیه میسازه نه وزن و قافیه های اجباری
    بازم این نظر شخص بنده است با احترام فراوان به تمامی اساتید ترانه سرایی این تالار
     
  12. bluray

    bluray ترانه سرا عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏9/5/11
    ارسال ها:
    334
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +111 / 0 / -0
    نرم افزار:
    مبحث قافیه های آوایی و قافیه چیدن به شکل عادی از هم جدا هستند .

    ->قافیه چیدن عادی که اصطلاحا به اون قافیه کردن هم میگن ، داشتن فقره ای صامت همسان در بخش پایانی مصراع های یک شعر و یا ترانه رو شامل میشه که البته تاثیر مصوت ها غیر قابل انکار هست .

    ->اما قافیه های آوایی مبتنی بر مصوت ها هستند و صامت ها هستند که هم آهنگی مصوت ها رو تقویت می کنند و در واقع اینجا دیگه تکرار صامت ها و همسان بودن آنها در درجه اول قرار ندارند .

    -------------
    بسته به تعاریف غیر رسمی بالا که برداشت خود من هستند ، پر واضخ هست که استفاده از قافیه های آوایی نیازمند ظرافت ، دقت و البته ذوق بیشتری هستند . استفاده از هیچ کدوم از دو مورد فوق در ترانه اشکالی نداره (باز از نظر من) اما باید اگر استفاده میشه حتما درست استفاده بشه !! چیزی بین این دو مفهوم نداره !! گاها شاهد این اتفاق هستیم که قوافی حاصله فرم مناسبی ندارند و از نظر خواننده مورد قبول واقع نمی شوند . این یک ضعف هست که بر کیفیت اثر ، تاثیر منفی داره .

    شرمنده زیاده گوئی شد . شاید اینجاا جاش نبود .
    ================
    در مورد این ترانه باید بگم حس خوب بود . وزن کار موج داشت و یه مقدار عوض شد در طول ترانه ، مخصوصا در بند پایانی . با محمد عزیز هم موافقم . برای مثل بند یکی مونده به آخر مشکل قافیه داره .

    موفق باشید
     
  13. mojtaba_mm

    mojtaba_mm عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/3/12
    ارسال ها:
    44
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    web master
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +67 / 0 / -0
    ممنون دوست عزیز
    نظراتتون بسیار خوب هستن
    موافقم چون شما حتما تجربه بیشتری دارید همینجور محمد عزیز
    ولی همون جور که گفتم برای ترانه سرای آماتور(خودم رو عرض میکنم) مشکل قافیه یا وزن در یک بیت از ترانه سرای عادی و استفاده از کلمات جدید واژگان خاص و در عین حال متناسب میتونه نقطه قوت اون شخص باشه چیزی که من در مورد خودم نه از دوستانم بلکه از دوستانی که دستی بر آتش دارن تو این وادی
    ولی باز هم تشکر از نقد و بررسی شماها
    امیدوارم همه موفق باشن
    دوست دارم یه دو بیت در اینجا تقدیم دوستان کنم چون از همه شما عزیزان بخاطر راهنماییتون متشکرم

    به دیواره اتاقم تکیه میدم / برای خاطراتم قصه میگم

    هنوز یادت کناره لحظهامه / هنوزم باتو بودن ازخدامه

     
  14. kalameh

    kalameh عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/11
    ارسال ها:
    105
    محل سکونت:
    lahijan
    امتیازات:
    +135 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    منم با نظر آقا مجتبی کاملا" موافقم...به نظرم استفاده از کلمات خاص و جدید واقعا" گاهی اوقات لازمه که حتی قافیه و وزن رو نیز فدای خودش کنه. مخصوصا" موزیک پاپ حال حاضر کشور ما واقعا" باید به این موضوع توجه داشته باشه. چون ما داریم به یه نوع تکرار تو ترانه هامون میرسیم. ترانه های ما شدن یه سری کلمات مشخص مانند: عشق و رویا و مردن و سکوت که با وزن های مختلف و به لحن های متفاوت ادا میشن. به نظر من همین یکی از دلایل موفقیت آقای بمانی بوده .که مثال های زیادی هم میشه زد که از حوصله این تاپیک خارجه
    در مورد شعر هم آقا مجتبی خوب بود ولی شعرای قبلی رو از همون نظر جدید بودن بیشتر دوست داشتم
    منو به خاطر زیاده گویی ببخشید
     
  15. Mahdira

    Mahdira عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/2/12
    ارسال ها:
    25
    محل سکونت:
    Deathly Country
    امتیازات:
    +17 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    من از این شعر همینجوری که هست خوشم اومد

    برای آهنگسازی خوبه
     
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - مردِ تنها
  1. AminSHeykhi
    پاسخ ها:
    2
    نمایش ها:
    155
  2. Mohammad Sedighi
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    126
  3. آرنیکا
    پاسخ ها:
    4
    نمایش ها:
    253
  4. artman
    پاسخ ها:
    21
    نمایش ها:
    991
  5. daghebabak
    پاسخ ها:
    2
    نمایش ها:
    255