پروژه صدابرداری مرثیه جنگل-لایو (ارکستر ملی سایه اصفهان) / مهرداد یزدانی / با صدای مهدی روغنی

شروع موضوع توسط siiro ‏19/1/14 در انجمن معرفی پروژه های تکمیلی

تاپیک مرثیه جنگل-لایو (ارکستر ملی سایه اصفهان) / مهرداد یزدانی / با صدای مهدی روغنی تالار معرفی پروژه های تکمیلی در persian-music.org.

  1. siiro

    siiro عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/12/09
    ارسال ها:
    414
    محل سکونت:
    شهرکرد
    امتیازات:
    +94 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, nuendo
    این کار برای تابستون امساله (1392)
    این دومین تجربه صدابرداری من از ارکستر ملی بود و البته سخترین تجربه!
    این کار به صورت مستقیم از میکسر ریکورد شده و حتی از پلاگین های مسترینگ هم استفاده نکردم
    تجهیزات به کار رفته اینا هستن:
    میکسر Yamaha 2414 fx دو عدد به این صورت که کل ارکستر زهی شامل خط 1 و 2 ویلن ، آلتو ها ویلن سل و کنتر باس به همراه فلوت و کلارینت داخل یک میسکر داده شدن و سازهای مضرابی مثل تار / سنور / تار باس و تنبک/ وکال / و نی به میکسر دیگه
    برای مایسر ارکستر از مایک AKG c1000 استفاده کردم
    سایر ویلن ها خط 1 و 2 از JTS NX9 برای نفرات اول و js 1 و sm pro به صورت آمبیانس
    برای آلتو ها از shure sm 58 استفاده کردم
    وکال ev re510
    کنتر باس shure sm 57
    ویلن سل shure sm 57
    ویلن سل jts nx8.8
    نی ev N/D367
    تار akg c1000
    تار باس jts nx 9
    تنبک shure sm 57
    فلوت ev N/D367
    کلارینت ev N/D367
    سنتور ev N/D367 و shure sm 57

    من در این کنسرت به قول معروف چند چالش داشتم:
    1- در اکثر کنسرت ها این مشکل وجود داره که نمیشه لول صدای وکال رو اون طوری که دوس داری تنظیم کنی و باید همیشه بالاتر از حدی در میکس استدویی هست بگیری چون هم خود خواننده و هم تماشاچی ها نا راضی خواهند بوذ
    2- صدایی که در زمان اجرا میشنوی بسیار متفاوته با صدای ریکورد شده! به عنوان مثال هجم صدای ویلن خط 1 و 2 خیلی بیشتر از صدای ریکورد شده در سالن شنیده میشد به همین دلیل در ریکورد کمی صدای ویلن خط 1 و 2 کم شندیه میشه و همچنین صدای سازهای مضرابی برای سالن خوب بود ولی در ریکورد گاها زیادتر شنیده میشه!

    3- نداشتن تجهزیات تخصصی این کار مخصوصا مایک های مخصوص این کار

    دوستان لطف کنن نظرشونو در مورد صدا برداری این کار بگن و ایراداتی که به ذهنشون میرسه
    ممنون

    اینم یه عکس که زمان ساند چک گرفتم البته بابات کیفیت بدش ببخشید
     

    فایل های ضمیمه:

    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  2. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    اول از همه ممنون از شما به خاطر به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون چرا که بسیاری از کاربران به این تجارب نیاز دارن.

    در مورد صدابرداری لایوتون همه چیز در سطح تقریبا خوبی بود. دقیقه 3:05 ظاهرا کمی با افزایش داینامیک ناگهانی مواجه شدید که احتمالا یا به دلیل عدم کنترل آمبیانس صحنه است (اگر آمبیانس صحنه رو ریکورد کردید به صورت جداگانه) یا از عدم کنترل وکال هست.

    کامپرس وکال با Ratio خیلی پایین مثلا 2:1 خیلی میتونست تاثیر گذار باشه.
    اگر برای مایک هاتون بیشتر هزینه کنید به مراتب نتایج بهتری رو کسب خواهید کرد.

    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. siiro

    siiro عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/12/09
    ارسال ها:
    414
    محل سکونت:
    شهرکرد
    امتیازات:
    +94 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, nuendo
    ممنون از شما که وقت گزاشتین
    اون افزایش داینامیک دقیقا یه دلیل عدم کنترل وکاله! فک کنم خواننده به مایک نزدیک شد و کافی بود که من کمی فیدر رو می اوردم پایین! معمولا خواننده ها یه استرس خاصی دارن و این استرس باعث میشه که دلشون بخاد صداشونو بیشتر بشنون که در صورتی که صدا شونو بیشتر از سایر سازها نداشته باشن حتی ممکنه روی نحوه ی اجراشون تاثیر منفی بزاره اینه که نمیشه دست به فیدر خطشون زد! مگر اینکه اینقدر اسمت به عنوان صدا بردار بزرگ باشه که جرات نکنن چیزی بگن!
    البته این مشکل با ایرفون یا همون هدفون های مخصوصی که خواننده ها توی گوشون میزارن حل میشه اما ارزون ترینشون 3 تومن پولشه

    تا حالا از کامپرسور در لایو استفاده نکردم و تجربشو نداشتم و نمیدونم معمول هست استفاده بکنن یا نه چون شنیدم تولید فید بک می کنه!

    و در پایان همون قصه ی همیشگی نداشتن پول برای خرید تجهیزات!
    بازم ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    درسته ایجاد فیدبک میکنه اما فقظ زمانی که gain کافی نداشته باشین یا فیدر رو بالا قرار بدین. در کل استفاده از کامپرسور کار معمولی هست اما با رعایت جوانب احتیاط. چندین مقاله در مجله SOS در این مورد وجود داره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,011
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,225 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    در فیلد صدابرداری لایو، تخصصی ندارم ولی چون صرفاً تجربه هایی داشتم، جرات کردم که چیزی بنویسم!
    قضاوت برای صدابرداری لایو از طریق فایل ریکورد شده، کمی سخته. چون نتیجه ی کار صدابردار لایو رو باید در محل بصورت لایو شنید. ولی خب، اگر اونجا خوب صدا میداده، پس قطعاً مشکلی نبوده. اگر هم مشکلی بوده، مطمئن باش مشکلت کمتر از مشکلات خود موزیسینها بوده! (از ارکستر، کلّی صدای فالشی و فولشی وناکوکی میاد!).

    اونطور که از عکس پیداست، فضا کوچک بوده؛ و خوب میدونم چقدر اذیت شدی تا در اون فضای کوچک با فیدبک ها بجنگی! در مورد کامپرسور نگران نباش. توصیه میکنم که استفاده کنی. معمولاً در همه جای دنیا برای ووکالیستها و سازهایی که بازی داینامیکی دارن؛ استفاده میشه (البته به طبَع نیاز سبک موسیقی، چون من با این سبک موسیقی که شما صدا گرفتی، آشنایی چندانی ندارم). بعضی کامپرسورها هستند که در مواقع سکوت، کار ماگزیمایز هم انجام میدن، که این نوع برای کار لایو اصلاً خوب نیست. من از کنسول Soundcraft Vi4 استفاده کردم که کامپرسور خیلی خوبی داشت و به هیچ مشکلی برخورد نکردم.

    مرثیه جنگل-لایو (ارکستر ملی سایه اصفهان) / مهرداد یزدانی / با صدای مهدی روغنی-3.jpg

    به نظر میرسه که خطهای ورودی رو، High Cut و Low Cut نکردی. صدای ووکالیست شلّیک پ و ت رو داره (پاپ نویز). من برای ووکالیست مرد 100 هرتز به پایین رو کات میکردم و برای ووکالیستهای زن هم 200 به پایین رو. اینطوری نه تنها مشکل لیکیج کمتر میشد، بلکه مشکل پاپ نویز هم برطرف میشد.

    ظاهراً روی Imaging هم کاری انجام ندادی. این دیاگرام ایمیج فایل شما بود:

    مرثیه جنگل-لایو (ارکستر ملی سایه اصفهان) / مهرداد یزدانی / با صدای مهدی روغنی-1.jpg


    من ایمیج خطوط رو هم طراحی میکردم. به هر حال توی کیفیت شنیدن در سالن تاثیر میذاره:

    مرثیه جنگل-لایو (ارکستر ملی سایه اصفهان) / مهرداد یزدانی / با صدای مهدی روغنی-2.jpg

    من نمیدونم کار استیج مانیتورینگ رو هم خودت انجام میدی یا نه (همونطور که میدونی، الآن دیگه مسئولیت کنترل استیج مانیتورینگ به عهده ی یک آدیومن مجزایی هست). اگر به عهده ی خودت هست، توصیه میکنم با تمام گرونی، حداقل 2 تا In-Ear Monitor تهیه کنی (همون مانیتورهای توگوشی). اونها در ارتباط با فیدبک مانیتور، کلی کارتو راحت میکنن:

    مرثیه جنگل-لایو (ارکستر ملی سایه اصفهان) / مهرداد یزدانی / با صدای مهدی روغنی-IEM_06.jpg-itok=HLxt9W4x.jpg

    فکر کنم سایز ریورب ووکال رو هم بالا گرفتی. این یه کمی ناهمجنسی ایجاد کرده بین ارکستر و ووکال.

    به هرحال در این مورد که تخصص من نبود، جسارت منو ببخشید.
     
    آخرین ویرایش: ‏22/1/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  6. lavayi

    lavayi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/1/12
    ارسال ها:
    66
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +30 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دوستان من نظر تخصصی نمیتونم بدم فقط یه انتقاد میخوام بکنم .من عکسی که دوست عزیزمون از اجرا گذاشته بودن رو دیدم خیلی بده که در اجراهای زنده در داخل ایران اون هم ارکستر ملی سیمهایی رو مشاهده میکنیم که تقریبا یک تار عنکبوت رو اونجا تشکیل داده و این خیلی بده . ما در اجرای های زنده ی اروپایی مثلا کنسرتهای یانی هیچ وقت این رو نمیبینیم. و به نظر من همین میتونه توی روحیه ی هم نوازنده ها و هم شنونده تاثیر منفی زیادی بذاره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,011
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,225 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    برای پیشگیری از اون شلوغی که اشاره کردید، میشه از کابلهای Snake استفاده کرد. انواع اقسامش در بازار ایران هم موجوده:

    مرثیه جنگل-لایو (ارکستر ملی سایه اصفهان) / مهرداد یزدانی / با صدای مهدی روغنی-SNA-24-204-50.jpg
    البته از سیستم میکروفون وایرلس هم میشه استفاده کرد، که من بخاطر تجربه بد از اونها، توصیه نمیکنم!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  8. siiro

    siiro عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/12/09
    ارسال ها:
    414
    محل سکونت:
    شهرکرد
    امتیازات:
    +94 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, nuendo
    اول اینکه ممنون وقت گزاشتین و لطف کردین و کار رو گوش دادین
    دوم اینکه واقعا ازتون ممنونم که منو راهنمایی می کنید و تجربیات ارزشمندتونو در اختیار من قرار میدین
    آره خوب تو سالن صدا خوب بود و کسی شکایتی نداشت
    حتی یه شب علیرضا افتخواری اوومده بود راضی بود ولی من خودم ناراضی بودم و دوس دارم خیلی بهتر از این باشه مخصوصا جنس صدای ویلن ها مه خیلی تیز و تریبل بود!


    خوب این مشکل رو تقریبا در همه سالن ها داریم و هیچ کدوم استانارد نیستن ولی در شرایطی که ما داریم سر حرام یا حلال بودن موسیقی یا نمایش ادوات موسیقی از رسانه ملی مبارزه می کنیم همین سالن ها و اجراها هم عالیه!
    کامپرسور رو باید اینسرت کنم به لاین مورد نظر یا مایک رو مستقیم به کامپرسور بزنم و بعد به میکسر؟
    من با میکسر های آنالوگ کار می کنم و Soundcraft Vi4 واسه من یه رویاست! چون با این اوضای قیمتا و دستمزد هایی که من میگیرم فکر نمی کنم بشه حتی به این نوع تجهیزات فکر کرد!



    خوب من دقیقا نمی دونم چطوری میشخ این کار رو در میکسر های آنالوک انجام داد! یه دکمه برای لو کات هر لاین هست ولی وقتی اونو می زنم کیفیت صدا به شدتت پایین میاد!
    ولی چیزی واسه های کات ندیدم!
    این کار رو چطور باید انجام بدم؟


    این کار با پن کردن خط ها انجام میشه؟
    میشه بفرمایین با چه نرم افزری این دیاگرام رو میشه ساخت؟
    امشب صدابرداری یه کنسرت دیگه رو دارم حتما این کار رو انجام میدم و نتیجه رو تست می کنم


    بله خودم انجام میدم
    دستیارام اونقد قابل اعتماد نیستن که این کار رو به اونا بسپرم! و کسی هم تو شهرمون یست که بتونه این کار رو انجام بده یه بار که این کار رو به دستیارم سپردم مجبور بودن بازن خودم خروجی ها رو که به میسکر استیج داده بودم کنترل کنم چون چند باری تا آستانه فید بک رفتن
    قیمت ایر خیلی بالاس و واسه من توجیه اقتصادی نداره! مدلی که بشه ازش استفاده کرد دس کم 3 تومن پولشه ولی فقط واسه یک نفره ! ولی اگر مانیتور خوب بگیرم تا 3 4 نفر هم میتونن ازش استفاده بکنن
    الان بزرگترین مشکل من نداشتن مانیتور خوبه! تمام جمهوری تهران رو زیر و رو کردم! چیزی که خریدش معقول باشه نیست مدل های بای آمپی هست که ست کاملش برای دو تا ماینتور 30 تومن در میاد!
    تازگی این مدل رو گرفتم
    مرثیه جنگل-لایو (ارکستر ملی سایه اصفهان) / مهرداد یزدانی / با صدای مهدی روغنی-TX1152_FMGran-trans.png
    که دیشب برای اولین بار تست کردمشون
    کیقیت خوبی داشتن ولی متاسفانه مثل همیشه مشکل فید بک داشتن و نمی تونستم ولمشونو در حدی بالا ببرم که نوازنده ها بشنون
    شما میتونید یه مدل مانیتور خوب که اکتیو باشه و مشکل فید بک نداشته باشه به من معرفی کنید؟
    am 12 dynacord مانیتور بسیار خوبیه ولی دیس کنتینیو شده و دیگه تولید نمیشه کل جمهوری هم رفتم ولی کی دیگه نداره! چیزی هم جایگزینش نزده!
    همونطور که میدونید نوازنده ها نسبت به شنونده های داخل سالن گوش قوی تری دارن و کیفیت رو بیشتر درک می کنن تا بقیه پس باید صدایی که روی استیج داده میشه بهترین باشه و برای این کار باید از مانیور خوب استفاده کرد که متاسفانه من هنوز نتونستم چیز خوبی پیدا کنم!
    من از مایک های خازنی مثل rod nt 5 و audio-technica at4041 استفاده می کنم نمی دونم فید بک به خاطر اوناس یا خوب نبودن مانیتور ها!



    بله قبول دارم
    اینم یکی دیگه از مشکلاته که خود خواننده ها یا نوازنده ها این نوع ریورب رو دوس دارن! و تا این نوع ریورب رو ندی راضی نمیشن!


    اختیار دارین استاد خیلی لطف کردین
    ممنون

    راستی اگر کسی رو میشناسین که من بتونم پیشه اون صدا برادری لایو یاد بگیرم هر جایی که باشه(ایران) بهم معرفی کنید
    بازم ممنون
     
  9. siiro

    siiro عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/12/09
    ارسال ها:
    414
    محل سکونت:
    شهرکرد
    امتیازات:
    +94 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, nuendo
    بله کاملا درست می فرمایین
    خیلی جستحو کردم تا تونستم یه مدل خوبشو درست کنم
    در خال حاضر از یه اسنیک استفاده می کنم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    درود این "Stereo correlation meter" تو همه ی پلاگین های آنالیزر هستش.
    که بیشتر daw ها خودشون به صورت پیشفرض دارند.
    و
    Real-time audio spectrum analyzer plugin (AU, VST, VST3) - Voxengo SPAN - Voxengo
    ویوز PAZ Analyzer

    موفق باشید
     
    آخرین ویرایش: ‏24/1/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. lonelyman

    lonelyman عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/9/13
    ارسال ها:
    135
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +44 / 0 / -0
    نرم افزار:
    درود,,,,دوست عزیز بسیار لذت بردم و رفت وسه سمپل کردن و بیت هیپ هاپ شدن,,,,اگه بازم بود لطفا توی سایت قرار بده,,,,مرسی بازم,,,
     
  12. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,011
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,225 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    سیرو جان لطف داری. در واقع تجربه ی صدابرداری لایو من عمر خیلی کمی داشت (22 روز) که در سنگاپور جای یکی از دوستان صدابردارمون رفتم (مشکلی براش پیش اومده بود) و تا مشکلش حل بشه، من سرویس دادم. بنابر این تجربه ی من فقط به همین Soundcraft Vi4 ختم میشه!

    کامپرسور و بعضی دیگه از پراسسرها رو خود ساندکرفت بصورت Internal داره و در چنل استریپهای خودش میشه تعریف کرد؛ و من واقعاً نمیدونم که مرحله ی کامپرس در کجای مسیر قرار میگرفته. در واقع من از تجربیات نرم افزاری خودم در اونجا استفاده میکردم. در ارتباط با تقدم و تاخر پراسس کامپرس در مسیرهای سخت افزاری، از آقای محبی سوال کنید، ایشون بهتر راهنمایی میکنن.

    در ارتباط با های High Cut و Low Cut باز هم به نظرم دیوایس سخت افزاری باید استفاده کنی. چون اینطور که میگی، Low Cut میکسرت چندان جدی کار نمیکنه. برای کات کردن، در اصل حد هرتز رو خودت باید تعیین کنی، و فقط یک دکمه خالی این امکان رو بهت نمیده. و ضمناً با کات کردن 100 هرتز و پایین تر در چنل ووکال، اصولاً نباید افت کیفی داشته باشی. البته میدونی که محدوده هایی که باید کات بشن، در هر چنل، به نسبت نوع منبع صوتی، فرق میکنه. مثلاً برای پیکولو از 400 هرتز به پایین کات بشه، هیچ مشکلی پیش نمیاد. ولی برای ویولنسل حتی کات کردن 100 هرتز به پایین هم بهش صدمه میزنه.

    برای Imaging، چیدمان با پنینگ میتونه تا حدودی صدای خروجی رو به وضعیت ایمیج شده نزدیک بکنه. حالا چیدمان با پنینگ هم باز بهتر از میکس نقطه ای و مونو هست. این کار چیدمان پن رو حتماً انجام بده. مطمئنم که در چنلهای میکسرت امکان برای پن وجود داره.

    اون دیاگرام رو بعضی از پلاگینها دارن. مثل اوزون و T-RackS. در تصویرهای بالا، من از T-RackS استفاده کردم.

    ببین بحث استیج مانیتورینگ، یک بحث بسیار مهمیه که اگه توش مشکل داشته باشی، بسیار برات اذیت کننده و اعصاب خرد کن میشه! من معتقدم که در کار لایو برای استیج مانیتورینگ، نباید زیاد در پی کیفیت باشی (برعکس کار استودیو)، چون نوازنده یا ووکالیست، از تو کیفیت نمیخوان، بلکه فقط یک صدای عادی برای کنترل گوش و ریتم میخوان. البته اگر از خودشون سوال کنی، بلافاصله میگن: کیفیت میخوایم! ولی کار مانیتور در استیج، موزیک باحال پخش کردن برای نوازنده نیست که بریم سراغ کیفیت بالا! هر نوازنده یا ووکالیست، صدای خودشو بمراتب بهتر از دیگران میشنوه، فقط میمونه شنیدن سازهایی که "ریتم" و "کوک" گوش اونها رو حفظ کنه. بنابر این من برای مانیتورهای روی استیج، فقط دوتا خط (یک خط ساز هارمونی و یکی هم کوبه ای) میدادم. البته در Soundcraft امکان انتخاب خط برای فرستادن روی استیج ماتیتور مورد نظر موجود بود؛ حالا کنسول تو رو نمیدونم.

    در مورد کم و کیف صدای مانیتورها هم از نوازنده ها و ووکالیست ها زیاد سوال نکن. اغلبشون بخاطر عدم اعتماد به نفس خودشون، به تو فشار میارن که: آقا صدای مانیتورو بیار بالا . . .! (مخصوصاً اگه آماتور باشن) هر کدومشون هم یه جوری سفارش میدن به تو، و اونوقت تو سردرگم میشی! من سعی میکردم که در حد مناسب برای هر مانیتور صدا بفرستم، حالا این وسط یکی هم اگه میگفت: آقا مانیتور منو ببر بالا، باهاش بحث نمیکردم؛ یه کمی با فیدر الکی بازی میکردم(!) میگفتم: آوردم بالا، بهتر شد؟ میگفت: آره بهتر شد!!! دو سه مورد این شکلی برام پیش اومد، جالب بود!

    در مورد برندهای مختلف مانیتور استیج، راستش اطلاعاتم خوب نیست که چیزی برات معرفی کنم.

    اگر منظورت از میکروفون خازنی، همون کندانسور هست، توصیه میکنم که حد اکثر سعی کن که کمترین استفاده رو از اونها روی استیج بکنی. چون اگه نتونی Gain اونها رو کنترل کنی، فیدبک خواهند داد. برای کنترل فیدبک کارهایی که انجام میدادم اینها بودند:

    1- اکثراً میکروفن داینامیک استفاده میکردم، مگر اینکه نوع ساز و موقعیت ایجاب بکنه. (میکروفن کندانسور در استیج معمولاً برای گروه استرینگ، کُر و ووکال سولو مناسبه. برای منبع صدای گروهی ها با چند یونیت، و یکی هم برای سولیست ووکال)

    2- چه داینامیک و چه کندانسور، برای سازها حد اکثر سعی میکردم که کاردیوید یا سوپر کاردیوید استفاده کنم.

    3- فاصله ی میکروفنها رو با منبع صدا، به حد اقل میرسوندم. به ووکالیست سولو میگفتم که حباب میکروفون رو بچسبونه به لبش! (گرچه ووکالیستها معمولاً خودشون وارد بودن)

    4- جهت میکروفونها رو طوری میچیدم که پشت به مانیتوها باشن

    5- حین ساند چک، هر لاینی رو اول فیدرش رو میذاشتم روی صفر، بعد گین مناسبش رو تعیین میکردم. (در واقع حداقل گین رو برای هر لاین سِت میکردم)

    6- حتماً High Cut و Low Cut ها رو برای هر چنل انجام میدادم. مخصوصاً High Cut ها رو؛ چون وقتی ریورب به خط اضافه میشه، بعضی سازها کم کم شروع میکنن در فرکانس بالا فیدبک دادن.

    7- بعضاً برای پیشگیری از فیدبک، رنج فرکانسی مورد نظری که با فید بک اذیت میکرد رو در مانیتور، اکولایز میکردم و پایین میآوردم.


    میدونم؛ ظاهراً اینجا خواننده ها و همینطور مداح ها(!!!) عشق ریورب و دیلی دارن! در این وضعیت برای اینکه جنس امبینت ارکستر رو با ووکال همگن بکنی، میتونی یک مقدار هم به ارکستر ریورب اضافه کنی.

    مواردی که گفتم تجربیات من بود و طبعاً چون تخصص این کار رو ندارم، نمیتونه کامل و کافی باشه. در مورد آموزش صدابرداری لایو من موردی نمیشناسم. ولی یک بار توی وب که داشتم پرسه میزدم، در تهران موسساتی رو دیدم که کلاس صدابرداری لایو داشتند. الآن هم یادم نیست کدومها بودن. یه سرچ بکنی حتماً گیر میاری.

    موفق باشی.
     
    آخرین ویرایش: ‏25/1/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
بارگذاری...