مراحل ساخت یک اهنگ چیست ؟(کامل)

شروع موضوع توسط RAMTIN895 ‏21/8/15 در انجمن مقالات و بررسی ها

تاپیک مراحل ساخت یک اهنگ چیست ؟(کامل) تالار مقالات و بررسی ها در persian-music.org.

  1. RAMTIN895

    RAMTIN895 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/1/14
    ارسال ها:
    119
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +32 / 1 / -1
    جای این مطلب در انجمن ها خیلی خالی بود گفتم قرار بدم دوستان استفاده کنند.
    تولید موسیقی را می‍توان به سه مرحله‍یِ کلی تقسیم کرد:


    - ضبط

    - میکس

    - مسترینگ


    مرحله اول: ضبط

    وظیفه تولید کننده این است که مطمئن شود که آیا تمامی Trackهای استفاده شده در موسیقی با یکدیگر همخوانی موسیقایی دارند یا خیر. تولید کننده نباید هیچگونه رابطه‍یِ شخصی با آهنگساز، ترانه‍سرا، نوازنده‍ها، تنظیم کننده و مهندس صدا داشته باشد تا در ارزیابی قطعات تحت تاثیر کسی قرار نگیرد و نظر شخصی خود را اعمال کند.

    در مرحله ضبط، صدای خواننده و صدای سازهای بکار برده شده در تنظیم آهنگ با روش های گوناگون ضبط می‍شوند، و اصوات دیگر نظیر صدای سینتی‍سایزرها و سمپل‍ها با اصوات ضبط شده همزمان (Synchronized) می‍شوند، تا راه را برای مرحله بعدی هموار کنند.

    از این مرحله شاید بتوان به عنوان مهم‍ترین مرحله در تولید موسیقی یاد کرد. کیفیت ضبط صداها، توانایی خواننده و توانایی نوازنده‍ها نقشی اساسی و تعیین کننده را در ادامه روند تولید ایفا می‍کنند. و اگر تنها یکی از موارد ذکر شده مشکل‍ ساز باشد، کار تا به آخر با مشکلاتی عدیده مواجه خواهد بود. پس برای اینکه بهترین نتیجه را در تولید موسیقی کسب کنیم، باید از بهترین تجهیزات، بهترین میکروفن‍ها، بهترین میکسرها و بهترین نوازنده‍ها و خواننده استفاده کرد، و از قبول پیشنهاداتی نظیر اینکه "در میکس این مشکل را حل می‍کنیم" باید حذر کرد.


    مرحله دوم: میکس


    در این مرحله Trackها بدون هرگونه اتوماسیون (Automation) و بدون پَنینگ(Panning) در کنار هم قرار می‍گیرند و بلندی (Level) صدای آنها بر اساس سلیقه و سبک موسیقی تعیین می‍شود، تا موسیقی تاثیر نخستین را بگذارد و چشم اندازی از آن‍چه که برای میکس پیش روی ما است، به دست آید.

    فایل ها معمولا بصورت wave یا aiff بدون هرگونه استفاده قبلی از اکولایزرEQualizer و افکت های گوناگون وارد هر کانال میکسر دیجیتال می‍شوند.

    میکس موقعی تمام می‍شود که مهندس میکس (Mix Engineer) یک مَستِر استریو(Stereo Master) را تولید کند.

    هنگام ضبط و تنظیم موسیقی بایستی سازها را طوری در موسیقی در کنار هم قرار داد، که فرکانس‍های آنها کمترین تداخل را با هم داشته باشند. برای این منظور باید فرکانس‍های سازها را مطالعه کرد، تا درک درستی از تنظیم و ارکستراسیون بدست آید. همچنین بهتر است که در تنظیم موسیقی تنوع ایجاد کنیم، و گاهی حتی خواننده را (اگر صدای فوق العاده گرمی دارد) به حال خود بگذاریم و سازهای دیگر را صامت یاmute کنیم. چنین اقداماتی در تنظیم به میکس کمک زیادی می‍کنند.

    اگر شما به عنوان مهندس میکس، تولید کننده اثر نیستید، هرگز حقی در دخالت کردن در این طور مسائل را ندارید. ناگوارترین اتفاق برای یک مهندس میکس این است که از تولید کننده اثر یا آهنگساز بشنود : "پس این صدای سینتی‍سایزر مورد علاقه‍یِ من کجاست؟"


    هدف از میکس:


    هدف ار میکس کردن یک اثر، تولید صدایی گرم، واضح، با عمق بسیار و قوی است. صدایی که در آن تمامی عناصر موسیقی با وضوح کافی قابل شنیدن و هماهنگ با ژانر موسیقی هستند.

    گاهی حذف صدایی که بودن و نبودن آن چندان تاثیری بر موسیقی نمی گذارد، می‍تواند به ایجاد وضوح سازها و صداها در اثر کمک کند.


    چند نکته:

    - اگر اثر خودتان را میکس می‍کنید و از نتیجه‍یِ کارتان راضی نیستید، یک کپی دیگر از کار تهیه کنید. همه‍یِ افکت‍ها و اکولایزرها و پنینگ‍ها را بردارید و با گوشی شاداب دوباره شروع کنید. یادتان باشد که گوش شما ماهیچه نیست که هر چه از آن بیشتر کار بکشید، قوی‍تر شود. گوش یک ارگان در بدن است و هرچه بیشتر از آن کار بکشید، از کارآیی آن کم می شود، و دیگر نمی توان به آن اطمینان کرد.


    - از دوستان خود که تجربه‍یِ بیشتری دارند و از نظر سلیقه به شما نزدیک هستند، کمک بگیرید و از آنها بخواهید که به شما پیشنهاداتی کنند. هرگز گمان نکنید که اگر از کسی سوالی بپرسید به شما توهین می شود!



    - در میکس به خودتان یک وقت محدود بدهید. نود درصد کار میکس باید بعد از حداکثر 4 ساعت انجام شود. باقی کار اعمال ریزه‍کاری‍ها است، که ممکن است روزها بطول انجامد و البته زمان آن به فرد و تجربه‍یِ او بستگی دارد.



    رساندن میکس مستر (Mix Master) به استودیوی مسترینگ (Mastering Studio)


    - اگر با سیستم Native کار می کنید، یا به عبارت دیگر از میکسر آنالوگ استفاده نمی کنید، فایل میکس مستر را بصورت 32-bit floating point با فرمت wave یا aiff به استودیویِ مسترینگ منتقل کنید. اکثر DAWها(Digital Audio Worksation) این امکان را به ما می دهند. در غیر این صورت خروجی را در DAW روی 24-bit تنظیم کنید.


    - از آنجایی که در محیط 24-bit برای کنار آمدن با Overها مشکل خواهید داشت، حتما از یک لیمیتر Brickwall قابل اطمینان نظیر Sonnox Limiter استفاده کنید.



    - برای پیشگیری از ایجاد مشکلاتی در BLER (Block Error Rate) حتما فایل ها را با سرعتی پایین روی CD-R یا DVD-R منتقل کنید.


    - اگر میکس را در محیط ایده‍آلِ 32-bit floating point انجام دادید و مجبور شدید که فایلی به عمق بیت (Bit Depth) 24 به استودیوی مسترینگ منتقل کنید، یا از لیمیتر Brickwall بدون دیترینگ (Dithering) استفاده کنید و یا اینکه از یک لیمیتر ساده استفاده کرده و سیگنال را به عمق بیت 24 دیتر کنید.



    - برای تولید CD از سمپلینگ ریت 44 کیلوهرتز استفاده کنید. اگر مجبور به تبدیل سمپل ریت شدید (مثلا از 48 به 44 کیلوهرتز) حتما از یک تبدیل کننده یا SRC (Sample Rate Converter) بسیار با کیفیت استفاده کنید.


    - اگر تبدیل کننده‍یِ خوبی در دستری ندارید، فایل را دست نخورده به استودیویِ مسترینگ منتقل کنید.



    - از اعمال fade out قبل از مسترینگ بپرهیزید. مگرآنکه آن fade outجزیی از تنظیم موسیقی باشد.


    - فایل ها را بر اساس ترتیب آن‍‍‍ها در آلبوم نامگذاری کنید: به عنوان مثال (01-32 bit ahange man.wav).




    مرحله سوم: مسترینگ


    مهندس مسترینگ میکس‍های مختلف را به هم هماهنگ می‍کند، طوری که همگی یکدست بگوش برسند. ممکن است این میکس ها در استودیوهای مختلف شکل گرفته باشند، یا در زمان‍های دور و نزدیک انجام شده باشند. اما پس از مسترینگ موفق همه‍یِ میکس‍ها با یکدیگر هماهنگ شده، و حتی برای شنیدن آهنگ بعدی در آلبوم بعد از مسترینگ به ندرت مجبوریم که صدای موسیقی را بالا ببریم، تا وضوح لازم را پیدا کند، یا از صدای آن کم کنیم، که گوش خراش بنظر نرسد.

    درمسترینگ بلندیِ (Level) صداها به دقت تنظیم می‍شود، و میکس برای اساس منحنیFletcher-Munson شکل می‍گیرد تا تمامی فرکانس‍های موجود در موسیقی، در هر دستگاهی (پخش اتوموبیل، پخش کوچک آشپزخانه و غیره) در هر حجمی (Volume)از صدا به خوبی به گوش برسد.



    منحنی Fletcher-Munson


    در استودیوی مسترینگ اشتباهاتی که در میکس بر اثر آکوستیک استودیویِ میکس بوجود آمده، رفع می‍شوند. اگر میکس و مسترینگ را در یک اتاق ثابت انجام دهید، این مشکلات پوشیده باقی می‍مانند. به همین دلیل همواره توصیه می‍شود، که میکس و مسترینگ در دو استودیویِ مختلف انجام شود.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
    • قدیمی قدیمی x 1
  2. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,746
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,809 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    دوست عزیز مراحلی که فرمودید مربوط به عنوان که ساخت یک آهنگ ذکر شده ، نیست !
    این موارد بخشی از روند تولیده
    وقتی کلام یا ترانه ایی نباشه ( با فرض اینکه کار با کلام باشه )
    وقتی اهنگسازی انجام نگیره و تنظیمی روی اون اهنگ انجام نشه عملا این موارد وجودی نخواهد داشت یا عنوان رو عوض کنید یا اصلاح بفرمائید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 12
    • موافقم موافقم x 1
  3. ariyan-beheshti

    ariyan-beheshti عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/7/15
    ارسال ها:
    239
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    گیلان/تالش
    امتیازات:
    +57 / 2 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, FLstudio
    بنده هم میخواستم بدونم
    مراحل آهنگ سازی چیست؟
     
  4. RAMTIN895

    RAMTIN895 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/1/14
    ارسال ها:
    119
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +32 / 1 / -1
    ما همیشه هر چی نوشتیم یکی اومد گفت اشتباه میگی ! اصلا هیچ مطلبی در مورد این موضوع در اینترنت نیست !!!
    شما که چیز بهتری میدونید لطفا یک مطلب در این باره بنویسید !
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,746
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,809 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    دوست عزیز دلیل جبهه گرفتن شما رو نمیدونم از کجا هستش
    اما خودتون مجددا یکبار دیگه پست من رو بخونید. !

    عرض کردم روندی که ذکر کردید با عنوان تاپیک همخونی نداره
    ضمنا توصیه میکنم قوانین سایت رو هم مطالعه بفرمائید.

    پیروز باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 11
  6. RAMTIN895

    RAMTIN895 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/1/14
    ارسال ها:
    119
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +32 / 1 / -1
    جبهه نگرفتم خداشاهده . بد متوجه شدید .
    درخواست کردم اگر مطلبی در این باره میدونید در انجمن قرار بدید لطفا
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. MRN-MUSIC

    MRN-MUSIC عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/8/15
    ارسال ها:
    44
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز - تنظیم کننده - معمار
    محل سکونت:
    SHZ
    امتیازات:
    +54 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, FLstudio
    سلام دوست عزیز

    استاد محبی سالها تجربه در زمینه موسیقی در همه زمینه هاش رو دارن و قطعا حرف بی راه نمیزنن. روند تولید یه اثر هنری حتی قبل از نوشتن کلام یا ملودیه. مراحل ضبط و میکسومسترینگ که شما گذاشتین جزو مراحل پایانی تولید اثر موسیقیه

    ابتدا ایده مهمه و هدف از ساخت یه اثر در مرحله بعدی پرورش این فکر با ایده های مختلف و فکر کردن به نحوه اجرای موسیقی یعنی شما چیزی که میخاید بسازید رو توی ذهنتون زمزمه کنید و یکم به چالش فکری بکشیدش. بعد از اون وارد مرحله انتخاب ملودی مناسب و شعر مناسب به اون ایده میرسیم که خودش باز فرآیندیه کاملا تجربی و نمیشه گفت حتما باید شعر گفته بشه بعد ملودی روی شعر قرار بگیره یا بر عکس. حتی گاهی یه اثر ممکنه تا حدودی به مرحله تنظیم هم برسه اما شعری براش گفته نشده باشه. پس یه جای کار دیگه بستگی به سلیقه و راحتیه آهنگساز و تولید کننده اثر داره.
    مرحله بعدی اینه که اگر نیاز به ضبط داریم ابتدا وکال اتود گرفته بشه یا در صورت وجود ساز اتود سازم گرفته بشه با کار یه تست بشه هر جاش مشکلی داره تغییر کنه بعد وارد مرحله اصلی ضبط وکال نهایی و ضبط ساز میشیم. تنظیم نهایی هم همین روندو داره که باید 80 درصد تفکر و ایده پردازی و 20 درصد تکنیک اجرای این ایده ها انجام بشه. آخرین مرحله هم میکس و مسترینگ نهایی هست. البته در مورد وکال عده ای ترجیح میدن میکس وکال همزمان با اصلاح فالشی وکال و کوانتایزش انجام بشه که منم خودم ترجیح میدم وکال میکسش دقیقا بعد از ضبط نهایی انجام بشه که اگه مشکلی داشت و روی ملودی ننشست سریع تر بشه تغییرش داد.

    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  8. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    عزیزم حق با آقای محبیه
    وقتی آهنگسازی وجود نداشته باشه شما میخوای چیو ببری ظبط کنی یا میکس و مستر و .. :|||
     
  9. sharifi2020

    sharifi2020

    تاریخ عضویت:
    ‏8/10/15
    ارسال ها:
    1
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    من که خوشم اومد جالب بود
     
  10. Soheil Monfared

    Soheil Monfared عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/12
    ارسال ها:
    1,313
    شغل :
    MusicProducer/SoundEngineer
    محل سکونت:
    Chongjin,North Korea
    امتیازات:
    +1,220 / 6 / -5
    نرم افزار:
    ableton, nuendo, protools, reason
    جالب بود...

    ممنون;)
     
بارگذاری...