1- اکولايزر را ريسِت مي کنيم ( يعني گين را صفر و اکولايزر را خاموش مي کنيم) تا صدای واقعی( Flat )را داشته باشيم.
2- محدوده فريکانسی مورد نظر را پيدا مي کنيم.
3- فريکانس مشخص را وارد مي کنيم.
4- Q را تنظيم ميکنيم.
5- Gain را تنظيم مي کنيم تا به صداي مورد نظر برسيم.
6- بررسی و مقايسه نتيجه کار با صداي پردازش نشده ؛ که با خاموش کردن اکولايزر و شنيدن صدای اولیه انجام پذير است. (ميتوان تک تک باند ها را خاموش کرد يا کل EQ)
ايرادهاي صدا:
1- Hum شامل هر فريکانس آزار دهنده بم مي شود. اولين کار Rolloff Hi-pass فريکانسهای زير 40Hz . (اگر درست نشد در هر تراک ، زير محدوده فريکانسی را Rolloff مي کنيم. مثلاً برای گيتار بيس زير 40 هرتز ، کيک زير 60 هرتز ، گيتار اکوستيک زير 80 هرتز، پيانو زير 50 هرتز، وايولين زير 200 هرتز و ... ؛ اگر باز هم Hum داشتيم رکورد مشکل ندارد و ممکن است اشکال در وسايل مثلاً کابلها و ... باشد. (توجه داشته باشيد که هميشه از پايينترين نت قابل اجرای هر ساز به قبل را حذف ميکنيم تا هارمونيکهای ايجاد شده توسط نتها از بين نرود زيرا هارمونيک های پايين به صدا حجم ميدهند و در صورت حذف شدن ، صدا کم حجم يا به اصطلاح لاغر مي شود.)
2- Muddy به صدای کدر ،تيره وکثيف گفته ميشود. (مثل اينکه صدا از پشت يک پرده مخملي به گوش ما ميرسد) فريکانس مورد تصحيح بين 250 تا 300 هرتز ميباشد. که با (Q) پهنای باند باريک آن را کاهش ميدهيم و اين کاهش 4 الی6 دسی بل ميتواند باشد.
نکته: ممکن است بعد از کم کردن تا 5 دسی بل صدا شفاف شود اما تا حدی کم حجم گردد. برای رفع اين مشکل روی فريکانس 80 هرتز مقداری افزايش می دهيم؛ حدود 2 دسی بل از حجم صدا باز می گردد. لازم به ذکر است که فريکانس 300 هرتز روی اکثر صداها مرموز و تيره است.
ممکن است در شرايط مطلوب و فوق العاده (وجود نوازنده خوب ، اکوستيک مناسب و ميکروفون خوب و ...) نيازی به اکولايز کردن نباشد.
3- Nosey صدا حالت تو دماغی دارد. و فريکانس آن بين 500 تا 1500 هرتز ميباشد.(در صدای خواننده بيشتر به گوش ميرسد) در اين مواقع با اکولايزر پاراگرافيک فريکانس را پيدا مي کنيم و با پهنای باند نازک با اکولايزر پاراگرافيک کم مي کنيم.
توجه داشته باشيد هرچه به سمت Midrange می رويم بايد تغيرات اکولايزر کمتر باشد تا رنگ صدا تغيير نکند.
4- Creepy صداي مانند کشيده شدن ناخن روي سنگ. که فريکانس آن بين 3 تا 4 کيلوهرتز می باشد. و معمولاً کاهش 2 تا 3 دسی بل را روی فريکانس 3500 هرتز ايجاد ميکنيم ( اگر بيشتر کاهش دهيم رنگ صده عوض مي شود يا اينکه صدا دور ميشود ؛ مثلاً در مورد ساز گيتار صداي حرکت انگشتان روي فرت ها از بين مي رود.)
5- Brightness (Briliance)حاتی که صدا بيش از حد شفاف است يا اصلاً شفافيت ندارد. فريکانس اين حالت در حدود 5 کيلوهرتز به بالا مي باشد.بين 5 تا 8 کيلو هرتز را با پهنای باند متوسط (Q) تغيير می دهيم. مثلاً فريکانس مرکزي را 8 کيلو هرتز می گيريم و با پهنای باند متوسط تقويت يا تضعيف می نماييم.
2- محدوده فريکانسی مورد نظر را پيدا مي کنيم.
3- فريکانس مشخص را وارد مي کنيم.
4- Q را تنظيم ميکنيم.
5- Gain را تنظيم مي کنيم تا به صداي مورد نظر برسيم.
6- بررسی و مقايسه نتيجه کار با صداي پردازش نشده ؛ که با خاموش کردن اکولايزر و شنيدن صدای اولیه انجام پذير است. (ميتوان تک تک باند ها را خاموش کرد يا کل EQ)
ايرادهاي صدا:
1- Hum شامل هر فريکانس آزار دهنده بم مي شود. اولين کار Rolloff Hi-pass فريکانسهای زير 40Hz . (اگر درست نشد در هر تراک ، زير محدوده فريکانسی را Rolloff مي کنيم. مثلاً برای گيتار بيس زير 40 هرتز ، کيک زير 60 هرتز ، گيتار اکوستيک زير 80 هرتز، پيانو زير 50 هرتز، وايولين زير 200 هرتز و ... ؛ اگر باز هم Hum داشتيم رکورد مشکل ندارد و ممکن است اشکال در وسايل مثلاً کابلها و ... باشد. (توجه داشته باشيد که هميشه از پايينترين نت قابل اجرای هر ساز به قبل را حذف ميکنيم تا هارمونيکهای ايجاد شده توسط نتها از بين نرود زيرا هارمونيک های پايين به صدا حجم ميدهند و در صورت حذف شدن ، صدا کم حجم يا به اصطلاح لاغر مي شود.)
2- Muddy به صدای کدر ،تيره وکثيف گفته ميشود. (مثل اينکه صدا از پشت يک پرده مخملي به گوش ما ميرسد) فريکانس مورد تصحيح بين 250 تا 300 هرتز ميباشد. که با (Q) پهنای باند باريک آن را کاهش ميدهيم و اين کاهش 4 الی6 دسی بل ميتواند باشد.
نکته: ممکن است بعد از کم کردن تا 5 دسی بل صدا شفاف شود اما تا حدی کم حجم گردد. برای رفع اين مشکل روی فريکانس 80 هرتز مقداری افزايش می دهيم؛ حدود 2 دسی بل از حجم صدا باز می گردد. لازم به ذکر است که فريکانس 300 هرتز روی اکثر صداها مرموز و تيره است.
ممکن است در شرايط مطلوب و فوق العاده (وجود نوازنده خوب ، اکوستيک مناسب و ميکروفون خوب و ...) نيازی به اکولايز کردن نباشد.
3- Nosey صدا حالت تو دماغی دارد. و فريکانس آن بين 500 تا 1500 هرتز ميباشد.(در صدای خواننده بيشتر به گوش ميرسد) در اين مواقع با اکولايزر پاراگرافيک فريکانس را پيدا مي کنيم و با پهنای باند نازک با اکولايزر پاراگرافيک کم مي کنيم.
توجه داشته باشيد هرچه به سمت Midrange می رويم بايد تغيرات اکولايزر کمتر باشد تا رنگ صدا تغيير نکند.
4- Creepy صداي مانند کشيده شدن ناخن روي سنگ. که فريکانس آن بين 3 تا 4 کيلوهرتز می باشد. و معمولاً کاهش 2 تا 3 دسی بل را روی فريکانس 3500 هرتز ايجاد ميکنيم ( اگر بيشتر کاهش دهيم رنگ صده عوض مي شود يا اينکه صدا دور ميشود ؛ مثلاً در مورد ساز گيتار صداي حرکت انگشتان روي فرت ها از بين مي رود.)
5- Brightness (Briliance)حاتی که صدا بيش از حد شفاف است يا اصلاً شفافيت ندارد. فريکانس اين حالت در حدود 5 کيلوهرتز به بالا مي باشد.بين 5 تا 8 کيلو هرتز را با پهنای باند متوسط (Q) تغيير می دهيم. مثلاً فريکانس مرکزي را 8 کيلو هرتز می گيريم و با پهنای باند متوسط تقويت يا تضعيف می نماييم.