1. بخش مرکز دانلود افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه

مد‌ها

شروع موضوع توسط shahab2015 ‏16/2/15 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک مد‌ها تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. shahab2015

    shahab2015

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/15
    ارسال ها:
    11
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نحوه آکورد گذاری رو مد‌ها نمیدونم، مثلاً گام ماژور آکورد گذاریش به صورت ماژور، مینور،مینور، ماژور ماژور،مینور، دیمینشد و گام مینور هم ترتیب و فرمول خودش و داره ، حالا در مدها این آکورد گذاری فرمولش به چه صورتی هست؟مرسی‌
     
  2. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    502
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +1,071 / 1 / -1
    سلام شهاب جان.
    مینور و ماژور هم مد هستن.مد کوچک و بزرگ.مد های دیگه ای هم هستن که به مد های کلیسایی معروفن.منطور شما مد های کلیسایی هست که در قرون وسطا پرکاربردترین مد ها بودن.البته بعد از دوره ای که مدهای ماژور و مینور خیلی استفاده میشد ،دوباره مد های کلیسایی مورئ استفاده قرار گرفت.
    مد های کلیسایی به هشت مد تقسیم میشن.در واقع بهشون مد های هشت گانه هم میگیم.
    یه راه میانبر واسه شناختنشون هست که بهتون میگم.
    از نت ر روی پیانو شروع کنید و تا ر بعدی فقط کلاویه های سفید رو بزنین.
    یعنی:
    ر می فا سل لا سی دو ر این گام ر Dorian هست.
    نت ر به انگلیسی D نام داره.پس اگه از ر شروع کنیم گام دورین به دست میاد.
    فواصل بین نت ها رو حساب کنید،و بعد روی هر نتی که خواستین با توجه به فواصل به دست اومده مددورین اون نت رو بدست بیارین.
    مثلا می دورین:
    می فا دییز سل لا سی دودییز ر می
    این هم شد می دورین.
    واسه کورد ها هم روی هر نت با اضافه کردن فواصل سوم و پنچم کارمون راحت میشه.
    کورد های ر دورین.
    ر مینور(ر فا لا) می ماژور(می سل سی) فا ماژور (فا لا دو) سل ماژور(سل سی ر) لا مینور سی دیمینیش دو ماژور
    به همین راحتی.میبینیم که ر دورین شبیه ر مینور هست با این تفاوت که نت سی بمل در دورین بکار شده.
    ......
    حالا از نت می شروع کنید و تا می بعدی فقط کلاوی های سفید رو بزنید.میشه مد فریژین.می فریژِن.اکوردهارو مثل مد قبلی به دوست بیارین.به هر نت یه سوم و یه پنجم اضافه کنین.
    حالا از نت فا به ترتیب تا فا بعدی فقط کلاویه های سفید روبزنید تا مد لیدین به دست بیاد.lydian
    از نت سل تا سل بعدی هم که رو کلاویه های سفید برین میکسولیدین به دست میاد.
    کتاب پرویز منصوری صفحه 195 تا204......
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
    • موافقم موافقم x 1
  3. shahab2015

    shahab2015

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/15
    ارسال ها:
    11
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
     
  4. shahab2015

    shahab2015

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/15
    ارسال ها:
    11
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    سلام آقا محمد رضا مرسی‌ بابت جواب ولی‌ من باز متوجه یه سری چیز‌ها نشدم، ببینید تو اکثر کتاب‌ها میا‌‌ن دو ماژور و الگو قرار میدان و بر اون مبنا مثلا درجه دوم گام ر دورین هست و درجه سوم فریجن مد و الی‌ اخر، و این یه ذهنیتی میده که انگار اگر بخوایم مد دورین بسازیم فقط با ر‌‌ امکان پذیر هست در صورتیکه با توجه به فرمول فواصل این مد، هر نتی را می‌تونیم دورین کنیم،.. حالا من یه مثال میزنم شما ببین درست متوجه شدم: من فرض کنید می‌خوام می‌‌فریجن بسازم،با توجه به این می‌دونم بین درجات ۱-۲ و ۵-۶ نیم پرده فاصله هست این کارو می‌کنم، حالا از کجا بدونم که این مأوژور هست یا مینور که بخواهم روی درجات الگوی آکورد‌های ماژور یا مینور و بذارم؟چون به صرف اضافه کردن درجه ۳ و ۵ از تونیک مینور یا ماژور بودم آکورد مشخص نمیشه، ضمن این که رو هر درجه ای ما آکورد‌های دیگه هم می‌تونیم بسازیم ،..

    مطلب بعدی این که به نظر شما این درجات درسته:

    مد یونین: ۳-۴ و ۶-۷

    دورین: ۲-۳،۶-۷

    فریجن: ۱-۲،۵-۶

    لیدین: ۴-۵، ۸-۷

    میکسو لیدین ۳-۴، ۶-۷

    ائولین: ۲-۳،۵-۶

    لکرین: ۱-۲، ۴-۵
    .باز هم ممنون از وقتی‌ که گذاشتین
     
  5. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    502
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +1,071 / 1 / -1
    همه چیو درست متوجه شدین جز یه نکته.فریژِن گام نیست و یک مود(مد)هست.مثل مینور و ماژور.مثلا کت نمیتونیم بگیم گام دو ماژور مینور!!!یک گام یا مد ماژور داره یا مینور.فریژین و کلا مد های کلیسایی نه مینور هستن نه ماژور.بلکه خودشون مود(مد)هستن.
    چطور ممکنه بعد از اضافه کردن سوم و پنجم ماژور یا مینور بودن اکورد مشخص نشه وقتی نت های گام مشخص شدن؟؟
    مثلا میدونیم که ر دورین نت هاش از این قرارن:
    ر می فا سل لا سی دو ر
    حالا شما اکورد تنیک رو میخواین بدست بیارین.مسلما تنیک روی درجه اول درست میشه که در اینجا نت ر هست.
    خب به نت ر درجه سوم و پنچم رو اضافه کنین.که میشه فا و لا.که یه سوم کوچک و پنجم درست داره.پس کورد تنیک میشه ر مینور.
    دیگه ما نمیتونیم بیایم سوم بزرگ اضافه کنیم.چرا؟چپونت سوم بزرگ میشه فا دییر و این نت اصلا تو گام ر دورین نیست.
    پس اول نت های گام مورد نظر رو با توجه به فرمول مد مورد نطر در بیارین و بعد روی هر نت(درجه)فاصله سوم و پنجم قرار بدین.
    باز هم تکرار میکنم مد های کلیسایی نمیتونن ماژور یا مینور باشن.چون مثل ماژور و مینور مد هستن.یک گام میتونه ماژور مینور فریژین لیدین و .... باشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. shahab2015

    shahab2015

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/15
    ارسال ها:
    11
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
     
  7. shahab2015

    shahab2015

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/15
    ارسال ها:
    11
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    آقا محمد رضا خسته نباشید،

    عزیز پس من میا‌م اینجوری جمع بندی می‌کنم:

    ۱- ما با هر کدام از هفت نوت موسیقی می‌تونیم هر مدی را که بخوایم بسازیم به شرط این که فرمول فاصله‌های اون مد و بدونیم.،

    ۲- با توجه به فرمل ساختی که اون مد مورد نظر ما داره مسلما یه سری از نت‌ها دیز یا بمل می‌شه که همین‌ها وقتی‌ که فرمول تونیک،۳،۵ و برای ساخت آکورد اعمال می‌کنیم نشون دهنده مأوژور و مینور بودن اون اکورده

    ۳- برای این که من نشون بدم مطالب شما رو درست متوجه شدم یه مثالی میزنم: مد سل لکرین، پس داریم: سل، لا، سی‌، دو ر می‌، فا ، سل


    تو این مد بین درجات ۱-۲ و ۴-۵ نیم پرده فاصله هست ترتیب درجات بدین صورت تغییر میکنه: سل دیز، لا ،سی‌ ،دو دیز، ر‌‌ ، می‌‌، فا دیز


    ۴- حالا آکوردها رو با توجه به درجات قسمت ۳ و فرمولِ : تونیک، ۳، ۵ بدست میاریم. فرمول آکورد مأوژور: پایه+۲+۱،۵، فرمول آکورد مینور: پایه+۱،۵+۲ پس آکورد‌های ما به ترتیب اینا هستند: سل (دیز ؟)مینور،لا ماژور،سی‌ مینور، دو (دیز؟) مینور،ر‌‌ مینور،می‌ ماژور، فا (دیز؟)مینور


    حالا آقا نمیدونم اینای که گفتم درسته یا نه از کمک و راهنمایی شما استفاده می‌کنم، با یک دنیا تشکر
     
  8. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    502
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +1,071 / 1 / -1
    سل دییز رو از کجا اوردین؟؟؟مگه نمیخواین سل لکرین رو حساب کنین؟پس سل دییز از کجا اومد؟
    یه بار دیگه با دقت پست های قبلی رو بخونین متوجه میشین.
    من فکر میکنم یکمی زود رفتین سراغ این مد ها.
    رمول آکورد مأوژور: پایه+۲+۱،۵ این فرمول رو از کجا اوردین؟؟؟؟کورد ماژور فرمول هست:نت پایه+سوم بزرگ+پنجم درست.
    شما مسائل رو باهم قاطی کردین شهاب جان.
    ببینین وقتی با توجه به یک فرمول خاص یک گام رو با مود مشخص به دست میاریم دیگه موقع اکورد سازی هیچ نتی تغییر نمیکنه.
    مثلا گام سل ماژور رو در نطر بگیرین
    سل لا سی دو ر می فادییز سل.
    خب این گام به دست اومد.حالا دیگه چرا بیایم سل رو دییز کنیم؟
    کورد هارم خییییلی راحت با لضافه کردن یه سوم و یه پنجم به دست میاریم.
    دیگه هیچ نتی تغییر نمیکنه.مثلا کورد درجه سوم ما روی نت سی درست میشه.یه سوم بهش اضافه کنید و یک پبجم.خب این سوم خودش شد سوم کوچیک.پس کورد ما شد مینور.
    دیگه نمیدونم چرا باز دوباره میاین نت ها رو تغییر میدین.
    مشکل یه مقداری پایه ای تره.وقتی پای رو قوی نکنین قطعا تو این مراحل گیر میکنین و دریافتشون واستون سخحت میشه.
    تا دیر نشده برین از پرویز منصوری رو از ابتدا کار کنید.بخدا خیلی راحت تره.
    این محیط هم بیشتر واسه رفع اشکال هست.کسی با اینترنت به جایی نرسیده.
     
    • موافقم موافقم x 1
  9. shahab2015

    shahab2015

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/15
    ارسال ها:
    11
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    آقا محمد رضا ، همه چی‌ با هم قاطی شده یکی‌ از دلالیش این که محیط به قول شما مجازیه و مطلب ادا نمیشه، تو پست قبل تر هم چون زیر کلمه گام کسره نمی‌شد بذارم این شائبه ایجاد شد که نوشتم : گام دو مأوژور مینور و...

    در مورد گام هم مشکلی‌ نیست بالطبع شما وقتی‌ با توجه به فرمول ماژور و مینور گام مورد نظر و ساختی با توجه به نوت‌های دیز یا بمل شده تو نوت‌های آکورد‌های مربوطه هم اعمال می‌شه،

    البته فرمول آکوردی‌ها که شما پایه سوم کوچیک و پنجم می‌گید و ،،، من به یه زبون دیگه گفتم ..

    اما من بحثم سر این مد‌ها بود که اولش فرمول مد لکرین و نوشتم (۱-۲،۴-۵)و با توجه به اون سل دیز شد و باقی‌ ماجرا ...

    در مورد کتاب هم مشکل ما از منابع س که میایم اینجا‌ها سوال می‌کنیم، کتاب پورتراب یا منصوری و دارم ولی‌ بیشتر گنگ و گیج کننده س،

    به هر حال مرسی‌ از وقتی‌ که گذاشتی‌
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    502
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +1,071 / 1 / -1
    خواهش میکنم شهاب جان.
    اگه یه مدتی ساز کرده باشین و قطعه های اموزشی رو زده باشین درک این مطالب خیلی شیرین تر و راحت تر میشه.
     
    • دوستانه دوستانه x 1
  11. shahab2015

    shahab2015

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/15
    ارسال ها:
    11
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    عزیز خسته نباشید، منظور از ساز کار کردن همون ساز زدنه؟ اگه جواب مثبته بله سال‌ها ساز زدم... این مساله مد از طریق یه سایت انگلیسی زبان حل شّد، فقط همونطور که گفتم ما عادت داریم تو کتاب هامون همه چی‌ و پیچیده کنیم ولی‌ غربی‌ها دنبال ساده کردن مفاهیم هستن ( مثلا همون فرمول آکورد و اونا با عدد که منظور ۲ پرده یا ۱،۵ پرده س نشون میدن ولی‌ ما پیچیده ش می‌کنیم)و پیشرفت می‌کنن من با این زبان الکن انگلیسی مطلب و گرفتم ولی‌ به زبان مادری نه تو کتاب‌ها و نه جاهای دیگه به جوابم نرسیدم ، البته اینجا هم دوباره کامنت‌ها رو خوندم و از شما هم استفاده کردم فقط یه ذره عجله کردم واسه کامنت و قاطی‌ پاتی شد ... آقا مرسی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    502
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +1,071 / 1 / -1
    خواهش میکنم شهاب جان نظر لطفتونه.
    تو کتاب های انگلیسی زبان بیشتر فرمولشون این شکلیه که: نت پایه +سوم بزرگ +سوم کوچک(نسبت به ن نت قبلی)
    مثلا سوم بزرگ سومیه که از 2پرده تشکیل بشه.و سوم کوچک هم از 1.5 پرده.
    اره دیگه هرکسی با یه شیوه راحت تره ولی در مجموع کتاب استاد منصوری خیلی ساده شدست.اینقدر سادست که گاهی درکش سخت میشه.
    ببینید مطالب رو باید خط به خط بخونید و انالیز کنید و اگه مطلبیو متوجه نشدین به هیچ وجه به خط بعدی نرین.
    به هرحال بازم اگه سوالی بود اینجا یا تو چت خصوصی بپرسین دوست عزیزم
     
    • مفید مفید x 1
  13. shahab2015

    shahab2015

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/15
    ارسال ها:
    11
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    آقا محمد رضا من یه سوالی هم در مورد گام‌ها پرسیدم ، تا حالا کسی‌ جواب نداده شاید شما بتونین مشکل مارو حل کنید
     
  14. Farhad76

    Farhad76 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏31/1/14
    ارسال ها:
    269
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آچار فرانسه
    محل سکونت:
    Shiraz
    امتیازات:
    +235 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, StudioOne
    درود بر شما،، ممنون از توضیحات ارزشمندتون،، قبل از اینکه اقای منصوری مارو گیج کنه :biggrin: البته از ترس هنگ بیشتر بقیه تایپیک رو نخوندم و فقط جواب اول شمارو خوندم که باید ببخشیدد،، چون ممکنه بازم مجبور به توضیح بشید
    چند سوال:
    همیشه واسه بدست اوردن دورین باید الگوی فواصل رو از ر تا ر روی کلید های بکار در اورد؟؟ ینی یه چیز ثابتی هست؟؟ و همین طور در مورد فا که از لیدین بدست میاد؟؟!! (امیدوارم که منظورمو گرفته باشید)

    وچه پنجمی؟؟؟ درست دیگه؟؟؟ سومم بزرگ باشه؟؟
     
  15. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    767
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +1,094 / 3 / -0
    نرم افزار:
    protools
    همونطور که مینور و ماژو transpose میشن , مد های کلیسایی رو هم میتونی از هر نوتی شورو بکنی.
    اگه با تاریخ این مد ها کار نداشته باشیم و فقط راجب فاصله ها بنویسیم:

    ازD تا D میشه Dorian . (فقط کلید های سفید پیانو ). اینجوری دیگه همیشه یادت میمونه که فاصله و نوت های این مد چی هستن.
    حالا همین فاصله ها رو روی هر نوت شورو کنی میشه مد دورین فقط اسم نوت اوض میشه.

    D Dorian: D-E-F-G-A-B-C-D
    C Dorian : C-D-Eb-F-G-A-Bb-C
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
  16. n.abyazi

    n.abyazi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/17
    ارسال ها:
    16
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    سئوالتون واضح نیست. اگه میخواین روی یه ملدی، کورد بذارین، رایج تر اینه که روی درجات اصلی یا تنال که نت های اول، چهارم و پنجم هستن، کورد بگیرین. یعنی جاهایی که چند تا گزینه مختلف برای کورد دارین، اونی رو بگیرین که روی درجه تنال واقع شده.
     

عبارات جستجو شده:

  1. مد های کلیسایی رابطه با گام‌های بلوز

    ,
  2. اکوردهای دورین

    ,
  3. تفاوت مد و گام

    ,
  4. قواعد مد کلیسایی موسیقی لیدین