مبانی تئوریک در سبک راک چگونه است؟

شروع موضوع توسط Omid-ma ‏2/12/12 در انجمن تئوری موسیقی تکمیلی

تاپیک مبانی تئوریک در سبک راک چگونه است؟ تالار تئوری موسیقی تکمیلی در persian-music.org.

  1. Omid-ma

    Omid-ma عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/4/12
    ارسال ها:
    27
    محل سکونت:
    کرج
    امتیازات:
    +8 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, sonar
    با سلام به همه اساتید محترم..

    اول ببخشید که سوالم مبتدیانه است..

    میخواستم بدونم ساختار تئوری در آهنگسازی و تنظیم سبک راک چطوریه؟

    یعنی باید تو چه گامهایی کار کرد؟از چه آکوردهایی استفاده کرد؟معمولا سازبندی تو این سبک به چه شکله؟

    و در کل هر کمکی که تو یادگیری کمک میکنه.

    با تشکر.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. mohammad joodi

    mohammad joodi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏23/11/11
    ارسال ها:
    162
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    طهران
    امتیازات:
    +197 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    ای کاش دوستان به این سوال پاسخ میدادن
    فقط درباره تنظیم اهنگ راک باید بگم که معمولا از دو گیتار الکتریک یکی برای ریتم و دیگری برای لید و سولو
    گیتار بیس و درام استفاده میشه که خیلی ساز های دیگه هم می تونید بهش اضافه کنید

    در ادامه میخواستم از اساتید محترم بپرسم گام های سبک راک چه گام هایی هستند و هارمونی این سبک چه تفاوتی با کلاسیک داره
    ممنون میشم کمک کنید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. heaven-and-hell

    heaven-and-hell عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/4/12
    ارسال ها:
    86
    محل سکونت:
    تهران-ساری
    امتیازات:
    +87 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, sonar
    با سلام. عموماً چون سبک راک از سبک هایی چون بلوز و جز مشتق شده از گام های 7 به عنوان گام های پایه یاد میشه. اما گام یا بهتره بگم تنالیته ی کلیشه در سبک راک، گام پنتاتونیک یا 5 صدایی هست که بخاطر وجود فواصل 3 نیم پرده ای یا 1.5 پرده ای اون حال و هوای موسیقیه غربی رو القا میکنه.البته تعداد زیر شاخه های این سبک گسترده هست و از گام های دیگه هم مثل گام های ماژور و مینور هم وام میگیرن (مثل استفاده از ساز های دیگه خودتون فرمودین) ولی در حالت کلی گام پنتاتونیک هست.

     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  4. faham

    faham عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏13/9/11
    ارسال ها:
    97
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +80 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلام
    مهمترین چیز اینه که لهجه ملودی های شما باید راک باشه و دوم نوع تنظیم شماست.
    بغیر از گام های پنتاتونیک که دوستی اشاره کرده بود، بسیاری از کارهای راک تو همین گام های میننور و ماژور هستند ولی نحوه استفاده از فواصل و آکورد ها ، تنظیم و خصوصا لهجه ملودیه که حس راک رو میده. بغیر از این بسیار از ترک های راک مدال هستند یعنی از مدهایی مثل دورین ، لیدین و میکسولیدین استفاده می کنند که نوع توالی آکوردها در اونها با آهنگ های تنال (ساخته شده در گام) فرق داره. البته باید بدونید که خود گام مینور و ماژور خود دو نوع مد هستند. بررسی تئوریک مد ها و گوش کردن ملودی های ساخته شده در فضای مدال کمک زیادی به تغییر لهجه ملودی های شما خواهد داشت.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    از faham عزیز تشکر میکنم این سوال رو جای دیگه هم پاسخ دادم اینجام میدم

    کل قضیه بر میگرده به تبحر شما در القائ حس بیقراریتون اینکه از چه تکنیکهایی استفاده میکنید که برمیگرده به تبحر شما در
    1. اکور شناسی. 2.ریتم شناسی 3.ساخت ملودی خوب 4.بافت مختصر در مورد خاص راک توضیح میدم
    سازبندی استاندارد راک گیتاراکور و گیتار ملودی و گیتار بیس و درام در ساده ترین حالت اون هست.ببینید سازها جوری انتخاب شدن که بتونن با هم ترکیب بشن مخصوصا در قسمت اکور و خط باس پس اگه میخواید راک ایرانی بسازید در ساز بندی دقت کنید مثلا تار ملودی بزنه سه تار اکور بگیره(به زودی کتاب اکورها بر روی سه تار{تحت عنوان هنوز معلوم نیست} توسط من و دوست خوبم امیر اسدی منتشر خواهد شد) و تار باس بخش باس رو عهده دار بشه
    1. برای اینکه اکورها بیقرارتر باشن از اضافه کردن نتهای نا مطبوع نترسید مثلا همیشه میگیرید لا مینور حالا سل هم اضافه کنید ولی حواستون باشه این سل از روی هوا نیومده مثلا توی اکور قبلی لا بوده ودر اکور بعدی هم نا پدید نمیشه به حرکتش ادامه میده میتونید نتهای دیگه رو هم اضافه کنید اصلا نترسید هیچ چیز منفجر نمیشه فقط اگه احساس کردید توی این اکور یک صدا داره بد صدا میده عوضش نکنید توی اکور بعدی درستش کنید(این بر میگرده به اینکه شما اکورها رو قبلا بشناسین)

    2.ریتم اهنگتون یک حس درونیه که اگه واقعا راک باز باشید احتیاج به اموزش نداره خودش بیقرار خواهد شد
    (فقط توصیه میکنم مثل بعضی دوستان که در ضمینه راک خیلی هم معروف شدن از شعرهای با وزن یکنواخت استفاده نکنید چون مثل کارهای کودکستان میشه مثلا اتل متل توتوله گاو حسن یه جوریه بهتره از اتل متل توتوله گاو حسن چه جوره...
    3.اگه میخواید ملودی خوب بسازین باید قبلا به اصطلاح سازتون رو جویده باشید.
    4. بافت خیلی مهمه مثال میزنم توی دو میزان اکوردهایی با بافت پیچیده ویا کمی کمی پیچیده گرفتید یک دفه از چند میزان اون طرفتر همه چیز گل و بلبل میشه این کارتون رو خراب میکنه اگه تکلیف نتهای نامطبوع رو بدونین این اتفاق نمیافته به عنوان یک پیشنهاد دائما رو اعصاب شنونده نباشید (ضمن حفظ بافت)
    هر سبکی که میخواهید بسازید قبلا توی اون سبک زیاد گوش کنید
    5. از فرم نگفتم برای کلیت کارتون واسه شروی 3 قسمت انتخاب کنید A B C
    ابتدا یک اینترو بعدA1 (شروع خواننده) میتونه بعدش اگه خسته کننده نباشه A2 بیاد که شبیه A1 هست فقط متن فرق میکنه
    بعدش B میاد این اون چیزیه که قرار سر زبون بیافته پس حسابی روش وقت بزارید پیشنهاد میکنم زیاد پیچیده نباشه و مثلا یک عبادت کوتاه که هی تکرار میشه باشه یا یک چیز ساده گوگولی امیدوارم این بخش از اهنگتون یک کم امید بخش هم باشه مسلما ساز بندی اینجا اکتیوتر میشه حالا دوباره این قسمتها رو تکرار کنید متن A1 و A2 میتونه عوض بشه اما B باید همون باشه تاکید میکنم باید چون این باید سر زبون بیافته قسمت C میتونه یک اوج باشه یا هر چیز دیگه فقط جهت فرار از یک نواختی میاد دوباره B رو بیارین وبعد اهنگ رو تموم کنید از اینترلود (قسمتی که وسط اهنگ مثلا یک ملودی با ساز نگفتم) اون با خودتون
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    ساز بندی:گیتارلید-گیتار ریتم-بیس-درامز(حداقل.سازهای الکترونیک و ...می توانند اضافه شوند اما معمول نیست)
    آکوردها:معمولاساده.از 7 فرا تر نمی رن.بر مبنای همون 1و4و5کلاسیک .در راک اندرول همشون میتونن 7 بشن.استفاده از آکوردها به صورت پاور کورد از ویزگی های اساسی راک و زیر شاخه های آن است
    مد:بلوز،پنتاتونیک،مازور و مینور،مدهای کلیسایی(به خصوص دورین)
    متر:4/4
    ریتم:تاکید روی ضرب های 1و3با اسنیر.استفاده از 8 چنگ توسط های هت.و کیک هر 4ضرب
    شعر:انتقادی اعتراضی،خشن،(در زیر شاخه هایی مثل متال افراطی تر ،پیچیده تر وسمبولیک تردر سبک های رقص گونه مثل راک اندرول ساده تر،محاوره ای تر وغیر اعتراضی).اشعار عاشقانه کمتر یافت می شن(مگر در پاپ راک)
    فرم:بلوز 12میزانی،AABAیا ورس کورس
     
    آخرین ویرایش: ‏17/9/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  7. F. METAL

    F. METAL کاربر با تجربه عضو سایت VIP هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏9/9/13
    ارسال ها:
    1,106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Guitar/Guitar Accessories Importer - Retailer
    محل سکونت:
    Tehran, for now - Maryland / USA
    امتیازات:
    +2,321 / 0 / -0
    با اجازه. نظریات دوستان رو خوندم. و البته بهمراه مقادیر زیادی افسوس. افسوس از اون جهت که تحقیق زیادی در نوشتارشون نشده. برای Rock زدن، بیشتر از ساز بندی و ریتم شناسی‌ و آکورد بندی و غیره، "حس" نوازنده و آهنگساز نیازه. شما به واسطه ساز‌های موجود در یک آهنگ، نمی‌تونید بگید Rock زده یا "روحوضی". نمونه؟ آهنگ Before The Dawn از گروه Judas Priest که سر تا سر آهنگ از درامز خبری نیست!

    گروه‌های بسیاری هم بودند که از قضا خیلی‌ هم Rock بودن و به نوعی اولین پایه‌های Heavy Metal. و البته که "فقط" یک گیتار داشتند. نمونه؟ Black Sabbath و Led Zeppelin و Deep Purple.

    در مورد آکوردها. باید بگم که شاید از آکوردهای ساده استفاده میشه ولی‌ فقط به "نهایتا آکورد‌های هفتم" محدود نمیشه. نمونه؟ آهنگ Big Log از Robert Plant که در اون آکوردهای Maj7 استفاده شده. و یا آهنگ Hey You از Pink Floyd که از آکورد‌های Minor add 9 استفاده شده. و یا آهنگ Wild World از Cat Stevens که ز آکوردهای Maj7 و Maj9 استفاده شده. و یا آهنگ Is this Love که از آکوردهای Major add 9 استفاده شده (نمونه زیاده. حسش نیست همه رو بنویسم. در اینترنت سرچ ابفرمایید).

    آکورد‌های 5th و یا Power Chord برای Rock استفاده نمیشه و "فقط" برای Hard Rock و یا Heavy Metal مورد استفاده قرار میگیرند.

    تاکید‌ها هم "وحی منزل" نیست که حتماً بر روی ۱ و ۳ قرار بگیرند.

    اشعار هم درسته که Rock یک سبک ایترازیه. ولی‌ اولا باید دید که این اعتراض در رابطه با چیه؟ در دهه‌های ۴۰، ۵۰ و حتی ۶۰ میلادی ارتباط دختر‌ها و پسر‌ها و بقولی "پارتی" راه انداختن در آمریکا مذموم بوده. اولین آهنگ‌های Rock به این مساله اعتراض داشتند. بعد‌ها کسانی‌ مثل Bob Dylan و Joan Baez پیدا شدند که این اعتراض رو به جنگ و سیاست کشاندند. در حال حاضر هم هستند گروه‌های Rock و Hard Rock و Heavy Metal که اصلا اعتراضی ندارند و اشعارشون همه به خوش گذرونی محدود میشه! نمونه؟ گروه Van Halen. حالا کسی‌ هست که بگه این گروه کم گرویه؟ و یا گیتاریستشون، Eddie Van Halen کم گیتاریستیه؟ جواب خیر خواهد بود. مگر کسیکه بخواد همیشه همه چیز رو نفی کنه که در ایران کم نیستند این افراد.

    این مورد از قلم نیفته که در Hard Rock هم به نوعی میشه Blues رو وارد کرد (سوای از Blues Rock) به کار‌های نیمه اول دهه ۷۰ میلادی گروه Deep Purple توجه کنید. میتونید به سادگی‌ (البته اگه تجربه داشته باشید) متوجه بشید که Ritchie Blackmore با استادی تمام برای ادغام این دو سبک (Hard Rock و Blues), با چه زیبایی Parallel 4th استفاده کرده در آهنگ ها.

    در آخر، یه متن در یکی‌ از مجلاتم رو ترجمه کردم و در یه سایت دیگه ارسال کردم که توجهتون رو به خوندنش جلب می‌کنم. عین نوشته که در تاریخ ۲۸ جولای ۲۰۱۳ ارسال شده:

    احتمالا همه دوستان Eddie Van Halen رو میشناسن. امروز بعدازظهر برق رفته بود و کاری نداشتم، یکی‌ از مجلاتم رو برداشتم و شروع کردم به نگاه کردن که یه مقاله از این گیتاریست توجهم رو جلب کرد. از نحوه گیتاریست شدنش و ارادتش به Eric Clapton گفته بود. یه جاش خیلی‌ چشمم رو گرفت. درواقع این حرف ایشون رو منهم به شاگردام قبلا می‌گفتم و چند تاییشون رو چون فکر میکردن „دیوونه شده ام” از دست دادم!!! گفتم ترجمه چند خطش رو اینجا بذارم بد نیست (که خیلی‌ هم خوبه!)

    Rock & Roll یک احساسه. و بعد از اونکه شما با یکسری اطلاعات موسیقیایی پایه - مثل آکورد ها، گام‌های ملودی، تکنیک‌هایی‌ مثل Bending - آشنا شدین، پیدا کردن اون احساس مهمترین چیز در نوازندگی گیتاره. بنظر من، شما نمیتونین Rock زدن رو با کلاس رفتن یاد بگیرین. با توجه به اینکه برای یاد گرفتن اون اصول پایه، حتما باید یه معلم داشته باشین که به شما اون اصول رو، „اصولی” یاد بده. شما نیاز دارین که بشینین و „آهنگ” گوش بدین تا به یک درک درست از نحوه کار کرد اون اصول در موسیقی‌ برسین. همه می‌دونن که Eric Clapton وقتی‌ که در گروه Cream و یا در گروه John Mayall`s Bluesbreakers بود، بیشترین تاثیر رو در نوازندگی من داشته. من آهنگهای Crossroads و آهنگ Sitting on the top of the world (هردو از Cream) رو، در حالی‌ که صفحه ۳۳ دور این دو آهنگ رو بر روی گرامافون پدرم با دور ۱۶ (آهسته) گوش می‌کردم، نت به نت یاد گرفتم. با یاد گرفتن این دو آهنگ و تفکر در مورد ارتباط نت‌ها با همدیگه، من اون „احساس” رو به Rock پیدا کردم.

    از شما چه پنهون، بنده به چند نفری از شاگردام یه چیزی تو این حال و هوا گفتم. ازم خواسته بودن که بهشون Hard Rock یاد بدم، درحالی که خودشون „میخوام برم دریا کنار” گوش میدادن!!! حالا من چجوری باید به اینا کارهای Black Sabbath رو یاد بدم درحالی که تا حالا اسمش رو نشنیدن؟! یکیشون که گفت "اگه سوادش رو نداری که یاد بدی بگو. خجالت نداره که!!! (اینجا بود که اگه زنم جلوم رو نمی‌گرفت، الان شما‌ها این پست رو نمیخوندین چون بنده قصاص شده بودم!!!)


    مبانی تئوریک در سبک راک چگونه است؟-EDDIE VAN HALEN INTERVIEW.jpg
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  8. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    اقای ویلیام از ارسال متن تحق شده شما بسیار بسیار ممنونیم این نوشته طوری تنظیم شده که خیلی قالب و چهار چوب بندی شده است در موسیقی چیزی به نام چهار چوب وجود ندارد و موزیسین خوب باید فراتر از چهار چوبها حرکت کند تمام مثالهایی که من زدم مربوط به القای حس بیقراری بود و خوب مقداریش قواعد زیبایی معلومه که اهنگ راک در 12/8 هم وجود داره و میتونم مثالهی فراوانی بیارم اصلا در سبکی مثل پروگرسیو راک تمام این قواعد شکسته شده و به پیچیدگی بالایی رسیده اند
    لیریک یک اهنک راک حتما نباید اعتراضی باشه گروه بیتلز که از معروف ترین گروههای کلاسیک راک به حساب میایند بسیاری از متن هایشان در مورد عشق نوشته شده و هیچ پاور کوردی به اون صورت که در ایران باب شده در کارها وجود نداره برای مثال
    اهنگ بسیار معروف این گروه yesterday اصلا پاور کورد ندارد
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  9. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    با اقای f.metal موافقم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    یکی از کاملترین و بهترین جواب های این انجمن رو در این پست خوندم.ممنون از شما که اینهمه اطلاعات رو در یک پست به اشتراک گذاستین.اطلاعاتی از موسیقی راک که هنرجو ها کمتر میدونن.از جمله خود بنده.ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    با سپاس از nahavandiوF. METALعزیز:
    دوست عزیزی که در مورد مبانی راک سوال کرده به دنبال اطلاعات پایه ای بوده.جوری که با علم به اونها بتونه یک آهنگ راک رو تشخیص بده یا تنظیم کنه به صورت تقریبا نزدیک به استاندارد.بله بنده هم می دونم که بیتلز زیاد ازپاورکورد استفاده نمی کرد یا در بسیاری ازکارهای راک از آکوردهای پیشرفته و گسترده هم استفاده می شه یا اشعار راک محدود به اعتراض نیستند و...اما وقتی کسی سوالی می پرسه شما باید کلیات را بگید اگر بخواید همه چی رو(عناصر غیرمعمول،استثنا ها و...)بگید چیزی سر در نمیاره و فرق پاپ و راک و...رو نمی فهمه.از خودش می پرسه خب اینا که گفتن تو پاپ هم هست.
    البته این روش من نیست تمام کتاب ها و منابع مدون هم برهمین اساس نوشته شده اند.مثلا در مورد راک رجوع بفرمایید به کتاب درک و دریافت موسیقی نوشته راجر کیمین فصل 10که تماما مربوط به راک و تعریف اون هست.تقریباتمام مواردی که من ذکر کردم در این کتاب به همین صورت(دقیقا به همین صورت)اومده.در اعتبار این کتاب هم شک نکنید.در بسیاری از دانشگاه های آمریکا این کتاب در سال اول تدریس میشه پس یه اثر آکادمیکه(مثلا دقیقا"ریتم راک را همینجوری توضیح داده به همین صراحت)خب معلومه که راک به این ها منحصر نیست.بخصوص که زیر شاخه های فراوان داره و اصلا فرق این زیر شاخه ها در تفاوت بین همین عناصره.استثنا هم تا دلتون بخواد زیاده.مثلا در power Metalکه اصولا به خاطر متال بودنش باید اشعار اعتراضی داشته باشه شما معمولا چنین شعرهایی پیدا نمی کنید.اشعار پاور متال حول و حوش خود متال می چرخه،موسیقی متال ،بندهای متال و...حالا شما میخواید بگید چون پاور متال ها اشعار انتقادی ندارن پس اعتراض و انتقاد از عناصر کلام متال نیست؟وقتی یه سبک معرفی میشه(اونم یه سبک بزرگ مثل راک)ملاک در کلیات و مشترکاته.این که بگیم راک یه حسه 100درصد درسته اما چیزی رو به این دوستمون که سوال کرده نمی رسونه.مجبوریم ساده کنیم و کلیات رو بگیم.نهایتا بهF. METAL
    عزیز باید بگم استاد ،در زمینه راک شما استادید و بنده شاگرد...
     
    آخرین ویرایش: ‏17/9/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  12. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    اگر یک گروهی مثل بیتلز راک کار می کنه لزوما همه قطعاتش راک نیستند.به نظر شما کدوم قسمت از yesterdayراکه؟شعر؟ملودی؟هارمونی؟...؟چون بیتلز اونو ساخته راکه؟اگه اینجور باشه becauseهم که کر 4بخشی وآرپژ داره هم چون مال این گروهه حتما راکه؟پس تعریف راک چیه؟آیا اگر شما بخواهید مثال از راک بیاورید(به عنوان یک نمونه تیپیک)yesterdayرا مثال می زنید؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  13. F. METAL

    F. METAL کاربر با تجربه عضو سایت VIP هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏9/9/13
    ارسال ها:
    1,106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Guitar/Guitar Accessories Importer - Retailer
    محل سکونت:
    Tehran, for now - Maryland / USA
    امتیازات:
    +2,321 / 0 / -0
    ویلیام عزیز، با این ارسال دوم حداقل بنده رو از اشتباه دراوردید. ببینید دوست من، اینکه توضیحات باید برای یک تازه کار تا "جای" ممکن ساده باشه، شکی‌ نیست. ولی‌ در عین حال باید کامل باشه. شما انقدر تعریفتون رو ساده کرده بودید که نه تنها بنده رو به اشتباه از نوع برداشت شما از این سبک (و اقمارش) انداخت، بلکه اصول قضیه را هم جا انداخته بودید. برای استثنائات (که البته نمیشه این کلمه رو براشون استفاده کرد چون موارد وقتی‌ "بسیار" باشند، دیگه استثنأ نیستند) میشه جملاتی مانند "توضیحش از این مقال خارجه" و یا "در صورت نیاز موارد پیشرفته تر به بحث گذاشته میشه" و غیره استفاده کرد که هم برای اون دوست تازه کار سردرگمی پیش نیاد، و نه برای کسانی‌ همچون بنده که از قضای روزگار یکمی سرمون میشه. صد البته با ساده نگاشتن توضیحات به این صورت مخالفم. بعضی‌ مواقع به این نحو ساده کردن موضوع، فرد تازه وارد رو بیشتر به اشتباه می‌اندازه.

    از شما بابت لطفتان که بنده رو استاد خطاب فرمودید سپاسگزارم. ولی‌ خودم خودم رو هنوز شاگردی میبینم که نیاز بیشتری به یادگیری داره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  14. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    بحثی که بین ما هست بی مورد هست هیچ کس هم نمیتونه قطعی بگه این اهنگ راک نیست یا هست این همون بحثی هست که در مورد موسیقی کلاسیک وجود داره موسیقی کلاسیک مربوط به دوره کلاسیک بوده و این دوره هم تموم شده ولی ایا الان موسیقی کلاسیک ساخته نمیشه؟ چرا هنوز هم ما حتی به هر موسیقی که با ارکستر بیان میشه کلاسیک میگیم ایا این درسته؟ یانی هم کارهاشو با ارکستر بالا میبره ولی سبکش new age معرفی شده اینجاست که حرف از دوره به میون میاد و قواعد حاکم بر اون دوره اگر ما از قواعدی که در دوره کلاسیک برقرار بودن و جو حاکم استفاده کنیم کلاسیک ساختیم و اگه از قواعد حاکم بر عصر مدرن استفاده کنیم موسیقی ما مدرن یا پست مدرن میشه
    حالا جو حاکم بر دوره ظهور راک چی بوده؟ اگه یک خورده تحقیق کنیم اضطراب و بیقراری و تخلیه انرژیهایی که در نتیجه ابتلا به سر در گمی هست حاکم بوده
    حالا ممکنه بگید مثلا اقای x هم داره از همین سر در گمی میخونه پس چرا آهنگش راک به حساب نمیاد و من پاسخ میدم موزیک این اقا با حرفی که میزنه سازگار نیست با 4 تا اکور که مثلا در به اصطلاح اسپانیش زده میشه نمیشه اون رو بیان کرد چون هیچ گونه نا همگونی و سر در گمی احساس نخواهد شد
    واما yesterday در همون شروع با یک مدلاسیون مقطعی شروع میشه همین واسه من کافیه که با توجه به ریتم و پیچیدگی ترتیب اکورها اون رو راک به حساب بیارم ...
    بقیه میتونن هر اسمی واسه اون بزارن چون این احساس نسبی هست از نظر کسی که پروگرسیو راک کار میکنه مطمئنا پیچیدگی احساس نخواهد شد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  15. armin.khosravi

    armin.khosravi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/14
    ارسال ها:
    188
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    mydreams
    امتیازات:
    +64 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوستان ، در سبک راک برای تنظیم یک اهنگ میشه ساختار شکنی کرد؟
    مثلا بیاییم برای تنظیم یه اهنگ اسو راک یا به عبارتی شاید بشه گفت سافت راک
    برای ملودی از لید استفاده کنیم هارمونی رو به پیانو/پد بسپاریم بیس کار رو هم با گیتار بیس باشه و همینطور درامز! فقط از همین ها استفاده کرد؟
    من کنسرت هایی از گری مور دیدم که پیشنهاد میکنم شما هم ببینید!
    استیج.ش کاملا خلوته باید گفت تنظیم اهنگاش هم خلوت هست ولی ... ! ( پر محتوا )
    دوتا گیتاریست / یه درامر / و یه کیبردیست اینا اعضای گروه گری بودن..البته توی ایران هم گروه کامنت باند که من به شدت بهشون علاقه دارم همه اهنگ هاشون این سبکیه!
    ممنون میشم به سوالم پاسخ بدین.
     
  16. F. METAL

    F. METAL کاربر با تجربه عضو سایت VIP هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏9/9/13
    ارسال ها:
    1,106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Guitar/Guitar Accessories Importer - Retailer
    محل سکونت:
    Tehran, for now - Maryland / USA
    امتیازات:
    +2,321 / 0 / -0
    این دو سبک Slow Rock با Soft Rock از هم جدا هستند. Slow Rock همونطور که از اسمش پیداست، ریتمی آهسته داره. یعنی‌ میشه گفت که به Ballads Rock نزدیک‌تره. Soft Rock اما اینطور نیست. آهنگ میتونه از ریتم تندی برخوردار باشه. مثل آهنگ Ship To Shore از Chris De Burgh. این سبک به Pop Rock نزدیک‌تره. صد البته تمام این چهار سبک از هم جدا هستند. "فقط شباهتهایی با هم دارند".

    اینکه Gary Moore رو Stage دو تا گیتار داشته، احتمالا منظورتون یه باس و یه گیتار بوده. اصولاً از سال ۱۹۹۰ به این طرف Gary Moore به Blues روی آورد که در این سبک شما مجبور به داشتن گیتار باس هستید. اگر باس ندارید، اصلا Blues نزنید سنگین ترید. حتی قبل از دهه ۹۰، یعنی‌ در دهه ۸۰ هم Gary Moore تک گیتاریست بود. فقط در بعضی‌ از آهنگ‌ها Niel Carter کیبوردیست گروه بجای کیبورد با گیتار آهنگ رو همراهی میکرد. شاید بشه گفت در دهه ۱۹۷۰ و یکی‌ دو سالی‌ که Gary با گروه Thin Lizzy همکاری داشت تنها دوره‌ای بود که بصورت رسمی‌ با یک گیتاریست دیگه روی صحنه میرفت.
     
    آخرین ویرایش: ‏17/9/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  17. armin.khosravi

    armin.khosravi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/14
    ارسال ها:
    188
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    mydreams
    امتیازات:
    +64 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    بله حق با شماست من کمی اطلاعاتم پایینِ در این زمینه فقط جواب سوالم رو ندادین این که ساختار شکنی شکنی در تنظیم و این ساز بندی که من انتخاب کردم ضربه ای نمیزنه ؟
    این رو هم فراموش نکینیم که در مرحله اول ملودی خیلی مهمه!
    برای ساز بندی نظر من روی اینا هست
    برای ملودی از لید استفاده کنیم هارمونی رو به پیانو/پد بسپاریم بیس کار رو هم با گیتار بیس باشه و همینطور درامز! یه تنظیم خلوت
    اصولا از کارهای بسیار شلوغ زیاد خوشم نمیاد!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. F. METAL

    F. METAL کاربر با تجربه عضو سایت VIP هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏9/9/13
    ارسال ها:
    1,106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Guitar/Guitar Accessories Importer - Retailer
    محل سکونت:
    Tehran, for now - Maryland / USA
    امتیازات:
    +2,321 / 0 / -0
    منظورتون از "لید" چیه؟ مگه سازی به این اسم داریم؟ بعد مگه میشه که هارمونی رو داد به یک ساز؟ منظورتون رسا نیست در اینباره. کار گیتار باس رو فقط گیتار باس میتونه انجام بده. البته بودند گروه‌هایی‌ که از Organ و یا کیبورد و سینتی سایزر جهت نواختن Bass Line‌ ها استفاده کرده اند. مثل The Doors. کار خلوت رو هم منظورتون رو متوجه نمیشم. اگه منظورتون از کار خلوت "کم" بودن نوازندگانه که گروه‌هایی‌ با سه تا نوازنده قاعده یه ارکستر سمفونی شلوغ میکنند. مثل Rush, یا Triumph. سنت شکنی رو هم متوجه نمیشم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  19. armin.khosravi

    armin.khosravi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/14
    ارسال ها:
    188
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    mydreams
    امتیازات:
    +64 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    ببین دوست من درسته بنده تخصص زیادی در این مورد ندارم ولی سوالم زیادی هم مشکل نبود.
    منظورم اینه که ملودی ( Solo ) رو گیتار لید اجرا کنه و یا حتی distortion guitar ...
    من نگفتم هارمونی رو بدیم به یک ساز سوال کردم؟ گفتم،ممکنه که هارمونی رو بسپارم به پیانو. + پد و یا حتی ارگان ها
    منم گفتم از گیتار باس استفاده کنم
    و درامز هم که خوب وجودش قطعا لازم هست
    سنت شکنی رو هم فراموش کنین کل سوال من این بود

    اما کنسرت گری مور هم که بهتون گفتم اینه اگه دوست داشتین ارزش دیدن رو داره :smile:

     
  20. F. METAL

    F. METAL کاربر با تجربه عضو سایت VIP هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏9/9/13
    ارسال ها:
    1,106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Guitar/Guitar Accessories Importer - Retailer
    محل سکونت:
    Tehran, for now - Maryland / USA
    امتیازات:
    +2,321 / 0 / -0
    خوب منهم داشتم بحث رو به اینجا میرسوندم که ببینم چقدر "تخصص" دارید که خودتون میفرمایید زیاد ندارید. عزیز، شما که هنوز نمی‌تونید تفاوت بین Solo و ملودی و یا Electric Guitar رو با Distortion Guitar که این دومی‌ وجود خارجی‌ نداره و در واقع همون Electric Guitar ه که با افکت، و یا تنظیمات آمپ صداش رو Distort کردن، بهتره اول به فراگیری مقولات پیش پا افتاده این سبک (مثل اسم ها، اصطلاحات، ....) بپردازید، بعد بخواهید که تصمیم بگیرید تا با چه سازی کار کنید. بقولی، Knowledge Is Power
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - مبانی تئوریک در
  1. Mohamad.K
    پاسخ ها:
    4
    نمایش ها:
    2,577
  2. Farhood
    پاسخ ها:
    6
    نمایش ها:
    1,219
  3. امیرحسین به نژاد
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    1,261

عبارات جستجو شده:

  1. تئوری موسیقی راک

    ,
  2. تئوری راک

    ,
  3. چگونه یک سولوی خوب برای آهنگمون بسازیم

    ,
  4. سبک راک در پیانو