مبانی آهنگسازی پاپ

شروع موضوع توسط Mohamad.K ‏17/10/12 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک مبانی آهنگسازی پاپ تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

  1. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    با عرض سلام خدمت دوستان و اساتید محترم سایت . چندی پیش داشتم مروری بر داشته های خودم میکردم و دیدم شاید خالی از لطف نباشه که مطالبی ساده ولی کامل رو خدمت برخی از دوستانی که شاید تازه پا به عرصه ی آهنگسازی گزاشتند و دوست دارن با علم موسیقی پیش برن و کارشون رو راحتر کنند مطالبی رو براشون بنویسم و امید وارم که با کمی ممارست و تمرین بتونند به اون چیزی که میخوان دست پیدا کنند.

    ابتدا یه پیش زمینه ای رو راجبه مطالبی که میخوام بزارم برای دوستان هنرچو توضیح بدم . در داخل همین سایت مطلب زیادی راجبه آهنگسازی ذکر شده که برای خودش کامل و مفید هست . همچنین تئوری موسیقی . ولی به دلیل اینکه ما میخوایم گام به گام و قدم به قدم به هدفمون برسیم لازم هست که خیلی ساده و مختصر تئوری موسیقی رو خیلی ساده بیان کنم . که دوستانی که حوصله معادلات موسیقی رو ندارند شاید با توضیحات و فرمول هایی که برای دوستان بیان میکنم راه فهمیدن اون رو براشون آسون کنم . خیلی از دوستانی که حوصله ی خوندن تئوری موسیقی رو ندارند بدون تعارف باید بگم که وقتشون رو دارن هدر میدن . پس بهتره که با کمی حوصله و مطالعه چندین بار مطالب بتونن تئوری موسیقی رو حداقل درک کنن . که هدف ما از درک شما از تئوری موسیقی کافیست . و بقیش برمیگرده به پشتکار خودتون .

    مطمئن باشید که مطالب کاملا راحت و سادس . و ما کم کم از تئوری موسیقی رو به سمت آهنگسازی پاپ پیش میریم که همه ی اینها با هم در ارتباط هستند و بی ربط نیست .

    چون مطالب زیاد هست خواهشمند هستم که در این تایپیک سوالات و نظرات خودتون رو بیان نکنید و در پیغام خصوصی من تا جایی که در توانم هست شما رو راهنمایی میکنم.

    به زودی میام . . .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  2. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    جلسه اول

    عنوان : راه آسان برای پیدا کردن گام ها


    خوب ، برای شروع میخوام اول توضیحی بهتون بدم که اصلا گام چیه . و چه کاربردی تو موسیقی داره . گام ها کلا تو موسیقی چهارچوبی رو برای ما تعیین میکنه که ما موسیقیمون رو بر اساس اون پیش ببریم . کلا گام ها یعنی شما از نت دلخواهی که داری مثلا نت ( دو ) حرکتت گونه ای باشه که به نت خود ( دو ) در یه اکتاو دیگه ای برسی . ولی این حرکت دلبخواهی نیست . که شما هر طور که خواستی حرکت کنی تا به نت ( دو ) برسی . یه سری چهار چوب و قواعد خاص خودش رو داره که ما میخوایم راجبه اونها با چند تا فرمول ساده بدست بیاریم .

    کافیه شما یه مداد - پاک کن و یه دفتر نت داشته باشی . تا این فرمولی که من میگم رو تمرین کنید . و خودتون فکر کنید و ببینید که شما چقدر راحت میتونید گام مورد نظر خودتون رو پیدا کنید .

    ما کلا در گام های اصلیمون یا گاممون دارای دیز یا بمل هست یا کلا دارای دیز و بمل نیست . ( این یه قرار داده باید بدونید) حالا . . . گام های دیز دار ما یه ترتیبی برای خودشون دارن . و ما باید ترتیب اون ها رو بشناسیم . اینجوری نیست که گام رو از نت ( دو ) شروع کنیم و به ترتیب بریم جلو .

    قانون این ترتیب : از نت ( دو ) پنج تا به جلو حرکت میکنیم . به چه نتی میرسید ؟ به نت ( سل ) پس گام های دیز دار ما ابتدا (گام دو و بعد از اون گام سل جلوی ما قرار میگیره) حالا از سل دوباره پنج تا به جلو حرکت میکنیم . به چه گامی میرسیم ؟ به گام ( ر ) . . حال دوباره از ( ر ) پنج تا به جلو حرکت میکنیم و میرسیم به گام ( لا ) . . . شما همین ترتیب رو ادامه بدی ( ترتیب منظم گام های دیز دار) رو به دست میاری . ( ما در اینجا فقط و فقط راجبه گام های ماژور یا بزرگ داریم حرف میزنیم) .

    راهنمایی که من میتونم به نو آموزان کنم این هست که این ترتیب بیشتر از 8 تا گام نیست . یعنی از گام دو ماژور تا دو (دیز) ماژور .

    وقتی ما ترتیب گام های دیز دار رو در آوردیم میریم سراغ اینکه هر کدوم از این گام ها دارای چه علامت هایی هستند .

    از گام دو شروع میکنیم : گام دو فاقد علائم تغییر دهنده هست . یعنی دیز و بمل اصلا نداره.

    گام سل : کافیه از نت سل به ترتیب طوری جلو بریم که به نت سانسیبل گام برسیم . سانسیبل یه واژه ی فرانسوی هست که به طور ساده بخوام بگم از نت سل 7 تا جلو بریم به چه نتی میرسیم ؟ به نت ( فا ) پس در گام سل چه نتی دیز دار میشه ؟ نت فا . . پس در گام سل ( فا) دیز میشه .

    گام ر : خوب این هم مثل قبلی میمونه فرمولش . نت ( فا) که دیز شد در گام قبلی پس در این گام هم دیز میشه با تفاوت این که اگر ما از نت ر . . 7 پله به جلو بریم به نت دو میرسیم . پس در گام ر نت فا و دو (دیز) میشن.

    این فرمول رو بارها تمرین کنید . تا بتونید درک درستی ازش پیدا کنید تا جلسه بعدی به گام های بمل دار ( ماژور) برسیم .

    از همین حالا شروع کنید از گام دو . . به ترتیب جلو برید تا ببینید نهایت گام های دیز دار به کجا میرسین . این ترتیب رو یادتون نره طبق همون فرمول بالا پیش برید .

    فعلا تا جلسه بعدی


    من یه نکته دیگه هم اضافه کنم : دوستانی که این مطلب رو میخونن شاید بگن ( دیز و بمل اصلا یعنی چی ؟) یا گام های کوچیک یا بزرگ یعنی چی ؟ همونطور که گفتم در سایت مطالب زیادی راجبه اینها نوشته شده و من این مطلب رو برای دوستانی که حداقل آشنایی با نت ها و دیز ها و بمل ها دارن رو نوشتم که ساده گام رو پیدا کنن . اگر سوالی داشتین که خیلی ابتدایی و بیسیک هست پیغام خصوصی کنید جواب میدم . یا به تایپیک های مربوطه مراجعه کنند. نمیخوام زیادی از صفر شروع کنم که دوستان خسته شن. مرسی از حمایتتون
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏17/10/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    خوب . . در درس پیش خوندیم که گام های دیز دار ماژور چطوری پیدا میشن و چگونه علائم تغییر دهنده اونها بدست میاد. حالا نوبت گام های ماژور بمل دار میرسه که فرمولش فرق میکنه .


    ار نت دو 4 پله جلو میریم . . . میرسیم به چه نتی ؟ نت فا . . . پس اولین گام بمل دار ما فا هست . . (دقت داشته باشید گام بدست اومده رو میگم نه علائم تغییریشون) حالا گام بعدیمون که فا بدست میاد چه گامی میشه ؟ . . . . . . سی بمل . . . حالا چرا سی بمل ؟

    اگر بخوایم گام فا رو مورد بررسی قرار بدیم میبینیم سی در این گام بمل هست . . چرا ؟ چون اگر ما از نت فا 4 پل به جلو حرکت کنیم به نت سی میرسیم پس در این گام یعنی گام فا . . سی بمل میشه . . . پس طبیعتا در گام بعدی ما که سی هست . . ما این گام رو طبق قانون سی بمل ماژور میخونیم . . حالا اگر از سی 4 پله به جلو حرکت کنیم به نت می میرسیم پس سی و می در این گام بمل میشن.

    از گام سی بمل ماژور ما میخوایم گام دیگری بدست بیاریم . . 4 پله به جلو میریم باز . . به گام می میرسیم . . با توجه به این که سی و می در گام های پیشین ما بمل بود پس این گام هم سی و می دارای بمل هستند با تفاوت اینکه اگر دوباره از نت می 4 پله به جلو بریم به نت لا میرسیم . پس : سی - می - لا در این گام بمل زده میشن .

    بقیه گام های بمل دار رو میزارم که خودتون در بیارین و اگر شک داشتین پیغام خصوصی بزنید تا از صحیح یا غلت بودن گامتون مطلع شین .

    خیلی ساده تونستیم بفهمیم که ما چطوری میتونیم بفهمیم که اگر ازمون پرسیدن گام رماژور یا می بمل ماژور دارای چه علائمی هستند ما براحتی بدست بیاریم .

    در کنار گام های ماژور یه گام گوچک یا مینور هم داریم که از داخل گام های ماژور بدست میاد . مثلا :

    اگر بگن از گام دو ماژور یه گام مینور دربیار کافیه شما به فاصله 6 این گام برسید یعنی از دو 6 پله جلو بریم . میرسیم به نت لا . پس لامینور از گام دوماژور بدست میاد.

    علائم تغییر دهنده گام های مینور از همون گام ماژورشون پیروی میکنن مثال : گام دو گفتیم علائم تغییر دهنده نداره پس لا مینور هم نداره .

    یا گفتیم گام سل که فا در این گام دیز زده میشه مینورش میشه می مینور پس می مینور هم فاش دیز هست .


    ولی خود گام های مینور به چند بخش تقسیم میشن .

    مینور (تئوریک) : که همین مینوری که الان توضیح دادم هست.

    مینور (هارمونیک) : در این گام ها فاصله 7 نیم پرده بالا میرن . مثلا در لا مینور که هیچ علائم تغییر دهنده ای نداره در این جا نت سل که فاصله 7 میشه نیم پرده بالا میره . یعنی سل دیز زده میشه یا نوشته میشه .

    یا مثال دیگر در می مینور : می مینور فاش دیز هست بعلاوه اون فاصله هفتمش که ر هست اون هم دیز زده میشه .

    مینور (ملودیک) : این گام مثل هارمونیک هست با تفاوت این که فاصله ششم هم نیم پرده بالا میره در حرکت بالا رونده ولی در حرکت پایین رونده به حالت اصلی خودش برمیگرده .

    مثال : گام لامینور در این حرکت به این ترتیب میشه

    لا - سی - دو - ر - می - فا (دیز) - سل (دیز) - لا در حرکت رو به جلو

    لا - سل (بکار) - فا (بکار) - می - ر - دو - سی - لا در حرکت رو به عقب





    با توجه به تمامی مباحث پیش شما میتونید تمامی گام های ماژور و مینور اصلی رو بدست بیارین . و متوجه بشین اگر دارین آهنگی میسازین برای شروع گام شما چی هست و دارای چه خصوصیاتی هستند . پس بجای اینکه بیایم و از Transpose کیبورتون استفاده کنید بدون اینکه بدونید در چه گامی هست با یاد گیری این مباحث میتونید گام ها رو خوب بشناسید.

    جلسه دوم راجبه فواصل صحبت میکنم و در جلسه سوم راجبه آکوردها . هر وقت تونستید این 3 مبحث اصلی تئوری موسیقی رو درک کنید میتونید شروع کنیم و در جلسات بعدی به آهنگسازی و تلفیق اون با شعر صحبت کنیم .

    تمرین کنید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    جلسه دوم

    عنوان : فواصل (Interval)



    امیدوارم مباحث گام رو به خوبی فهمیده باشید و تاثییر اون در آهنگسازی . میتونم بگم بخشه عمده ی آهنگسازی به گام بر میگرده . چون اگر گام نباشه موسیقی هم نیست . و زمانی که شما گام رو نشناسی یعنی موزیکت رو نمیشناسی و فاقد شناسنامس . حالا میخوام بریم سر بحث فواصل که خیلی راحت و شیرینه .

    میخوام از همین اول بسمه الله یه سری اطلاعات رو براتون قرار بدم . و قانون اول در فواصل رو براتون بنویسم :

    1- دو تا ر (1 پرده) : دوم بزرگ
    2- دو تا می (2 پرده) : سوم بزرگ
    3- دو تا فا (2/5 پرده) : چهارم درست
    4-دو تا سل (3/5 پرده) : پنجم درست
    5- دو تا لا (4/5 پرده) : ششم بزرگ
    6- دو تا سی (5/5 پرده) : هفتم بزرگ
    7- دو تا دو (6 پرده) : هشتم درست

    خوب حالا این فواصل ما هستند میخوایم بدونیم فرق بین درست و بزرگ تو چیه ؟

    1-به طور کلی فواصلی که نصبت به گام خودشون تغییر نکردن رو درست یا بزرگ مینامند . مثلا تو گام دو ما هیچ علائم تغییری نداریم پس به این ترتیب اگر ما نت مبدا رو دو فرض کنیم فاصله ی چهارم اون میشه ؟ (فا) چون فا نه دیز داره نه بمل پس میشه چهارم درست . این نام های بزرگ و درست یه صفت هست . چیزه زیاد بزرگی نیست . حکم اسم و فامیل رو داره . مثلا حسن میشه فا - فامیلی حسن که هست ابراهیمی میشه (درست) . به همین سادگی.

    2- ولی این قانون رو ساختند که ما بدونیم فواصل ( دوم - سوم - ششم - هفتم) صفت یا فامیلیه بزرگ رو به خودشون میگیرن اگر نصبت به گام خودشون تغییری نکرده باشن و فواصل (چهارم - پنجم - هشتم) صفت درست رو به خودشون میگیرن اگر نصبت به گام خودشون تغییری نکرده باشن .

    3- فواصل اول رو UNISON میگن . یه واژه فرانسوی هست .

    حالا رو میارم به چند تا مثال ، به عکس زیر خوب توجه کنید :


    http://up.vatandownload.com/images2/lycfsy9me2cg139nqcc1.png

    فاصله ی دو تا سل فاصله پنجم هست . ولی چه پنجمی ؟ از گام دو میتونیم بفهمیم چرا که در گام دو نت سل نه دیز داره نه بمل پس تغییری نکرده . گفتیم اگر تغییر نکنه صفت درست رو بهش میدیم . پس پنجم ما پنجم درسته

    حالا میتونه یه اتفاق دیگه هم رخ بده . اگر ما بیایم بگیم فاصله بین می تا سی (دیز) چه فاصله ای هست چه باید کنیم ؟ جواب سادس . . همونطور که میدونیم در گام می (فا-دو-سل-ر) دیز میشن . . ولی سی در گام می آیا دیز هست ؟ خیر . . اما فاصله ای که از ما خواستن می تا سی (دیز) هست . . پس ! چون نصبت به گام خودش تغییر کرده سی . . این فاصله میشه فاصله ی 5 افزوده یا 5 Aug . به عکس زیر توجه کنید :


    http://up.vatandownload.com/images2/ld86gc5kpa6fwljajzmw.png

    خوب حالا مثال دیگه : فاصله دو تا ر میشه فاصله دوم بزرگ . . چون تغییری نداشته نصبت به گامش ولی حالا اگه همین فاصله بشه دو تا ر بمل تبدیل به چه فاصله ای میشه ؟ خوب سادس چون نیم پرده اومده عقب یعنی بمل شده نت ما پس این فاصله رو میگیم دوم کوچک . . . .

    حالا میخوام تمامی این صفت ها رو براتون تو این قسمت خلاصه کنم :

    بزرگ - نیم پرده = کوچک

    کوچک - نیم پرده = کاسته

    کاسته - نیم پرده = کاسته تر

    بزرگ + نیم پرده = افزوده

    افزوده + نیم پرده = افزوده تر

    درست + نیم پرده = افزوده

    درست - نیم پرده = کاسته


    نکته : یک فاصله در حالت بالا رونده اگر تغییر نکنه یا بزرگه یا درست . اگه به هر دلیل تغییر کرد این جمع و منهای بالا به کارتون میاد و میتونید باهاش فاصله ی دقیق رو بدست بیارید

    میتونید تمرین کنید و من به شما پیشنهاد میدم خودتون رو محک بزنید و فاصل زیری که بهتون میدم رو در بیارید



    دو تا سل ؟

    دو تا سل بمل ؟

    سل تا سی دیز ؟

    سی تا می بمل ؟

    فادیز تا دو بمل ؟

    بحث فواصل در اینجا تموم میشه و فکر کنم کوتاه ولی کامل و راحت توضیج دادم . دیگه راحتر از این نداریم . دوستانی که براشون سخته کمی تحمل کنن . مرسی دوستای خوبم . میام و جلسه بعدی بحث آکوردها رو توضیح میدم.

    تمرین یادتون نره !
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    جلسه سوم

    عنوان : آکورد شناسی


    مباحث پیشین رو اگر خوب دنبال کرده باشیم میخوایم از ترکیب گام و فواصل به آکوردها برسیم . آکورد ها نقش بسزایی در موسیقی پاپ مخصوصا ایفا میکنه . پس شناخت کامل اونها میتونه شما رو از نظر آهنگسازی بی نیاز کنه .

    میخوام راجبه آکوردها اصلی سه صدایی صحبتی رو داشته باشم که اصلا چگونه تشکیل میشن :

    نت معرف + سوم ماژور + پنجم درست = آکورد ماژور

    نت معرف + سوم مینور + پنجم درست = آکورد مینور

    نت معرف + سوم مینور + پنجم کاسته = آکورد کاسته یا dim

    نت مرف + سوم ماژور + پنجم افزوده = آکورد افزوده یا aug

    شما اگر مبحث فاصله رو خوب یاد گرفته باشید متوجه میشید که از هر نتی که دوست دارید میتونید آکورد در بیارید مثلا :

    به عنوان مثال من دوست دارم که از نت لا یه آکورد ماژور در بیارم . . طبق قانونی که بالا نوشته شده

    نت معرف (لا) + سوم ماژور (دو دیز) + پنجم درست (می) = لا ماژور بدست میاد .

    حالا اگر بخوایم همین لا ماژور رو تبدیل به آکورد لا ماژور کاسته کنیم چه باید کنیم ؟ دوباره طبق فرمول آکوردهای کاسته پیش میریم

    نت معرف (لا) + سوم کوچک ( در اینجا نت دو که دیز بود بکار میشه و به نت دو برمیگرده) + پنجم کاسته ( در اینجا می ما که درست بود نیم پرده بمل میشه یعنی می بمل) = لا ماژور کاسته . . . به همین سادگی به دست اومد


    همین فرمول در آکوردهای افزوده و کوچک میتونید تبدیل کنید و آکورد دلخواه خودتون رو بدست بیارید . حالا لازم به ذکره که بگم ما این آکوردهای سه صدایی رو میتونید کمی حرفه ای تر اجراش کنیم در آهنگسازی پاپ

    که در اینجا به مبحث نوازندگی پیانو پاپ میرسیم که همون آکومپانیمنت هست رو میخوایم مورد برسی قرار بدیم . . که به صورت خیلی ساده بیان میکنم در جلسه بعدی که وقتی ما میخوایم که آکورد مثلا لا ماژور رو بزنیم چگونه و به چه روش میتونیم بنوازیم اون رو به صورت آکومپانیمت .


    به زودی برمیگردم . . .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. اهنگسازی پاپ

    ,
  2. اموزش اهنگسازی پاپ