مافیای هنری

شروع موضوع توسط shahram_er ‏3/4/10 در انجمن موسیقی ایران

تاپیک مافیای هنری تالار موسیقی ایران در persian-music.org.

  1. shahram_er

    shahram_er عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/1/10
    ارسال ها:
    53
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دیروز یه ماهنامه تخصصی موسیقی پاپ! می خوندم ،عجیب بود!

    اگه یه زمانی موسیقی کار می کردی ودغدغه هات شناخت کلام بود وسوهان کشیدن به احساست و سردر اوردن از

    تکنیکای موسیقی و پیدا کردن دو مثقال خلاقیت ... حالا باید یاد بگیری که وارد کدوم مافیای هنری ! بشی و از کیا

    تعریف کنی و با کی عکس بگیری ودل به دل آثار کدوم هنرمند! بدی تا سری توی سرا در بیاری .

    هر چی ورق میزنی این ماهنامه تخصصی موسیقی ! رو ،می فهمی اینم شده ابزار کار یه تعداد آدم که دچار برچسب

    هنری شدندو به ضرب تصویر و مطبوعات وجنجال تکیه کنند بر مسند هنر.

    ساده دل مردم من ، فکر می کنن اینا دارن حتما یه شق والقمری می کنن که اینقدر برو بیادارن . مینویسن بزرگان

    موسیقی پاپ ،بعد نگاه که می کنی می بینی همشون با همند،ترانه سرای این یکی مدیر برنامه های اون یکیه، این

    تنظیم کننده نوچه اون اهنگسازه ، اون تهیه کننده دوست صمیمی مدیر فلان شبکه صدا وسیماست و...فلان استودیو

    به همه داره باج میده یه مشت خواننده هم(خدا روشکر مایه دار) شدند پیاده نظام این سیاستمدارای هنرمند ، پولارو

    میدن اسلحه رو (البوم) تحویل میگیرن ،میرن خط مقدم ،اگه زدو گرفت که چه بهتر اگه هم نشد که خب سلیقه مردم

    عوض شده بیا تا یه اسلحه دیگه بهت بدیم(یعنی روز از نو زوزی از نو).

    قدیمیا میگفتن :تغاری بشکند ، ماستی بریزد جهان گردد به کام کاسه لیسان ، وقتی بابک بیات دار فانی ووداع گفت

    ،همه یه جورایی منصوب شدند به ایشون ،یکیو استاد عاشق صداش بودن ،یکو استاد با ترانه هاشون زندگی میکردن

    ،اون یکی ملودی سازی بوده که استاد انگشت به دهان میمونده،جالبه که تا استاد زنده بوده هیچکدومشون نطق

    نمیکشید ولی حالا همه با بابک بیات سری از هم سوا بودن.

    اینا رو که گفتم یکی این که دلم گرفته بود یکی این که دوستانی که از نزدیک دستی بر آتش دارن ، یه توضیحاتی راجع

    به این مافیاها بدن که کسانی که مثل من نمی دونن اوضاع چیه.... خیلی الوده بازی این تیما نشن.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏3/4/10
  2. shahab

    shahab عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/8/09
    ارسال ها:
    78
    محل سکونت:
    استرالیا
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    مطلب جالبی رو نوشتی دوست عزیز.

    من به شخصه این رو حس کردم در ایران و آنچه که در اونجا میبینی منحصر به ایران نیست؛ در خیلی جاها از جمله کشورهای غربی هم این چیزها هست.
    اون ماهنامه که خوندین رو نمیدونم، ولی من خودم حدود ۱۰ سال پیش مقاله ای نوشتم و به دفتر ماهنامه ای تقدیم کردم. به دلیل اینکه خیلی انشاء نگاری خوبی نداشت چاپ نشد!! البته تا جایی که دانش من به من میگه، هر نشریه یک واحد نگارش و تدوین داره که خب، احتمالا اون نشریه چون خیلی موفق و قوی بود از همچین واحدی برخوردار نبود!؟
    من دوستی دارم بسیار پولدار و از نظر مالی خیلی قوی که در گذشته عاشق خوانندگی و تولید آلبوم بود. چون تو مافیا راش ندادن، رفت اروپا و اونجا مشغول شد؛ الآن هم بیشتر از تمام اون مافیاها درآمد داره. ولی خوب، در اروپا هم داره با مافیای مشابهی کار میکنه که به این قدرت رسیده...
    خلاصه بهت بگم عزیز، وقتی وارد بحث پول و business میشی، خواه ناخواه وارد اون مافیا هم میشی. البته که هستند کسانی هم که به شهرت رسیدند ولی نه بخاطر اینکه با مافیایی کار کردن و یا اینکه خودشون توانایی بالای مالی داشتن؛ بلکه چون خودشون و آثارشون منحصر به فرد بود. در تاریخ هنر و موسیقی کمتر مشهوری رو پیدا میکنی که بدون support همچون مافیاهایی به شهرت رسیده باشه. انسانی که به فطره هنرمند باشه و ذات هنری داشته باشه، خودش نمیتونه وارد مباحث پولی و چونه زدنها بشه؛ چون براش این چیزا تو دنیای مادی هست و در دنیای هنر و معنویت هنریش معنی نداره!! اگر هم که بخواد درگیر پول و پول در آوردن بشه و از هنرش استفاده ابزاری کنه که پول دراره باهاش، میشه همین موسیقی امروز ما در ایران که اغلبش شده تجاری!!

    روی هم رفته از توپیکت خوشم اومد، سلامت فکرت رو میرسونه.

    شاد باشی و موفق.
     
  3. siiro

    siiro عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/12/09
    ارسال ها:
    414
    محل سکونت:
    شهرکرد
    امتیازات:
    +94 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, nuendo
    جدا تاسف باره که رسانه های کشورمون (مجله-سایت و تلوزیون) فقط افراد خاصی رو معرفی می کنن و اونا رو بزرگ می کنن.
    مثلا آقای اخشابی(!) با ساختن کار به روی شعر های آقای معلم (!!) راه به تیتراژ سریال های پر بیننده پیدا میکنه. همین آقا (آقای اخشابی) زمانی که برای اجرای زنده به شهر ما تشریف میارن نوازندگان خالتور و مجلسی در پیت با خودشون میارن !! و اونقدر آهنگ کم آمده کردن یه یکی در میون تک نوازی واسه نوازنده هاشون میزارن اونم چه آهنگ هایی! از 6/8 تهرونی گرفته تا بستکی و بندری و . . . (مجلس عروسی)
    یا مثلا جناب آقای مهار کاووسی که در یکی از سایت های تقریبا معروف آلبومشون رتبه ی3 رو داره به عکس تعصف بار زیر توجه کنید
    مافیای هنری-vv.JPG
    این هم عکس ار کنسرت اخیر ایشون

    {username}-{filename}

    فکر کنم کیبوردشون yamaha psr A3 باشه (...!)
    این آقا کجا بودن که حالا این سایت عکس کنسرتشون رو میزاره و در نظر سنجی آلبومشون رتبه 3 رو داره؟
    کاش البوم ایشون رو گوش می دادین

    شاید کمی تند رفته باشم ولی فکر میکنم لازم بود این چیزا مطرح بشه.
    از دوستان و اساتید گرامی عضر خواهی می کنم
     
  4. mohamadkaro

    mohamadkaro عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/10/09
    ارسال ها:
    173
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    sari
    امتیازات:
    +76 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools
    باهاتون موافقم دوستان............
    آلبوم ژاکت چرا بهترین آلبوم سال 88 شد؟؟؟؟!!!!!! خدا می دونه...............
     
  5. shahram_er

    shahram_er عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/1/10
    ارسال ها:
    53
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام

    دوستان بحثهایی رو تعقیب میکنن که بیشتر شخصیه ، طرفداری از موزیسن خاص ،چیز بدی نیست ولی پا فشاری در به اثبات رسوندن برتری اون موزیسین نسبت به دیگر موزیسین ها نه کار درستیه نه مقایسه درستی.
    در این تاپیک که با عنوان "مافیای هنری " ایجاد شد ،یکی از معضلات جامعه هنری ما، بزرگنمایی اشخاص توسط گروه هایی که منافع دارن یا بزرگنمایی خود گروه ها که بیشتر به دنبال منافع هستند.
    من اول اینو توضیح بدم که منافع صرفا مادی نیست بلکه با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی وقت ممکنه صلاح باشه فلان هنرمند رو منزوی کنند یا فلان هنرمند رو بیشتر بهش بها بدن.
    مثالاش کم نیست :یه زمان آقای محمداصفهانی (خواننده تکنیکی) در عرصه هست و یک زمان باید کمرنگش کرد ،یه زمان آقای علیرضا عصار در عرصه هست و یک زمان باید کمرنگش کرد ،یه زمان...
    ما در دورانی زندگی میکنیم که علاوه بر تکنیک وذوق بایدهزار کار دیگه رو هم بدونیم .
    خواهش من از دوستان اینه که جنجال عامیانه به وجود نیارن ،این نوع بحثهای شخصی باعث کمرنگ شدن ارتباط بین اعضامیشه ،سایتی با این حجم از اموزش و خدمات نباید بازیچه بگو مگوهای بی پایه واساس بشه (این قضیه بی پایه واساس بودن ادعاهای مختلف راجع به بهترین آهنگساز ،بهترین تنظیم کننده ،بهترین ترانه سرا فقط ادعای مافیاهای اون نفراته ،یه نگاهی به آهنگسازی که میندازی میبینی اسم بزرگایی مثل برادران روحانی ،برادران چشم آذر ،افشار ،پژمان ،بیات ،واروژان ،زولاند و...ترانه سراهایی مثله محمد صالح اعلاو....تنظیم کننده های مثل اریک ارکانت ،کم خدمت به اعتلای این هنرنکردند پس اگه بیایم ولقب سلطان و ... رو به یک نفر بدیم ما هم در از بین بردن اجر زحمات خیلی ها سهیمیم.

    خواهش من از دوستان اینه که راجع به بزگان موسیقی ایران بیشتر بخونن بیشتر تحقیق کنن .
    اصرار من برای تغییر الگوها واضحه ،میگن یکی از علمای دین به پسرش گفت توی زندگیت کی می خوای بشی ؟ پسر ش گفت :الگوی زنگیم شمایید ، پدرش گفت: وای به حالت ،من می خواستم امام زمان بشم این شدم توکه می خوای من بشی ....
    دوم وقتی بحث نوازنگیه مثلا گیتار فلانی رو میکنین ، بهتره یه سری به رزومه خانمی به نام لی لی افشار (که الان تو دنیای موسیقی کلاسیک حرفی برای گفتن داره )

    تو کتاب تیوری موسیقی ایرانی اثر روح ا.. خالقی (ازاون اسطوره ها) ،در توضیح دشتی استادمیگه:این لحن قابلیت اریه احساسات میهنی رو داره شاید بعدها کسی قطعه ای در دشتی بسازد که جاودان شود، اون نفر هیچ کس نبو جز روح ا.. خالقی واون قطعه اثری نبود جز: ای ایران ای مرز پرگهر ....
     
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - مافیای هنری
  1. raeese
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    487
  2. jigsaw
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    2,442