كتاب در حوزه تئوري موسيقي سنتي ايراني

شروع موضوع توسط ALI.M.R ‏7/5/15 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک كتاب در حوزه تئوري موسيقي سنتي ايراني تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. ALI.M.R

    ALI.M.R عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    درود خدمت دوستان عزيز؛

    ميخواستم خواهش كنم اگر كسي كتاب يا مجموعه خوبي در حوزه تئوري موسيقي سنتي ايراني ميشناسه معرفي كنه.
    در كل ميخوام در مورد موسيقي ايراني توضيح داده باشه و همچنين دستگاه ها و نحوه به وجود آمدن اونها.

    ممنون
     
  2. Great_B

    Great_B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/5/14
    ارسال ها:
    290
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +409 / 0 / -0
    سلام.
    یه کتاب هست که نمیشه دقیقا" این اسمو روش گذاشت. اما بدرد شما میخوره

    مبانی نظری موسیقی ایرانی

    خیلی کتاب خوب و کامل و خلاصه ای هست.
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. ALI.M.R

    ALI.M.R عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    خیلی ممنون از پاسختون دوست عزیز.
    میشه یک مقدار بیشتر در مورد کتاب توضیح بدین؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,436
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +370 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    کتاب سرایش 3 جلد
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Great_B

    Great_B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/5/14
    ارسال ها:
    290
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +409 / 0 / -0
    هر آنچه که درمورد ردیف نوازی و مبانی ردیف نوازی (که اصولا" کل موسیقی ما رو شکل میده) و البته یکمی راجب خود تئوری موسیقی (فرکانس نت های مختلف و طریقه بدست آوردن و فواصل موسیقی ایرانی و...) لازمه توش هست

    البته فصل آخرش فقط درمورد خود ردیف هست. دستگاه ها. گوشه ها و .... رو معرفی میکنه.

    من پیشنهادم 100% این کتابه. خوندنش برای هرکس موسیقی ایرانی کار میکنه واجبه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. saeed1364

    saeed1364 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/15
    ارسال ها:
    161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آزاد
    محل سکونت:
    سنقر
    امتیازات:
    +88 / 1 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, FLstudio
    سلام
    جزوه آموزشی تئوری موسیقی سنتی که برای کنکور هنر هست خوبه ،نحوه ساختن دانگ های دستگاه های موسیقی سنتی رو توضیح داده
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  7. ALI.M.R

    ALI.M.R عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    درود دوباره؛

    دوستان من در حال مطالعه كتاب مباني نظري موسيقي ايراني* هستم ؛ اما هنوز مفهوم اصلي دستگاه رو درك نكردم. ضمن اينكه در اين كتاب در قسمت توضيحات دستگاه ها تنها مياد نحوه قرارگيري نت هاي درآمد اون دستگاه رو نشون ميده...
    خب غير از درآمد بقيه آهنگ بايد با چه نت هايي ساخته بشه؟
    و اگر بتونه كسي توضيح بده كه دستگاه در موسيقي ايراني چه تفاوتي با گام در موسيقي كلاسيك اروپايي داره؟
    آيا همون طور كه از نت هاي گامي مشخص براي ساختن آهنگي استفاده ميشه ، در دستگاه هم به همين شكل هست؟
    سوالات زيادي در اين زمينه ها برام ايجاد شده...

    ممنون ميشم اگه راهنمايي كنين.

    =======================
    *نويسندگان: حسين عليزاده، هومان اسعدي، مينا افتاده، علي بياني، مصطفي كمال پورتراب، ساسان فاطمي
    انتشارات: موسسه فرهنگي-هنري ماهور ، چاپ دوم ، ١٣٩٠
     
  8. Great_B

    Great_B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/5/14
    ارسال ها:
    290
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +409 / 0 / -0
    منظور رو درست متوجه نشدید. ببینید اولا" که ما کلی گوشه های مختلف داریم که فواصل بین نت هاشون همونطور که در کتاب اومده متفاوته. تفاوت هاش هم توضیح داده شده. مثلا فاصله ر تا می کرن که مجنب نامیده میشه.(این جواب اون سوال شما راجب گام بندی غربی هم هست)

    ببینید شما خوندید که هر دستگاهی یه گام بالفعل داره که بخشی از گام بالقوه رو شامل میشه درسته؟
    برای نوشتن هر قطعه موسیقی ایرانی از یک گام بالفعل استفاده میکنیم که این فرآیند تقریبا" شبیه به موسیقی غربی هست با این تفاوت که خیلی از گام های ما با گام های غربی تفاوت داره.
    در کل یک نوازنده ساز های ایرانی با یه تجربه نسبتا" کم هم میتونه اکثر مفاهیم کتاب رو متوجه بشه. اما برای کسانی که تا حالا بداهه نوازی توی دستگاه های ایرانی نداشتن یه مقدار ممکنه سخت تر بشه درک بعضی مفاهیم.

    در کل گام ما به چند سلول صوتی تبدیل میشه. و بعد اون درامدی که شما فرمودی در یکی از اون سلول های صوتی هست.(که حدود 3-4 نت هست اگر اشتباه نکنم. چیز متغیریه) مثلا" ما درآمد ماهور رو درسل و لا و سی و دو (با اشاره خیلی مختصر به ر) میتونیم انجام بدیم. اما وقتی جلوتر میریم و وارد گوشه های بعد میشیم نت بندی هم متفاوت میشه و جمله هامون با نت های گوشه مورد نظر ساخته میشه.(و قطعا" نت های تاکید و اشاره هم متفاوت میشه بسته به همون گوشه)
    نمیدونم دقیقا" چقدر منظورم رو رسوندم. اگر هنوز هم سوالی داری بپرس.
    موفق باشی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. ALI.M.R

    ALI.M.R عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    ممنون از پاسختون دوست عزيز
    يعني مثل گام غربي نيست كه هر آهنگ كه در دستگاه خاصي ساخته ميشه حتما از همان نت هاي مخصوص استفاده بشه؟
    در ضمن من تا حالا موسيقي ايراني كار نكردم و طبعا آشنايي كمتري هم دارم...
    دوستان ديگه هم اگر آشنايي دارن خواهش ميكنم راهنمايي كنن.
    خيلي اين مفاهيم باعث سردرگمي شده برام و متاسفانه هنوز نتونستم نسبت به سيستم موسيقي غربي ، به شناخت درستي از موسيقي ايراني برسم.
     
  10. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    در زمینه ی تئوری موسیقی ایرانی، کتاب مبانی نظری موسیقی ایرانی هست که به نظر من کتاب متوسطی به حساب می آد از نظر آموزشی. با این حال کاملا برای شما می تونه مفید باشه.
    از اون بهتر آموزش تصویری تئوری موسیقی ایرانی توسط استاد "جلیل سجاد" هستش که اون رو رایگان می تونید از لینک زیر مشاهده کنید و کتاب پیانیست پارسی که ایشون نوشتن بسیار عالیه.
    مقدمه(معرفی دوره)
    موسیقی ایرانی یک موسیقی دستگاهیه و خیلی نمی شه تئوریزه اش کرد اما با این حال بعد از ورود مسیو لومر فرانسوی به ایران و همچنین تلاش های علی نقی خان وزیری و همچنین روح الله خالقی، تلاش هایی برای تئوری ساختن برای موسیقی ایرانی انجام شده اما چون مبنا بر موسیقی غربی نهاده شده خیلی هم به نظر جالب نمی آد و خیلی تبصره می بینید تو گوشه های مختلف.
    این رو بگم اساس موسیقی دستگاهی بر پایه ی ملودی های سینه به سینه هستش و مثلا در موسیقی ما فردی مثل باخ وجود نداشته که بیاد فواصل تعدیل شده ایجاد کنه.
    با این حال این دلیل بر غنی نبودن موسیقی ایرانی نیست.
    اون فضای فواصل که شما فکر می کنید تا حدود زیادی در موسیقی ایرانی هم وجود داره.
    موسیقی ایرانی شامل هفت دستگاه و پنج آواز هستش.
    در ضمن کتاب های سرگذشت موسیقی ایران و مبانی موسیقی ایرانی از روح الله خالقی رو حتما مطالعه بفرمایید.
    موفق باشید.
     

    فایل های ضمیمه:

    آخرین ویرایش: ‏21/12/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. Great_B

    Great_B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/5/14
    ارسال ها:
    290
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +409 / 0 / -0
    بله. همین کتابی که شما میفرمایید (مبانی نظری) نشونه تلاش برای تدوین یه تئوری برای موسیقی ماست.
    اما در کل موسیقی ما تئوری (به اون مفهومی که کسانی که موسیقی غربی کار میکنن) نداره. مفهومش کمی متفاوت تر هست
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...