1. بخش مرکز دانلود افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه
  2. بخش مقالات افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه

قواعد قافیه در ترانه و وزن....

شروع موضوع توسط mtahangsazi77 ‏28/2/18 در انجمن شاعران و اشعار

تاپیک قواعد قافیه در ترانه و وزن.... تالار شاعران و اشعار در persian-music.org.

  1. mtahangsazi77

    mtahangsazi77 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/17
    ارسال ها:
    146
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    سنندج
    امتیازات:
    +155 / 5
    سلام دوستان من اصلا بعضی از این قافیه رو ها رو نمیدونم چجوری میشن که هم قافیه میشن مگه قافیه ها نباید وزن یکسان و دو حرف یا حداقل یه حرف آخرش یکسان باشه... ولی بعضی ها از قافیه ها رو می بنیم که با وجود اینکه وزن یکسان ندارند و فقط از لحاظ آوایی نزدیک به هم هستند قافیه هم دیگه در نظر گرفته میشن بر فرض مثال ما و تمنا چجوری هم قافیه شدن تازه این جور قافیه هاهم تو یکی از شعر های کلاسیک اومده فکر کنم... اگه میشه راهنمایی کنید هرچند اگه تکراری باشه موضوعش و اینکه اگه میشه به اختیارات شاعری که در ترانه ها کاربرد دارند هم اشاره بکنید و معرفی کنید بیشتر آشنا بشیم ممنونم از همه تون...
     
  2. sparrow

    sparrow مدیر تالار شعر و ترانه تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏12/8/09
    ارسال ها:
    545
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +2,375 / 1
    در مورد قافیه و عروض، مطالب زیادی نوشته شده. با یک جستجوی ساده به نتیجه میرسید.
    برای قافیه بودن، یکسانی وزن؛ شرط نیست. به این نمونه توجه کنید:
    مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو / یادم از کشته ی خویش آمد و هنگام درو
    دو واژه ی (نو) و (درو) قافیه هستند.
    ما و تمنا هم قافیه هستند چون مصوت های بلند یکسان در انتهای آنها آمده است.
    درمورد اختیارات شاعری، هرجا وزن دو مصرع کاملا متقارن نباشند، ممکنست از اختیارات شاعری استفاده شده باشد به شرطی که وزن شعر دچار اشکال نشود. مثلا هجای بلند را کوتاه در نظر میگیرند. البته این توضیح بسیار کلی است، کمی جستجو کنید مطالب مفیدی با جزئیات و مثال خواهید یافت.
     
  3. mtahangsazi77

    mtahangsazi77 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/17
    ارسال ها:
    146
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    سنندج
    امتیازات:
    +155 / 5
    خیلی ممنونم از شما یه سری کتاب گرفتم کم کم مطالعه کنم امیدوارم کمک کننده باشه من در مورد اختیارات شاعری کم و بیش میدونم فقط میخواستم بدونم مثل به جز اشباع و تقلیل و تسکین و یکی دو تای دیگه که این ها رو من تو جزوه دکتر سید موسوی خوندم فقط ولی به بعضی اشعار نگاه میکنم انگار از قاعده های دیگه درونشون استفاده کردن که من نمیدونم میشه بگید اصلا توی ترانه نویسی کدوم اختیارات بیشتر به کار میاد یا اصلا هر چی بلد باشی دست و بالت باز تره... دیگه باید چه اختیاراتی رو یاد بگیرم قطعا اختیارات کم نیست...
     
  4. sparrow

    sparrow مدیر تالار شعر و ترانه تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏12/8/09
    ارسال ها:
    545
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +2,375 / 1
    پرسش شما بیشتر به حیطه ی تحقیقات حوزه ی ادب و هنر نزدیکست. اگر تحقیقی در این زمینه صورت گرفته باشد، بنده از آن بی اطلاعم. با بررسی موردی چند ترانه هم نمیتوان به پاسخ جامعی رسید.
    البته هرچه بیشتر بدانید بهترست، اما آنچه که به قول شما دست و بالتان را هنگام سرودن باز میکند، قوه ی تخیل و دایره ی واژگان شماست.
    گمان نمیکنم شاعری داشته باشیم که بنشیند و بگوید میخواهم با این اختیارات بسرایم! در واقع این قواعد، معیارهایی هستند که بعد از سرایش، به شما کمک میکنند تا بدانید کارتان را خوب انجام داده اید یا خیر.
     
  5. mtahangsazi77

    mtahangsazi77 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/17
    ارسال ها:
    146
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    سنندج
    امتیازات:
    +155 / 5
    بله که صد در صد ولی از این جهت میگم دست وبال باز تر میشه که بر فرض مثال یه ترانه یا شعری رو قبلا گفتید زمانی که حسش رو داشتید این بار میاید روتوشش کنید خب اگه اختیارات شاعری هم بیشتر بلد باشی میتونی بهتر و سریع تر ترانه یا اون شعر رو به یه نتیجه مطلوب برسونی مثلا بعضی از واژه ها به عنوان واژه ها طلایی تو ترانه هستن که اگه ارشاد گیر نده :biggrin: خودتم میتونی راحت تصمیم بگیری و حذفشون نکنی یا مجبور نشی تغییر بزرگتری درش بدی.... خیلی ها چون از یه سری اختیارات شاعری بی اطلاع هستن گاهی ممکنه با همین تغییرات اون جلوه ی واقعی رو از ترانه بگیرن مخصوصا منی که ترانه هام رو واسه آهنگام میخوام و میخوام بیشتر بدونم تا بهتر بنویسم و دایره لغات قبول دارم خیلی کمک میکنه... بنده کم تجربه و کم سن و سالم و خب بخاطر همین شاید یه ذره عجول و بی منطق حرف بزنم... نمیدونم فقط هدفم اینه بهتر از دیروزم بنویسم و کار کنم...
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏1/3/18, تاریخ ارسال پست اول: ‏28/2/18 ---
    ببخشید من از شما یه سوال داشتم از نظر شما که شاعر و ترانه سرا هستید به نظرتون رعایت وزن در ترانه الزامیه؟!! یا ترانه بیشتر باید ملودیک باشه تا وزن یکسانی چه از نظر عددی و چه از نظر عروضی داشته باشه با قافیه کاری ندارم چون زیبایی ترانه رو نگه دار میداره...
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏1/3/18 ---
    بر فرض مثال آقای محسن یگانه که جزو ترانه سراهای خوبمون هستن تو ترانه هاشون زیاد به وزن توجهی نمیکنن ولی با یه جهان بینی خاصی می نویسن... و ترانه ها و آهنگ های موفقی دارند و جزو ترانه سراهای خوب شناخته هم میشن؟! حتی علی بحرینی که هم ترانه سرا و هم روزنامه نگار هستن و جزو ترانه سراهای مطرحی هستن این نظر رو راجبشون دارن؟!
     
    • دوستانه دوستانه x 1
  6. sparrow

    sparrow مدیر تالار شعر و ترانه تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏12/8/09
    ارسال ها:
    545
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +2,375 / 1
    لطفا این عینک خوب و بد را از چشمتان بردارید. هنر برای من به سه دسته تقسیم میشود، آنچه می پسندم، آنچه نمی پسندم و دسته ای که نسبت به آن بی تفاوتم. بخشی که نمی پسندم، لزوما بد نیست و مخاطبان خودش را دارد. هنر عرصه ی وسیعیست و شما این حق را دارید که طبق سلیقه و میل خودتان انتخاب کنید.
    در ضمن، اسم بردن از اشخاص و مقایسه ی این با آن هم، بحث بیهوده ایست که فقط منجر به کشمکش های بی حاصل میشود.
    شما راه و روشی که می پسندید را پیش بگیرید و بگذارید دیگران هم به راه خودشان بروند.
     
    • برنده برنده x 2
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. mtahangsazi77

    mtahangsazi77 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/17
    ارسال ها:
    146
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    سنندج
    امتیازات:
    +155 / 5
    آهان عذر میخوام قصدم این نبود که بگم من طرفدار چنین سبک ترانه نویسی هستم اتفاقا من خودم هر دو رو می پسندم خب مثلا یکی از این نوع اثر ها مثل ای الهه ی ناز... که جزو ترانه های ماندگار هم شده ولی از نظری ادبی ارزش چندانی نداره...واقعا گیج شدم آیا حتما وزن عروضی باید داشته باشه یا اینکه فقط ملودیک باشه کافیه؟! خب قطعا اون آهنگ تو ترانه خیلی مهمه ولی نمیدونم به نظر شما تو ترانه رهاتر کار کنی بهتره؟!
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏1/3/18, تاریخ ارسال پست اول: ‏1/3/18 ---
    میدونید واقعیتش آدم گیج میشه چی درسته اصلا هیچی جای خودش نیست هر کی حرفی میزنه و یه هنرجویی مثل من میمونه کدوم سبک نوشتن درسته!!! اصلا اگه اینطوریه که هر کی راه خودش رو بره... ببخشیدا پس این همه قوانین و قواعد رو واسه چیه درستش کردن واسه دکوری؟!
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏1/3/18 ---
    الان که من بیشتر فکر کردم به این نتیجه رسیدم که چیزی که فکر میکنم درست تر و بهتر هست رو ازش پیروی کنم و کاری به هیچکسم نداشته باشم... فکر کنم همینطوری درست تر باشه...
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏1/3/18 ---
    ببخشید که وقت شما رو هم گرفتم
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏1/3/18 ---
    و ممنونم که پاسخگو بودید...
     
    • موافقم موافقم x 1
  8. Mohsen.rh214

    Mohsen.rh214

    تاریخ عضویت:
    ‏14/8/17
    ارسال ها:
    1
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +0 / 0
    سلام، فکر کنم تاپیک مال یک سال پیش باشه اما برای آیندگان مینویسم، من 6 سال پیشم که توی این انجمن بودم همین سوالو میپرسیدن، یه بارم توی تاپیک چگونه یک ترانه بنویسیم؟ جواب دادم با اکانت alone .
    اولا اینکه بیاین کتاب قانون رو ببندیم و به شعر و ترانه به صورت حسی نگاه کنیم.
    مواد تشکیل دهنده یک اثر هنری خود شمایی. وقتی حسی درون شما شکل گرفت، حرفی برای گفتن و داستانی برای پرداختن داری شما میتونی یه اثر هنری رو بیاری روی کاغذ.
    اما ابزارش نوشتن، فکر کردن، کلمه پشت هم چیدن و تبدیل اون حسا به کلماته، برای خیلی از آدمایی که میخوان بنویسن چالش اصلی همینه!
    یکی از مهارت هایی که لازمه به عنوان شاعر داشته باشید اینه که ذهن خلاقی داشته باشید، استعداد سخن گفتن، قدرت قانع کنندگی، زبون چرب و نرم، حیله و فریب، خلاصه هر ترفند زبانی! این وقتی لازمتون میشه که یه عبارت خیلی قشنگ داشته باشید اما نه وزن داشته باشه نه قافیه، و شما نمیدونی به چه زبونی اینو منتقل کنی! میشه این اعجاز سخن رو توی همه شعرا دید، مثلا شعر پروین اعتصامی که میگه "محتسب مستی به ره دید و گریبانش گرفت/مست گفت ای دوست این پیراهن است افسار نیست" یا "چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست؟" یا خود محسن یگانه که شما اشاره کردین میگه "اگه ریشه هام پیر و کهنه س ولی نمیذارم از هم بپاشه تورو""رفتی که تنها بمونم با خودم/ هیزم آتیش تنهایی شدم""ما کوه بودیم روبروی هم"
    به عنوان کسی که 10 ساله ترانه نوشتن با زندگیم عجین شده میگم، من اولش فقط ادای ادبی نوشتن در میاوردم، خیلی متن های بی سر و تهی مینوشتم، بعدش شروع کردم هردو تا جمله رو با یه قافیه تموم کنم، بعد از یه سال مثلا دیدم دارم رپ مینویسم، بعدش علاقه مند شدم ترانه بنویسم و روی ترانه های دیگران و روی آهنگای بقیه کپی مینوشتم. اتفاقا اون موقع خیلی هم ادعای شاعر بودن داشتم و حس خوبی بود. ناخود آگاه به خودم اومدم و دیدم اونهمه نوشتن باعث شده من هم وزن رو یاد بگیرم هم قافیه، وقتی چهار تا کلمه پشت هم میچینم اول از همه به وزنش توجه میکنم و این چیزی نیست که من توی کتاب خونده باشم، من اینو تجربه کردم، من هیچ وقت نمیفهمیدم وزن چیه هنوزم نمیدونم. هیچ وقت دنبال آموزش آکادمیک نرفتم. البته فقط چون علاقه ای نداشتم. اما این تداوم توی انجام کار باعث شد یاد بگیرم.
    بهترین تمرین اینه که کار رو انجام بدیم!

    خلاصه اینکه قافیه و وزن تنها اجزای تشکیل دهنده شعر نیستن چون شعر نو و شعر سپید هم داریم که کاملا قافیه رو به معنای واقعی کلمه برهم زدن. به ترانه هایی که روی موسیقی میشینه که دیگه کمتر میشه ایراد گرفت چون آوا، حس و زیبایی اولویت داره! در کل این ساختار شکنی ها هستن که زیبایی ها رو به وجود میارن، این بی نظمی های منظم!
    موفق و پیروز باشید.
     
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - قواعد قافیه در
  1. MOHAMMAD ADHAMI
    پاسخ ها:
    19
    نمایش ها:
    1,528
  2. tutak
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    1,641
  3. Mohammad Sedighi
    پاسخ ها:
    18
    نمایش ها:
    1,459
  4. 8ight
    پاسخ ها:
    6
    نمایش ها:
    3,964