پروژه آهنگسازی قطعه ی Fantasy Dreams از BHK Alireza

شروع موضوع توسط dj unk ‏30/9/15 در انجمن Classical

تاپیک قطعه ی Fantasy Dreams از BHK Alireza تالار Classical در persian-music.org.

  1. dj unk

    dj unk عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/11
    ارسال ها:
    205
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +257 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    سلام و شادباش خدمت هنرمندان عزیز .
    ایده ی این قطعه از دیدن چندین تصویر از طبیعت که البته به صورت دیجیتال پینت هستن سر چشمه میگیره . چون من به دیدن تصاویر علاقه دارم همیشه تایمی رو در روز به جستجو کردن و زیر و رو کردن سایت هایی که تصاویر متنوع رو دارن اختصاص میدم .
    برای ساخت این قطعه تصاویر مورد نظرم رو کنار هم قرار دادم و به صورت یه فایل ویدئویی در اوردمشون تا بتونم توسط وی اس تی Fruity Video Player هنگام کار توی نرم افزار پخش کنم تا توی هر لحظه نیم نگاهی به تصاویر داشته باشم .
    البته میخواستم همون فایل ویدئویی رو هم اینجا قرار بدم ولی به دلیل حجم بالای نسخه ی خروجی گرفته شده نمیتونم فایل ویدئویی رو براتون اپلود کنم . زیادم از کار با نرم افزار های کار با تصاویر و فیلم ها سر در نمیارم . به همین دلیل تصمیم گرفتم تصاویر رو همین جا قرار بدم تا اگه کسی خواست در کنار شنیدن قطعه تصاویر رو هم داشته باشه .

    Sample Library های مورد استفاده در این قطعه :
    Project Sam Symphobia 1 & 2
    Project Sam Orchestral Essential
    Project Sam Lumina
    Spitfire BML Sable String 1
    Spitfire BML Horn
    Spitfire Simcock Felt Piano
    Spitfire PP017 Evo Gird String
    Cine Sample Voxos
    8Dio Requim Choir
    Ethno Worl 5
    East West Percussion
    VSTi های مورد استفاده در این قطعه :
    Kontakt 5.5.0.491
    Uhe Zebra 2.7
    Sylenth 1 v2.2
    پلاگین های پردازش روی صدا ها :
    Friuty Parametric EQ 2
    Friuty Reverb 2
    Friuty Delay 2
    Friuty Stereo Enhancer
    Friuty Limiter
    ایزوتوپ Alloy
    ساخته شده در Fl Studio 11
    لینک دانلود قطعه
    Fantasy Dreams _ Composed By Alireza


    بخشی از تصاویر رو هم در زیر میتونید مشاهده کنید .

    قطعه ی Fantasy Dreams از BHK Alireza-22.jpg قطعه ی Fantasy Dreams از BHK Alireza-33.jpg قطعه ی Fantasy Dreams از BHK Alireza-Mountains-Landscape-Wallpaper-HD-Widescreen.jpg قطعه ی Fantasy Dreams از BHK Alireza-282505.jpg قطعه ی Fantasy Dreams از BHK Alireza-44.jpg قطعه ی Fantasy Dreams از BHK Alireza-77.jpg قطعه ی Fantasy Dreams از BHK Alireza-55.jpg قطعه ی Fantasy Dreams از BHK Alireza-66.jpg قطعه ی Fantasy Dreams از BHK Alireza-1.jpg قطعه ی Fantasy Dreams از BHK Alireza-5RdcyRj.jpg قطعه ی Fantasy Dreams از BHK Alireza-mountain_landscape_wallpaper_background_27553.jpg
     

    فایل های ضمیمه:

    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
    • خلاقانه خلاقانه x 1
  2. اقا مصطفی

    اقا مصطفی عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/11/11
    ارسال ها:
    687
    محل سکونت:
    گیلان
    امتیازات:
    +551 / 1 / -0
    نرم افزار:
    سلام.دوست عزیز الان شما قطعه رو بازسازی کردید یا کلا از خودتون هست؟ بسیار زیبا بود و هماهنگ با این تصاویر زیبا
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. dj unk

    dj unk عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/11
    ارسال ها:
    205
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +257 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    خیلی ممنون که وقت گذاشتید دوست عزیز .
    نه بازسازی نیست . بالا خدمتتون عرض کردم که با استفاده از این تصاویر ایده ها و الهامات لازم رو گرفتم و برای این تصاویر اهنگسازی کردم .
    حالا نمیدونم که کار شبیه اثر دیگه ای شده یا نه ؟ اگه فکر میکنید که شبیه اثر خاصی از شخص دیگه ای هست معرفی کنید که خودمم اگاه بشم .
    البته این نکته رو بگم که من اصولا هنگامی که پروژه ای رو شروع میکنم دیگه موسیقی های مربوط به اون سبک رو گوش نمیدم تا ذهنم درگیر فضای اون موسیقی ها نشه و از ذهنیت اصلی خودم دور بشم . به همین خاطر فکر نمیکنم شبیه اثر خاصی شده باشه .
    به هر حال امیدوارم موقع شنیدن این قطعه لحظات خوبی براتون به وجود اومده باشه .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. MasoudYazdi

    MasoudYazdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/7/14
    ارسال ها:
    46
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +69 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, studio_one
    درود ..
    قطعه زیبایی رو شنیدم و احساساتتان را برای ساخت این قطعه تحسین می کنم خصوصا از ثانیه 2:45 با ایجاد فضاهای التراسیونی رنگی جدید به کار زدید که فضای جالبی رو برای من ترسیم کرد .
    فقط سه نکته را به عنوان یک شنونده به شما عرض می کنم ..
    1-نت پدال استرینگ ها بسیار طولانی شده . همچنین به خاطر زیر بودن بیش از حد صدا پس مدتی گوش ازرده می شود و قطعه را دچار حالتی کرخت می کند .
    2-معمولا در این سبک یک Chorus یا Section را ریتمیک و با المان های کوبه می سازند تا تغییرات فضا محسوس باشد و قطعه بالا و پایین جذابی پیدا کند .
    3-نمی دانم من اشتباه می کنم یا برخی نویز هایی را برای طبیعی تر کردن کار باز کردید که اندکی صدایشان زیاد است . همین ..
    پیروز و سربلند باشید .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Old Shank

    Old Shank عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/14
    ارسال ها:
    455
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +653 / 0 / -0
    اول تشکر میکنم.خیلی خوب و زیبا بود. لذت بردم!
    به عنوان یه شنونده با یکم مطالعه یه نکته به ذهنم رسید به عنوان نظر سازنده میگم نه نقد! شاید اشتباه میکنم و یا شاید به سادگی شما ترجیح میدادید که این قطعه رو با این سلیقه بسازید.
    به عنوان یه موسیقی متن خیلی خیلی عالی بود اما به عنوان یه موسیقی مستقل میتونست از نظر فرم یکم استفاده ی بیشتری از تضاد ببره. این تضاد یکم توی رنگ آمیزی دیده میشد و خوب بود اما میتونست یکم هیجان انگیز تر باشه!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. Soheil Monfared

    Soheil Monfared عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/12
    ارسال ها:
    1,313
    شغل :
    MusicProducer/SoundEngineer
    محل سکونت:
    Chongjin,North Korea
    امتیازات:
    +1,220 / 6 / -5
    نرم افزار:
    ableton, nuendo, protools, reason
    سلام دوست عزیز...

    من کارو شنیدم..

    خیلی زیبا..

    لذت بردم...

    راستش من اشکالی ندیدم....

    چون موزیک کلا سلیقس بنابرین من طبق این عقیده ای که دارم...

    نقد خاصی به ذهنم نمیرسه که بگم...;)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. dj unk

    dj unk عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/11
    ارسال ها:
    205
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +257 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    اول از شما تشکر میکنم که وقت گذاشتید و کار رو گوش دادید .
    نکته ی دوم هم اینه که خیلی خوشحال میشم افراد توانایی مثل شما نکاتی رو که خودشون کلی تلاش کردن و بهش رسیدن به سادگی در اختیار دیگران هم قرار میدن تا با هم شاهد پیشرفت موسیقی باشیم .
    نکاتی رو که فرمودید خیلی خوب و به جا بود و مطمئن باشید که در کار های بعدی استفاده میکنم ازشون .
    راجع به نکته ی شماره ی 3 هم باید عرض کنم خدمتتون که یکمی توی لول این نویز ها زیاده روی کردم و باید ولوم این لاین رو کمتر کنم .
    بازم ممنون مسعود جان که وقت گذاشتی .
    سپاس از این که کار رو شنیدی و اومدی اینجا و نظرتو نوشتی .
    من فقط متوجه منظور شما از تضاد نشدم . اگه میشه لطف کنید یکم واضح تر توضیح بدید .
    بازم ممنون از شما .
    ممنون سهیل عزیز . خوشحال شدم که از کار خوشت اومد و راضی بودی .
    تشکر از شما برای زمانی که گذاشتید .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  8. Old Shank

    Old Shank عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/14
    ارسال ها:
    455
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +653 / 0 / -0
    تضاد بسته به سلیقه ی آهنگساز میتونه معرفی بک گام یا مد جدید باشه میتونه یه تغییر ریتمیک باشه میتونه معرفی یه ملودی با تاکید باشه!
    هر چیزی که این حس رو القا کنه که موسیقی ما رشد کرده و گسترده تر شده .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. dj unk

    dj unk عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/11
    ارسال ها:
    205
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +257 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    درسته . حالا متوجه منظورتون شدم . خب هنوز جای کار داره و مطمئنن روز به روز با تجربه کردن و فراگیری کار ها قوی تر و بهتر میشن .
    این کار نتیجه ی خالص همون چیزیه که با دیدن این تصاویر به من القا شد و صد البته که طبق گفته ی شما میتونست بست و توسعه ی بیشتری هم داشته باشه .
    چون این تصاویر مطمئنن تو همین چند دقیقه خلاصه نمیشه و من هم سعیم بر اینه که هر کارم بهتر از کارای قبلیم باشه و حرف تازه ای برای گفتن داشته باشه و ممنون از شما که نکات لازم رو گوشزد کردید تا مقدمه ای باشن برای کار بعدی و البته کاری بهتر و کامل تر .
    سپاس از شما .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. Old Shank

    Old Shank عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/14
    ارسال ها:
    455
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +653 / 0 / -0
    مطمئنم که قدم به قدم عالی تر خواهید شد!
    مرسی از شما!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. m.Ali

    m.Ali عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/12
    ارسال ها:
    55
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    عااااااااالی ، عاااااااااالی علی !
    دمت گرم ، فضا سازیات جدید ، حسو حالت جدید !! خیلی خوب بود ، خیلی !! تفکر داشت ، داستان داشت ...
    ممنون از این قطعه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. dj unk

    dj unk عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/11
    ارسال ها:
    205
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +257 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    ممنون از تو محمد جان که گوش دادی و دمت گرم که انقدر انرژی دادی به من . نظر لطفته .
     
  13. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,010
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,216 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    از معدود قطعاتی بود از این سایت که چندین بار گوش دادم. سراسر تصویر بود. :thumbsup:

    Fantasy Dreams یک موزیک دراماتیک (نمایشی) نیست، بلکه چیزی فراتر از اون، شاید بشه گفت "Abstract" (انتزاعی) به معنی کامل هست. موسیقی دراماتیک سعی در انتقال موقعیتهای داستانی و اتفاقات واقعی رو داره (که در فیلمها شاهدش هستیم). ولی اونچه که Fantasy Dreams به شنونده منتقل میکنه، ماورای واقعیت و ماورای جهان فیزیکیه. موقعیتهایی درونی از ذهنیت محض؛ و خلق چنین کاری کار آسانی نیست. این قطعه بلحاظ درونی بودنش هر شنونده ای رو به تصاویری فراواقعی از درون متمرکز میکنه و نیازی هم به قرار دادن اون تصاویر نبود.

    توانایی در استفاده از یک لگاتوی نت تونیک بطوری که بدون خسته کردن شنونده، اون رو به "تمرکز" دعوت کنه، یکی دیگه از توانایی های خاص این قطعه بود. استفاده از امبینت ووکال بسیار آگاهانه و بجا بود. چنین قطعاتی از کسانی که ذهنیت امبینت/الکترونیک دارند و در عین حال توان ارکستر نویسی، برمیاد.

    unk عزیز امیدوارم ناراحت نشی اگه بگم این بهترین کارت بود. قبلاً کارهای دیگه ای هم از تو شنیدیم که خوب بودند، ولی اونها "خودت" نبودند! در این قطعه کاملاً "خودت" هستی. برای همینه که اینقدر کامل دراومده. با این قطعه ثابت کردی که بدون شلوغ کردن هم میشه موزیک خلق کرد، با قدرت نفوذ تمام.

    من فکر میکنم این قطعه برای تو میتونه بیش از یک "ساخت آهنگ" باشه. من Fantasy Dreams رو بعنوان یک "اتفاق" برای تو میبینم که میتونه شروعی بسیار مهم برای شکل جدیدی در آینده ی تو باشه.

    --------------------------------------------------------------------------

    در مورد لایبرری هایی که استفاده کردی، فکر میکنم یکی از اونها (نمیدونم دقیقاً کدومه) نویز داره. یه صدای "تق" مانند که مرتب تکرار میشه. گرچه جذابیت موزیک بیشتر از اون بود که دفعات اول اونو بتونم تشخیص بدم.
    ضمناً خوشحالم که از Evo Gird استفاده کردی، و استفاده ی درستی هم کردی. این لایبرری بینظیره!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  14. dj unk

    dj unk عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/11
    ارسال ها:
    205
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +257 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    ممنون از شما فرهود خان .
    وجود شما نعمتی هست برای این سایت .

    از صحبت هاتون نهایت استفاده رو کردم و بی نهایت هم انرژی گرفتم .
    برای چی باید ناراحت بشم . اتفاقا خوشحال هم شدم . قبلا از این که این پاراگراف شما رو بخونم مطمئن بودم که به این موضوع خواهید پرداخت .
    چرا ؟
    من خیلی وقته که خودم هم به موضوعی که شما اشاره کردید پی بردم . یه چند وقتی بود که فضای موسیقی برام خسته کننده شده بود و ساعت هایی که صرف موسیقی میکردم حتی تو یه مقطعی به صفر ساعت در روز هم رسیده بود و داشتم نا امید میشدم . و تمام دلیلش هم همین بود که ایده هایی که به ذهنم میرسید رو دسته کم میگرفتم و حالا چند وقتی هست که فهمیدم باید خودم باشم .
    خودم هنگامی که داشتم روی این پروژه کار میکردم حس میکردم که اصلا فضای کار با دیگر کار هام متفاوت شده .
    تو کار های قبلیم خیلی زود خسته میشدم و از پشت میز بلند میشدم ولی این کار این طور نبود . ساعت ها در روز صرف فکر کردن و کار کردن روی این قطعه بودم و به نظرم خیلی تجربه ی لذت بخشی برام بود .
    به هر حال با نکته هایی که شما فرمودید و از بازتاب هایی که راجع به این کارم دیدم و همچنین با شناختی که از شما دارم متوجه شدم که این راه جدیدی رو که شروع کردم راه درستی هست .
    اون صدای نویز رو هنوز چک نکردم که مال کدوم لایبرری هست . فکر کنم از همین Evo Gird باشه . حالا دوباره میرم نگاه میکنم و نتیجه رو همین جا اعلام میکنم .
    فقط اقا فرهود من چند سوال تو ذهنم به وجود اومده که نمیدونم جاش اینجا هست یا نه .
    یکی از سوالام رو اینجا مطرح میکنم .
    مثلا ما یه پروژه ای (مثلا انیمیشن یا فیلم یا بازی رایانه ای و...) رو قبول میکنیم که براش موسیقی تهیه کنیم .
    خب در قدم اول ما الان هیچ ذهنیتی نداریم راجع به اون پروژه . تازه ممکنه ذهنیت فعلی ما خیلی هم دور باشه نسبت به اون کار و ذهنمون درگیر ایده ها و کار های دیگه ای باشه که داریم انجام میدیم . ممکنه کلی ایده توی ذهن ما باشه که هیچ ارتباطی به اون پروژه نداره یا اصلا هیچ ایده و فکر جدیدی هم نداشته باشیم .
    خب ما برای شروع باید چی کار کنیم ؟ چجوری خودمون رو به اون موضوع نزدیک کنیم ؟ چی کار کنیم که اون کلیشه ها و ایده های تکراری که در اثر دیدن و شنیدن کار های دیگه تو ذهنمون پر شده خالی بشه و ما راحت تر بتونیم ذهنمون رو اماده ی شکل گیری ایده های نو و البته مرتبط با اون کاری رو که قبول کردیم کنیم ؟
    و در اخر هم ممنون از این که وقتتون رو گذاشتید برای شنیدن این کار .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,010
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,216 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    سوالهایی که نوشتی رو با دو دید متفاوت میشه به جوابشون رسید.
    اولین قدم اینه که ما تکلیف خودمون رو با خودمون روشن کنیم که: "آیا من راه حرفه ای رو در آهنگسازی انتخاب میکنم، یا آماتوری

    ظاهراً این دو واژه در زبان فارسی درست ترجمه نشدند. تا جایی که من میدونم در فارسی "حرفه ای" به کسی اطلاق میشه که کارش خوب و درسته، و "آماتور" هم کسیه که مبتدیه و در اوایل کاره! در اون جمله ی بالا من این دو کلمه رو با این معانی فارسی استفاده نکردم. "حرفه ای" (Professionnel) به کسی اطلاق میشه که از طریق اون کار و حرفه ی مربوطه امرار معاش میکنه و بنابر ضرورت بیزنس، مجبور به وفاداری به تمامی مقررات و نُرم های جاری بیزنس اون کار هست. "آماتور" (Amateur) هم شخصی هست که از طریق اون حرفه و کار مورد بحث امرار معاش نمیکنه. بلکه با انگیزه هایی شخصی کار رو انجام میده. بنابر این، معانی این دو واژه، به توان و تخصص و مهارت بیشتر و کمتر و ارزیابی های کیفی و این چیزها اشاره ای نداره.

    هریک از این راههایی رو که انتخاب کنی، نکات مثبت و منفی خودشون رو دارن. شخص حرفه ای تمامی روند کاری که انجام میده، کاملاً مشخص و تعریف شده هست. فاکتور "سرعت عمل و زمان" در این راه بسیار فاکتور مهمیه، جلب رضایت مخاطب (مشتری)، به روز بودن در اون حرفه، رقابت با همکار، تابعیت از فاکتورهای بیرونی (نه شخصی) و مواردی از این قبیل از شرایط این راه محسوب میشن. همونطور که متوجه میشی، بخاطر شرایط بیزنسی در کار "حرفه ای"، شخص بیشتر "تابع" هست و آزادی عمل کمتری داره. در این راه، شخص مورد نظر "بخشی" از یک پروسه ی بیزنسی محسوب میشه؛ عین بخشی از یک پروسه تولید صنعتی. در انتخاب "آماتوری" شرایط کاملاً متفاوته. شخص "آماتور" جوابگوی هیچ کس نیست، جز افکار و اندیشه ی خودش. بنابر این فاکتور "سرعت عمل" اهمیت چندانی نداره. الزاماً تابع هیچ روند "مطلق"ی بطور از پیش تعیین شده نیست و بمراتب آزادی عمل وسیع تری داره، بنابر این برای تجربه های جدیدتر و شکستن روند سنتی، بهترین گزینه هست. برای همینه که معمولاً موزیسین هایی که بیشتر هنری فکر میکنند، این راه رو انتخاب میکنند تا بتونند راحت تر و بی دغدغه تر به نوآوری خودشون بپردازند. در این نوع، شخص مورد نظر "بخشی" از یک روند کلی نیست، بلکه این تک تک بخشهای کل پروسه هست که تابع اونه! با توجه به این معانی، این راه رضایت بخش تر به نظر میرسه، اما فاکتور "بیزنس و درآمد" چیزیه که شخص مورد نظر در این انتخاب باید فراموشش کنه!

    هیچ کدوم از اون چیزیهایی که در بالا نوشتم جواب سوال تو نیست! اون توضیحات رو دادم تا بتونم در مورد سوالت بنویسم.
    حالا . . .، اگر راه "حرفه ای" رو انتخاب کنی، اولین عاملی که موظفه در این حرفه به کمکت بیاد، کارگردان هست (در گیم معمولاً هیات طراح پروژه ی گیم). یک آهنگساز فیلم حرفه ای زیاد نمیتونه به فکر ذهنیت خودش باشه (همون چیزی که سوال کردی). این آهنگساز سورسی داره بنام "فیلم" که در حال حاظر فاقد موسیقیه. فیلم رو میبینه و با توجه به تاثیری که از دیدن اون فیلم گرفته، برای بیان بهتر و القای قوی تر برخی از سکانسها، تصمیم میگیره که با "موسیقی" به کمک فیلم بیاد. اما این کافی نیست، چون متغیرهای مختلفی در بطن داستان میتونه وجود داشته باشه که مانع ارتباط درست آهنگساز با قصه بشه. اینجا کارگردان کسیه که در شکل گیری بهتر ذهن آهنگساز در مورد فیلم، بکمکش میاد (در این مرحله اگر کارگردان با شعوری گیرت بیاد، باید آهنگساز بسیار خوش شانسی باشی!!). بعضی اوقات ممکنه آهنگساز حتی با 10 بار دیدن فیلم، باز هم نتونه با کار ارتباط برقرار کنه. در این حالت بهترین کار اینه که کار موسیقی اون فیلم به آهنگساز دیگه ای واگذار بشه، چون در این مرحله دیگه زور زدن برای از دست ندادن کار، میتونه آخرین کار اون آهنگساز باشه و آینده ی حرفه ای بدی رو براش رقم بزنه.

    با توجه با ساختاری که فیلمهای تجاری معمولاً دارند، یک آهنگساز حرفه ای میدونه که یک فیلم نیاز به یک قطعه ی تایتل اول، تایتل آخر، Suspense، Fight Action، Chase Action، Emotional، Relief، Break و . . . موارد دیگه داره. بنابر این زمانی که فیلم بدون موسیقی رو میبینه، با ذهنیت همین ساختارهای از پیش تعیین شده تماشا میکنه. هرکدوم از اون موارد هم به هرحال استراکچر تعریف شده ای دارند. بنابر این اینجا آهنگساز مجبور نیست چندان فشار زیادی به ذهن خودش بیاره و شروع میکنه به نوشتن تک تک اونها.

    سوال از "خالی کردن ذهنیت کلیشه ای" کردی. باید بگم که در روند حرفه ای، دور انداختن کلیشه ها یک "ریسک خطرناک" محسوب میشه! آهنگساز تابع، فیلم، کارگردان، تماشاگر و فاکتورهای فروش هست. وقتی شکلی از جا افتادگی تضمین فروش فیلم باشه، چطور ممکنه اون شکلی که "جا افتاده" رو دور انداخت و شکل جدیدی رو جایگزین کرد؟! به نظرت این کار خلاف روند بیزنس نیست؟ برای همینه که معمولاً جماعت حرفه ای چهار دست و پا اشکال جا افتاده رو محکم میگیرند و ول نمیکنند! اگر گاه گداری شاهد بعضی کلیشه شکستن ها هستی، این یک روندِ معمول نیست. این بخاطر شهرت بالای یک آهنگساز هست که نهایتاً اون شکست بیزنسی رو جبران میکنه.

    پروسه ی آهنگسازی دراماتیک در عرصه ی حرفه ای بسیار وسیع و مفصله که تجربه هم بخش بزرگی از اون رو تشکیل میده. ولی حالا اگر نگاه "آماتوری" به ساخت موزیک دراماتیک داری کلاً قضیه فرق میکنه. در این راه شما هیچ فیلم حرفه ای رو نمیتونید براش موزیک کار کنید. چون موزیسین آماتور ذهنیت خودش رو بیشتر در اولویت قرار میده، تا فیلم یا کارگردان یا بیننده یا فروش . . .. اصولاً چنین آهنگسازی هم هیچ موقع از گزینه های هیچ فیلمساز حرفه ای نیست. اما فیلسازهایی هستند بسیار اندک بلحاظ کمّی، که دیدگاه خودشون هم بسیار هنری و غیر کلیشه ایه و حتی فیلمهایی هم که میسازند، متفاوت و نوآورانه هست. اینها کسانی هستند که آهنگسازان آماتور فیلم براحتی میتونند باهاشون کنار بیان و همکاری داشته باشن. کلّی هم وقت دارند چون به هرحال فاکتور سرعت عمل زیاد اینجا مهم نیست! به رغم اینکه شاید فکر کنی این راه راحت تر باشه، باید بگم که سخت تر از راه "حرفه ای" هست! در این حالت آهنگساز ضمن داشتن تخصص و سواد اکادمیک، بسیار فرد خلاّقی هم باید باشه تا بتونه جوابگوی یک کارگردان نوآور و متفاوت هم باشه و این کار آسونی نیست.

    تقریباً 10 سال پیش من یک مقاله کوچک در مورد سفارش موسیقی فیلم خطاب به کارگردانها در ماهنامه فیلم نوشتم که چاپ کردند. اون موقع ها کم و بیش برای فیلم و نمایش هم موسیقی مینوشتم که بعد ها بطور کامل قیچی کردم! اینو حالا برای شما هم میذارم شاید در برقراری ارتباط با سفارش دهنده ها به کارت بیاد.

    قطعه ی Fantasy Dreams از BHK Alireza-بیست توصیه.jpg

    امیدوارم تونسته باشم سوالهاتو جواب بدم. گرچه در این زمینه اصولاً "سوال" همیشه هست و تمام شدنی نیست!
     
    آخرین ویرایش: ‏11/10/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  16. dj unk

    dj unk عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/11
    ارسال ها:
    205
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +257 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    بی نهایت ممنونم از شما .
    خیلی استفاده کردم . تقریبا بخش زیادی از سوالام که مربوط به این موضوع مهم میشد رو پاسخ دادید و رفع ابهام شد برام . خیلی از افکاری که داشتم و درش تردید وجود داشت کاملا برام روشن شد .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...