قبول سفارش؟ به چه شرطي؟

شروع موضوع توسط kaveh79 ‏23/1/12 در انجمن موسیقی ایران

تاپیک قبول سفارش؟ به چه شرطي؟ تالار موسیقی ایران در persian-music.org.

  1. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    براي پذيرفتن سفارش آهنگسازي يا تنظيم براي ديگران چه ملاكها يا شرايطي مدنظر شماست؟

    آيا دستمزد بالا همه چيز رو توجيه مي كنه؟ يا اخلاق انساني و حرفه اي مهمتره؟ دخالت در ساخت و تنظيمتون رو

    مي پذيريد؟ آيا نوع شعر و صدا و توانايي خواننده در قبول يا رد يك سفارش از جانب شما موثره؟

    از همه دوستان دست اندركار درخواست مي كنم در اين گفتگو شركت كنن و به اين سوالات و سوالات مشابهي

    كه به شرايط قبول اثر مي پردازه پاسخ بدن.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  2. reza70

    reza70 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/5/10
    ارسال ها:
    985
    محل سکونت:
    تــــهران
    امتیازات:
    +258 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    سلام
    موضوع خوبیه ..
    خب من به ترتیبی که پرسیدین میگم

    برای من در مرحله اول صدای شخص مهمه چرا که با صداش قراره حس و حال موزیکو دستش بگیره پس توانایی خوندنش واسم مهمه بالاخره وقت میزاریموواسش کار میزنیم پس کار خوب صدای خوبو میطلبه مهمتر از خواننده باید امادگیشو داشته باشه که کاریو سفارش بده نه اینکه دوتا هو هو هی ه با به بو بلد باشه بگه خواننده شدمو صدا دارم البته جسارتی به دوستان سایت ندارم و معذرت میخوام از همگی کلیه حرفم

    نه دستمزد بالا نه .. به نظرم باید عادلانه رفتار کرد و براساس کاری که زدی و زحمتی که کشیدی دستمزد گرفت روزیه حلال
    ولی اخلاق حرفه ای تو هر زمینه ای نیازه .. تا اخلاق و اصول و نظم رو نداشته باشیم نمیتونیم پیش بریم اخلاق حرفه ای هم نیازه ..

    من خودم تا حدی بله قبول میکنماز خواننده نظر بگیرم چون نیازه که خواننده هم نظرش رو برای کار بده و اده ای شاید در سر داره که من ندارم از این رو به نظرم خوبه که نظرش رو بده اسمشو دخالت نزاریم

    همیشه شعرای پرمحتوا بیشتر مورد قبوله عامه هست .. شعری که معنی دار و ساده و پر مفهوم باشه .. ولی گفتم صدای خواننده به نظر من واسم مهمه ..

    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  3. محمد سعید صمدی

    محمد سعید صمدی عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏25/7/10
    ارسال ها:
    279
    امتیازات:
    +217 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    با سلام خدمت دوستان ... با احترام به گفته هاي داداشم من بيشتر سبک کار ملاکم هست ... که اصلا تجربه اي توش داشتم و براش زحمت کشيدم يا نه .و يا حتي از اين سبک خوشم مياد که ميخوام کار بسازم !!! مسلما زماني که از يه کار خوشم بياد جونمو واسش ميدم تا بهترين بشه (هنوز نديدم:دي) ... با احترام ويژه خدمت دوستان خواننده من بهيچوجه نميتونم پاي سيستمي بشينم که از توش صداي يه فرد (مثلااااا خواننده :دي) بيرون مياد و فک ميکنه چون صداش قشنگه تموم شد و رفت شده خواننده :دي ... خواننده بايد بيشتر از من تئوريا رو بدونه !!! اين اصل واس من نيست اما کليه! اخلاق حرفه اي هميشه از دغدغه هام بوده که انتظار داشتم هميشه در هنرمندان اطرافم ببينم ! خودم هم سعيم رو ميکنم:) راجع به هزينه هم کاملا با رضا جان موافقم ... براساس سنگينيه پروژه ... هدف شخص ... وسع ماليش ... و تجربم توو سبک تصميم ميگيرم چه هزينه اي رو واس کار در نظر بگيرم ... راجع به نظر دادن خواننده چرا که نه ... من هميشه سعي ميکنم نظرات شخص آهنگساز و خواننده رو وارد پروژه ي کلي کنم!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    رضاجان با سپاس از نظرت من منظورم از دخالت واقعا خود دخالت بود. وگرنه شما بعنوان سازنده يا تنظيم كننده ناچاريد چارچوبي ذهني از خواسته سفارش دهنده داشته باشيد.

    ممنون محمد عزيز از نظرت. همونطور كه گفتيد مقوله علاقه و توانايي خودمون در انجام كار هم شرط مهميه.

    نظر ساير دوستان؟
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏23/1/12
  5. reza70

    reza70 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/5/10
    ارسال ها:
    985
    محل سکونت:
    تــــهران
    امتیازات:
    +258 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    بله خب قبول دارم که دخالتش باید باشه خب چون اون قراره کار رو بخونه پس باید بهم بگه کارش چطوری در بیاد و چطور بشه و کلا نظرش رو بگه ولی خب شاید تو طی تنظیم جاهایی باشه که من میدونم چیه ولی ایشون ندونن که چیه پس دخالت ایشون اینجا بی فایده هست اونجاهایی که لازمه دخالتی توش باشه انجام میشه اونجاهایی هم که نه هیچ
    با تشکر
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. Omid Molavi

    Omid Molavi مدیر تالار آهنگسازی و استودیوها تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/09
    ارسال ها:
    381
    شغل :
    استودیو پاییز
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +547 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, logic, sonar
    برای من به شخصه اخلاق طرف مهم تره ...و 80% اهمیت داره برام... چون اگر خواننده صدای خوبی هم نداشته باشه و حتی مشکل فالش خونی هم داشته باشه ...کمکش میکنم... و لذت میبرم با کسی کار کنم که انرژی بگیرم ازش و زندگی کنم باهاش تو آهنگ به جای تجاری بودن...و نتیجه هم این روزها خیلی خوب بوده و خوشحالم از این تصمیمم ...

    مبلغ کار : روش من ... اصلاً پول نمیگیرم در ابتدا... ماکت کار رو گوش میکنم.... اگر با ترانه و ملودی ارتباط برقرار کردم ... یه تنظیم اتود میزنم . میاد گوش میده ..و نسبت به تنظیمی که قراره بزنم و کاری که ترک داره ..قیمت میدم... همون جا هم توافق میکنیم روی کار
    (قبلاً از این روش استفاده نمیکردم...و موفق نبود...مثل مابقی دوستان کار میکردم....)

    اگر خواننده ماکت کار بیاره و بگه مثل فلان تنظیم کننده تنظیم کن....هم کار نمیکنم باهاش ...
    ملاک برام اینه که طرف بخواد خودش باشه ... و وقتی با من کار میکنه ...خودمون باشیم

    با این شرایط در ابتدا ..همه دوستانی که میامدند ...با من کار نمیکردند تا5-6 ماه پیش
    اما الان ... میبینم موفق بوده تصمیمم... و .......
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  7. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    براي من به شخصه نه پول نه شخصيت و نه صدا مهمه اولين چيزي كه براي من مهمه تفاهم هست . تفاهم مثل : درك حرف هايي كه تنظيم كننده يا آهنگساز ميزنه بهش. برخي از اين مشتري ها پدر آدم رو در ميارن تا يه حرف رو بفهمن !:smile (23): دومين ملاك بر اساس ضاهر و باطن فرد قيمت رو ميگم:51: افرادي كه احساس كنم پولدار هستن واقعا بيشتر نرخ ميزارم البته بسته به نوع زحمت و كار نه كم ميگيرم كه طرف روش زياد شه ! نه زياد ميگيرم كه طرف فرار كنه :d . بعدش آخر سر صدا برام ملاك هست چون كاري كه قرار نيست رسمي باشه نيازي نيست آدم اعصاب خودش رو خورد كنه . و هميشه برخي سفارشات ميتونه تجاري باشه واقعا بستگي به نوع سفارش هم هست !
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  8. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    همونطور که دوستان فرمودن همه چیز بستگی داره .
    بعد از یه سری ماجراها یادگرفتم اول به شخصیت طرف دقت کنم. بعد 2 حالت داره . یا ارزش کار کردنو داره باهاش (هم از لحاظ مالی و هم هنری) و یا اینکه ارزششو نداره.

    اگه می بینم می خوام باهاش کار کنم. همون اول یه چیز قطعی طی می کنم تا حرف و حدیث پیش نیاد. پیش پرداخت هم می گیرم که بعد نزنه زیرش. باید همه چیز قطعی با قرارداد ثبت بشه و گرنه همیشه دردسر درست می شه.

    اگر هم می بینم واقعا نمی خوام باهاش کار کنم که آسمون هم زمین بیاد کار نمی کنم.

    برای مثال برای یه نفر که لکنت زبان داشت یه کار آماده کردم (البته تو خوندن به شکل عجیبی لکنت نداشت) . کارگر ساختمانی بود با درآمد کم و بدون ساپورت مالی. دلم براش سوخت با قیمت خیلی پایین کار کردم . گفتم بزار به آرزوش برسه. بعد رفته بود همه جا شایع کرده بود که تهران ضبط کردم و از این $%-کلاسا.... برای کار بعدی که اومد گفتم برو همون تهرانت ضبط کن.

    از این دست آدما همیشه هستند. و همیشه هم به خودت می گی این دفعه فرق داره. ولی همیشه نتیجه همونه. باخت ما. مگر اینکه همه چیز رو قطعی کنیم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  9. issah

    issah عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/8/11
    ارسال ها:
    48
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +57 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, nuendo, reason
    دوستان از واژه هایی مثل تفاهم ، درک و.... استفاده کردن که برای من نا آشناست...تا حالا چنین مشتری نداشتم که باش همفکر باشم...
    من سبک پاپ رو اصلا دوست ندارم ولی 90% کارهایی که واسه دیگران زدم پاپ بوده...جنبه ی هنری؟؟؟!!! واسه دوست نزدیکم که خودش هم نوازنده حرفه ای بود یک کار ساختم دیروز زمان رکورد متوجه شدم که حالت عادی نداره و در حقیقت به من بی احترامی کرد.
    مردم که به هنر احترام نمی ذارن،فضای هنری هم که خودتون بهتر می دونین چطوریه... حالا دلمون رو به چی خوش کنیم؟؟؟هنر؟؟؟یا موسیقیی که با تریاک مقایسه میشه؟؟؟
    در مورد هزینه کاملا با inferno موافقم.پیش پرداخت باید باشه تا مشتری کار رو جدی بگیره...
    هیچ دخالتی رو قبول نمی کنم ولی پیشنهاد کردن با دخالت کردن متفاوته...پیشنهاد رو قبول می کنم در صورتی که معقول و شدنی باشه...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  10. nascent

    nascent عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/4/10
    ارسال ها:
    762
    محل سکونت:
    در همین نزدیکی
    امتیازات:
    +354 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    بحث خیلی خوبی هست . من سعی میکنم بدون پنهان کاری واقعیت رو بگم.
    برای من اولین فاکتور معروفیت طرفم هست . اگه طرف معروف باشه ، به واسطه اسم اون ، اسم من هم شنیده میشه و این خوبه . سعی میکنم در همچین زمانی بهترین کار خودم رو ارائه کنم و حتی بدون گرفتن هزینه این کار رو انجام بدم ( بعدا سود بیشتری به همراه میاره )
    اگه طرف معروف نبود . دومین فاکتور برای من هزینه ای که پرداخت میکنه هست . من برای خودم یه کف قیمت دارم که از اون پایین تر نمیام مگر در شرایط خاص ( مثلا وضع طرف خوب نباشه ولی واقعا عاشق کارش باشه و ... ) . البته واسه همه کارام وقت و انرژی زیادی میزارم تا خودم راضی شم .
    بعد شخصیت طرف و خودمونیش آدم بودن طرف واسم خیلی مهمه . حتی اگه معروف هم باشه و حتی هزینه زیادی هم پرداخت کنه ولی آدم نباشه کار نمیکنم.
    ابتدای کار هم یه پیش پرداخت میگیرم واسه محکم کاری . تجربه بدی داشتم سر اینکه با وعده و وعید کار کردم و بعد از ساختن 80% آهنگ ، کلا کار رو کنسل کردن و .....
    من میزارم مشتریا تا جایی که میتونن پیشنهاد و انتقاد کنن و برام مسئله ای نیست . مهم اینه که اونا راضی باشن ( که دیگه بعدش حرف در نیاد ) ، اگه پیشنهاداشون عملی باشه و لطمه ای به کار نزنه بهشون عمل میکنم اگه به کار لطمه بزنه همچین کاری رو نمیکنم .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    اميدجان شباهت زيادي در روش شما و من هست و اين احتمالا از تشابه روحياتمون ناشي شده. به مساله نظر دادن يا احتمالا دخالت در كار اشاره نكرديد؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  12. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    بزرگترين مساله اي كه تا الان درگيرش بودم ميزان تعهد به مشتريه. از اونجا كه اين مساله خيلي گسترده هست شايد تاپيكي جداگانه مي طلبه. اما من هنوز درگير اين مساله هستم كه چه تضميني براي رضايت مشتري وجود داره؟ آيا غير از اينه كه تمام عوامل هنري دست اندركار حتي ميكسمن از روح و درونمايه هاي شخصيشون مايه ميگذارن؟ چرا بعضي مشتريها تنظيم كننده رو با ميرزابنويس اشتباه ميگيرن؟ چرا فكر ميكنن تنظيم عبارتست از اجراي مو به موي فرامين و اعمال ريز به ريز سليقه شخصي تهيه كننده؟

    ترديدي نيست كه هيچكس مايل نيست از نتيجه زحماتش ناراضي باشه بالاخص وقتي هزينه هاي بالايي رو قراره متقبل بشه. اما آيا كساني كه عميقا بر لحظه لحظه كارشون وسواس دارند (كه اتفاقا اين هميشه بد نيست و بعضا موفقيت رو به دنبال داره) بهتر نيست خودشون دست به كار تنظيم بشن و زمان و انرژي خودشون و ديگران رو تلف نكنن؟

    اميدوارم در طول زندگي حرفه ايتون هرگز به چنين افرادي برنخوريد!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  13. Omid Molavi

    Omid Molavi مدیر تالار آهنگسازی و استودیوها تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/09
    ارسال ها:
    381
    شغل :
    استودیو پاییز
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +547 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, logic, sonar
    کاوه جان .. من دوست ندارم دخالت کنم تو کار ملودی وکال ... اما ملودی سولو رو به روش خودم میزنم ...همیشه هم ملودی ساز پسندیده و سعی کردم چیز نویی باشه..
    در مور وکال و ملودی کلام به هیچ وجه دخالت نمیکنم... پیشنهاد میدم... چون نمیخوام روح خواننده رو بگیرم ... این دقیقاً ضعفی هست که مثلاً تو کار آقای (س.خ) هست و یکی از دوستانی که الان داره باهام کار میکنه قبلاً ترکی با ایشون تجربه داشته و.. تو همکاری با من سعی کردم دستشو باز بزارم و ..کلاً خوانندگی طرف عوض شده ... و خیلی از شرایط من راضی هست..

    زمانی که تنظیم کننده بخواد خودشو با شرایط خواننده وفق بده...کارش خیلی سخت تر میشه ...اما اگر بتونه همون چیزی که تو ذهن خواننده هست رو در بیاره و با افکار خودش بهترش کنه ...اون وقت تنظیم هاش متفاوت خواهند بود.. و هر تنظیم یه تجربه جدید و یه رنگ جدیدی خواهد داشت ... و مهمتر از همه ...روح و اشتیاق خواننده نسبت به کاری که میشنوه و میخونه پای میکروفن بیشتره

    نه این که بعضی تنظیم کننده ها ..که میبینیم....همه تنظیم هاشون برای دیگران دقیقاً مثل هم هست ..و خواننده ها دقیقاً مثل هم میخوانند و کنترل صدا ها مثل هم هست ...و تا گوش میدی ...میبینی یک کیک و بیس ..تو 20 تا آهنگ تکرار شده!!!!!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  14. suymun

    suymun عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/9/12
    ارسال ها:
    127
    شغل :
    مدرس،آهنگساز،تنظیم کننده ونوازنده
    محل سکونت:
    ساری
    امتیازات:
    +69 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام دوستان. من آهنگسازی هستم که در همه سبکها کار میسازم و با همه مدل خواننده ای هم کار میکنم. وکار رو براساس خواست مشتری درست میکنم و نظر و سلیقه مشتری برام مهمه تا جایی که به کار لطمه فنی نزنه. در مورد مبلغ هم از 50 هزارتومان تا 2 میلیون هم گرفتم مشتری هرچی پول میده آش میخوره من برا تفریح کار نمیکنم زمانی که همسنام تو فکر ژل مو و مارک لباس بودن من روزی 12 ساعت تو زیرزمین تمرین موسیقی میکردم و برای کارم ارزش قائل هستم ولی تو فکر شهرت نبودم ولی از الان تصمیم کرفتم باشم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  15. santu

    santu عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    223
    محل سکونت:
    tehran
    امتیازات:
    +120 / 0 / -0
    نرم افزار:
    مرسی از این تایبیک.موضوع خوبیه.من نظراته همه رو خوندم هر کسی تو استایله خودش صحبت کرد.من همه ی صحبت های دوستان رو قبول دارم(البته جسارت نباشه قصد بی احترامی ندارم) من با suymun خیلی موافقم. واقعا درست میکن.همه ما به نوعی درگیر اینکار بودیم و واسش زحمت کشیدیم. واسه منم حرفه ای فکر کردن طرف خیلی مهمه.فکرش محدود نباشه که بگه خوب یه کیک یه بیس بزار با یه pad دیگه همینو اهنگ تموم شد نه.اینجوری نباشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...