فواصل آنارمونیک

شروع موضوع توسط qLeph ‏24/7/10 در انجمن Intervals ( فواصل )

تاپیک فواصل آنارمونیک تالار Intervals ( فواصل ) در persian-music.org.

  1. qLeph

    qLeph عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/10
    ارسال ها:
    628
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +734 / 0 / -1
    آیا فواصل آنارمونیک کاملاً یکسانند؟
    یعنی مثلاً همیشه میتونیم بجای چهارم افزوده بنویسیم پنجم کاسته، یا بجای اونیسون افزوده بنویسیم دوم کوچک؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    نه دوست اصلا این طور نیست.
    توضیح کامل خواستی بگو
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. qLeph

    qLeph عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/10
    ارسال ها:
    628
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +734 / 0 / -1
    بله، اگه میشه یه توضیح کامل درباره فواصل آنارمونیک بدین.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    حتما امشب براتون میزارم.:smile (47):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. shahkar_bashar

    shahkar_bashar عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/10
    ارسال ها:
    89
    محل سکونت:
    شمال
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    ببخشیدفواصل انارمونیک چیه؟میشه یه توضیح دراین مورد بدین؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    به خدا خیلی در گیر هستم یادم نرفته کامل براتون توضیح میدم:smile (47):
    فقط باید وقت کنم:smile (20):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. ahad keshavarz

    ahad keshavarz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/7/10
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo

    دونت یافاصله که اسمشون یکی نیست اما صداشون یکسان هست مثل دونت (دو# ورbبمل) ویا دوفاصله پنجم کاسته وچهارم افزوده که دوست دیگمونم گفتند؛روآنارمونیک یامترادف می گن!:smile (73):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  8. ahad keshavarz

    ahad keshavarz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/7/10
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    به نظرمن بستگی به هارمونی ودرجات گام مربوطه داره!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. qLeph

    qLeph عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/10
    ارسال ها:
    628
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +734 / 0 / -1
    پس چی شد؟
    :smile (41):
    من سؤالم اینه که چرا مثلاً به یک فاصله با 6 نیم پرده نمیتونیم هم بگیم چهارم افزوده و هم پنجم کاسته و...؟
    لطفاً یه نفر یه توضیح کامل بده؛ لطفــــــــــاً
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    دوست من یک فاصله با شش نیم پردا خیلی گونا گون هست.
    دقت کنید:
    دو تا فا دیز یک فاصله چهارم است که شامل شش نیم پرده است پس میشه یک فاصله چهارم افزوده

    حالا دو دیز تا فا دیز هم یک فاصله چهارم هست اما با پنج نیم پرده پس میشه چهارم درست




    اگه بیاید به یک فاصله با شش نیم پرده بگید چهارم یعنی این دو نت از هم بر روی حامل با احتساب خدشون چهار فاصله دارند

    ولی اگه بیاید یک فاصله که متشکل از شش نیم پرده هست رو بگید پنجم یعنی این دو نت با هم روی حامل پنچج فاصله دارند


    حالا یک فاصله پنجم میتونه شش نیم پرده ای باشه مثل دو دیز تا سل بمل

    و همین طور یک فاصله چهارم میتونه متشکل از شش نیم پرده باشه مثل دو تا فا دیز

    این دو اصلا شبیه نیستند!!!!!!
    این سوال شما تعجب اوره:smile (49):


    حالا فاصله دو تا سل بمل یک فاصله پنجم هست با شش نیم پرده که میشه پنجم کاسته







    دقت کنید که چنین چیزی امکان پذیر نیست.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. qLeph

    qLeph عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/10
    ارسال ها:
    628
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +734 / 0 / -1
    آره قبول دارم سؤالمو بدون مطالعه پرسیدم؛
    اصلاً بذارید یه سؤال ابتدایی تر ولی درست حسابی بپرسم:
    وقتی دو نت رو تو یک اکتاو داشته باشیم و بخوایم فاصله بینشون رو نامگذاری کنیم، مرحله به مرحله باید چیکار کنیم؟
    بقیه مقالات رو خوندم، ولی دوستان بیشتر عناوین رو تعریف کرده بودن.

    «با تشکر و عذرخواهی»​
     
  12. ahad keshavarz

    ahad keshavarz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/7/10
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    درگام ماژورازنت پایه(تونیک)به ترتیب فواصل یکم درست(مثل دوتادو)دوم بزرگ(دوتار)سوم بزرگ(دوتامی)وچهارم درست(دوتافا)پنجم درست(دوتاسل)ششم بزرگ(دوتالا)هفتم بزرگ(دوتاسی)وهشتم درست (دوتادوی اکتاو)درگام دوماژور......حالااگه به فواصل بزرگ ودرست نیم ودونیم پرده اضافه کنیم به ترتیب به افزوده وافزوده ترواگه نیم پرده کم کنیم به ترتیب به کوچک -کاسته وکاسته ترتغییرمی کنند>مثلااگه به چهاردرست نیم پرده اضافه کنیم به چهارافزوده تغییرمیکنه.شمامیگیدچرامثلامابه فاصله سه پرده ایه دوتافا#بجای چهارم افزوده نمگیم پنجم کاسته؟؟؟شایددرعمل این دویک صداروداشته باشندامادرروی کاغذواستفاده اون درهارمونی بسته به گام وتونالیته مدنظرازاین دومستقلا استفاده میشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  13. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    واقعیت اینه که دودیز و ر بمل نه تنها در اسم که در فرکانس هم متفاوت هستند. همینطور فادیز و سل بمل ، سی دیز و دو بکار و .... اما این اختلاف بسیار ناچیزه : 9/1 پرده (یعنی 1 کوما). بعنوان مثال فاصله دو تا ر به این ترتیب میشه:

    (دو) ................ 4 کوما فاصله............................. (ر بمل) ..1کوما فاصله.. (دودیز) ........................... 4 کوما فاصله....................................(ر)

    این فاصله ناچیز ولی واقعی روی سازهای زهی که پرده بندی ندارند مثل ویولن براحتی قابل اجراست ولی روی سازهای پرده دار مثل گیتار یا
    سازهای کلاویه ای مثل پیانو بدلیل جلوگیری از ازدیاد پرده ها و کلاویه ها از این اختلاف یک کومایی صرفنظر شد و هر دو نت رو یکی گرفتند و بهمین دلیل امروز روی پیانو بین دو کلاویه سفید "دو" و "ر" بجای دو کلاویه سیاه فقط یکی میبینیم که دارای یک صدا و دو اسمه و فلسفه وجودی نتهای آنارمونیک از همینجاست.
    اگر این قاعده رو به همه فواصل آنارمونیک تعمیم بدیم کاملا واضح میشه که فاصله چهارم افزوده (دو تا فادیز) با فاصله پنجم کاسته (دو تا سل بمل) در عمل متفاوت هستن. بنابراین ما این امکان رو نداریم که این فواصل رو به دلیل صدای ظاهرا واحدی که دارند به هر اسم دلخواهی نامگذاری کنیم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  14. mili1

    mili1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/9/11
    ارسال ها:
    158
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیرااا...ز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    پس چطور میشه تشخیص داد (دو تا فادیز) که شش نیم پرده فاصله داره چهارم افزودست یا پنجم کاسته؟
    آیا قانون خاصی داره؟
     
  15. reza kazemzadeh

    reza kazemzadeh عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/1/11
    ارسال ها:
    232
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +92 / 0 / -0
    نرم افزار:
    logic
    شما باید اول فاصله ی اسم نتها رو بشمرید
    مثلا از نت دو تا فا فاصله چهارم هستش، 1.دو 2.ر 3.می 4.فا
    پس دو تا فا دیز چهارم افزوده است.
     
  16. Mr.Amirreza

    Mr.Amirreza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/3/12
    ارسال ها:
    33
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    زنجان - کرج
    امتیازات:
    +25 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, soundforge
    جناب کشاورز پاسخ رو گفتن،دقت کنین
    اگر جمله بالا رو متوجه نشدین باید کمی قواعد پایه گام و تنالیته رو مطالعه کنین که به نظرم بهترین منبع،کتاب "تئوری بنیادی موسیقی" استاد "پرویز منصوری" مباحث «گام و تنالیته» باشه!
     
  17. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوست من چندتا از تاپیک هایی رو که شما این چند روزه در تالار تئوری مطرح کردید رو بنده دیدم.یک سری پاسخ ها رو دوستان دادن و یک سری رو بنده.اما به عنوان یک راهنمایی کلی هم برای شما هم برای دوستانی که میخوان تئوری کار کنند این نکته رو فراموش نکنید که ترتیب در یادگیری مطالب تئوری خیلی اهمیت داره و این سر در گمی که گاها دچارش میشید به همین علت هست که پراکنده مطالب رو خوندید.حتما سعی کنید مطالب رو با این ترتیبی که خدمتتون میگم کار کنید تا دچار مشکل نشید و خیلی سریع تر پیشرفت کنید:
    1- نت خوانی در حد پایه شناخت اصول کلی نت(خطوط حامل-جایگاه نتها روی خطوط حامل-یادگیری نت در دو کلید سل و فا -علائم تغییر دهنده صدا (دیز و بمل و بکار و دوبل دیز و ...) و زمان نما و ریتم ها) و علائم و اختصارات
    2-فواصل ساده ( عدد ترتیبی و بنیه)ترکیبی و معکوس و آنارمونیک و ...
    3-گام های دیاتونیک (مینور و ماژور) و کروماتیک(دودکافونیک) و تمام پرده و پنتاتونیک و...
    4- آکورد شناسی(تریاد و چهارصدایی و پنج صدایی و شش صدایی و هفت صدایی) معکوس های اول و دوم و ...
    5-هارمونی
    6-کنترپوان
    7-ارکستراسیون و ...
    انشالا تا آخر این مطالب که کار کردید بگید تا ترتیب مابقی مطالب رو خدمتتون بگم:smile (73):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    دو تا فا دیز قطعا چهارم افزوده است(بشمرید می شود چهارم)اما اون دو تا سل بمله که پنجم کاسته است.تا زمان باخ آنهارمونیک ها (مثل فادیز و سل بمل)فرکانسهای متفاوتی داشتند ولی در اون زمان اونارو یکی کردن و کار راحت تر شد.باخ برای این که ثابت کنه گام تامپره جواب میده 48 پرلود و فوگ در تمام گامها ساخت و اینو اثبات کرد از اون به بعد فرکانسای اونا یکی شد اما جهت حل و حرکتشون هنوز فرق می کنه پس چهارم افزوده و پنجم کاسته هنوز فرق میکنن هرچند نیم پرده هاشون از نظر تعداد یکیه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  19. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    دوست من. در گذشته نت‌های آنهارمونیک یکسان صدا نمی‌دادند . مثلا نت «دو دیز» و «ر بمل» هم‌صدا نبودند و منطقا برایشان دو نام و نگارش جدا وجود داشت.. پس از رواج ایتوناسیون تعدیل شده د رموسیقی (۱۲ نیم‌پرده برابر) نت های انهارمونیک هم‌صدا شدند ولی همچنان در نگارش و در تئوری بسته به نقش‌شان در هارمونی و ملودی، میانشان دگرسانی(تفاوت) قائل می شویم.. در موسیقی امروز هم گاهی از ایتوناسیون‌های دیگری بجز «۱۲ پرده‌ای برابر» بهره می‌بریم. برای نمونه در کوآرتت زهی، گاهی قطعات تعدیل‌نشده نواخته می‌شوند.
     
    • مفید مفید x 1
بارگذاری...