فلسفه موسیقی در قرن بیستم

شروع موضوع توسط creeep ‏10/4/14 در انجمن مقالات و بررسی ها

تاپیک فلسفه موسیقی در قرن بیستم تالار مقالات و بررسی ها در persian-music.org.

  1. creeep

    creeep عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/12/09
    ارسال ها:
    50
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    teh
    امتیازات:
    +9 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, sonar, soundforge
    سلام
    الارقم تلاش دوستان و مدیران محترم سایت در جهت بالا بردن سطح کمی و کیفی موسیقی و خدمات ارزشمند دوستان صدابردار و آهنگساز در جهت بهبود کیفیت آثار ضبط شده (اعم از آموزش های گسترده در زمینه ی میکس و مستر مقدمات و هارمونی و ...) متاسفانه بعضا شاهد سردرگمی و تک بعدی شدن آثار و افکار و نوع نگرش تا حدی نا متبوع آهنگسازان جوان هستیم ... از این رو بنده ی حقیر تسمیم دارم با کمک اساتید و شما دوستان گرامی به بحث و بررسی سبک ها و تحولات شنیداری موسیقی (مثل سبک.فرم.تحولات هنری و سیاسی منجر به بوجود آمدن سبکهای جدید .دوره های هنری و موسیقی و بحث مهم تخیل در موسیقی قرن بیست . تحولات هارمونی . انتزاعی شدن و تغییرات سلیقه ای و شنیداری موسیقی معاصر در اروپا و آمریکا و چرخش موسیقی به سوی نستالژی و شرق ) بپردازیم... و با قرار دادن بخش هایی از نظریات آهنگسازانی تاثیرگذار مانند سیبلیوس/دبوسی/شونبرگ/شانکار/وکسس/رایش/گلس/پارت/اشتکهازن /گبریل/ شوستاکوویچ / برنستاین و ... و بصورت تکمیلی نباحث زیبایی شناسی فیلسوفانی چون هگل نیچه و راسل و... دلایل بوجود آمدن و قوانین پایه فکری فیزیکی و ریشه ای سبک های مختلف مانند مینیمال الکترونیک جاز راک و پاپ و دلایل به وجود آورنده ی استدیو های دیجیتال را شرح و مورد بررسی قرار دهیم و تا حدی مباحث تخصصی هارمونی را کنار گذاشته یا به ساده ترین و قابل فهم ترین شکل در حد آشنایی مورد بررسی قرار داده و از دیدی جدید و دریچه ای نوین از موسیقی لذت ببریم ...

    البته دوستان ذکر این نکته برای شروع الزامیست که این بحث نیاز به آشنایی کلی از موسیقی دوران رنسانس تا اواخر رمانتیک و دلایل تاثیرگذار و تغییرات قابل تامل آن میباشد...

    لطفا دوستان نظرشون رو هم در مورد موضوع و هم میزان آشناییشون بگن که در صورت آشنایی از موسیقی معاصر بحثمون رو دنبال کنیم در غیر این صورت به صورت کلی در 2 الی 3 پست به تغییرات و نکات مهم دوران های قبل هم بپردازیم ...
     
    آخرین ویرایش: ‏10/4/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  2. creeep

    creeep عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/12/09
    ارسال ها:
    50
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    teh
    امتیازات:
    +9 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, sonar, soundforge
    یعنی واقعا اینجا هیچکس علاقه ای به این موضوع نداره؟؟ o_O:confused::):):):)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. hmd_kro

    hmd_kro عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/11/09
    ارسال ها:
    390
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Rasht
    امتیازات:
    +61 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    دوست عزیز شما میتونید بحث خودتون رو شروع کنید دوستان علاقمند در ادامه و با دیدن پست حتما به این جمع اضافه خواهند شد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. naeme

    naeme

    تاریخ عضویت:
    ‏18/8/14
    ارسال ها:
    4
    جنسیت:
    زن
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    موسیقی محتوایش حماسه و محبت وعشق واندوه نیست، بلکه این عناصر رسوب یافته در درون من است که با ورود امواج موسیقی به درونم می جوشد و تحریک می شوم
    اگر خود موسیقی محتوایی داشت می بایست برای همه جهان بک جور باشد
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  5. dj aram

    dj aram عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/11/11
    ارسال ها:
    7
    محل سکونت:
    مشکین شهر
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    موسیقی احساس هست نیاید زیاد پایبند قوانین باشد
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    این جمله کامل نیست.موسیقی بدون قوانین،مثل سفالگری هستش که به جای این که به گِل شکل بده و ظروف سفالی بسازه،گِل رو بر روی زمین بریزه و بگه این اثر هنریه منه! البته شکست قوانین و حتی گِل بر روی زمین ریختن هم می تونه تبدیل به اثر هنری بشه اما در صورتی که هنرمند خودش رو در مورد توانایی هاش و ساخت اثر های هنرمندانه دیگه به اثبات رسونده باشه و بر قوانین مسلط باشه و با آگاهی و با دلیل اون رو زیر پا بذاره نه بر اساس فقدان علم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 12
  7. hooman 61

    hooman 61

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/14
    ارسال ها:
    48
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    tehran
    امتیازات:
    +47 / 0 / -0
    البته این جمله فلسفه هنر مدرن هست که به نظر شخصی من اکثرا هنر مدرن = هنر احمقها
    نقاشی = 4 تا رنگ میپاشن رو دیوار میگن هنر مدرن (حتی خودشون هم ایمان قلبی دارن مزخرفه ولی بیان نمیکنن)
    مسیقی = موسیقی رپ نمونه هنر مدرن ( بدون اینکه چیزی از موسیقی تئوری یا عملی بدونی میشی خواننده با 2 تا بیت البوم میدی)
    حرف شما درسته در ایران چون اکثر ایرانی ها ذاتا و ارثی کاهل هستن عاشق انجام ندادن کارها هستن تا انجام دادن
    نقاشی اکادمیک یاد نگرفته میره تو مدرنیست
    ساز یاد نگرفته میشه اهنگساز
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏6/11/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  8. Rakhsha

    Rakhsha

    تاریخ عضویت:
    ‏29/10/14
    ارسال ها:
    10
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، شاعر، تنظیم کننده، خواننده، نوازنده
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +18 / 0 / -0
    نرم افزار:
    logic
    موسیقی از قرن بیستم به بعد به سمت موسیقی آتونال حرکت کرده، که کلا قوانین هارمونی کلاسیک رو خیلی جدی نمیگیره و بیشتر بر اساس مجموعه فواصل ساخته میشه، البته فرم موسیقی هم تغییراتی داشته و حتی الگوهای ریتمیک هم پیچیده تر شدن اما همه اینا بستگی به گوش آهنگساز داره، مثلا در دوره های قبل هم آهنگ های پلی مدال یا پلی تنال ساخته میشده که صدا دهی نا متعارفی داشته برای زمان خودش، و امروزه هم به نظر من موسیقی به سمت فواصل شرقی و مد های ابداعی پیش میره چون آهنگساز ها دنبال حس تازه هستن.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  9. koron

    koron

    تاریخ عضویت:
    ‏18/10/14
    ارسال ها:
    92
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +158 / 0 / -0
    موسیقی باید حامل یک رمز باشه میخواد مدرن باشه میخواد رمانتیک باشه گاهی هم فقط جنبه زیبایی شناختی ساختار مورد برسی قرار میگیره مثل زمانی که شما از حل یک انتگرال پیچیده احساس خوشایندی دارید از نظر شخص بنده موسیقیی مثل موسیقی آتنال هر چند کمتر حامل حسهایی چون غم یا شادی نیست اما کاملا رمز گونه هست و احساس لذت از این موسیقی مشروط به توانایی رمز گشایی مخاطب هست... به شخصه با افراط و تفریط در این موسیقی مخالف هستم چون گاهی احساس میکنم این دیگه یک انتگرال نیست بلکه یک معادله صد مجهولی هست که از قدرت صبر و حوصله مخاطبی چون من خارج میشه ترجیح میدم موسیقی در عین رمز گونه بودن دارای حس هم باشه...که تا حدودی میشه آهنگهایی مثل آثار دبوسی و همچنین بعضی از آثار موسیقی جز اما موسیقی مدرن در ابتدای راه خودش هست و واقعا ارضا کننده نیست
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    به نظر می رسه اطلاعات شما در زمینه هنر مدرن،تاریخچه و فلسفه اون چندان زیاد نباشه.لازم نیست همه با هنر مدرن رابطه برقرار کنن و بپذیرنش اما از طرف دیگه لازم هم نیست که کسی که چیزی ازش نمی گیره اونو هنر احمق ها خطاب کنه.اگر این هنر براتون مهمه برید راجع بهش تحقیق کنید.اگر هم علاقه ای ندارید بهتره بگید :"من چیز زیادی ارش نمی دونم و نظر نمی دم".به هر حال اگه شما ترجیح می دید به این راحتی پیکاسو،ونگوگ،دبوسی،استراوینسکی و...رو احمق خطاب کنید من هم ترجیح می دم گوش کنم و چیز زیادی نگم.ضمنا رپ موسیقی معاصره و به نوعی جزو مدرن محسوب می شه اما وقتی از موسیقی مدرن صحبت می کنیم منظورمون معمولا رپ نیست.برای این که این دو را از هم جدا کنند یک زیر شاخه از مدرنو به نام temporary(موقت،معاصر)نام گذاری کردند که شما شونبرگ و و امنم رو با یک چوب نرونید چون ربط زیادی به هم ندارند
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  11. nastynas

    nastynas عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/8/12
    ارسال ها:
    45
    شغل :
    Machinist-Musician
    محل سکونت:
    زیر آسمان
    امتیازات:
    +45 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo
    مطبوع بودن یا نبودن موسیقی نسبی هستش.مربوط به مدرن و قبل و بعدش هم نیست.خوب یا بد بودن چیزی نسبی هستش که جمعی یا میپذیرنش یا نمیپذیرن.فقط همین!در قوانین صریح علمی و مدنی هم تبصره وجود داره،فقط ترجیح هستش،چه برسه به موسیقی که...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. Great_B

    Great_B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/5/14
    ارسال ها:
    290
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +409 / 0 / -0
    متاسفم. امروز اکثر افرادی که میبینم پشت این جمله پنهان میشن و نتیجش یه موسیقی میشه که اصلا" سر و ته نداره. بدون هدف شروع میشه و بدون هدف تموم میشه.

    تاثیر این جمله توی موسیقی سنتی امروز ایران به وضوح دیده میشه. اون احساسی که میفرمایید باید باشه! اما اون زیبایی که آدمو مجبور میکنه بلند بشه و کف بزنه مقدار نسبتا" زیادیش مربوط به اینه که شما چقدر از قوانین پیروی میکنید.

    اگر بخوایم فقط بر اساس احساسات کار کنیم فقط و فقط هرز نوازی(!!!!عجب اصطلاحی!!!) میشه.

    حالا این وسط افرادی هستن که دم از نوآوری میزنن.
    نوآوری اینه که شما یک سری قوانین رو دانسته زیر پا بذارید(که البته آقای به نژاد بهش اشاره کردن).حالا این وسط همین دوستان احساس گرا میان بدون اینکه بدونن چه خبر هست(یا همون فقدان علم) یک سری خرابکاری(نوآوری) میکنن!

    تفاوت بین تابلو های اون هنرمندایی که آقای ویلیام نیری گفتن و بعضی از کسایی که الآن همونکار هارو میکنن دقیقا" همینه.
    توی موسیقی هم معمولا" به شکل یک سری خوانندگی ها با تحریر های نیمه نصفه (که میخواستن توش نوآوری کنن) و یه سری صدا های فالش(که البته بازم میخواستن نو آوری کنن)نمود پیدا میکنه.
     
    آخرین ویرایش: ‏24/5/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...