فاصله در موسیقی،قسمت اول

شروع موضوع توسط امیرحسین به نژاد ‏21/4/10 در انجمن Intervals ( فواصل )

تاپیک فاصله در موسیقی،قسمت اول تالار Intervals ( فواصل ) در persian-music.org.

  1. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    فاصله Interval

    نتها هر چه به سوی بالا می روند زیرتر می شوند و هر چه پائینتر باشند بم تر هستند. در این حالت فهمیده می شود که میان هر دو نت فاصله ای وجود دارد. روشن است که نتها هر چه از یکدیگر دورتر باشند فاصله میانشان نیز بیشتر است.

    فاصله در موسیقی عبارت است از مسافت میان هر دو نت موسیقی و به گفته دیگر اختلاف دو نت از نظر زیر و بمی یا اختلاف سطح آن دو روی خط حامل.

    اندازه گیری فاصله

    برای اندازه گیری فاصله میان دو نت لازم است که همه نتهای تشکیل دهنده آن شمرده شوند و عدد به دست آمده به صورت ترتیبی بیان گردد.
    مثال :
    فاصله میان دو نت دو و ر دوم است چون این فاصله از دو نت تشکیل شده است و فاصله میان دو نت دو و سل پنجم است زیرا از پنج نت دو و ر و می و فا و سل تشکیل شده است.

    اکتاو (هنگام)

    کلمه اکتاو از ریشه یونانی اکته به معنی هشتم آمده است. زیرا در ترتیب پی در پی نتهای موسیقی هر دو نت اکتاو نسبت به هم نت هشتم هستند.

    فواصل ساده
    هر گاه فاصله دو نت از مرز یک اکتاو تجاوز نکند به این فاصله ساده گفته می شود. فاصله های یکم تا هشتم را فاصله های ساده می گویند.

    فواصل ترکیبی

    اگر دو نت فاصله بیرون از مرز یک اکتاو داشته باشند آن فاصله را ترکیبی می نامند. فاصله نهم و نهم به بعد را فواصل ترکیبی می گویند.
    چنانچه نتها را پی در پی بنویسیم فاصله هر دو نت دنبال هم همواره دوم است. برخی از آنها به فاصله یک پرده ای و بعضی دیگر به فاصله نیم پرده ای از هم قرار گرفته اند. فاصله های دوم یک پرده ای را دوم بزرگ و فاصله های دوم نیم پرده ای را دوم کوچک می نامند.
    " در تئوری موسیقی غرب فرض بر این است که هر فاصله دوم بزرگ می تواند به دو فاصله نیم پرده تقسیم شود. بنابراین اگر هر فاصله دوم بزرگ را به تکه های نیم پرده ای قسمت کنیم در هر اکتاو دوازده نیم پرده خواهیم داشت "
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏21/4/10
    • خوشم اومد خوشم اومد x 9
  2. A.T.B

    A.T.B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/11
    ارسال ها:
    645
    محل سکونت:
    jonoob
    امتیازات:
    +141 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    ببخشید آقای به نژاد اینو من متوجه نمیشم
    (چنانچه نتها را پی در پی بنویسیم فاصله هر دو نت دنبال هم همواره دوم است)
    اگه یکم واضحتر توضیح بدین ممنون میشم.
    من جایی رو ندیدم که مربوط به سوال های این بخش باشه
     
  3. M.J1991

    M.J1991 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    392
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +417 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    البته این بحث در هر گام متفاوت هست و نمیشه عمومیت داد مثلا در گام دو مینور بلغاری فاصله بین فا دیز و سل دیز فاصله ی سوم هست!سوم کاسته تر!

     بله هر نت در هر گام نسبت به نت بعدی فاصله ی دوم داره! در دو ماژور مثلا فاصله بین ر(روتنیک) و می (میانی) یک فاصله دوم هست..فاصله بین لا(رو نمایان) و سی(محسوس) هم یک فاصله دوم هست! ولی هر کدوم از این دوم ها کیفیت متفاوتی دارن!
     در گام دو ماژور فاصله ی بین دو و لا 6م است که باید بشمریم 1دو-2ر-3می-4فا-5سل-6لا => در یک فاصله ششم نسبت به تونیک(دو) قرار گرفته که البته کیفیت این فاصله ششم رو باید حفظ کنید که بزرگ هست؛ کلا فواصل 5م و 4م و اول و اکتاو امکان کیفیت فاصله ی درست رو دارند و باقی فواصل یا کوچکند یا بزرگ یا افزوده و یا کاسته ... این بحث خیلی زیاده نمیدونم تونستم به طور خلاصه بگم موضوعو یا خیر..اگه اشکالی بود بازم بپرسید:)
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏3/2/12
  4. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge

    شما مطمئنيد دوست من كه آنارمونيكش رو نميگيد؟ اولين باره كه ميشنوم فاديز و سل ديز فاصله سوم توليد ميكنند. تا جاييكه من ميدونم :

    فا تا سل بمل = دوم كوچك

    فا تا سل = دوم بزرگ

    فا تا سل ديز = دوم افزوده

    فا تا سل دوبل ديز = دوم دوبل افزوده( بيش افزوده)

    فا تا سل دوبل بمل = دوم كاسته
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. M.J1991

    M.J1991 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    392
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +417 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    :77:وااااااای!منظورم آنارمونیکش بود!! ینی فاصله بین فا دیز و لا بمل! مرسی از تذکرتون:smile (47):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوست عزیز توجه کنید که من گام های دیاتونیک رو گفتم.این گامی که شما می گید جز دسته ی "سایر گام ها" قرار می گیره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  7. M.J1991

    M.J1991 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    392
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +417 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    بله :) منم واسه همین گفتم تو هر گامی متفاوت هست و اینکه دوستان فکر نکنند فضای گام ها خیلی خشک و غیرقابل انعطاف هست..در صورتی که اصلا با شروع دوران کلاسیک قرن20 و کارهای ریمسکی کورزاکوف و استراوینسکی دیگه کمترین محدودیت هارو تو هارمونی شاهد هستیم:smile (61):
     
  8. hamed_yazdani

    hamed_yazdani عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/10/10
    ارسال ها:
    345
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +612 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    چرا همه گی میگن می لا فا و ... من که اینطوری یاد نگرفتم. میشه توضیح برابر با cdefgab و شارپ# و فلتb رو به زبون خودتون بدین؟
    یه سوال دیگه: کدوم سبک یاد گیری بهتره(عمومی تر) غربی یا فارسی؟
     
  9. M.J1991

    M.J1991 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    392
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +417 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    دوست من
    A=LA
    B=Si
    C=Do
    D=Re
    E=Mi
    F=Fa
    G=Sol
    خوب در کل که فرقی ندارن خوب هرکی میتونه از هرکدوم که دوست داره استفاده کنه..اسمه دیگه!ولی خوب اکثرا در ایتالیا،فرانسه و ایران از دو ر می و اینا استفاده میشه..ولی تو انگلستان و آلمان از A,B,C,...
    #=شارپ=دیز
    b=فلت (Flat)= بمل
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...