علائم عرضی و هارمونیک یا ملودیک بودن گام

5/5/18
1
1
1
21
سلام دوستان من واقعیت تا الان تو هیچ تالار گفتگویی از نزدیک نبودم برای همین اصلا نمیدونم الان این تاپیک کجا ارسال میشه و اصلا باید براش جداگانه تاپیک میزدم یا بعنوان جواب برای یه تاپیک دیگه مینوشتمش :)
بهرحال یه سوالی دارم که ممنون میشم پاسخ بدین
گامهای دیاتونیک سه گروهن : ماژور مینور مدهای کلیسایی
ماژور سه نوع: تئوریک هارمونیک ملودیک
سوالم اینه که وقتی گام یه آهنگی رو میخوان بگن مثلا میگن دوماژوره! تا الان نشنیدم گفته بشه گام این آهنگ دوماژور هارمونیکه.
آیا این بخاطر اینه که این ملودیک و هارمونیک ها در اصل شخصیتی از خودشون ندارن؟
دو سه روزه این مشکل برام پیش اومده، توی مبحث علائم عرضی کتاب تئوری پورتراب بودم که یه دفعه قاطی کردم یه جاش که علامت های عرضی رو میگفت و ربطی به تئوریک و هارمونیک و اینا داشت
یه جورایی حتی نفهمیدم که چی رو نفهمیدم!
ولی از پاسختون به این سوال مشکلم و جواب مشکلم رو خواهم فهمید
آیا دیزهایی که برای ملودیک یا هارمونیک شدن یه گام بهش اضافه میشه هم علامت عرضی حساب میشه؟ یعنی مثلا گام وقتی دوماژوره نتها مشخصن و یه جاش وقتی بخوان علامت عرضی رو میذارن براش که متعلق به دوماژور هارمونیکه بعد دوباره همون دوماژور تئوریک میشه؟
ببخشید میدونم اصلا خوب نتونستم حتی بپرسم سوالمو ولی واقعا خیلی قاطی کردم همینم به سختی تونستم بگم
امیدوارم متوجه سوالم بشید
به شدت منتظر پاسختون هستم سپاس
 
  • تشکر
واکنش‌ها: اقا مصطفی
23/6/17
2
2
1
28
سوالتون رو فهمیدم
اگه منظورتون فقط در یک یا دو میزان هست بله اون علامت عرضی محسوب میشه
علائمی که برای ماژور هارمونیک و ملودیک میاد اونقدر کاربرد ندارن در واقع شما زیاد در قطعات کلاسیک نمیتونین قطعه ای پیدا کنین ماژور ملودیک باشه خیلی محدود هست برعکس مینور که هارمونیک و ملودیک بیشتر از تئوریک کاربرد داره
 

IU GLSLX

عضو سایت
25/9/21
3
0
1
به نوع گام دیاتونیک مد می‌گن. مد ماژور، مد مینور، و مد های کلیسایی که امروزه کمی کاربردشون کم شده. و راجع به مینور یا ماژور تئوریک لفظ تئوریک اشتباه است هرچند که توی منابع ایرانی رایجه. درستش طبیعی است. اینها اونقدر مهم نیست چون یه آهنگ که در فا مینور هست مدولاسیون می‌کنه میره توی سی بمل ماژور و طی این آهنگ کلی آلتراسیون و نت آنهارمونیک داریم گاهی توی مینور ملودیک بالارونده هست گاهی هارمونیک و سوم پیکاردی داریم. اینقدر که اصلاً اگه بخوای همرو بنویسی کتاب قصه‌ای می‌شه! مثلاً سمفونی سه بتهوون. گامش چیه؟ چند درصدش اون گامه؟ می‌گم خلاصه نمی‌گن این قطعه در این گامه و بعدش این (مخصوصااً دیگر اینکه ملودیکه یا نه!)... مگه اینکه بخوان تحلیلش کنن. راجع به علامت های عرضی هم اونایی که اونایی که اون کنار نوشته می‌شن سرکلید هستن ولی اونی که متعلق به یه نته علامت عرضی. ماژور هارمونیک و ملودیک هم در رساله ها و منابع محدودی معرفی می‌شه چون تقریباً بیشتر اون نت ها که علامت عرضی پیدا کردن جزو گام به حساب نمیاد فقط اون نت آلتره شده. دیگه امروزه عمدتاً فقط ماژور طبیعی داریم!
 
آخرین ویرایش:

Mohammad1772

عضو سایت
1/1/17
190
141
43
63
مشهد
به نوع گام دیاتونیک مد می‌گن. مد ماژور، مد مینور، و مد های کلیسایی که امروزه کمی کاربردشون کم شده. و راجع به مینور یا ماژور تئوریک لفظ تئوریک اشتباه است هرچند که توی منابع ایرانی رایجه. درستش طبیعی است. اینها اونقدر مهم نیست چون یه آهنگ که در فا مینور هست مدولاسیون می‌کنه میره توی سی بمل ماژور و طی این آهنگ کلی آلتراسیون و نت آنهارمونیک داریم گاهی توی مینور ملودیک بالارونده هست گاهی هارمونیک و سوم پیکاردی داریم. اینقدر که اصلاً اگه بخوای همرو بنویسی کتاب قصه‌ای می‌شه! مثلاً سمفونی سه بتهوون. گامش چیه؟ چند درصدش اون گامه؟ می‌گم خلاصه نمی‌گن این قطعه در این گامه و بعدش این (مخصوصااً دیگر اینکه ملودیکه یا نه!)... مگه اینکه بخوان تحلیلش کنن. راجع به علامت های عرضی هم اونایی که اونایی که اون کنار نوشته می‌شن سرکلید هستن ولی اونی که متعلق به یه نته علامت عرضی. ماژور هارمونیک و ملودیک هم در رساله ها و منابع محدودی معرفی می‌شه چون تقریباً بیشتر اون نت ها که علامت عرضی پیدا کردن جزو گام به حساب نمیاد فقط اون نت آلتره شده. دیگه امروزه عمدتاً فقط ماژور طبیعی داریم!
منظور شما از این تایپ چی بود دیگه امروزه عمدتا فقط ماژور طبیعی داریم
شما دقیقا چه پیامی رو میخوای برسونی؟