آخرین ارسال‌ها

ظرفیت یادگیری چندین ساز

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
با سلام و عرض ادب.
دوستان به نظر شما یک انسان ظرفیت یادگیری چند ساز رو داره؟آیا امکان این هست که با برنامه ریزی مثلا2 تا 3 ساز رو یک نفر کنار هم یاد بگیره؟
به نظر شما چگونه باید وقت گذاشته بشه؟اگه پیشنهادی برای برنامه ریزی دارید مطرح کنید.
 

Clapton

عضو سایت
با سلام و عرض ادب.
دوستان به نظر شما یک انسان ظرفیت یادگیری چند ساز رو داره؟آیا امکان این هست که با برنامه ریزی مثلا2 تا 3 ساز رو یک نفر کنار هم یاد بگیره؟
به نظر شما چگونه باید وقت گذاشته بشه؟اگه پیشنهادی برای برنامه ریزی دارید مطرح کنید.
با سلام خدمت شما دوست عزیز
باید خدمتتون عرض کنم که بله این امکان وجود داره که انسان چند تا ساز رو با هم و در کنار هم یاد بگیره و توانایی نوازندگی همه رو به طور مطلوب داشته باشه. فقط چیزی که نیاز هست یه برنامه ریزی دقیق و تمرین و ممارست زیاد و تحمل یکم خستگی هستش که اوان هم اگر برنامه دقیق باشه فکر نمی کنم پیش بیاد. در این مورد برنامه که بتون میتونم پیشنهاد کنم اینه که ساعات تمرینتون رو به طور دقیق برنامه ریزی کنید و تو اون ساعات اگه میخواید نتیجه مطلوب بگیرید نه تلفن جواب بدید و نه اینکه ذهنتون جای دیگه درگیر باشه و خلاصه به اینصورت اگر تمرین کنید و یادگیری مطلب از استاد هم به طور کامل باشه میتونین به نتایج خوبی برسین. یه مطلب دیگه باید خدمتتون عرض کنم اینه که فکر اینه بتونید بدون یه استاد خوب این مسیر رو طی کنید رو هم اصلا نکنید چون امکان ناپذیره.
 

davit

هنرمند
عضو سایت
8/8/12
184
georgia
اگه برای هر ساز حداقل حداقل حداقل 2-1 ساعت وقت بزلرید بله امکان پذیره
 
14/4/10
74
گیلان
بستگی داره منظورتون از یادگیری چند ساز در چه سطحی از نواندگی باشه و خیلی مهمه که اون چند ساز چه سازهایی باشن؟
به طور کلی اگر پشتکار داشته باشید میشه ...
اما من بهتون پیشنهاد میکنم بجای این که چند سازو در سطح متوسط بزنید بهتره یک ساز رو در سطح عالی بتونید بزنید.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
از دوستان سپاسگذارم بخاطر راهنماییشون.
خوب ببینید من چون به طور حرفه ای میخوام دنبال کنم و چون بیشتر محورم تنظیم هست تصمیم گرفتم که پیانو رو در الویت قرار بدم که در کنارش توری موسیقیم رو هم قوی کنم همزمان.
من هدفم رو از یادگیری چند ساز به سه رده تقسیم کردم.
اولین ساز پیانو هست به علت اینکه به نظرم ساز مادر هست و تنظیم موسیقی رو با پیانو میشه اساسی درک کرد.
ساز دوم گیتار،به علت اینکه در اکثر سبکها مورد استفاده قرار میگیره مخصوصا سبک مورد علاقم.
ساز سوم هم یجورایی حالت تفریحی و تنوعی داره هنپز تصمیمی برای انتخابش نگکرفتم.
اما هر سه رو میخوام در سطح حرفه ای کار کنم.
البته این رو عرض کنم که تمام سختیهای پیش روم و سنجیدم و تصمیم گگرفتم.
فقط یه تنظیم زمانی برنامه میخوام،
من از ساعت سه شب تا ساعت دوازده ظهر سر کار هستم.
یک مقدار استراحت و بعد شروع.
وقت آزادم از ساعت چهار بعد از ظهر تا ساعت ده شب.یعنی شش ساعت در روز.
حالا من سه ساز رو باید در یک روز تمرین کنم و یا روزی یک ساز؟
 

Clapton

عضو سایت
از دوستان سپاسگذارم بخاطر راهنماییشون.
خوب ببینید من چون به طور حرفه ای میخوام دنبال کنم و چون بیشتر محورم تنظیم هست تصمیم گرفتم که پیانو رو در الویت قرار بدم که در کنارش توری موسیقیم رو هم قوی کنم همزمان.
من هدفم رو از یادگیری چند ساز به سه رده تقسیم کردم.
اولین ساز پیانو هست به علت اینکه به نظرم ساز مادر هست و تنظیم موسیقی رو با پیانو میشه اساسی درک کرد.
ساز دوم گیتار،به علت اینکه در اکثر سبکها مورد استفاده قرار میگیره مخصوصا سبک مورد علاقم.
ساز سوم هم یجورایی حالت تفریحی و تنوعی داره هنپز تصمیمی برای انتخابش نگکرفتم.
اما هر سه رو میخوام در سطح حرفه ای کار کنم.
البته این رو عرض کنم که تمام سختیهای پیش روم و سنجیدم و تصمیم گگرفتم.
فقط یه تنظیم زمانی برنامه میخوام،
من از ساعت سه شب تا ساعت دوازده ظهر سر کار هستم.
یک مقدار استراحت و بعد شروع.
وقت آزادم از ساعت چهار بعد از ظهر تا ساعت ده شب.یعنی شش ساعت در روز.
حالا من سه ساز رو باید در یک روز تمرین کنم و یا روزی یک ساز؟
با سلام دوست عزیز
به نظر من شما اول تمرکزت رو بذار رو پیانو و تئوری موسیقی. اینا رو که یکم جلو رفتی ساز دوم رو میتونی استارت بزنی که حداقل مسائلی که سر کلاس بیان میشه رو کاملا اطلاعاتی در موردش داشته باشی و اصطلاحا گیج نشی ...
خوب شما میتونی از ساعت 4 شروع کنی سه ساعت بدون وقفه پیانو بزنی و یک ساعت تئوری موسیقیت رو بخونی و باهاش کلنجار بری. خوب این شد 4 ساعت که دو ساعت دیگه باقی می مونه. فعلا زمان داری و میتوی بیشتر روی بقیه مسائل موسیقی تمرکز کنی.
ساز دومت رو که شروع کردی یکم برنامت تغییر می کنه. سه ساعت پیانو ، دو ساعت ساز دوم و یکساعت هم تئوری.
تا برسیم بر سر ساز سوم.
 
17/5/20
7
18
سلام و خسته نباشید خدمت اعضای محترم سایت .
من سینا هستم متولد 1380 و الان ۱۸ سالمه و درسم تمام شده و کاملا وقت آزاد دارم ...
دوسال هست که گیتار فلامنکو رو تا سطح متوسط یادگرفتم و هنوز ادامه میدم و یکسال هم بصورت کلاسیک و از لحاظ تئوری موسیقی نسبتا اطلاعات زیادی دارم .
علاقه زیادی به ساز عود یا بربت دارم و عاشق موسیقی شرقی و اشتراکشون با موسیقی انلدسی یا همون فلامنکو دارم .
همینطور گیتار الکتریک و سبک راک هم دوس دارم و علاقه مندم که ساز عود را حرفه ای مثل گیتار یاد بگیرم و کارای خلاقانه ای با این دوساز نسبتا مشابه داشته باشم ...
آیا بنظر شما میشه هر دو ساز و سبکای مختلف رو همزمان یاد گرفت ؟؟؟
موسیقی شرقی و ایرانی و اسلامی و هامونی های شرقی و موسیقی اروپایی و ساز گیتار فلامنکو که بازهم میگم شباهت های زیادی به هم دارند ...
ممنون میشم راهنماییم کنید 🙏🙏
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,966
54
.
سلام و خسته نباشید خدمت اعضای محترم سایت .
من سینا هستم متولد 1380 و الان ۱۸ سالمه و درسم تمام شده و کاملا وقت آزاد دارم ...
دوسال هست که گیتار فلامنکو رو تا سطح متوسط یادگرفتم و هنوز ادامه میدم و یکسال هم بصورت کلاسیک و از لحاظ تئوری موسیقی نسبتا اطلاعات زیادی دارم .
علاقه زیادی به ساز عود یا بربت دارم و عاشق موسیقی شرقی و اشتراکشون با موسیقی انلدسی یا همون فلامنکو دارم .
همینطور گیتار الکتریک و سبک راک هم دوس دارم و علاقه مندم که ساز عود را حرفه ای مثل گیتار یاد بگیرم و کارای خلاقانه ای با این دوساز نسبتا مشابه داشته باشم ...
آیا بنظر شما میشه هر دو ساز و سبکای مختلف رو همزمان یاد گرفت ؟؟؟
موسیقی شرقی و ایرانی و اسلامی و هامونی های شرقی و موسیقی اروپایی و ساز گیتار فلامنکو که بازهم میگم شباهت های زیادی به هم دارند ...
ممنون میشم راهنماییم کنید 🙏🙏
من هیچ تجربه ای در اون فضاهایی که سوال کردی ندارم. ولی با خوندن پست تو یه سوالی هم برای من ایجاد شد. ما ژانر یا سبکی بنام "موسیقی اسلامی" هم داریم؟!
 
17/5/20
7
18
من هیچ تجربه ای در اون فضاهایی که سوال کردی ندارم. ولی با خوندن پست تو یه سوالی هم برای من ایجاد شد. ما ژانر یا سبکی بنام "موسیقی اسلامی" هم داریم؟!
بله میتونین تحقیق کنید موسیقی اسلامی و حتی موسیقی کلیسایی و معبدی هم داریم موسیقی هایی که در صومعه ها و معابد بودایی و دیگر مذهب ها قدمت و گستردگی زیادی دارن
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,966
54
.
بله میتونین تحقیق کنید موسیقی اسلامی و حتی موسیقی کلیسایی و معبدی هم داریم موسیقی هایی که در صومعه ها و معابد بودایی و دیگر مذهب ها قدمت و گستردگی زیادی دارن
موسیقی سایر مذاهب رو که مطلع هستم. اصلاً کلیسا بدون موسیقی که نمیتونه سرویس بده. ولی "موسیقی اسلامی" اولین بار بود که بهش برخوردم!
 
17/5/20
7
18
موسیقی سایر مذاهب رو که مطلع هستم. اصلاً کلیسا بدون موسیقی که نمیتونه سرویس بده. ولی "موسیقی اسلامی" اولین بار بود که بهش برخوردم!
منم منظورم خوده موسیقی اسلامی نیست چون اشعار و موضوعی که بهش میپردازن قطعا اسلامیه .
من بیشتر هارمونی ها و تم های اون مد نظرم هست که تو موسیقی شرقی نه تنها موسیقی اسلامی بلکه موضوعات مختلف این هارمونی ها و مد ها وجود دارن و تلفیق جالی با گیتار الکتریک میشه در اورد
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,966
54
.
منم منظورم خوده موسیقی اسلامی نیست چون اشعار و موضوعی که بهش میپردازن قطعا اسلامیه .
من بیشتر هارمونی ها و تم های اون مد نظرم هست که تو موسیقی شرقی نه تنها موسیقی اسلامی بلکه موضوعات مختلف این هارمونی ها و مد ها وجود دارن و تلفیق جالی با گیتار الکتریک میشه در اورد
یعنی "هارمونی اسلامی" و "مُد اسلامی" هم داریم؟!
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,966
54
.
نمیشه گفت مختص به اون باشه ولی بیشتر استفاده شده تو اون سبک وگرنه تو زمینه های مختلف دیگه استفاده داره
دوست من، خوبه که روی اینها کار میکنی. ولی ناقص کار کردن بدتر از کار نکردنه.
ما چیزی بنام "موسیقی اسلامی"، "سبک اسلامی"، "ژانر اسلامی"، "مکتب موسیقی اسلامی"، "مُد اسلامی" و "هارمونی اسلامی(!)" نداریم و هیچوقت هم نداشتیم. هرکسی هم چنین ادعایی بکنه مبنی بر داشتنِ اینها، یک ادعای مفت و من درآوردیه. سبک، ژانر، مکتب، مُد و هارمونی تعاریف خودشونو دارن و همینطوری نمیتونیم از واژه ی "سبک" استفاده ی غلط بکنیم و بگیم "سبک اسلامی". اینکه مثلاً در دستگاه حجاز شعر و کلام اسلامی استفاده بکنیم، اون موسیقی رو "اسلامی" نمیکنه. دستگاهها، مُدها و مقام ها تعاریف دقیق دارن و هیچکدومشون خواستگاه دینی و اسلامی نداشتند، خواستگاه جغرافیایی داشتند. حجاز، نهاوند، نوا، چهارگاه، بیاتی، حسینی، شوری، عشاق مصری، صبا، شاهناز، عراق، کُرد، نکریز، زمزم و . . . همه مربوط به دستگاهها و مقام های عربی و ایرانی هستند، نه دینی. این دوتا رو با هم قاطی نکن. حالا از اونها برای استفاده از کلام مذهبی/اسلامی استفاده شده. ولی هیچکدوم از اون مقام ها و دستگاهها زاده ی دین نبودند و نیستند. همشون خواستگاه فرهنگی و جغرافیاییِ بومیِ خاورمیانه ای دارن. استفاده از اونها برای کلام دینی، اونها رو "اسلامی" نمیکنه. ولی مثلاً وقتی میگیم "مُد فریژین"، این دقیقاً مربوط به موسیقی مسیحیته، چون این مُد زاده ی خود کلیساست، حتی بدون درنظر گرفتن کلام. بنابر این، اینو میتونیم بگیم "موسیقیِ مسیحی".
حالا این مبحث وسیعه و دیگه نمیخوام موضوع تاپیک بیشتر از این بیراهه بره.
 
17/5/20
7
18
دوست من، خوبه که روی اینها کار میکنی. ولی ناقص کار کردن بدتر از کار نکردنه.
ما چیزی بنام "موسیقی اسلامی"، "سبک اسلامی"، "ژانر اسلامی"، "مکتب موسیقی اسلامی"، "مُد اسلامی" و "هارمونی اسلامی(!)" نداریم و هیچوقت هم نداشتیم. هرکسی هم چنین ادعایی بکنه مبنی بر داشتنِ اینها، یک ادهای مفت و من درآوردیه. سبک، ژانر، مکتب، مُد و هارمونی تعاریف خودشونو دارن و همینطوری نمیتونیم از واژه ی "سبک" استفاده ی غلط بکنیم و بگیم "سبک اسلامی". اینکه مثلاً در دستگاه حجاز شعر و کلام اسلامی استفاده بکنیم، اون موسیقی رو "اسلامی" نمیکنه. دستگاهها، مُدها و مقام ها تعاریف دقیق دارن و هیچکدومشون خواستگاه دینی و اسلامی نداشتند، خواستگاه جغرافیایی داشتند. بله، حجاز، نهاوند، نوا، چهارگاه، بیاتی، حسینی، شوری، عشاق مصری، صبا، شاهناز، عراق، کُرد، نکریز، زمزم و . . . همه مربوط به دستگاهها و مقام های عربی و ایرانی هستند، نه دینی. این دوتا رو با هم قاطی نکن. حالا از اونها برای استفاده از کلام مذهبی/اسلامی استفاده شده. ولی هیچکدوم از اون مقام ها و دستگاهها زاده ی دین نبودند و نیستند. همشون خواستگاه فرهنگی و جغرافیاییِ بومیِ خاورمیانه ای دارن. استفاده از اونها برای کلام دینی، اونها رو "اسلامی" نمیکنه. ولی مثلاً وقتی میگیم "مُد فریژین"، این دقیقاً مربوط به موسیقی مسیحیته، چون این مُد زاده ی خود کلیساست، حتی بدون درنظر گرفتن کلام. بنابر این، اینو میتونیم بگیم "موسیقیِ مسیحی".
حالا این مبحث وسیعه و دیگه نمیخوام موضوع تاپیک بیشتر از این بیراهه بره.
درست میفرمایید من مطالعه زیادی نداشتم تو تاریخ و تئوری موسیقی ایرانی و عربی ولی از ماهیتشون خوشم میاد .
من در موسیقی فلامنکو و دستگاه هاش و تاریخ و تئوری اون که سبک خودمم هست مطالعه داشتم و مدتیه علاقه مند به ساز عود و بربت شدم و ارتباط خوبی میگیرم از این ساز و سوال من این بود که آیا ممکنه همزمان با گیتار عود هم به صورت حرفه ای دنبال کرد چون شباهت های زیادی هم بهم دارن و کارای مختلفی از نوازندگان مختلفی همراه عود هست و نوازنده های مختلفی گیتار فلامنکو اسپانیا رو کار میکنن و عود نواز هم هستن از جمله بزرگترین نوازنده گیتار فلامنکو که در یکی از قطعاتش به نام (Almoraima) خودش عود میزنه ...
یا نوازنده بنام El Amir که گیتاریست فلامنکو بنامی هست و ایران هم چند وقت پیش کنسرت داشت و عود نواز قهاری هم هست ...
من هم سه سالی هست که تو سبک فلامنکو گیتار کار میکنم و به تکنیکای مختلفی که داره و دستگاه های زیاد و ریتم های مختلف مسلط هستم و کار زدم و تمرین کردم و تو سطح متوسط هستم طبق گفته استادم و خواستم بدونم آیا میشه عود یا بربط رو بعنوان ساز دوم انتخاب کرد ؟؟
چون شباهت زیادی هم دارن راحت تر میشه بنظرم این از گفته های یکی از اساتید مطرح عود بود
 
17/5/20
7
18
دوست من، خوبه که روی اینها کار میکنی. ولی ناقص کار کردن بدتر از کار نکردنه.
ما چیزی بنام "موسیقی اسلامی"، "سبک اسلامی"، "ژانر اسلامی"، "مکتب موسیقی اسلامی"، "مُد اسلامی" و "هارمونی اسلامی(!)" نداریم و هیچوقت هم نداشتیم. هرکسی هم چنین ادعایی بکنه مبنی بر داشتنِ اینها، یک ادهای مفت و من درآوردیه. سبک، ژانر، مکتب، مُد و هارمونی تعاریف خودشونو دارن و همینطوری نمیتونیم از واژه ی "سبک" استفاده ی غلط بکنیم و بگیم "سبک اسلامی". اینکه مثلاً در دستگاه حجاز شعر و کلام اسلامی استفاده بکنیم، اون موسیقی رو "اسلامی" نمیکنه. دستگاهها، مُدها و مقام ها تعاریف دقیق دارن و هیچکدومشون خواستگاه دینی و اسلامی نداشتند، خواستگاه جغرافیایی داشتند. بله، حجاز، نهاوند، نوا، چهارگاه، بیاتی، حسینی، شوری، عشاق مصری، صبا، شاهناز، عراق، کُرد، نکریز، زمزم و . . . همه مربوط به دستگاهها و مقام های عربی و ایرانی هستند، نه دینی. این دوتا رو با هم قاطی نکن. حالا از اونها برای استفاده از کلام مذهبی/اسلامی استفاده شده. ولی هیچکدوم از اون مقام ها و دستگاهها زاده ی دین نبودند و نیستند. همشون خواستگاه فرهنگی و جغرافیاییِ بومیِ خاورمیانه ای دارن. استفاده از اونها برای کلام دینی، اونها رو "اسلامی" نمیکنه. ولی مثلاً وقتی میگیم "مُد فریژین"، این دقیقاً مربوط به موسیقی مسیحیته، چون این مُد زاده ی خود کلیساست، حتی بدون درنظر گرفتن کلام. بنابر این، اینو میتونیم بگیم "موسیقیِ مسیحی".
حالا این مبحث وسیعه و دیگه نمیخوام موضوع تاپیک بیشتر از این بیراهه بره.
و اینکه شخصی بنام (اسماعیل موصلی) معروف به زریاب در بغداد در دربار عباسی نوازنده عود بود و مهاجرت میکنه به اندلس ایالت جنوبی اسپانیا که سالها تحت تصرف اسپانیا بود و تاثیر فرهنگ و موسیقی عربی و شمال آفریقا (مورها) بسیار زیاد بوده و مدرسه ای تاسیس میکنه و بعد ها عود پنج سیم رو به شش سیم تغییر میدن و شکل کاسه ساز هم تغییر پیدا میکنه و گیتار فلامنکو بوجود میاد و میشه گفت منشا موسیقی فلامنکو اسپانیا اکثریتش شرقی و عربی بوده ...
در صورتی که مسیحیان . یهودیان . کولی ها . و ... هم روی این موسیقی تاثیر گذاشتن
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,966
54
.
siiiin1380
ببین، این سوالاتت در فیلد من نیستند. من همونطور که در اولین پست گفتم، تجربه ای در این فیلد ندارم. قطعاً کسانی هستند در این فروم که در این نوع موسیقی بمراتب بهتر از من میتونن کمکت کنند. با این حال من سعی میکنم با دانش عمومی خودم جواب بدم.
یاد گرفتنِ چند ساز، مخصوصاً سازهایی که در یک گروه قرار میگیرن (مثل زخمه ای ها با هم، بادی چوبی ها با هم و . . .) بخاطر نزدیکیِ شکل نوازندگی، اتفاقاً راحت تره. خیلی از گیتاریست ها در ایران دیدم که حتی تار یا سه تار هم میزنن. این مگه اشکالی داره؟ مگه محدودیتی برات گذاشتن که نتونی ساز دوم و یا حتی سوم انتخاب کنی؟

در مورد ریشه ی گیتار فلامِنکو که گفتی به عود میرسه، ببین این صحبت ها رو بریز دور! ما اهالی خاورمیانه بجای اینکه بشینیم کار کنیم، میشینیم از خودمون تاریخ دَر میکنیم! این حرفها اصولاً بدون سَنَده و ملت های بدبخت برای رسیدن به یه ارزش کاذب از خودشون در میارن. همینو در مورد ساز "هارپ" هم میگن. حالا در مورد هارپ این صفحه رو بخونی متوجه میشی چرا میگم این صحبت های بی سَنَد و مدرک رو بریز دور. حتی اگر هم صحت داشته باشه، که چی؟! حالا گیتار در دنیا نوازنده عام داره یا عود؟! حتی اگر صحت داشته باشه، پس عود احتمالاً نقصی داشته که با برطرف کردنش به شکل گیتار، همه گیر تر شده! :laugh:
 
17/5/20
7
18
siiiin1380
ببین، این سوالاتت در فیلد من نیستند. من همونطور که در اولین پست گفتم، تجربه ای در این فیلد ندارم. قطعاً کسانی هستند در این فروم که در این نوع موسیقی بمراتب بهتر از من میتونن کمکت کنند. با این حال من سعی میکنم با دانش عمومی خودم جواب بدم.
یاد گرفتنِ چند ساز، مخصوصاً سازهایی که در یک گروه قرار میگیرن (مثل زخمه ای ها با هم، بادی چوبی ها با هم و . . .) بخاطر نزدیکیِ شکل نوازندگی، اتفاقاً راحت تره. خیلی از گیتاریست ها در ایران دیدم که حتی تار یا سه تار هم میزنن. این مگه اشکالی داره؟ مگه محدودیتی برات گذاشتن که نتونی ساز دوم و یا حتی سوم انتخاب کنی؟

در مورد ریشه ی گیتار فلامِنکو که گفتی به عود میرسه، ببین این صحبت ها رو بریز دور! ما اهالی خاورمیانه بجای اینکه بشینیم کار کنیم، میشینیم از خودمون تاریخ دَر میکنیم! این حرفها اصولاً بدون سَنَده و ملت های بدبخت برای رسیدن به یه ارزش کاذب از خودشون در میارن. همینو در مورد ساز "هارپ" هم میگن. حالا در مورد هارپ این صفحه رو بخونی متوجه میشی چرا میگم این صحبت های بی سَنَد و مدرک رو بریز دور. حتی اگر هم صحت داشته باشه، که چی؟! حالا گیتار در دنیا نوازنده عام داره یا عود؟! حتی اگر صحت داشته باشه، پس عود احتمالاً نقصی داشته که با برطرف کردنش به شکل گیتار، همه گیر تر شده! :laugh:
نه این مطلب کاملا صحت داره و با یکم تحقیق میشه فهمید که درسته این قضیه ولی منتاها عود نقصی نداشته تغییری که به مرور زمان بوجود اومده و تحولات تاریخی و تاثیر اقوام مختلف باعث پدیدار شدن این سبک شده وگرنه ساز عود قدمت زیادی داره همینطور بربت و شکی در بی نقصی ساز و اصالتش نیست .
نظر من هم همین هست ولی بعضیا خیلی متعصبانه با این قضیه برخورد میکنن و میگن امکان نداره ..!!
در صورتی که یکیازاساتید عود ایرانی به من گفت راحت تر هم میتونی یاد بگیری چون ساز تخصصی تو شباهت زیادی به اون داره و هردو ساز های زهی هستن و قابل درک تر و آسان تر میشه مسیر یادگیریو طی کرد ...
 
بالا