آخرین ارسال‌ها

ضبط وكال

hamid_pe2

میکس و مسترینگ
تیم مدیریت
مدیر تالار
2/12/11
1,511
خرمشهر
سلام حامد جان :
منم این حرفتو قبول دارم ( به خدا من قبل گرفتن مانیتور صدا درست تر مسترینگ میکردم )
من اصلا قبل از اینکه اطلاعات موسیقیم بالاتر بره بهتر آهنگ میساختم ، بهتر تنظیم میکردم و بهتر مسترینگ میکردم ..... قبلا که با voice chat وکال میگرفتم والله بهتر از الان بود ، با اینکه الان هم از نظر تجهیزات و هم از نظر اطلاعات یعنی پیشرفت کردم .
( نمیدونم این مشکل واسه بقیه هم پیش اومده یا نه شاید دلیل روانشناسی داشته باشه )

حامد جان شما از BX5a استفاده میکنی درسته ؟ مانیتور خوبیه ( نه اینکه عالی باشه ) ، ولی شما چیدمان و محیط کارتون بنظرم اصلا خوب نیست و این خیلی تاثیر گذاره ، گفتم که یه عکسی از اتاقت بذار دوستان ببینن .
 

Dr.Noise

هنرمند
عضو سایت
23/2/10
1,947
31
نیشابور
خدا رو شکر ، تاپیکی که دو سال پیش بعدِ دو سال زنده شد ، حالا بعد ِ چهار سال ، دوباره نفسی بهش بدیم .. یه اتفاق عجیبی برام افتاده .. طریقه گذاشتن ریورب رو سند و نمیدونم :( اما اتفاق عجیب اینه که بعده میکس و مسترینگ و اعمالِ اکولایزر ووکال ، موزیک تو مانیتورینگ صدا فوق العاده زیباست .. صدای ووکال و هم کمی تریبلش و گرفتم تا ، مچ تر شه .. اما از ضبط خونگی که استفاده کردم تا ببینم درست عمل کردم یا نه ، "صدای ِ ووکال شدیدا" low شده بود" .. حتی صدای تریبلی که من از مانیتورینگ میشنیدم برای "درام" اونجا ، به طور عجیبی "کمتر" شده بود .... آقا دستا بالا ، میدونم آزمون خطا باید کرد ، اما مانیتور صدا مگه کارش این نیس که فلت بهت موزیک بده و تو ضبط های خونگی که موزک زیباتر پخش میشه ، آهنگ زیبا تر باشه :( .. به خدا من قبل گرفتن مانیتور صدا درست تر مسترینگ میکردم :( راه حلش چیه ؟ مثلا" از خروجی میکسرم ،کمی تریبلش و کم کنم .. امکان داره مانیتورینگ بهم تریبل ِ دروغ بده ؟؟؟؟ @Omid-Mohebbi عزیز
سلام حامد جان :
منم این حرفتو قبول دارم ( به خدا من قبل گرفتن مانیتور صدا درست تر مسترینگ میکردم )
من اصلا قبل از اینکه اطلاعات موسیقیم بالاتر بره بهتر آهنگ میساختم ، بهتر تنظیم میکردم و بهتر مسترینگ میکردم ..... قبلا که با voice chat وکال میگرفتم والله بهتر از الان بود ، با اینکه الان هم از نظر تجهیزات و هم از نظر اطلاعات یعنی پیشرفت کردم .
( نمیدونم این مشکل واسه بقیه هم پیش اومده یا نه شاید دلیل روانشناسی داشته باشه )

حامد جان شما از BX5a استفاده میکنی درسته ؟ مانیتور خوبیه ( نه اینکه عالی باشه ) ، ولی شما چیدمان و محیط کارتون بنظرم اصلا خوب نیست و این خیلی تاثیر گذاره ، گفتم که یه عکسی از اتاقت بذار دوستان ببینن .
درود بر حامد و حمید عزیز ...
جسارتا من حرف شما رو که قبل از گرفتن مانیتور و داشتن علم بیشتر ، بهتر میکس میکردین رو رد میکنم . اما با دلیل !!
همیشه در اکثر تاپیک هایی که برای خرید مانیتور ایجاد شده ، صحبت از عادت کردن گوش به صدای مانیتور هست ، اما متاسفانه برای رسیدن به این مهم ، ما هیچ کاری انجام نمیدیم !!!
من 3 تا پیشنهاد دارم براتون ( خودم با این راهکارها به نتیجه ی مطلوبی رسیدم )
1 - چند تا موزیک خیلی خوب و با کیفیت در سبکی که کار میکنید ( الکترونیک ، پاپ ، کلاسیک ، هیپ هاپ و ... ) انتخاب کنید و برای مدت چند رو و حتی هفته موزیک ساختن و گوش کردن به آهنگ رو با اسپیکرهای خونگی ، پخش ، هدفون و ... تعطیل کنید !! فقط و فقط در استودیو و اتاق کارتون ، به صورت مداوم با مانیتورتون ، به این موزیک ها گوش کنید . اونقدر که مثلا صدای فلان پد و استرینگ ، کیک ، لید و ... کاملا به گوش شما آشنا بشه و دیگه چیزی تو موزیک ها نمونده باشه که با مانیتورتون نشنیده باشین . و صدای سایر پخش ها به غیر از مانیتورتون براتون غریبه باشه . بعد از اون میشه تقریبا گفت گوش شما با صدایی که از مانیتورتون پخش میشه ، عادت کرده و صدای مانیتورتون رو کاملا میشناسید ...
2 - اکثر ما معمولا میایم یک صدا رو انتخاب میکنیم و شروع به ساختن موزیک میکنیم . بعد از تموم شدن پروزه میایم کمی صدا ها رو اکولایزر میکنیم . پلاگین اضافه میکنیم و در نهایت ، یک اکولایزر کلی ، مستر و تمام . کار با مانیتور خوب به نظر میرسه اما وقتی کار رو در انواع پخش ها گوش میکنیم ، علاوه بر اینکه صدا شارپ نیست !! خیلی هم هوم داره !!! اما راه حل :
وقتی یک صدا رو انتخاب میکنیم ( مثلا استرینگ ، بیس ، لید و ... ) باید قبل از نوشتن نت ، اونقدر صدا رو اکولایزر کنیم و پلاگین های مورد نظر رو روش اعمال کنیم تا به صدای دلخواه برسیم . وقتی صدا به نظرمون اونی شد که باید باشه ، بعد شروع به نوشتن نت میکنیم و از پخش همزمان اون صدا با سایر صداها لذت میبریم . مشکل اینجاست که ما اصلا اکولایزر رو جدی نمیگیریم . باید اونقدر خوب صداها اکولایزر بشه که تداخل فرکانسی نداشته باشی که هوم بده . حتی اگر نیاز باشه به این تداخل فرانسی ، میتونیم با پن کردن این مشکل رو حل کنیم . حتما نباید پن صدا مثلا صد در صد چپ و یا راست باشه . گاهی با 15 تا 25 پن ، به نتیجه ی مطلوبی میرسیم .
3 - همیشه یکی از بهترین کارهای موجود در سبک آهنگی که میسازید رو به عنوان نمونه داشته باشید . میتونید در مرحله ی ساخت ، هم زمان صداها رو مقایسه کنید . مثلا کیک و بیس که معمولا همه توش مشکل دارن . یا استرینگ و لید و ... اونقدر روی صدا کار کنید تا بالاخره اونی که باید بشه . فقط حواستون باشه آهنگی که انتخاب کردید به عنوان نمونه ، حتما با کیفیت و عالی باشه و جوابشو گرفته باشه ...
تو میکس 3 تا چیز خیلی اهمیت داره و ما همیشه بی تفاوت ازش میگذریم !! اکولایزر + پن + ریورب ( برای ایجاد عمق ) من شخصا زمانی که دارم کار رو میسازم صداهام رو میکس میکنم و نتیجه ی خیلی بهتری گرفتم تا اینکه اول کار رو تموم کنم و بعد میکس کنم . هر چند که شاید از نظر اصولی کاملا اشتباه باشه اینکار !!!
به نظر من اگر این سه تا درست اعمال بشن میکس به نتیجه ی خوبی میرسه ( من خودم جدیدا دارم میکس های عالی انجام میدم و بیشتر از همه روی این 3 گزینه کار میکنم . به زودی هم نمونه کار میذارم ) یک میکس عالی خیلی خیلی بهتر از اینه که شما بیای و تو مستر خودتو بکشی و در نهایت باز هم اونی نشه که میخوای !!!
ببخشید که پر حرفی کردم و امیدوارم که پیزهایی که گفتم به دردتون بخوره و نتیجه ی مورد نظر رو بگیرید از کاهایی که میسازید .
با احترام فراوان ...
موفق باشید ...
 
28/11/10
181
تهران
سلام دوستان

کی میدونه این چه پلاگینیه ؟

اخه جایی دیدم برا ظبط وکال از این استفاده میشد
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید



درضمن چطوریی بعضی استدیو ها فقط یه اتاقن و با وجود این که صدا اهنگ داره میاد خواننده داره مییخونه وکالشو ظبط میکنن؟
من این رو در تلویزیون در استدیو اقای میلاد ترابی هم دیدم که اقای محمد علیزاده میخوند ؟
 

hamid_pe2

میکس و مسترینگ
تیم مدیریت
مدیر تالار
2/12/11
1,511
خرمشهر
درود بر حامد و حمید عزیز ...
جسارتا من حرف شما رو که قبل از گرفتن مانیتور و داشتن علم بیشتر ، بهتر میکس میکردین رو رد میکنم . اما با دلیل !!
همیشه در اکثر تاپیک هایی که برای خرید مانیتور ایجاد شده ، صحبت از عادت کردن گوش به صدای مانیتور هست ، اما متاسفانه برای رسیدن به این مهم ، ما هیچ کاری انجام نمیدیم !!!
من 3 تا پیشنهاد دارم براتون ( خودم با این راهکارها به نتیجه ی مطلوبی رسیدم )
1 - چند تا موزیک خیلی خوب و با کیفیت در سبکی که کار میکنید ( الکترونیک ، پاپ ، کلاسیک ، هیپ هاپ و ... ) انتخاب کنید و برای مدت چند رو و حتی هفته موزیک ساختن و گوش کردن به آهنگ رو با اسپیکرهای خونگی ، پخش ، هدفون و ... تعطیل کنید !! فقط و فقط در استودیو و اتاق کارتون ، به صورت مداوم با مانیتورتون ، به این موزیک ها گوش کنید . اونقدر که مثلا صدای فلان پد و استرینگ ، کیک ، لید و ... کاملا به گوش شما آشنا بشه و دیگه چیزی تو موزیک ها نمونده باشه که با مانیتورتون نشنیده باشین . و صدای سایر پخش ها به غیر از مانیتورتون براتون غریبه باشه . بعد از اون میشه تقریبا گفت گوش شما با صدایی که از مانیتورتون پخش میشه ، عادت کرده و صدای مانیتورتون رو کاملا میشناسید ...
2 - اکثر ما معمولا میایم یک صدا رو انتخاب میکنیم و شروع به ساختن موزیک میکنیم . بعد از تموم شدن پروزه میایم کمی صدا ها رو اکولایزر میکنیم . پلاگین اضافه میکنیم و در نهایت ، یک اکولایزر کلی ، مستر و تمام . کار با مانیتور خوب به نظر میرسه اما وقتی کار رو در انواع پخش ها گوش میکنیم ، علاوه بر اینکه صدا شارپ نیست !! خیلی هم هوم داره !!! اما راه حل :
وقتی یک صدا رو انتخاب میکنیم ( مثلا استرینگ ، بیس ، لید و ... ) باید قبل از نوشتن نت ، اونقدر صدا رو اکولایزر کنیم و پلاگین های مورد نظر رو روش اعمال کنیم تا به صدای دلخواه برسیم . وقتی صدا به نظرمون اونی شد که باید باشه ، بعد شروع به نوشتن نت میکنیم و از پخش همزمان اون صدا با سایر صداها لذت میبریم . مشکل اینجاست که ما اصلا اکولایزر رو جدی نمیگیریم . باید اونقدر خوب صداها اکولایزر بشه که تداخل فرکانسی نداشته باشی که هوم بده . حتی اگر نیاز باشه به این تداخل فرانسی ، میتونیم با پن کردن این مشکل رو حل کنیم . حتما نباید پن صدا مثلا صد در صد چپ و یا راست باشه . گاهی با 15 تا 25 پن ، به نتیجه ی مطلوبی میرسیم .
3 - همیشه یکی از بهترین کارهای موجود در سبک آهنگی که میسازید رو به عنوان نمونه داشته باشید . میتونید در مرحله ی ساخت ، هم زمان صداها رو مقایسه کنید . مثلا کیک و بیس که معمولا همه توش مشکل دارن . یا استرینگ و لید و ... اونقدر روی صدا کار کنید تا بالاخره اونی که باید بشه . فقط حواستون باشه آهنگی که انتخاب کردید به عنوان نمونه ، حتما با کیفیت و عالی باشه و جوابشو گرفته باشه ...
تو میکس 3 تا چیز خیلی اهمیت داره و ما همیشه بی تفاوت ازش میگذریم !! اکولایزر + پن + ریورب ( برای ایجاد عمق ) من شخصا زمانی که دارم کار رو میسازم صداهام رو میکس میکنم و نتیجه ی خیلی بهتری گرفتم تا اینکه اول کار رو تموم کنم و بعد میکس کنم . هر چند که شاید از نظر اصولی کاملا اشتباه باشه اینکار !!!
به نظر من اگر این سه تا درست اعمال بشن میکس به نتیجه ی خوبی میرسه ( من خودم جدیدا دارم میکس های عالی انجام میدم و بیشتر از همه روی این 3 گزینه کار میکنم . به زودی هم نمونه کار میذارم ) یک میکس عالی خیلی خیلی بهتر از اینه که شما بیای و تو مستر خودتو بکشی و در نهایت باز هم اونی نشه که میخوای !!!
ببخشید که پر حرفی کردم و امیدوارم که پیزهایی که گفتم به دردتون بخوره و نتیجه ی مورد نظر رو بگیرید از کاهایی که میسازید .
با احترام فراوان ...
موفق باشید ...
ممنون از آقا رضای عزیز :
راستش منم اون گفته های خودمو هم رسما قبول ندارم ولی بصورت کلی گفتم ( نه اینکه فقط مشکل میکس باشه ، کلا ذهنیتم عوض شده در زمینه ی ایده های تنظیم و آهنگسازی ، ممکنه با توجه به شرایط زندگی قبل و الان متغیر باشه )
من فکرمیکنم هر چی آدم بیشتر اطلاعات کسب میکنه و از مرحله ای وارد مرحله جدید میشه ، وسواس بیشتر میشه ، احتیاط بیشتر میشه ، بیشتر سعی میکنه خودشو به استاندارد نزدیک کنه که این مسئله هم خودش ضربه های جدیدی به موزیک وارد میکنه ، مثلا در زمانی که شما علم کمتری داشتید کمتر به داینامیک یک وکال ضربه میزدید چون وارد نبودید و کمتر دستکاری میکردین ( که این خودش یه کار مثبتی هست ) ولی الان که علمتون بیشتر شده و میری توی عمق اکولایزر و کمپرسور و ...... سعی میکنی حرفه ای میکس کنی ممکنه همین ظریف کاری ها که انجام دادی ضربه وارد کنه و خودت متوجه نباشی ( من این مسئله رو از نظر روانی گفتم ، شایدم اشتباه باشه )
عادت به مانیتور یا اسپیکر خانگی هم که جای بحث نداره و دقیقا باید بهشون عادت کرد .
 
8/1/11
58
تهران
سلام خدمت همه شما.راستش دیدم مطلب در مورد میکس و مسترینگه گفتم چیزی بگم شاید به دردتون بخوره . البته از همین حالا دارم میبینم که احتمالا خیلی حرف برای گفتن دارم ولی سعی میکنم زودتر تمومش کنم. بهترین حرف رو دوست عزیزمون زد . باید از همون ابتدای ضبط ، به فکر خروجی نهایی باشیم. یادم میاد یکی از اساتید در حال ساخت موسیقی تلفیقی ( آکوستیک - الکترونیک ) بودند که شاید بیشتر از نیم ساعت " ست های " مختلف سمپل تیمپانی رو چک میکردند تا بالاخره یک سمپل تیمپانی از بین سی مدل اون انتخاب کردند . وقتی از ایشون سوال کردم مگه چه فرقی داشتند ، جواب دادند همه اونها به غیر از این یکی ، صدای ساز زهی " کنترباس " رو تحت الشعاع قرار میداد و باعث تضعیف هردو ساز تیمپانی و کنترباس میشد . تازه این در حالیه که ایشون اصلا " دیجیتال " کار نبودند و عمری در استودیوهای آنالوگ ضبط و اجرا داشته اند. اما تجربه های درست و عادت کردن به شنیدن صداهای درست ، باعث بالارفتن توانایی انتخاب مناسبترین ساز ، با مناسبترین افکت و در نهایت بهترین طراحی شنیداری و میکس و مسترینگ قابل قبول میشه . و این که دوست ما گفتند ، کاملا درسته . باید حتما از همون ابتدا برای میکس و مسترینگ فکر کرد. یکی از مهمترین دلایل برای داشتن یه " خروجی " خوب و قابل قبول اینه که از همون ابتدا تصویر کلی یا شمــه ای از کار نهایی در ذهن داشته باشیم و در کل بدانیم که چه میخواهیم . اما متاسفانه معمولا ما به صورت پله پله به ساخت و تالیف قطعه موسیقی میپردازیم و بعضی ها حتی از قبل از شروع اصلا نمیدونن چی کار میخوان بکنن و چی میخوان بسازن. به نظر میاد بخش تئوری و اندیشه قبل از پروژه ها مون ، کمی از بخش فنی و اجرایی عقب افتاده . بد نیست اینجا یا هرجایی دیگه ، مباحثی مثل انتخاب سخت افزارهای آهنگسازی ( اعم از ضبط و تالیف و تنظیم و اجرا ) و نرم افزارهای مربوطه ؛ به صورت جدی و کارآمد به همراه نمونه های قابل بررسی ، ارائه بشه تا هم جنبه آموزشی قوی داشته باشه و هم بشه در موردش بحث کرد و به نقد و بررسی آثار دوستان پرداخت . امیدوارم کارهای خوبی از شما بشنویم
 

poorya nadery

هنرمند
كاملا با حرفي كه حميد عزيز گفت موافقم
موسيقي و ذهن بخش دوم به همين مثال رو توضيح ميدم
كه جنبه روانشناسي داره تحقيق هاي من نشون داده كه افراد مبتدي و تازه كار
قدرت خلاقيت خيلي بيشتري نسبت به افراد كهنه كار دارند اما به علت عدم توانايشون در اجرا
يكم با مشكل بر مي خورن در صورتي كه افراد كهنه كار اجراشون خوبه ولي اصلا خلاقيت ندارند
اين موردي رو هم كه گفتم توضيحات كاملي داره كه در بخش مقالات ذهن و موسيقي توضيحش ميدم
چون اينجا جاش نيست
فقط كوتاه اين و بگم كه ذهن يك ادم تازه كار تمركزش خيلي بالاتر از يه فرد كهنه كار
چون خيلي به موارد فني فكر نمي كنه يعني در واقع حساس نيست
در لحظه فكر مي كنه اين يه جنبشه جنبه ي ديگرش اين كه به قول معروف يهو وارد يه فضاي شده
و مي بينه كه وي سا تي ها اتوميشنها پلاگينهاي گوناگوني وجود داره از وجود اين همه افزار
كه ناشناخته هم هستند احساس تواناي مي كنه و اين تواناي همراه با اشتياقه
علت اون علاق هم همون ناشناخته بودن ابزارهاست كه هي دوست داره باهاشون كار كنه
تا به يه چيز متفاوتي برسه
 

Ha-MeD

ice-vocal
29/1/10
156
ایران - شمال
درود حامد جان ...
برای استفاده از ریورب real time و فرستادن به send اول روی منوی ایجاد ترک ، راست کلیک کن . add fx channel رو انتخاب کن . ریورب مورد نظرت رو در قسمت insert ترک fx channel که ایجاد کردی وارد کن . تنظیمات ریورب رو که درست کردی ، بیا به ترکی که میخوای ریورب بدی . روی send کلیک کن . تو یکی از قسمت های باز شده کلیک کن و fx channel رو که خودت ساختی انتخاب کن . ولومش رو زیاد کن و پاور رو بزن و تمام ...
در مورد مانیتور ، برای من خیلی جالب شد !!
مارک و مدل مانیتورتون چیه ؟ اتاقتون آکوستیکه ؟ ‌خروجی که به مانیتورها میدین از میکسر یا کارت صداست ؟ کابل هاتون مشکلی نداره ؟ اتصالات کابل ها به سر فیش ها چی ؟
منتظرم ...

Sent from my ST15i using Tapatalk
موفق به ریورب همزمان شدم .. مرسی دوست عزیز و با حوصله ام . اتاق آکوستیکه .. خروجی و به میکسر میدم چون عملا هیچ کنترلی رو کم و زیاد کردن مانیتورم نداشتم .. کابل های خوبی گرفتم .. اتصالات هم مشکلی ندارن :) آخه خودم لحیم کاری میکنم :) مانیتور منم bx5 d2 فک میکنم سری جدید ام آدیو باشه 5 اینچ .... ولی قبل تموم مسایلی که گفته شد این و بگم که یه ضبط و باند خوب کنار مانیتورینگم اضافه کردم .... خدا رو شکر دلتاش ده ده بود :)
 

Ha-MeD

ice-vocal
29/1/10
156
ایران - شمال
سلام حامد جان :
منم این حرفتو قبول دارم ( به خدا من قبل گرفتن مانیتور صدا درست تر مسترینگ میکردم )
من اصلا قبل از اینکه اطلاعات موسیقیم بالاتر بره بهتر آهنگ میساختم ، بهتر تنظیم میکردم و بهتر مسترینگ میکردم ..... قبلا که با voice chat وکال میگرفتم والله بهتر از الان بود ، با اینکه الان هم از نظر تجهیزات و هم از نظر اطلاعات یعنی پیشرفت کردم .
( نمیدونم این مشکل واسه بقیه هم پیش اومده یا نه شاید دلیل روانشناسی داشته باشه )

حامد جان شما از BX5a استفاده میکنی درسته ؟ مانیتور خوبیه ( نه اینکه عالی باشه ) ، ولی شما چیدمان و محیط کارتون بنظرم اصلا خوب نیست و این خیلی تاثیر گذاره ، گفتم که یه عکسی از اتاقت بذار دوستان ببینن .
من چهار سال پیش تو این سایت عضو شدم :D این یه اتفاق خوبه - به نظرم بدون این اتفاقات آدمی تجربه ای
پیدا نمیکنه - خدا کنه آیندگان که میان این اینجا از این همه سر درد ما چیزی عایدشون بشه :) این مشکل کاملا روانشناسی باید باشه .. خودم حسش کردم - سعی میکنم یدونه کارم و که سال 87 مسترینگ کردم براتون بزارم میتونین در مورد درستی حرفای شما دلیل قانع کننده بیارم .... چیدمان و حمید جان فقط یه جور میتونی درستیش و بفهمی .. اونم اینه که صدای درست به گوشت برسونی .. مانیتورام جاشون شاید کم باشه اما پشت سرم تقریبا 3 متر طول هس و اتاقم تقریبا مستطیله :) اگه ایرادی نداره همین جا عکس چیدمانم و بزارم و یا بچه ها لطف کنن آدرس تاپیک و بدن تا کوچ کنیم اونجا .. حمید جان عزیزی
 

Ha-MeD

ice-vocal
29/1/10
156
ایران - شمال
اینکه میفرمائید ضبط خونگی صدای خوبی بهتون نمیده یک احتمال رو زنده میکنه اونم اینه که تنظیمات اکولایزر ضبطتتون مناسب نباشه اگه میخواین درست بشنوید. حتما اون تنظیمات اکولایزر رو کاملا فلت کنید.
آقای محبی خیلی درست گفتید .. من تقریبا پیروي صحبت ها و نصایح دوستمون دکتر جان تو این مدت که با کمک شما مانیتورینگ و تهیه کردم ، فقط در حال گوش دادن موزیک با مانیتور بودم .. شُکی که به من وارد شد از همین بود که صدای ضبط خونگی یهو واسه گوشم آزار دهنده اومد و بد حادثه ، فلت هم نبود .... روی افکت پاپ pop بود و ضبط های خونگی تو این حالت موزیک و بم میکنن.. بهترین حالت کلاسیکه و البته تنظیم ووکال منم بی ایراد نبود .. ممنون آقای محبی
 

Ha-MeD

ice-vocal
29/1/10
156
ایران - شمال
درود بر حامد و حمید عزیز ...
جسارتا من حرف شما رو که قبل از گرفتن مانیتور و داشتن علم بیشتر ، بهتر میکس میکردین رو رد میکنم . اما با دلیل !!
همیشه در اکثر تاپیک هایی که برای خرید مانیتور ایجاد شده ، صحبت از عادت کردن گوش به صدای مانیتور هست ، اما متاسفانه برای رسیدن به این مهم ، ما هیچ کاری انجام نمیدیم !!!
من 3 تا پیشنهاد دارم براتون ( خودم با این راهکارها به نتیجه ی مطلوبی رسیدم )
1 - چند تا موزیک خیلی خوب و با کیفیت در سبکی که کار میکنید ( الکترونیک ، پاپ ، کلاسیک ، هیپ هاپ و ... ) انتخاب کنید و برای مدت چند رو و حتی هفته موزیک ساختن و گوش کردن به آهنگ رو با اسپیکرهای خونگی ، پخش ، هدفون و ... تعطیل کنید !! فقط و فقط در استودیو و اتاق کارتون ، به صورت مداوم با مانیتورتون ، به این موزیک ها گوش کنید . اونقدر که مثلا صدای فلان پد و استرینگ ، کیک ، لید و ... کاملا به گوش شما آشنا بشه و دیگه چیزی تو موزیک ها نمونده باشه که با مانیتورتون نشنیده باشین . و صدای سایر پخش ها به غیر از مانیتورتون براتون غریبه باشه . بعد از اون میشه تقریبا گفت گوش شما با صدایی که از مانیتورتون پخش میشه ، عادت کرده و صدای مانیتورتون رو کاملا میشناسید ...
2 - اکثر ما معمولا میایم یک صدا رو انتخاب میکنیم و شروع به ساختن موزیک میکنیم . بعد از تموم شدن پروزه میایم کمی صدا ها رو اکولایزر میکنیم . پلاگین اضافه میکنیم و در نهایت ، یک اکولایزر کلی ، مستر و تمام . کار با مانیتور خوب به نظر میرسه اما وقتی کار رو در انواع پخش ها گوش میکنیم ، علاوه بر اینکه صدا شارپ نیست !! خیلی هم هوم داره !!! اما راه حل :
وقتی یک صدا رو انتخاب میکنیم ( مثلا استرینگ ، بیس ، لید و ... ) باید قبل از نوشتن نت ، اونقدر صدا رو اکولایزر کنیم و پلاگین های مورد نظر رو روش اعمال کنیم تا به صدای دلخواه برسیم . وقتی صدا به نظرمون اونی شد که باید باشه ، بعد شروع به نوشتن نت میکنیم و از پخش همزمان اون صدا با سایر صداها لذت میبریم . مشکل اینجاست که ما اصلا اکولایزر رو جدی نمیگیریم . باید اونقدر خوب صداها اکولایزر بشه که تداخل فرکانسی نداشته باشی که هوم بده . حتی اگر نیاز باشه به این تداخل فرانسی ، میتونیم با پن کردن این مشکل رو حل کنیم . حتما نباید پن صدا مثلا صد در صد چپ و یا راست باشه . گاهی با 15 تا 25 پن ، به نتیجه ی مطلوبی میرسیم .
3 - همیشه یکی از بهترین کارهای موجود در سبک آهنگی که میسازید رو به عنوان نمونه داشته باشید . میتونید در مرحله ی ساخت ، هم زمان صداها رو مقایسه کنید . مثلا کیک و بیس که معمولا همه توش مشکل دارن . یا استرینگ و لید و ... اونقدر روی صدا کار کنید تا بالاخره اونی که باید بشه . فقط حواستون باشه آهنگی که انتخاب کردید به عنوان نمونه ، حتما با کیفیت و عالی باشه و جوابشو گرفته باشه ...
تو میکس 3 تا چیز خیلی اهمیت داره و ما همیشه بی تفاوت ازش میگذریم !! اکولایزر + پن + ریورب ( برای ایجاد عمق ) من شخصا زمانی که دارم کار رو میسازم صداهام رو میکس میکنم و نتیجه ی خیلی بهتری گرفتم تا اینکه اول کار رو تموم کنم و بعد میکس کنم . هر چند که شاید از نظر اصولی کاملا اشتباه باشه اینکار !!!
به نظر من اگر این سه تا درست اعمال بشن میکس به نتیجه ی خوبی میرسه ( من خودم جدیدا دارم میکس های عالی انجام میدم و بیشتر از همه روی این 3 گزینه کار میکنم . به زودی هم نمونه کار میذارم ) یک میکس عالی خیلی خیلی بهتر از اینه که شما بیای و تو مستر خودتو بکشی و در نهایت باز هم اونی نشه که میخوای !!!
ببخشید که پر حرفی کردم و امیدوارم که پیزهایی که گفتم به دردتون بخوره و نتیجه ی مورد نظر رو بگیرید از کاهایی که میسازید .
با احترام فراوان ...
موفق باشید ...
چیزی که باعث پیشرفتتون میشه رضا جان ، همین پشتکار تو توضیح دادن و احساس مسئولیت و پرسش و پاسخ شماست . به امید ان روز .. من سال 85 با ضبط و وسایل ضعیف تر کارای به مراتب نرمال تری و خروجی میگرفتم .. مثلا چن سال پیش خروجی گرفتن 96000 یه رویا بود .. شایدم فرکانسی نباشه که براحتی قابل درک باشه اما اینها همیشه رویای صدا برداری بوده .... موزیک تر تمیز ی که این روزها ماها هم میتونیم تولیدش کنیم یه مشکل بزرگ داره .. شما میدونین بحث تداخل فرکانسی وقتی حل بشه و هر چیزی سر جاش باشه یه ووکال تنها داریم تو لاین های درام و استرینگ ها و گاها ریتم ها .. این اتفاق مثبت وادارت میکنه تا ضعف های دیگه رو پیدا کنی و این پرسه از زمان روزهای بدی برای آهنگساز و صدابرداره مخصوصا وقتی که یه نفر هر دوی اینها رو انجام بده .. من فکر میکنم من و آقا حمید درگیر این روزگار هستیم .... در کل دوست داشتنی هستی آقا رضا ، ممنون
 
28/11/10
181
تهران
سلام دوستان

کی میدونه این چه پلاگینیه ؟

اخه جایی دیدم برا ظبط وکال از این استفاده میشد
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید



درضمن چطوریی بعضی استدیو ها فقط یه اتاقن و با وجود این که صدا اهنگ داره میاد خواننده داره مییخونه وکالشو ظبط میکنن؟
من این رو در تلویزیون در استدیو اقای میلاد ترابی هم دیدم که اقای محمد علیزاده میخوند ؟
 
28/11/10
181
تهران
دوستان میشه چند پلاگین خوب برای میکس وکال معرفی کنید

مخصوصا زمانی که خواننده اوج گرفته ؟ هرکاریش میکنم باز صدا خام و خشک بد شنیده میشه جایی که اوج داره ؟
 

Ha-MeD

ice-vocal
29/1/10
156
ایران - شمال
دوستان میشه چند پلاگین خوب برای میکس وکال معرفی کنید

مخصوصا زمانی که خواننده اوج گرفته ؟ هرکاریش میکنم باز صدا خام و خشک بد شنیده میشه جایی که اوج داره ؟
صدا رو اکولایزر میکنین ؟ کمپرس و چه طور ؟ معمولا گام های بالا رو جدا باید ضبط کنین .. مگر اینکه سخت افزار کمپرس داشته باشین که اونم شرط هایی داره .... برای ووکال از چند پلاگین استفاده میشه - یکمی سوالتون کلیه
 
28/11/10
181
تهران
صدا رو اکولایزر میکنین ؟ کمپرس و چه طور ؟ معمولا گام های بالا رو جدا باید ضبط کنین .. مگر اینکه سخت افزار کمپرس داشته باشین که اونم شرط هایی داره .... برای ووکال از چند پلاگین استفاده میشه - یکمی سوالتون کلیه

پس اول اکولایزر کنم بعد کمپرس .... دیگه چه کارایی روش انجام بدم
میشه پلاگین های مناسبشم نام ببرید برای همین کارا
 

Ha-MeD

ice-vocal
29/1/10
156
ایران - شمال
پس اول اکولایزر کنم بعد کمپرس .... دیگه چه کارایی روش انجام بدم
میشه پلاگین های مناسبشم نام ببرید برای همین کارا
یکمی سلیقه ایه ولی من اول با اکولایزر فرکانس های مزاحم و میگیرم ( studio eq ) ِ خود کیو بیس - بعدش کمپرس میکنم (compressor) ِ خود کیو بیس راحت ترم - حتما به اندازه مناسب از دی اِسِر استفاده کن( deEsser) ِ خود کیو بیس خوبه .. تا سین شین و چ کم شه - بعدشم ریورب از پلاگینه (reverberate) استفاده میکنم که باید بگردی و دانلودش کنی - گر چه من هم بعد سال ها آزمایش با پلاگین ها و کمک گرفتن از دوستان که حرفه ای تر و زودتر درگیر چنین مباحثی شدن تونستم بهتر و اصولی تر پیدا کنمشون . بازم سوالی داشتین تا جایی که بتونم در خدمتم
 

pe32_64

کاربر با تجربه
عضو سایت
21/8/11
1,852
تهران
سلام دوستان

کی میدونه این چه پلاگینیه ؟

اخه جایی دیدم برا ظبط وکال از این استفاده میشد
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید



درضمن چطوریی بعضی استدیو ها فقط یه اتاقن و با وجود این که صدا اهنگ داره میاد خواننده داره مییخونه وکالشو ظبط میکنن؟
من این رو در تلویزیون در استدیو اقای میلاد ترابی هم دیدم که اقای محمد علیزاده میخوند ؟
پلاگین انالیزره .
voxengo span
 
14/11/14
1,094
35
ایران
سلام به دوستان.

نحوه ضبط يه وكال رو براتون ميذارم.

اول اينكه اگه موسيقيتون رو ميكس كنيد و در نهايت وكال رو روش بخونين بسيار بهتره كه لااقل لول هاي موسيقي تون مناسب باشن. و اگه ميكس خوبي انجام شده باشه و صداهاي بلندي نداشته باشين ميتونين وكال خوبي بدون نشتي صداي موسيقي به هدفون داشته باشين. و البته اگه موسيقي رو بعد ازميكس در يه پروژه جديد باز كنين كه كل موسيقي در يه ترك باشه مسلما cpu هم پروسس كمتري بايد انجام بده و سيستم راحتتر كار ميكنه كه من خودم معمولا براي پروژه هاي سنگين همين كار وميكنم.
دوستاني كه از كامپرسور سخت افزاري استفاده ميكنن بايد صداي وكال رو با كامپرس ركورد كنن.
اما ساير دوستان براي اينكه احيانا در فواصل بالا و اوج آهنگ دچار ديستورت نشن ميتونن روي ترك برنامه و در فسمت ورودي ميك يه كامپرسور نرم افزاري به صورت موقت با تنظيم هارد قرار بدن.
بايد لول ترك رو جوري تنظيم كنيد كه صداي وكال بيشتر از 6 - نشه. البته اگه صداي موسيقي رو هم كمتر كنيد بازهم نشتي كمتري به هدفون خواهيد داشت.
بعد از ركورد وكال بايد اول كامپرس نهايي (يا اوني كه اول بصورت موقت گذاشته بودين رو دقيق تنظيم كنيد ) بشه. كه اون بسته به نوع و جنس صداي اون خواننده بايد تنظيم بشه.

بعد بايد صداي وكال رو اكولايز كنيد.
اگه فركانس 200 hz رو كمي تقويت كنيد باعث ميشه كه دامنه mid بيشتر بشه و صداي وكال شفافا تر و تميز تر بشه.
البته ممكنه هميشه هم جواب نده چون جنس هاي صدا ها با هم فرق ميكنه.
اگه در صداي وكال s شنيده ميشه ميتونيد با كم كردن فركانس 7000 hz رو كم كنيد يا از ديسير ها استفاده كنيد.
براي تقويت صداهاي نفس ميتونين فركانس 15000 hz رو بيشتر كنيد اما توصيه ميكنم خيلي اونو باز نكنيد كه باعث ميشه his اضافه به موسيقيتون اضافه بشه.
هميشه وكال رو مونو بگيريد اين جز اصوله و وكال بايد وسط قرار بگيره..
و هميشه فركانسهاي زير 30 hz رو كاملا ببنديد.
ريوربها و ديلي ها رو بهتره كه در insert ها بديد كه بهتر و بيشتر ميشه اونا رو تنظيم و كنترل كرد.
اين روشيه كه من براي گذاشتن اقكتها معمولا استفاده ميكنم. البته چون من وكال رو با سخت افزار كامپرس ميكنم براي شما اون رو به صورت نرم افزاري مينويسم.

1- كامپرس
2- اكولايزر
3- اتو تيون ( در صورت نياز )
4- doubler ها ( در صورت استفاده )
5- chorus ها.

افكتهايي كه بايد در insert يا همون send
1-ريورب
2- ديلي
و هر چيزي كه دوست دارين. كه ميتونه شامل فيلتر ها هم بشه كه البته فيلتر ها رو گاها روي ترك هم قرار ميدن.
موفق باشيد.

سئوالي بود.. من در خدمتم.
ببخشید دابلر چه استفاده ای داره...؟ من در بعضی مواقع مخصوصا خواننده های حرفه ای دیدم خواننده در حالت لایو صداش خش داره یا کلا تمیز نیست ولی تو کاست خیلی صاف و شفافه و بدون کوچکترین خش... مطمئنا عملیاتی بجز اکولایزر هم انجام میشه اگه اطلاعی دارید ممنون میشم.. فدات
 

poorya nadery

هنرمند
سلام
اگر عملياتي هم وجود داشته باشه مكانيزمش مشابه اكولايزر يا كات و كم كردن فركانسها يا اضاف كردنشونه
خب شما خودت رو با ميكس سرگرم نكن!!
به موارد فني برگرد!!
هميشه هميه ميكسمنها نظرشون متحدن اين كه تا صدا خوب برداشت و ركورد نشه نميشه به يه كيفيت خوب رسيد
وقتي بيس كار يا همون صداي خام بسيار بي كيفيت و بد ركورد شده باشه ديگه چه انتظاري از ميكس داريد
وقتي فركانسي در صدا فيلتر شده چطوري با ميكس برش مي گردوني
ببخشید دابلر چه استفاده ای داره؟
فكر كنم براي حجيم كردن صدا از لحاض مجموعه ي يعني يه صدا رو به چند صدا تبديل مي كنه
من در بعضی مواقع مخصوصا خواننده های حرفه ای دیدم خواننده در حالت لایو صداش خش داره یا کلا تمیز نیست ولی تو کاست خیلی صاف و شفافه و بدون کوچکترین خش
باز اين بر مي گرده به اكوستيك نبودن محيط نويز اصلا چه نوع مايكرفني بوده
تنها به ميكس و اگاهي ربط نداره بلكه كلا جراهاي زنده موسيقي ما از لحاض ابزار و...ضعيفند
كامپرس درست صدا حتي افكتهاي مثه ريورب اگه درست به كارب بره تاثير زيادي رو بر كيفيت نهاي ميزاره
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا