ضبط سازهای کوبه ایی

شروع موضوع توسط Omid-Mohebbi ‏30/5/09 در انجمن Recording ( ضبط صداها )

تاپیک ضبط سازهای کوبه ایی تالار Recording ( ضبط صداها ) در persian-music.org.

  1. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام دوستان

    میخواستم در مورد رکورد ساز کوبه ایی تومبا ( البته این اصطلاح به نظر من چندان صحیح نیست . توضیحش در ادامه ) percusion تجربه های خودمو با شما به اشتراک بذارم . امید وارم مفید باشه.
    ساز تومبا جز اصلی خانواده percusion محسوب میشه.و قدمتش بر میگرده به بومیهای آفریقا که با کنده های خالی درختان و پوست حیوانات اونو ساختن و در آمریکا به شکل امروزی در اومد. و ساز لیوا هم که یکی از سازهای قدیمیه از این خونواده است .
    تومبا از لحاظ شکل فیزیکی و صدا پردازی به این شکل تقسیم بندی شده : 1-tomba dora ( bass ) 2- conga ( mid bass ) 3- quinto ( mid ) 4- nino ( high البته در 4 لنگه ( 4 conga drum ) ولی در 3 لنگه معمولا tomba dora حذف میشه ( بدلیل اینکه تومبا خودش قسمتی از این مجموعه هستش گفتم با اصطلاح تومبا برای خطاب کردن این ادوات چندان موافق نیستم البته این نظر شخصیه شاید هم غلط باشه ... ) بدنه خمره مانندش صدا رو منتقل میکنه و جز لاینفنک سبکهای لاتین و اسپانیش محسوب میشه ومعمولا با 2 نوازنده نواخته میشه یکی برای تومبا و یکی واسه ادوات مثل : sheker. timbales.agogo. cowbell. cabasa. giros و..... بعضی از نوازنده ها سازشون رو روی پایه و بعضی ها روی زمین میذارن ( گذاشتن روی زمین باعث بسته شدن حفره انتهایی شده و صدا با ارتعاش کمتر و مناسب تری خارج میشه - چیدمان مورد علاقه خودم - ) از ارتیست های معروفی که معمولا این چیدمان رو دارن میشه 1- ریکو راوول ( گروه سانتانا ) 2- پونچو سانچز 3- جیووانی هیدالگو و ..... رو اسم برد و همچنین از بهترین تولید کننده های این ساز میشهlatin percusion lp رو اسم برد. ( البته تو ایران دنبالش نگردید ... چون نیست و اگر هم باشه 3 لنگه ش بالای 4000000 قیمت داره ) .
    تجربه های ضبط من با ساز برادرم از سری گلکسی از شرکت lp با 4 لنگه است.
    انتخاب میکروفون :

    با توجه به حجم صدایی معمولا دراستودیو ها از میکروفون های دینامیک با spl بالا و زاویه دریافت مستقیم ويا از ميكهاي كندسور مخصوص استفاده میکنن. ( به نقل از مجله میکس ) و اکثر میکروفون هایی که برای snare -tom استفاده میشه واسه این کار مناسبه. که میتونه روی پایه نصب بشه یا با کلیپس روی بدنه ساز. من معمولا از shure sm-57 و beta -57 a استفاده میکنم و راضی هستم .

    نحوه میکروفون گذاری :

    جایی خوندم که میکروفون گذاری باید بر اساس ساعت 12 باشه .... ! یعنی وسط ساز ( ساعت 12 بر اساس قرار گیری دست نوازنده ) تست کردم خوب بود اما خودم معمولا کمی به سمت چپ مایل میشم و با فاصله 7 تا 8 اینچ از سطح پوست میکروفون میذارم ( روشی که به نظر خودم صدای بهتری داره ) البته در بعضی سبک ها مثلا bolero گاهی اوقات نوازنده با کشیدن دست روی پوست ( و نه ضربه ) تولید صدا میکنه که باید میکروفون گذاری تغییر کنه و نباید این صدا کشته بشه پس مراقب باشید !

    نحوه pan کردن :

    من معمولا tomba dora رو به چپ conga رو به راست guinto رو مایل به وسط nino رو کاملا وسط قرار میدم ( البته سلیقه ها متفاوتن. گزینه های دیگه رو هم تست کنید ) nino چون باید slap وclose داشته باشه باید خوب صداگیری بشه چون معمولا نمایان تر نشون داده میشه tombadora و conga هم باس و مید کار رو تعیین میکنن پس اگه سازی که استفاده میکنید باس و مید خوبی نداره خساست به خرج ندین ساز رو عوض کنین یا از مشتری بخواین ساز بهتری بیاره

    اصول نوازندگی :

    همونطور که گفتم صدا پردازی تومبا مهمه . بر میگرده به نوع ساز و نوازنده و قدرت اجرای اون. مثلا من همیشه از نوازنده ها میخوام قبل از اجرا انگشتر ساعت و گردنبدشون رو در بیارن چون صدا رو خراب میکنه و باعث ایجاد صدای اضافه موقع نوازندگی میشه . یکدست نواختن این ساز واقعا مهمه چون بخشی از ریتم و در نهایت پایه کار ( مخصوصا در latin محسوب میشه .

    نحوه کوک ساز :

    من معمولا کمی ساز رو از حد معمول شل تر کوک میکنم ( براساس تجربه ام صدای بهتری داره ) . و مانور بهتری موقع میکسش میشه انجام داد و با kick هم معمولا تداخل پیدا نمیکنه. ( البته به نوع سبك و نوع صداي kick هم بستگي داره.

    نحوه eq :

    واسه اکولایز من tomba dora رو با kick و conga و guinto رو با bass و nino رو با snare مقایسه و میکس میکنم
    اما گاهی اوقات واسه nino فرکانس بین 4000 تا 16000 رو ( البته بستگی به سبک و کوک ساز ) تقویت میکنم تا افکتهایی مثل لمس دست با سطح پوست و یا کشیدن دست روی پوست نمایان تر بشه

    توضیح مهم :

    مراحلی که گفتم تجربه شخصی من بود که ازش رضایت دارم .و شاید واسه کسی دیگه و با سلیقه کسی دیگه نخونه. پس لطفا تجربیاتتون رو بگید تا ما هم به کار ببندیم.
    با تشکر.
     
    آخرین ویرایش: ‏11/8/09
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  2. kamyar

    kamyar عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/10/09
    ارسال ها:
    38
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, nuendo, wavelab
    در مورد ريورب هم بگين ؟
    بكدوم بخش چه قدر ريورب دادين؟
     
  3. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    در مورد ريورب ها من هميشه از ريوربهاي plate استفاده ميكنم كه عمق كمي هم بهش ميدم.
     
  4. kamyar

    kamyar عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/10/09
    ارسال ها:
    38
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, nuendo, wavelab
    من معملا ريوربي كه به ايمپدانس ميدم خيلي كم تر از ريوربي هست كه به بقيه بخش ها ميدم
    و همچنين : اگر از ميگ امبينت استفده كنم باز هم ريورب فرق ميكنه ...

    اما تو سبكي كه من كار ميكنم ريورب بيش از حد زياد بايد باشه ولي .. بخش هاي مختلف جنس ريورب و اندازه اتاق و مدت مختلف دارن

    ميشه بگي شما چه قدر ريورب ميدي؟
    و چطور كمپرس ميكني؟
     
  5. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    خوب اينكار كه كاملا درست و اصولي هستش

    dry out : -6
    reverb out : -28
    معمولا همينقدر اما گاهي ممكنه كمتر يا بيشتر بشه.

    من كامپرسها مو با سخت افزار انجام ميدم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...