سلام دوستان
میخواستم در مورد رکورد ساز کوبه ایی تومبا ( البته این اصطلاح به نظر من چندان صحیح نیست . توضیحش در ادامه ) percusion تجربه های خودمو با شما به اشتراک بذارم . امید وارم مفید باشه.
ساز تومبا جز اصلی خانواده percusion محسوب میشه.و قدمتش بر میگرده به بومیهای آفریقا که با کنده های خالی درختان و پوست حیوانات اونو ساختن و در آمریکا به شکل امروزی در اومد. و ساز لیوا هم که یکی از سازهای قدیمیه از این خونواده است .
تومبا از لحاظ شکل فیزیکی و صدا پردازی به این شکل تقسیم بندی شده : 1-tomba dora ( bass ) 2- conga ( mid bass ) 3- quinto ( mid ) 4- nino ( high البته در 4 لنگه ( 4 conga drum ) ولی در 3 لنگه معمولا tomba dora حذف میشه ( بدلیل اینکه تومبا خودش قسمتی از این مجموعه هستش گفتم با اصطلاح تومبا برای خطاب کردن این ادوات چندان موافق نیستم البته این نظر شخصیه شاید هم غلط باشه ... ) بدنه خمره مانندش صدا رو منتقل میکنه و جز لاینفنک سبکهای لاتین و اسپانیش محسوب میشه ومعمولا با 2 نوازنده نواخته میشه یکی برای تومبا و یکی واسه ادوات مثل : sheker. timbales.agogo. cowbell. cabasa. giros و..... بعضی از نوازنده ها سازشون رو روی پایه و بعضی ها روی زمین میذارن ( گذاشتن روی زمین باعث بسته شدن حفره انتهایی شده و صدا با ارتعاش کمتر و مناسب تری خارج میشه - چیدمان مورد علاقه خودم - ) از ارتیست های معروفی که معمولا این چیدمان رو دارن میشه 1- ریکو راوول ( گروه سانتانا ) 2- پونچو سانچز 3- جیووانی هیدالگو و ..... رو اسم برد و همچنین از بهترین تولید کننده های این ساز میشهlatin percusion lp رو اسم برد. ( البته تو ایران دنبالش نگردید ... چون نیست و اگر هم باشه 3 لنگه ش بالای 4000000 قیمت داره ) .
تجربه های ضبط من با ساز برادرم از سری گلکسی از شرکت lp با 4 لنگه است.
انتخاب میکروفون :
با توجه به حجم صدایی معمولا دراستودیو ها از میکروفون های دینامیک با spl بالا و زاویه دریافت مستقیم ويا از ميكهاي كندسور مخصوص استفاده میکنن. ( به نقل از مجله میکس ) و اکثر میکروفون هایی که برای snare -tom استفاده میشه واسه این کار مناسبه. که میتونه روی پایه نصب بشه یا با کلیپس روی بدنه ساز. من معمولا از shure sm-57 و beta -57 a استفاده میکنم و راضی هستم .
نحوه میکروفون گذاری :
جایی خوندم که میکروفون گذاری باید بر اساس ساعت 12 باشه .... ! یعنی وسط ساز ( ساعت 12 بر اساس قرار گیری دست نوازنده ) تست کردم خوب بود اما خودم معمولا کمی به سمت چپ مایل میشم و با فاصله 7 تا 8 اینچ از سطح پوست میکروفون میذارم ( روشی که به نظر خودم صدای بهتری داره ) البته در بعضی سبک ها مثلا bolero گاهی اوقات نوازنده با کشیدن دست روی پوست ( و نه ضربه ) تولید صدا میکنه که باید میکروفون گذاری تغییر کنه و نباید این صدا کشته بشه پس مراقب باشید !
نحوه pan کردن :
من معمولا tomba dora رو به چپ conga رو به راست guinto رو مایل به وسط nino رو کاملا وسط قرار میدم ( البته سلیقه ها متفاوتن. گزینه های دیگه رو هم تست کنید ) nino چون باید slap وclose داشته باشه باید خوب صداگیری بشه چون معمولا نمایان تر نشون داده میشه tombadora و conga هم باس و مید کار رو تعیین میکنن پس اگه سازی که استفاده میکنید باس و مید خوبی نداره خساست به خرج ندین ساز رو عوض کنین یا از مشتری بخواین ساز بهتری بیاره
اصول نوازندگی :
همونطور که گفتم صدا پردازی تومبا مهمه . بر میگرده به نوع ساز و نوازنده و قدرت اجرای اون. مثلا من همیشه از نوازنده ها میخوام قبل از اجرا انگشتر ساعت و گردنبدشون رو در بیارن چون صدا رو خراب میکنه و باعث ایجاد صدای اضافه موقع نوازندگی میشه . یکدست نواختن این ساز واقعا مهمه چون بخشی از ریتم و در نهایت پایه کار ( مخصوصا در latin محسوب میشه .
نحوه کوک ساز :
من معمولا کمی ساز رو از حد معمول شل تر کوک میکنم ( براساس تجربه ام صدای بهتری داره ) . و مانور بهتری موقع میکسش میشه انجام داد و با kick هم معمولا تداخل پیدا نمیکنه. ( البته به نوع سبك و نوع صداي kick هم بستگي داره.
نحوه eq :
واسه اکولایز من tomba dora رو با kick و conga و guinto رو با bass و nino رو با snare مقایسه و میکس میکنم
اما گاهی اوقات واسه nino فرکانس بین 4000 تا 16000 رو ( البته بستگی به سبک و کوک ساز ) تقویت میکنم تا افکتهایی مثل لمس دست با سطح پوست و یا کشیدن دست روی پوست نمایان تر بشه
توضیح مهم :
مراحلی که گفتم تجربه شخصی من بود که ازش رضایت دارم .و شاید واسه کسی دیگه و با سلیقه کسی دیگه نخونه. پس لطفا تجربیاتتون رو بگید تا ما هم به کار ببندیم.
با تشکر.
میخواستم در مورد رکورد ساز کوبه ایی تومبا ( البته این اصطلاح به نظر من چندان صحیح نیست . توضیحش در ادامه ) percusion تجربه های خودمو با شما به اشتراک بذارم . امید وارم مفید باشه.
ساز تومبا جز اصلی خانواده percusion محسوب میشه.و قدمتش بر میگرده به بومیهای آفریقا که با کنده های خالی درختان و پوست حیوانات اونو ساختن و در آمریکا به شکل امروزی در اومد. و ساز لیوا هم که یکی از سازهای قدیمیه از این خونواده است .
تومبا از لحاظ شکل فیزیکی و صدا پردازی به این شکل تقسیم بندی شده : 1-tomba dora ( bass ) 2- conga ( mid bass ) 3- quinto ( mid ) 4- nino ( high البته در 4 لنگه ( 4 conga drum ) ولی در 3 لنگه معمولا tomba dora حذف میشه ( بدلیل اینکه تومبا خودش قسمتی از این مجموعه هستش گفتم با اصطلاح تومبا برای خطاب کردن این ادوات چندان موافق نیستم البته این نظر شخصیه شاید هم غلط باشه ... ) بدنه خمره مانندش صدا رو منتقل میکنه و جز لاینفنک سبکهای لاتین و اسپانیش محسوب میشه ومعمولا با 2 نوازنده نواخته میشه یکی برای تومبا و یکی واسه ادوات مثل : sheker. timbales.agogo. cowbell. cabasa. giros و..... بعضی از نوازنده ها سازشون رو روی پایه و بعضی ها روی زمین میذارن ( گذاشتن روی زمین باعث بسته شدن حفره انتهایی شده و صدا با ارتعاش کمتر و مناسب تری خارج میشه - چیدمان مورد علاقه خودم - ) از ارتیست های معروفی که معمولا این چیدمان رو دارن میشه 1- ریکو راوول ( گروه سانتانا ) 2- پونچو سانچز 3- جیووانی هیدالگو و ..... رو اسم برد و همچنین از بهترین تولید کننده های این ساز میشهlatin percusion lp رو اسم برد. ( البته تو ایران دنبالش نگردید ... چون نیست و اگر هم باشه 3 لنگه ش بالای 4000000 قیمت داره ) .
تجربه های ضبط من با ساز برادرم از سری گلکسی از شرکت lp با 4 لنگه است.
انتخاب میکروفون :
با توجه به حجم صدایی معمولا دراستودیو ها از میکروفون های دینامیک با spl بالا و زاویه دریافت مستقیم ويا از ميكهاي كندسور مخصوص استفاده میکنن. ( به نقل از مجله میکس ) و اکثر میکروفون هایی که برای snare -tom استفاده میشه واسه این کار مناسبه. که میتونه روی پایه نصب بشه یا با کلیپس روی بدنه ساز. من معمولا از shure sm-57 و beta -57 a استفاده میکنم و راضی هستم .
نحوه میکروفون گذاری :
جایی خوندم که میکروفون گذاری باید بر اساس ساعت 12 باشه .... ! یعنی وسط ساز ( ساعت 12 بر اساس قرار گیری دست نوازنده ) تست کردم خوب بود اما خودم معمولا کمی به سمت چپ مایل میشم و با فاصله 7 تا 8 اینچ از سطح پوست میکروفون میذارم ( روشی که به نظر خودم صدای بهتری داره ) البته در بعضی سبک ها مثلا bolero گاهی اوقات نوازنده با کشیدن دست روی پوست ( و نه ضربه ) تولید صدا میکنه که باید میکروفون گذاری تغییر کنه و نباید این صدا کشته بشه پس مراقب باشید !
نحوه pan کردن :
من معمولا tomba dora رو به چپ conga رو به راست guinto رو مایل به وسط nino رو کاملا وسط قرار میدم ( البته سلیقه ها متفاوتن. گزینه های دیگه رو هم تست کنید ) nino چون باید slap وclose داشته باشه باید خوب صداگیری بشه چون معمولا نمایان تر نشون داده میشه tombadora و conga هم باس و مید کار رو تعیین میکنن پس اگه سازی که استفاده میکنید باس و مید خوبی نداره خساست به خرج ندین ساز رو عوض کنین یا از مشتری بخواین ساز بهتری بیاره
اصول نوازندگی :
همونطور که گفتم صدا پردازی تومبا مهمه . بر میگرده به نوع ساز و نوازنده و قدرت اجرای اون. مثلا من همیشه از نوازنده ها میخوام قبل از اجرا انگشتر ساعت و گردنبدشون رو در بیارن چون صدا رو خراب میکنه و باعث ایجاد صدای اضافه موقع نوازندگی میشه . یکدست نواختن این ساز واقعا مهمه چون بخشی از ریتم و در نهایت پایه کار ( مخصوصا در latin محسوب میشه .
نحوه کوک ساز :
من معمولا کمی ساز رو از حد معمول شل تر کوک میکنم ( براساس تجربه ام صدای بهتری داره ) . و مانور بهتری موقع میکسش میشه انجام داد و با kick هم معمولا تداخل پیدا نمیکنه. ( البته به نوع سبك و نوع صداي kick هم بستگي داره.
نحوه eq :
واسه اکولایز من tomba dora رو با kick و conga و guinto رو با bass و nino رو با snare مقایسه و میکس میکنم
اما گاهی اوقات واسه nino فرکانس بین 4000 تا 16000 رو ( البته بستگی به سبک و کوک ساز ) تقویت میکنم تا افکتهایی مثل لمس دست با سطح پوست و یا کشیدن دست روی پوست نمایان تر بشه
توضیح مهم :
مراحلی که گفتم تجربه شخصی من بود که ازش رضایت دارم .و شاید واسه کسی دیگه و با سلیقه کسی دیگه نخونه. پس لطفا تجربیاتتون رو بگید تا ما هم به کار ببندیم.
با تشکر.
آخرین ویرایش: