سلام دوستان
طبق قولي به به يكي از دوستان داده بودم در مورد ركورد ياز بربط يا همون عود نكاتي رو كه تجربه كاري خودم هستش رو بيان ميكنم و اميدوارم براتون مفيد باشه.
ميكروفون گذاري در ساز عود تقريبا شبيه گيتار هستش ( گاها از همون تكنيكها x و y استفاده ميشه )
با اين تفاوت كه شدت ضربه زدن به مضراب در عود بيشتر از گيتار هستش ( البته اونم به نحوه اجاي نوازنده هم مستقيما مربوطه ) به همين دليل پيشنهاد ميكنم كه اگه از دو ميكروفون در ركورد عود استفاده ميكنيد ( كاري كه خودم ميكنم ) ميكروفوني رو كه به سمت خرك عود( محل اتصال سيمها به بدنه عود ) تنظيم كرديد رو كمي دورتر بگيريد كه صداي اضافه مضراب رو كمتر دريافت كنه. ( البته قشنگي عود به بودن صداي مضراب هستش اما نه بيش از حد ! )
و ميكروفون دوم رو به سمت دسته ( محل اتصال دسته عود به بدنه ) تنظيم كنيد.
اگه از يه ميكروفون استفاده ميكنيد ترجيحا بهتره كه اون و نزديك به دسته و بين دسته و سوراخ خروج صدا بذاريد.
در مورد اكولايز كردن و يا كامپرس عود پيشنهاد ميكنم كه خيلي كامپرس اون رو شديد غليظ و شديد نكنيد كه باعث خراب شدن صداي اون ميشه.
در مورد اكولايز كردن باز كردن فركانسهاي hi شايد كمي اون رو زيبا به نظر برسونه اما باعث گوش خراش شدن اون ميشه.با كمي باز كردن فركانسهاي بين 100 تا 1500 ميتونيد صداي عود رو كمي روان تر جلوه بدين.
در اينجا دو قطعه ملودي عود به نوازندگي ابراهيم علوي از آهنگ خدا ساخته فاضل پيش رو براتون گذاشتم كه البته اين كار هنوز ميكس و مسترينگ نشده و در مراحل پاياني قرار داره و صرفا ملودي هاي عود اون با اجازه صاحب اثر براتون گذاشتم كه بشنويد. ( هيچ نوع ميكس و مسترينگي روي كار انجام نشده و صرقا كمي به عود ريورب داده شده براي بهتر به گوش رسيدن بعد از پايان كار اون رو براتون قرار ميدم. )
ميكروفونها rode nt3 و nt -5
طبق قولي به به يكي از دوستان داده بودم در مورد ركورد ياز بربط يا همون عود نكاتي رو كه تجربه كاري خودم هستش رو بيان ميكنم و اميدوارم براتون مفيد باشه.
ميكروفون گذاري در ساز عود تقريبا شبيه گيتار هستش ( گاها از همون تكنيكها x و y استفاده ميشه )
با اين تفاوت كه شدت ضربه زدن به مضراب در عود بيشتر از گيتار هستش ( البته اونم به نحوه اجاي نوازنده هم مستقيما مربوطه ) به همين دليل پيشنهاد ميكنم كه اگه از دو ميكروفون در ركورد عود استفاده ميكنيد ( كاري كه خودم ميكنم ) ميكروفوني رو كه به سمت خرك عود( محل اتصال سيمها به بدنه عود ) تنظيم كرديد رو كمي دورتر بگيريد كه صداي اضافه مضراب رو كمتر دريافت كنه. ( البته قشنگي عود به بودن صداي مضراب هستش اما نه بيش از حد ! )
و ميكروفون دوم رو به سمت دسته ( محل اتصال دسته عود به بدنه ) تنظيم كنيد.
اگه از يه ميكروفون استفاده ميكنيد ترجيحا بهتره كه اون و نزديك به دسته و بين دسته و سوراخ خروج صدا بذاريد.
در مورد اكولايز كردن و يا كامپرس عود پيشنهاد ميكنم كه خيلي كامپرس اون رو شديد غليظ و شديد نكنيد كه باعث خراب شدن صداي اون ميشه.
در مورد اكولايز كردن باز كردن فركانسهاي hi شايد كمي اون رو زيبا به نظر برسونه اما باعث گوش خراش شدن اون ميشه.با كمي باز كردن فركانسهاي بين 100 تا 1500 ميتونيد صداي عود رو كمي روان تر جلوه بدين.
در اينجا دو قطعه ملودي عود به نوازندگي ابراهيم علوي از آهنگ خدا ساخته فاضل پيش رو براتون گذاشتم كه البته اين كار هنوز ميكس و مسترينگ نشده و در مراحل پاياني قرار داره و صرفا ملودي هاي عود اون با اجازه صاحب اثر براتون گذاشتم كه بشنويد. ( هيچ نوع ميكس و مسترينگي روي كار انجام نشده و صرقا كمي به عود ريورب داده شده براي بهتر به گوش رسيدن بعد از پايان كار اون رو براتون قرار ميدم. )
ميكروفونها rode nt3 و nt -5
آخرین ویرایش: