صدا دهي تخصصي براي استديو

شروع موضوع توسط alame ‏10/6/09 در انجمن گیتار

تاپیک صدا دهي تخصصي براي استديو تالار گیتار در persian-music.org.

  1. alame

    alame عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/6/09
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    کرج
    امتیازات:
    +31 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, studio_one
    :smile (61):قبل از هرچيز بايد بگم مقوله صدا در ساز گيتار حالا چه در محيط استديو يا در هر محيط ديگه اي يه امر تخصصي هست و اين رو يك فرد استديو دار يا يك نوازنده و حتي فروشنده ساز نمي تونه بصورت تخصصي بشناسه
    حرفهايي كه من مي زنم تجربه چندين ساله استايد بزرگ ساز ساز ايران و تحقيقات در اين زمينه هست و نمي شه خيلي ساده ازش رد شد و از طرفي به دليل رقابت بالا در اين زمينه هيچ كسي اين اطلاعات رو نمي ده منم به خاطر استفاده از اين سايت وظيفم مي دونستم تا اين موضوعات رو بيان كنم
    به نظرم براي خريد يا ساخت يك گيتار براي استديو خودتون نه از يك استديو دار نه يك نوازنده و نه حتي يه فروشنده استفاده كنيد بلكه به ساز ساز مراجع كنيد و از اون كمك بخوايد چون مطمئنن اون مي تونه شما رو به فورم مطلوب صدايي براي استديو شما نزديك كنه
    خوب چوبهاي استفاده شده بايد حداقل 3 سال تو انبار بخوابن البته اين تازه بعد از مدت برش هست اين چوبهاي بوي خواستي دارند مثلا روز وود يه بوي خيلي بدي ميديه كه نشون دهنده اونه و.... همچنين خوصصيتهاي رنگي دارند كه قبل از رنگ يا كيلر بايد اون رو شناخت
    هر كدوم از چوبها نحوي صدا دهي خواستي دارند كه از آنها براي سليقه هاي مختلف استفاده مي كنن
    فعلا....:smile (61):
     
  2. alame

    alame عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/6/09
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    کرج
    امتیازات:
    +31 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, studio_one
    :smile (61):خوب اولا واسم جالب بود ديدم تو يه پست نوشته بودن
    براي ركورد صداي گيتار بايد
    ميكروفونها رو يكي
    "سمت خرک پایین (محل اتصال سیم به بدنه )" كه منظورشون بريج بوده
    ويكي ديگه رو
    "سمت گردن گیتار ( محل اتصال دسته به بدنه گیتار )"كه منظورشون روبرو پاشنه گيتار بوده
    خوب شايد باورتون نشه 95 درصد ساز سازها هنوز نمي دونن صدا از كجا داخل مي شن و از كجا خارج مي شن وقتي ازشون مي پرسي مي گن از وسط روزت مياد ديگه اين كه سوال پرسيدن نداره اصلا جايه ديگه اي نيست كه صدا بتون داخل بشه ببنيد وقتي ساز سازها اين حرفها رو مي زنن واي به حال فروشندهاو....
    خوب من دليل اينكه بايد اين كار رو انجام بديم مي گم تا بدون چرا بايد در استديو از اين ميكروفون گذاري استفاده كرد
    خوب وروردي صدا از زير بريج هست و خروجي صدا از وسط روزت خوب ما بايد از وروردي و خروجي صدا رو بگيريم تا به صداي مطلوب براي استديومون دست پيدا كنيم
    بعضي از دوستان ميگين امكان پذير نيست كه صدا از بريج وارد ساز بشه ولي منم خيلي راحت يه مثال مي يارم كه بغير از ساز سازها آدمهاي معمولي هم بفهمند اونم اينه كه موقع نصب پيكاپ ما سوزن پيكاپ رو زيز بريج وصل مي كنيم (خودمونيما بازم مربوط به ساز سازها شد:rolleyes:)
    ولي درباره ي سيمها با نظر اون عزيز موافق نيستم چون خودشون يه حرفه قشنگي زد گفت
    "همیشه یادتون باشه کار در نهایت به نام استودیو شما تموم میشه پس نمیتونید در جواب دوستان و منتقدا بگید چون گیتارش خوب نبود صداش هم بد شد چون این یعنی عذر بدتر ازگناه !" خوب يه سيم خيلي در صداي ساز تاثير ميزاره و شما نبايد به صرف راحتي نوازنده يه سيم رو انتخاب كنيد چون نوازنده كارش نوازندگي هست اون نوازنده مي تونه هم با يه سيم آليس اين كارو اجرا كنه و هم مي تونه اون كارو با يه سيم دادوريو انجام بده ولي خوب صداي دادوريو كجا و آليس كجا... ولي در نهايت اون كار به نام استديو شما تموم مي شه
    شما بايد براي انتخاب سيم به يه چيز خيلي خيلي مهم دقت كنيد يه سيم بايد اولا با توسط اكشن ساز خريداري شه و در درجه دوم فينگر بورد ساز
    كه دوست عزيزمون هم اين موضوع رو يه كوچلو به نام ذخيم بودن و نبودن سيم گفتن(كه منظورشون هارد و نورمال و....بود) اينم همونه اگر ساز مقداري اكشن بالا داشت مي تونيد از سيم ذخيمتر(هارد) استفاده كرد البته انتظار نمي ره اين مورد رو افراد عادي مثل بنده نوعي بدونن چون من خودم از استاد ميرزايي پرسيدم
    و همچنين بايد بدونيد مي خوايد چي سبكي بنوازيد و براساس اون سيم مورد علاقتون رو انتخاب كنيد
    و درباره ي "انتخاب محل مناسب برای نوازنده در رکورد روم
    " بايد بگم اون كاري كه مربوط به يه استديو دار مي شه و اون هنر اين فرد رو نشون ميده كه چقدر به فكر كارهاي ظريف هست ولي مي شه سازي داشت كه در يه اتاق يك متري آنچنان صدايي بده كه بدن نوازنده بلرزه(منظور حجم بالاي صداست) و خودم اين تجربه رو داشتم كه انشاالله در آينده دربارهي اين گونه سازها صحبت مي كنم :smile (61):
     
  3. alame

    alame عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/6/09
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    کرج
    امتیازات:
    +31 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, studio_one
    :smile (61):خوب بحث اصلي رو شروع مي كنيم:smile (95):
    براي ايجاد يك صداي مطلوب و مورد پسند شما در استديو از گيتار بايد به نحوه صدا دهي چوبهاي استفاده شده در ساز و همچنين سيم و يا رنگ وكيلر اطلاعات كافي داشته باشيم تا بتونيم صداي مورد پسند خودمون رو در استديو داشته باشيم
    خوب من ميام سليقه هاي مختلف رو در كنار هم قرار مي دم و بعد نحوه كاري كه بايد انجام بديم رو ميگم تا اون صدا رو در استديو خودمون داشته باشيم
    خوب من يه سري سليقه هايي كه بيشتر به چشم مي خورم رو مي گم ولي باز اگر كسي خواست نحوهي ديگري ساز صدا بده بهم بگه تا در حد خودم كمكش كنم
    شايد يه نفر دوست داره صداي تريبل ساز زياد باشه ومي خواد اين صدا رو در استديو خودش داشته باشه
    خوب براي اين كار خيلي خوب از صفحه سدار استفاده كنيد صداي اين چوب داراي تريبل بالايي مي باشد و مي تونه نظرتون رو جلب كنه
    حالا يه نفر مياد مي گه مي خوام اين صدا ظريف و تيز باشه و زود صدا قطع بشه براي اين كار بايد يه مقدار سايد(بادي) رو كوچيك تر كرد تا صداي مطلوب رو در استديو خودتون داشته باشيد از نمونه اين كار ساز دست ساز آقاي محسن يگانه خواننده محبوب كشورمون مي شه نام برد:smile (61):
    انشاالله در پست هاي بعدي سليقهاي ديگه رو بيان ميكنم

    :smile (55):بابا من اشكم در اومدآخه اصلا تايپم خوب نيست فعلا يه مدت نمي نويسم....:smile (55)::smile (67)::smile (68):
     
  4. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام به دوست عزيزمون alame

    مرسي از مطالب مفيدتون در واقع مطلب شما كامل كننده مطلبي بود كه من در مورد تكنيك هاي ضبط گيتار نوشته بودم.. بسيار سپاسگذارم..
    مخصوصا در مورد نحوه ميكروفون گذاري كه توضيح شما كامل بود.
    اما در مورد سيمها بايد اين نكته رو بگم ( البته بايد در همون متن ميگفتم كه يادم رفت )
    من 9 ساله دارم گيتار تو استوديوم ضبط ميكنم از قبل از آلبوم مشكي رنگه عشقه رضا صادقي تا الان .....درنتخاب سيم ها با عرض پوزش كمي باهاتون مخالفم....:smile (66):
    من نوازندهايي دارم و براشون كار ضبط ميكنم كه مثلا وقتي ميان استوديوم و ميخوان يه كار كاملا گيتاري رو ضبط كنن و اگه قرار باشه تو كارشون گيتار فولك بيارن معمولا 2 تا گيتار ميارن...
    يكي با سيم هاي نرمال براي آرپژها و ملودي و يه گيتار ديگه با سيمهاي هارد براي كوردهايي قوي تر به لحاظ صداپردازي و حجم بيشتر اين سيمها... و گاهي هم ممكنه فولك 12 سيم بيارن... و صد البته نميشه با يه سيم نرمال صدايي رو كه يه سيم هارد ميده در آورد من اينو تجربه كردم حتي با 2 بار ركورد هم نشد...
    اما در اين مورد كه فرمودين توانايي نوازنده مهم تره كاملا باهاتون موافقم...
     
  5. alame

    alame عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/6/09
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    کرج
    امتیازات:
    +31 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, studio_one
    :smile (61):سلام عرض ميكنم خدمات استاد گرامي
    درباره ي سيمها بايد بگم
    ببينيد من خودم رو به اندازه يك نوازنده گيتار نمي دونم ولي اگر نظرم رو به عنوان يك نوازنده كوچيك بخوايد
    مسلما براي انتخاب زدن هر قطعي از يك نوع سيم و گيتار استفاده مي كنم چون شما از آرپژ نام بريد من همون رو مثال مي زنم اولا بگم من اصلا دوست نداشتم اين روش رو بگم چون يكي از كارايي كه اصلا پهلوي دوستان بهش اشاره نمي كنم(به قول بچه ها گفتني يه نوع شگرده:rolleyes:) ولي...
    خوب براي آرپژ زدن من از گيتار با صفحه سدار و سيم دادوريو ej48 استفاده مي كنم دليلمم اينه صفحه سدار همون جور كه گفتم يه صفحه با تريبل بالاست و مي تونه تريبل كار كه بخش مهم آرپژ هست رو زيباتر كنم و سيم دادوريو رو هم واسه اين انتخاب مي كنم كه اولم يه سيم نرم هست ودليل خيلي خيلي مهمترش اينه كه حجم بيس در اين سيم خيلي بالاست و اين كار به انگشت پي ما خيلي كمك مي كنه تا در كل مجموعه يك زيباي فوق العاده خاص ببينيم اگر يك نوازنده يه بار اين روش رو امتحان كنه چون بسيار زيبا مي شه فكر كنم تا آخر عمرش فقط آرپژ مي زنه!!:smile (95)::smile (95):
    خوب من اين حرف رو زدم كه بگم صرف سليقه يك نوازنده براي زدن ساز نمي تونه يك موضوع رو به شكل مطلوب نشون بده شايد شما در اون سبك صدا شنيديد حالا فرض كنيد با همين تغييرات كوچك صداي خيلي دلپذيرتر بگيريد

    ولي در كل از حرفاتون يه نتيجه خيلي خوب گرفتم اونم اينه كه يك فردي كه كارش تنظيم و آهنگسازي هست ترجيح ميده هر سازي رو به فرد بسپار كه اطلاعاتش نسبت به اون ساز بالاست و به نظرمم اين كار درسته.اينم گفتم چون خيلي به آهنگ سازي و تنظيم علاقه دارم(البته صرف علاقه فقط نمي شه چون هيچي بلد نيستم!!!:smile (67):) و مي خوام تا جايي كه امكان داشته باشه از وجود شما اساتيد بهره ببرم يه سوالام داشتم دوره هاي آكادميك آهنگسازي با چه كتابهايي انجام مي گيره ممنون مي شم پاسخم رو بديد؟:smile (61):
     
  6. persian-singers

    persian-singers عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/6/09
    ارسال ها:
    17
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام ببخشيد يه سوال داشتم مي خواستم ببينم مي شه سازي داشته باشيم كه قطر كمي داشته باشه ولي صداش داراي حجم معمولي بقيه ساز ها باشه؟
     
  7. alame

    alame عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/6/09
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    کرج
    امتیازات:
    +31 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, studio_one
    :54:سلام دوست عزيز واقعا شرمنده :65:
    من يه چند وقتي درگير يه مسائلي بودم و به نت دسترسي نداشتم
    در پاسخ به سوالتون بايد بگم بر خلاف باور غلط بعضي افراد كه فكر مي كنن با كم شدن حجم ساز صداي ساز كم مي شه بايد بگم ....
    نه اينطور نيست شما با گذاشتن يك صفحه اسپروس(سيتكا اسپروس) كه توانايي حجم وسيعي رو داره(واقعا فوق العاده هست) و كمي افزايش فواصل پل بندي ها(1 سانت كافيه)مي تونيد نه تنها يك ساز با حجم معمولي بلكه يك ساز با حجم بالا داشته باشيد كه واقعا يك ساز شيك و پر حجم مي شه
    بازم معذرت خواهي مي كنم
    اگر امر ديگه اي هست من در خدمتم.......:smile (61):
     
بارگذاری...