شما در پروژتون روی وکال چه پروسه هایی انجام میدین؟

شروع موضوع توسط farzaddd ‏20/6/11 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک شما در پروژتون روی وکال چه پروسه هایی انجام میدین؟ تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. farzaddd

    farzaddd عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏24/3/10
    ارسال ها:
    622
    محل سکونت:
    تبریز
    امتیازات:
    +71 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, adobeaudition, studio_one
    سلام بچه ها
    میخواستم بدونم روی کار اهنگسازی روی وکال (صدای خواننده) چه پروسه هایی انجام میدین؟

    از پیداکردن گام تا پلاگین هایی که برای صدا لازمه یکم راهنماییم کنید

    چون تا حالا روی وکال کار نکردم

    ممنون
     
  2. JalalAzad

    JalalAzad عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    44
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    نیشابور
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, sonar
    با سلام
    سوالت خیلی کلی هستش اما برای شروع باید بگم گام موزیکی که میخوای روش صدا بگیری رو بدونی خیلی بهتر کمکت میکنه هم برای تیون کردن صدا اگه لازم بود و هم برای اینکه فالشی ها رو متوجه بشی هنگام ظبط .
    در مورد افکتها بسته به نوع سبک موزیک و جنس صدای خواننده باید تصمیم بگیری اما افکتهای معمول Reverb - Delay برای زیبایی صدا مقداری اکولایز و ...

    موفق باشی
     
  3. reza70

    reza70 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/5/10
    ارسال ها:
    985
    محل سکونت:
    تــــهران
    امتیازات:
    +258 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    سلام فرزاد جان ..

    ببین بسته به نوع موزیکت هست ...

    برای اینکه گام صدا رو هم پیدا کنی البته اگه اشتباه نکنم همون Autotune کمک می کنه البته می گم اگه اشتباه نکنم ...

    کمپرس و ریورب و ... اینا رو معمولا استفاده می کنند .

    البته می گم باز بسته به نوع و فضای موزیکت هست که چه نوع پروسسی رو وکال انجام بشه ...
     
  4. JalalAzad

    JalalAzad عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    44
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    نیشابور
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, sonar
    در مورد پلاگین ها هم فرزاد جان از پک ویوز.Complete 7 استفاده کن خیلی جامعه و کمپرس و اکولایز های خوبی توش داره همچنین تمامی افکتهای مورد نیاز برای وکال و مستر کردن نهایی
     
  5. farzaddd

    farzaddd عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏24/3/10
    ارسال ها:
    622
    محل سکونت:
    تبریز
    امتیازات:
    +71 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, adobeaudition, studio_one
    حالا برای کارای پاپ یا رپ میخواستم بدونم که بالا گفتین
    از مطالبتون خیلی استفاده کردم..واقعا به دردم خورد
    ممنون بچه ها که اینجوری کمکم کردین
     
  6. Saman Niknezhad

    Saman Niknezhad عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/11
    ارسال ها:
    513
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +188 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    سلام فرزاد جان.خوبي برادر؟!
    واسه پيدا كردن گام اگه بلد باشي كه هيچي اگر نباشي موقع تيون با اتو تيون خيلي راحت ميتوني بفهمي كه خوانندت رو چه گامي خونده!اين كارو ميتوني از مقدار فالشي بفهمي هرچقدر فالشي كمتر بود معلوم ميشه رو اون گامه.
    اما در مورد پروسس ها ببين اينن پروسس ها به جنس صداي طرف بستگي داره.
    مثلا موزيك محو تماشاتم دوست عزيز حسام كوهزاد كه اگه يادت باشه رو سايت گذاشتم(نميدونم گوش دادي يا نه)من روي صداي حسام عزيز يه پلاگيني گذاشتم كه بسيار زيبا و شفاف كرده صداي ايشون رو در حالي كه همون پلاگين رو اه رو صداي خودم بزارم تو مستر من رو دچار مشكل ميكنه و كل حجم و رسايي صداي من رو ميگيره!
    بعد بستگي داره ميكروفونت به چه پري امپي وصل باشه موقع ركورد!فرض كن اگه به يه اولون 747 باشه يا 737 تو ديگه نيازه چنداني نداري به پلاگين چون هم خودش اكولايز فوقالعاده قوي داره!هم اينكه كامپرس ميكنه!


    اما اگر هيچ چيزي سر راه وكال نباشه اصولا روي صداي خواننده اول اكولايز انجام ميدن
    بعد كامپرسش ميكنن
    بعد هم بازم بسته به صداي خواننده يك سري پلاگين هايي ميزارن كه حجم بده يا شفاف و زنده كنه صدارو!

    اكولايز كردن و حجم دادن صدا به ميكروفون خيلي بستگي داره مثلا نميتوني صدايي كه با يه نوا يا b1-b2 ميگيريو همونجوري اكولايز كني كه با يه u87 نويمن ميگيري!(اسم ميكروفونهارو فقط نسبت به كيفيت گقتم)

    ايشالله مطالبم مفيد بوده باشه
    مراقب خودت باش برادر
     
  7. farzaddd

    farzaddd عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏24/3/10
    ارسال ها:
    622
    محل سکونت:
    تبریز
    امتیازات:
    +71 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, adobeaudition, studio_one
    فدای داداش گل
    سطر اولت که گفتی که بلد باشی اگه من بخوام بدون پلاگین تیون گامشو پیدا کنم چیکار کنم؟ باید تئوریم قوی باشه؟

    از مطالب مفیدت خیلی ممنوم...دستت دردنکنه برادر(روحمو پرواز دادی!)
     
  8. reza70

    reza70 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/5/10
    ارسال ها:
    985
    محل سکونت:
    تــــهران
    امتیازات:
    +258 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    آره دیه باید تئوری بلد باشی تا بتونی گام رو دربیاری ... و بدونی که خوانندت تو چه گامی می خونه و تو هم باید تواون گام واسش آهنگسازی کنی ..اگه یه گامی که خارج از گام صدای خواننده باشه که ...
     
  9. reza70

    reza70 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/5/10
    ارسال ها:
    985
    محل سکونت:
    تــــهران
    امتیازات:
    +258 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    فرزاد ببین من اینطوری توی یه جایی می خوندم گفته بود و من خودم هم توی استودیو یکی از دوستام ودم این کار رو کردم و نتیجه اش هم خوب بود ..

    من اینو تو سیستمم داشتم که از یه منبعی که یادم نی کپی کرده بودم که بخونم گفتم بزار شاید به دردت بخوره ..
    من این کار رو که این نوشته گفته رو خودم با مدل های مختلف تو استودیو انجام دادم و خوب هم بود .. باز می گم امیدوارم که مفید باشه ..
    از اساتید و دوستان هم عذر می خوام که اگه جسارتی کردم.


    WavesREQ 2 Band
    WavesLINMB
    Roger Nichols FERQUAL-IZER
    BBE Sonic Maximizer
    Brianworx db Digital
    Sonnox Oxford Inflator
    Wave L3-LL Ultramaximizer
    ویوز PAZ Analyzer
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]توجه داشته باشید که که مسترینگ تنها ( جزئیات ، وضوح و روشنایی )رو به میکس اضافه میکنه و در مرحله مستر هیچ معجزه ای اتفاق نمی افته پس قبل از همه اینا باید میکس نهایی رو به خوبی انجام داده باشید و یک فایل با خروجی استریو با هدروم یا همون سقف ولوم منفی 3 دی سی بل به فرمت Wave با عمق 24 بیت از کل کار انجام شده آماده کنید .
    و فایل خودتون رو در یک برنامه مثل Adition / Soundforge / Wavelab / Protools / Logic / Sonar / Cubase و .... وارد کنید .
    [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif][HR][/HR][/FONT]
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]مرحله اول WavesREQ 2 Band اولین عنصر یک اکولایزر 2 باندی با یک High cut و Low cut با شیب بسیار تند . Low cut برای جلوگیری از نویزهای ناخواسته در فرکانس های پایین . پس هر چیزی زیر 30HZ از میکس باید بیرون ریخته شود .

    {username}-{filename}
    [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif][HR][/HR][/FONT]
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]مرحله دوم WavesLINMB ادامه کار با یک کمپرسور چند باندی . همه باندها برای رسیدن به هدروم بیشتر باید کمپرس بشن در نتیجه میکس بلند تر میشه و واضح تر

    {username}-{filename}

    [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif][HR][/HR][/FONT]


    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]مرحله سوم Roger Nichols FERQUAL-IZER حالا باید Formant ها رو کاهش بدیم در واقع Formant به فرکانسهای رزونانس شده میگن اصطلاحا میگن Formant-Frequencies یا به اختصار Formats که به شکل ساختار و ابعاد منبع تولید صدا بستگی داره مثلا وقتی بینیتونو یا انگشت بگیرید و نتی رو ادا کنید باعث Formant میشید و وقتی ولش کنید در اصطلاح این Formant رو اصلاح کردید .. پس فرکانسهایی رو که اصواتی بلند یا ناخواسته ایجاد می کنند رو باید اونقدر پایین بیاریم که دیگه شنیده نشن . میتونید از هدفون هم استفاده کنید این مرحله خیلی مهمه چراکه باید میکس رو نرم کنید و برای شنیدن لذت بخش تر بشه و شنونده راحت تر این میکس رو گوش کنه ..

    {username}-{filename}

    [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif][HR][/HR][/FONT]


    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]مرحله چهارم BBE Sonic Maximizerحالا به یک Exciter احتیاج داریم تا به میکسمون هارمونی های که در مرحله قبل حذف کردیم اضافه کنیم .

    {username}-{filename}

    [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif][HR][/HR][/FONT]


    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]مرحله پنجم Brianworx db Digital حالا وقت اون شده که توسط یه اکولایزر مخصوص مسترینگ کل کار رو به اصطلاح EQ کنیم . برای جلوگیری از پدیده anti-phase باید زمینه استریو را کنترول کنیم . این موضوع مخصوصا برای Bass خیلی مهمه . بنابراین هیچ حالت ضربه ای و کوبشب از میکس کم نمیشه ، برای حل این مشکل تمام فرکانسهای زیر 300HZ رو به مونو تنظیم میکنیم ( پبچ Mono-Maker در مرکز ) در فرکانسهای بالا زمینه استریو میتونه پهن و گسترده باشه .

    {username}-{filename}

    [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif][HR][/HR][/FONT]


    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]مرحله ششم Sonnox Oxford Inflator مرحله بعدب اضافه کردن صدای آنالوگ به میکس دیجیتاله . این نرم افزار واقعا گرمای خاصی به میکس میده اینقدر دستکاری کنید تا چیز مطلوبی بشنوید

    {username}-{filename}

    [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif][HR][/HR][/FONT]


    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]مرحله هفتم Wave L3-LL Ultramaximizer در انتهای این زنجیره باید از لیمتر استفاده کنیم تا میکس تا اونجایی که امکان داره بلند تر بشه یادتون باشه مقدار Quntize رو 24 بیت و مقدار Shaping رو به Ultra تنظیم کنید . مقدارهدروم رو منفی 2 دی سی بل کنید برای جلوگیری از کلپ شدن صدا بعد پارامتر استانه را کم کنید تا جایی که نگذارید چراغ Atten روشن بشه

    {username}-{filename}

    [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif][HR][/HR][/FONT]


    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]مرحله هشتم ویوز PAZ Analyzer برای اینکه یه تصویر کلی از نتیجه نهایی داشته باشیم از یک آنالیز کننده استفاده میکنیم Wave ابزار خوبی برای این منظور ایجاد کرده . تمام باندهای فرکانسی با ید تا جایی که امکان داره خطی باشن با این پلاگین میتونید این موضوع رو بررسی کنید ..

    {username}-{filename}

    [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif][HR][/HR][/FONT]


    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]خوب حالا ببینیم چیکار کردیم ؟

    1- (EQ (Highcut-Lowcut
    [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]2- ( ایجاد هدروم بیشتر ) Multicomp[/FONT]
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]3- ( اصلاح فرمنت ها ) EQ[/FONT]
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]4- ( اضافه کردن هارمونیک ها ) Exciter[/FONT]
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]5- ( جلوگیری از antiphase و پهن کردن ) EQ[/FONT]
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]6- ( اضافه کردن گرمی ) Inflator[/FONT]
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]7- ( بلندی ) Limiter[/FONT]
    [FONT=arial, helvetica, sans-serif]8- ( کنترل نهایی میکس ) Analizer[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]

    [/FONT]
     
  10. farzaddd

    farzaddd عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏24/3/10
    ارسال ها:
    622
    محل سکونت:
    تبریز
    امتیازات:
    +71 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, adobeaudition, studio_one
    میدونم خارج از بحث تاپیکه ولی فکر کنم کلاس سلفژی که میرم خیلی تو این امر بهم کمک کنه.مگه نه؟
     
  11. farzaddd

    farzaddd عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏24/3/10
    ارسال ها:
    622
    محل سکونت:
    تبریز
    امتیازات:
    +71 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, adobeaudition, studio_one
    واو چه کردی رضا؟ عالی بود...

    فقط یه سوال این پلاگین ها تو بسته ی ویوز هست یا جداگونه جداگونه پیدا کنیم نصب کنیم؟
     
  12. reza70

    reza70 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/5/10
    ارسال ها:
    985
    محل سکونت:
    تــــهران
    امتیازات:
    +258 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    فکر کنم جداگونه هم بتونی پیدا کنی دقیقا نمی دونم می تونی از Wave Systems Corp. کمک بگیری ...
    امیدوارم که مفید بوده باشه رفیق
     
  13. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    دوست عزیز برای داشتن وکال خوب:
    1-شرایط رکورد مناسب(میکروفن خوب- مکان اکوستیک-پاپ فیلتر و ...-استفاده از یک کامپرسور سخت یا نرم افزاری هم زمان).
    2-فایل رکورد شده با فرمت wav24 و بصورت مونو در یک برنامه ادیت صدا بار شود
    3- انجام نویز گیتینگ و لوکات و های کات
    4- در این مرحله به وکال بچشم یک ساز نگاه میکنیم و در مجموعه میکس روی اون اعمال افکت میکنیم
    یعنی اکولایز و کامپرس(مجدد) متناسب با بقیه اجزای میکس
    5-- اگر وکال نیاز به تیون و یا فالشگیری دارد در این مرحله از اتوتیون یا ملوداین استفاده شود( چون بعد از اعمال افکتهای تاخیر انداز اینکار بدرستی انجام نمیشه).
    6- استریو ایمیجر
    7-اضافه کردن دیلی و یا ریورب و یا هر دو در صورت نیاز و با توجه به سبک موسیقی.
    همه اینها در یک پلاگین باسم ایزوتوپ نکتار بصورت یک مجموعه هست(حتی تیون ).
     
  14. RAIN

    RAIN عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    22
    محل سکونت:
    رامسر
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, nuendo
    نرخ های کامپرسوری که در هنگام رکورد بر روی وکال قرار داده می شه باید چه مقدار باشه.در واقع اصلا وکال هنگام رکورد با چه اندازه هایی باید کامپرس بشه؟
     
  15. yazdan_gs

    yazdan_gs عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/4/11
    ارسال ها:
    8
    محل سکونت:
    کرمانشاه
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام دوستان من یه سوال راجع به ضبط وکال داشتم ... من سبکی که کار میکنم کلاسیک و به نوعی به سمت پاپ کلاسیک کار میکنم از لحاظ علم موسیقی موردی ندارم ... فقط با رکوردو کار با نرم افزارا مشکل دارم و تازه کارم ... مثلا من یه قطعه میخوام بسازم که شامله گیتار کلاسیک پیانو و وکال هستش...اول موزیکو میزنم این یک ... دوم به میکسه ای رکورد ها میپردازم (همون بحث هایی که در مورد میکس شد ) ( سواله 1 : موقع ضبط گیتار باید صدا رو خشک رکورد کنم ؟ یعنی هیچ افکتی تو اینسرتای کیوبیس باز نکنم ؟ یا اگه بخام فضا بهتر جلوه بده ریوربو اینا بدم ؟ ) بخش دوم اینکه میخام وکال بگیرم (سوال : بازم صدا رو باید خشک بگیرم ؟ یعنی مثلا ایزوتوپ نکتارم دارم ایا باید استفاده کنم ازش هنگام ضبط ؟ مثلا یه سری تنظیمات کلاسیک توش هست اونارو آن کنم ؟ ) یا بعد از رکرده وکال بیام یه سری افکتارو بدم ... هنگام ضبطه وکال بهتر نیست ریورب مناسبه فضای کاری داده شه ؟ بعد سواله مهمم اینجاست که با اعمال این افکتها و تنظیمات باید بازم اونارو میکس کنم بصورت کلی تر ؟ یا اینکه همون کارا میشه میکس ؟ میکس برنامه یه خاصی داره ؟ هنوز به مرحله یه مستر نرسیدم که بخام سوال بپرسم ممنون اگه کسی کمکم کنه ... دیگه نخاستم هر سوالو یه جا بپرسم...
     
  16. Porya

    Porya عضو سایت Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/10/09
    ارسال ها:
    623
    محل سکونت:
    رشت انجلس
    امتیازات:
    +276 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام

    بله شما موقع ضبط میتونین هر افکتی که مد نظر دارید تو کانال اینسرت قرار بدید مشکلی ایجاد نمیشه چون صدا به صورت خام رکورد میشه و بعد موقع میکس میتونین افکت رو تغییر بدید و دقیق تر اعمال افکت کنید .
     
بارگذاری...