شروع موسیقی با کتاب تئوری بنیادی موسیقی اثر پرویز منصوری

شروع موضوع توسط pireherisht ‏1/1/13 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک شروع موسیقی با کتاب تئوری بنیادی موسیقی اثر پرویز منصوری تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. pireherisht

    pireherisht عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/1/13
    ارسال ها:
    38
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شاهین شهر
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    سلام
    من خیلی علاقمند هستم که یه ساز رو یاد بگیرم و تخصصی کار کنم. میخواستم بدونم برای شروع باید تئوری موسیقی رو یاد گرفت. من کتاب تئوری موسیقی بنیادی رو برای مطالعه انتخاب کردم ولی به نظر فهم مطالبش خیلی راحت نیست. می خواستم بدونم راه درست همینه یا اینکه بدون آشنایی با موسیقی نواختن یه ساز رو با یه استاد شروع کنم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. Alireza Ahari

    Alireza Ahari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/12
    ارسال ها:
    895
    محل سکونت:
    In A State of Trance
    امتیازات:
    +543 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, studio_one
    این کتاب درکش بسیار سادس البته اگه همراه با تمرین و تکرار مکرر باشه
    همانند کتاب های درسی بعد از درس تمریناتی رو داره که اگه 2 یا 3 بار انجام بدید هر مبحث رو کامل یاد میگیرید در کنارش فراگرفتن ساز هم لازمه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. heaven-and-hell

    heaven-and-hell عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/4/12
    ارسال ها:
    86
    محل سکونت:
    تهران-ساری
    امتیازات:
    +87 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, sonar
    سلام .کتاب آقای منصوری یه کتاب دانشگاهی و مرجعه، هر موسیقی دانی باید داشته باشتش، ولی برای شروع پیشنهادش نمیکنم چون خیلی جامع و مفصل هست و ممکنه باعث زدگی شما از تئوری موسیقی بشه.
    برای شروع اگه میخواین ساز هم یاد بگیرین بهتره اول متناسب با علاقه، هدف و شرایطتون یه ساز انتخاب کنید. تو مراحل مقدماتی آموزش هر سازی اون مقدار تئوری که لازم دارین بهتون یاد میدن، و همون تئوری رو روی ساز پیاده میکننین که هم تئوری رو عملی میبینین هم همین براتون تمرین میشه.
    بعداً اگه نیاز مفصل تر به تئوری داشتین و برای بالا بردن اصلاعات تئوریتون و ورود به یه سطح پیشرفته تر، میتونین از این کتاب استفاده کنید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. pireherisht

    pireherisht عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/1/13
    ارسال ها:
    38
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شاهین شهر
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    ازراهنمایی شما دوستان عزیر سپاسگذارم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Ramin ava

    Ramin ava عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/13
    ارسال ها:
    62
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +52 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام
    به نظر بنده ابتدا بهتره مشخص کنید موسیقی رو در چه سطحی قصد دارید ادامه بدید ! مثلاً فقط نوازنده باشید یا در کنار اون بتونید موسیقی رو هم درک کنید و به قول اساتید شعور موسیقی داشته باشید و کار آهنگسازی و تنظیم هم بکنید ؟
    البته به نظر بنده هم آقای پرویز منصوری از اون جا که واقعاً موسیقی رو در حد عالی در این کتاب آموزش میدن و با توجه به این که مطالب خیلی خیلی زیادی در رابطه با تاریخچه ی موسیقی و خط موسیقی آموزش میدن امکان داره برای شروع کار یکم سنگین باشه ( بسته به میزان به قول معروف آی-کیوی شما و توانایی درک مطلبتون ! واسه من خیلی سنگین بود کتابشون ! :smile (71): )
    اما بنده هم هر چند خیلی کوچیکتر از اون هستم که بخوام توصیه ایی در رابطه با موسیقی داشته باشم برای کسی ولی اگه ابتدا با یکی از سازهای مادر استارت بزنید و بعدش به سمت موسیقی عالی و بطن موسیقی برید خیلی بهتره !
    چون آقای منصوری در رابطه با هارمونی هم توی اون جلد کتابی که من ازشون داشتم ( نمیدونم الان گم شده یا به کسی دادم !) توضیحات خیلی کمی در رابطه با هارمونی دادن که در کنار اون به نظر من میتونید از کتاب ترجمه هارمونی اثر استاد ی.دوبوفسکی استفاده کنید و شعور موسیقیاییتون رو بالاتر ببرید !
    موفق و موید باشید .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    قطعا کتاب پرویز منصوری برای شروع و برای کسی که تجربه ای در زمینه ی موسیقی نداره و این کتاب رو هم میخواد تنهایی بخونه مناسب نیست.به هیچ عنوان.شما باید یک سازی رو که علاقه دارید پیش یک استاد شروع کنید و تئوری رو هم با همون استاد یا کس دیگه ای که درس میده بخونید.اونوقت شاید این کتاب هم به عنوان مرجع بتونه یه جاهایی به کمکتون بیاد.ولی این کتاب اصولا برای کسانیه که تئوری رو بلدن حالا می خوان یه مرجع کامل هم داشته باشن.ضمنا نمیدانم این اصطلاح ساز مادر از کجا اومده؟!این اصطلاح به نظر من علمی نیست و توی این سالها که با اساتید زیادی کار کردم اونو از هیچکدومشون نشنیدم.وبله دانستن پیانو برای کسی که میخواد آهنگسازی کنه به دلایلی(مثل جغرافیای ساده ودر دسترس ساز و...)خوب و شاید ضروریه.همین.این مسئله نه پیانو رو ساز مادر میکنه نه به ما میگه ساز مادر چه مشخصاتی داره.اگه کسی میتونه به من بگه ساز مادر چه جور چیزیه ممنون میشم.شما ببینین چه سازی دوست دارین همونو کار کنین یه پدر و مادر بودنشنم (!)کاری نداشته باشین.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  7. Ramin ava

    Ramin ava عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/13
    ارسال ها:
    62
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +52 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    ساز مادر چیست ؟

    به عقیده ی بنده که البته همه جا هم عرض کردم خودم رو کمتر از واژه ی هنرمند می دونم و با اینکه ساز اختصاصی من گیتار هستش و با اون بیشتر کارهامو آهنگسازی می کنم ، ساز مادر سازی هستش که میشه با اون ساز آهنگسازی رو بهتر انجام داد ! مثل پیانو !
    شما توی تمام برنمه های تنظیم می بینید که از واژه ی پاینو رول و نه گیتار رول یا ویولن رول استفاده میشه و این یکی از دلایلش می تونه به این دلیل باشه که سازی مثل پیانو برای دست کم 7 اکتاو و تمام نت های این 7 اکتاو یه کلاویه ی جداگانه داره ( منظورم اینه که مثل گیتار نیستش که شما یه اکتاو رو رو یه سیمت داری و اکتاو بعدی رو روی سیم بعدیت ! کاری به ساختار داخلی پیانو ندارم و فقط بحثم در رابطه با ظاهر هستش )
    کسی که میخواد سلفژ کار کنه ترجیحاً با پیانو کار کنه بهتره !
    اساتید موسیقی برای تنظیم اولیه کارهاشون با پیانو کار میکنند !
    ناظر ضبط وقتی میخواد خواننده شو برای خوندن آماده کنه ترجیحاً با زدن ملودی کار روی پیانو آماده میکنه !
    و ...
    بسه یا بازم بگم چه ویژگی هایی باید داشته باشه ؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,436
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +370 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    سلام دوستان..کسی هست که جواب تمرین های کتاب پرویز منصوری رو داشته باشه یا نه؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,436
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +370 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    سلام دوستان خسته نباشین..
    کسی هست که تمرین های کتاب پرویز منصوری رو حل کرده باشه اخه من به یه جایش مشکل خوردم ..برای همون یه چند مدتی هست که کتابشو کنار گذاشتم.
    دوستان لطفا راهنمایی کنید.
    تشکر فراوان از همه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. rmx_mohsen

    rmx_mohsen عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/1/10
    ارسال ها:
    122
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +71 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    اگه سوالی داری بپرس تا جوابش را بدم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,436
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +370 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    صفحه 116 و 117. تمرین 2-و4 رو اگه میشه رانمایی کنین
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. nastynas

    nastynas عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/8/12
    ارسال ها:
    45
    شغل :
    Machinist-Musician
    محل سکونت:
    زیر آسمان
    امتیازات:
    +45 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo
    تئوری بنیادی موسیقی

    من با اینکه نه سازی رو بلدم بزنم و نه قبلاً موسیقی کار کردم،کتاب استاد منصوری رو گرفتم و میخونم و مطالبشم قابل درک هستش...کاملاً...و حرف تمام کسایی که چیزایی رو برای شروع کار توو موسیقی توصیه میکنن میزنم:«برای شروع،باید سراغ تئوری(چکیده ی تجربه و عمل) رفت و(در کنارش نواختن یک ساز رو آموزش دید)»...و این "کتابِ مرجع" در این ضمینه هست...شک نکن که کتابٍ عالی ای چه برای شروع و چه برای تکمیل دانسته های قبلی هست.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏5/4/13
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. Holymen

    Holymen عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/1/11
    ارسال ها:
    30
    محل سکونت:
    Iran
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    به نظر من اگه شما انگلیسی دست و پا شکسته میفهمی کتاب Music Theory For Computer Musicians رو بخون یا از ویدیوهای بخش تئوری موزیک وبسایت Groove3 استفاده کن واقعا از مفید هستن، همون کتاب اولی می ارزه تمام منابع فارسی رو...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. rmx_mohsen

    rmx_mohsen عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/1/10
    ارسال ها:
    122
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +71 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    در تمرین 2 گام های همسایه در جهت جلو و عقب را خواسته (گام های همسایه به گام هایی گفته می شود که تنها یک نشانه تغییر دهنده اختلاف داشته باشند )
    گام های همسایه بحث جداگانه ای دارد که در این تاپیک می تونی مطالعه کنی
    https://www.persian-music.org/5505-گام-در-موسیقی،قسمت-ششم.html
    و
    https://www.persian-music.org/306-تعاریف-آلتراسیون-،-مودولاسیون-و-گامهای-همسایه.html
    دراین درس چون بحث تتراکورد آورده پس طبق روش درس گام همسایه را بدست می آوریم در قسمت اول گام دو ماژور آمده این گام را به دو قسمت تقسیم می کنیم که دو تا دسته چهار نتی بدست می آید که هر دسته چهار نتی تترا کورد نامیده می شود یکی می شود Do Re Me Fa از این قسمت که تتراکورد اول هست گام فا ماژور در جهت عقب بدست می آید با یک بمل در سر کلید(و یک اختلاف بمل با گام دو ماژور دارد که می شود گام همسایش )
    از تترکورد دوم Sol La Si Do گام سل ماژور در جهت جلو بدست می آید با یک دیز در سر کلید (و یک اختلاف دیز با گام دو ماژور دارد که می شود گام همسایش )
    سعی کن گامها را حفظ کنی تا ملکه ذهنت بشه بتونی سریع گامها را شناسایی کنی

    در حامل دومی گام می بمل ماژور هست (با 3 بمل در سر کلید) به دو قسمت تقسیم می کنیم یکی می شود
    Me Bemol Fa Sol La Bemol از این تتراکورد در جهت عقب گام لا بمل ماژور بدست می آید که از حفظ باشی بدون انجام فرمول می تونی بفهمی که این گام دارای 4 بمل در سر کلید است (و یک اختلاف بمل با گام می بمل دارد که می شود گام همسایش )
    در تتراکورد بعدی Si Bemol Do Re Mi Bemol در جهت جلو گام سی بمل ماژور با دو بمل در سر کلید بدست می آید(و یک اختلاف بمل با گام می بمل دارد که می شود گام همسایش ) بقیه را سعی کن خودت بدست بیاری تا بهتر یاد بگیری

    تمرین 4 شماره 1 گام داده شده با دو بمل در سر کلید که می شود سی بمل ماژور حالا اگر پایه گام را نت سی بمل را من نیم پرده کروماتیک بالا ببرم می شود نت سی (بکار) گام چون ماژور در نظر گرفته شده می شود سی ماژور اگر از حفظ باشی میدونی که این گام دارای 5 دیز در سر کلید هست اگر حفظ نیستی نت سی را الگوی گام ماژور قرار بدهی می تونی نت های سر کلیدش را بدست بیاوری بقیه را هم به همین سادگی میتونی حل کنی

    سعی کن گامها رو حفظ کنی اگه ساز میزنی با سازت گام نوازی کن هم گام نوازیت خوب بشه هم راحتر ملکه ذهنت شود موفق باشی
     
  15. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,436
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +370 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    اموزش

    سوال 1 رو که نفهمیدم.توی سوال 4 تمرین 1---> دوتا حامل کلید سل داره. حامل بالیی که سی بمل و م بمل هست رو گامشو مینویسیم یا نه؟ وسوال دیگه این که توی حامل پاینی کرومایک کنیم
    میشه یه عکس از این تمرین با جواب بزارین گیج شدم
     
  16. rmx_mohsen

    rmx_mohsen عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/1/10
    ارسال ها:
    122
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +71 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    تمرین چهارم در حامل هایی که دیز یا بمل گذاشته شده اول باید گام اون را پیدا کنی بعد در حامل پایین که خالی گذاشته آنجا بنویسید هم میتونی نیم پرده بالا بری وگام بدست آمده را بنویسید ویا اینکه می تونی نیم پرده کروماتیک پایین ببری و گام بدست آمده را بنویسید
    تمرین 4 قسمت اول در خطوط حامل 2تا بمل در سر کلید گذاشته این گام سی بمل ماژور هست حالا پایه گام را نیم پرده من می برمش بالا میشه سی (بکار ) گام سی ماژور 5 دیز داره طبق فرمول ماژور مینویسد
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  17. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,436
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +370 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    اگه این کتاب رو بخونم و پیانو کار نکنم میشه اهنگسازی کرد یا نه؟
    البته پیانو در حد اماتور
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. rmx_mohsen

    rmx_mohsen عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/1/10
    ارسال ها:
    122
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +71 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    پیشنهاد میکنم اگر می خواهی تو کارت موفق باشی حتما علم موسیقی را فرا بگیر یک زمانی هم حتما برای فراگیری پیانو بزار ولی خب هستن کسانی که پیانو را خوب بلد نیستن ویا اصلا بلد نیستن ولی با یه سازی آشنا هستن و کار آهنگسازی میکنن
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏7/4/13
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  19. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,436
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +370 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    ساز اصلیم ویلن هست
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  20. rmx_mohsen

    rmx_mohsen عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/1/10
    ارسال ها:
    122
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +71 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    بسیار خوب هست ولی یه زمانی هم در کنار ویلن ..پیانو را هم کار کن ضرر نمی کنی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. دانلود تئوری موسیقی پرویز منصوری pdf

    ,
  2. کتاب پرویز منصوری

    ,
  3. دانلود تئوری بنیادین موسیقی پرویز منصوری