سیک موسیقی رگی (جاماییکایی)regae

شروع موضوع توسط ramtinmjj ‏26/9/13 در انجمن Others

تاپیک سیک موسیقی رگی (جاماییکایی)regae تالار Others در persian-music.org.

  1. ramtinmjj

    ramtinmjj عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/9/13
    ارسال ها:
    95
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بهشهر
    امتیازات:
    +83 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, studio_one
    دوستان سوالی در مورد سبک دارن میتوانند بپرسند.

    سیک موسیقی رگی (جاماییکایی)regae-Bob-Marley-in-Concert_Zurich_05-30-80.jpg
     
  2. Rend

    Rend عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏31/12/10
    ارسال ها:
    323
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +167 / 0 / -1
    نرم افزار:
    flstudio, nuendo, reason
    پاسخ : سیک موسیقی رگی (جاماییکایی)regae

    خب اگه خودتون مقدماتی رو بفرمایید خیلی بهتر میشه .. چگونگی پیدایش سبک و مسائل تخصصی و زیر شاخه ها و... ممنون میشم
     
  3. shahab47

    shahab47 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/09
    ارسال ها:
    560
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +450 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools, StudioOne
    پاسخ : سیک موسیقی رگی (جاماییکایی)regae

    تو ایران علی اوج و نیما نیموش آهنگایی رو تو این سبک اجرا کردن
     
  4. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    پاسخ : سیک موسیقی رگی (جاماییکایی)regae

    دوست عزیز بیوگرافی ایشون در اینترنت وجود داره و همه میتونن سرچ کنند.
    سوال دوستمون چیز دیگه ایی بود.
     
  5. ramtinmjj

    ramtinmjj عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/9/13
    ارسال ها:
    95
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بهشهر
    امتیازات:
    +83 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, studio_one
    پاسخ : سیک موسیقی رگی (جاماییکایی)regae

    اولین استودیوی ضبط جامائیکا در سال 1951 افتتاح شد و تلفیقی از موسیقی رقص های محلی اروپایی و آفریقایی بود.ر ِگِی یا رگه (Reggae) یک سبک موسیقی است که در اواخر دههٔ ۱۹۶۰ (میلادی) درجامائیکا پایه‌گذاری شد.در صورتی که پاره از اوقات برای بیان مفهوم گسترده تری، برای اشاره به بیشتر سبک‌های موسیقی جامائیکا استفاده می‌گردد. عبارت ریگه نشانه نوعی سبک مخصوص موسیقی که سرچشمه از دوره توسعه اسکا و راک استدی می‌گیرندمی باشد.

    اساس رگه بر پایه‌ای ریتمیک که با تاکید روی ضدضرب‌ها شخصیت می‌گیرد( معروف به اسکنک) تشکیل شده‌است. رگه به صورت طبیعی آهسته تر از اسکا و تندتر از راک استدی است. رگه معمولاً بر روی ضرب‌های دوم و چهارم هر میزان تاکید می‌کند، در حالی که گیتار ریتم روی ضرب سوم تاکید می‌کند یا اینکه آکورد را ار ضرب دوم و تا هنگام نواخته شدن ضرب سوم، نگه می‌دارد. سرعت آن و استفاده از خط باس منسجم باعث تفکیک بین این سبک و سبک راک استدی می‌باشد، گرچه بعدها هر دو سبک از این نو آوری‌ها به صورت جداگانه استفاده کردند.بعضي از جامعه شناسان فرهنگ توجه خود را به موسيقي رگا معطوف كرده اند. زيرا رگا تجسم بخش فرآيندي است كه از طريق آن تماس هايي ميان گروه هاي اجتماعي به آفرينش شكل هاي نوين موسيقي منجر مي شود.

    ريشه هاي رگا را مي توان در آفريقاي غربي بازجست. در سده هفدهم، شمار زيادي از اهالي آفريقاي غربي توسط استعمارگران بريتانيايي به بردگي گرفته شدند و با كشتي براي كار در مزارع شكر به هند غربي برده شدند. با اينكه بريتانيايي ها سعي داشتند مانع از اجراي موسيقي سنتي افريقايي توسط بردگان شوند، چون بيم آن داشتند كه اين موسيقي فرياد اعتراض و دعوت به انقلاب باشد، اما اين بردگان سنت طبل افريقايي را زنده نگه داشتند و گتاهي آن را با سبك هاي موسيقي اروپايي كه برده داران به آنها تحميل مي كردند، در هم مي آميختند. در جامائيكا برده داران با آهنگ طبل يك گروه از برده ها، يعني بوروها، به راحتي مدارا مي كردند چون ضرباهنگ طبل آنها به اندازه گيري سرعت كار كمك مي كرد و بالاخره در ۱۸۳۴ بردگي در جامائيكا لغو شد، اما سنت طبل نوازي بورويي ادامه يافت. حتي وقتي مردان بورويي از نواحي روستايي به حاشيه هاي فقيرنشين كينگستن مهاجرت كردند.

    آنها در شهرهاي ويژه خود كه چيزي شبيه به گتوها (محله هاي يهودي نشين كه در دوران نازيسم از محلات ديگر تفكيك و محاصره مي شد)، اما گتوهاي فرهنگي بود، زندگي مي كردند. جوانان سياه پوست محروم ترين اقشار جامعه را تشكيل مي دادند، بيشترين آمار بيكاري را داشتند و دائما تحت تعقيب پليس به سر مي بردند. در نتيجه براي خودبيانگري و حفظ ويژگي هاي ملي، نياز به موسيقي، ستاره ها و ظاهر خود داشتند.

    مباني فكري

    در همين حاشيه هاي فقيرنشين بود كه فرقه ديني تازه اي پاگرفت، فرقه اي كه در شكل گيري موسيقي رگا نقش حياتي داشت. در ۱۹۳۰ مردي كه هايلي سيلاسي نام داشت، تاج امپراطوري كشورافريقايي اتيوپي را بر سر گذاشت. اتيوپي در آن دوران تنها كشور آفريقايي بود كه در استعمار هيچ كشور اروپايي قرار نداشت و حتي توانست ارتش استعماري موسوليني را شكست بدهد. امري كه موجب شد تا او بدل به بتي براي بعضي از آفريقايي ها شود. در حالي كه مخالفان استعمارگري اروپا در سراسر جهان به تخت نشستن سيلاسي را تهنيت مي گفتند، شماري از افريقايي هاي هند غربي اعتقاد داشتند كه سيلاسي خدايي است كه به زمين فرستاده شده تا ستمديدگان افريقايي را به سوي آزادي هدايت كند. يكي از نام هاي سيلاسي «شاهزاده راستافري» بود و كساني كه در هند غربي او را مي پرستيدند خود را «راستافرين» مي ناميدند.[۴] راستافرين ها اتيوپي را موطن معنوي و فيزيكي خود مي دانند و همچون يهوديان به عنوان قومي گم گشته، آرزو دارند روزي به سرزمين موعود خود برگردند. پيروان راستافار اصول عقايد و فلسفه ويژه خود را دارند و در عقايد مذهبي شان بسيار متعصب اند. طبق يكي از اصول مذهبي اين قوم، انسان بايد به طور دائم كلمه de`erb يعني «علف» را تكرار كند.

    فرقه راستافرين خيلي زود با بوروها در هم آميخت و موسيقي راستافرين با تركيب سبك هاي طبل نوازي بورويي و مضامين انجيلي ستم و آزادي، پا به عرصه گذاشت. در دهه ۱۹۵۰، موسيقي دانان هند غربي شروع به تركيب كردن ريتم ها و اشعار راستافرين با عناصر «جاز» امريكايي و موسيقي «بلوز» سياهان كردند. اين تركيب ها در نهايت به صورت موسيقي «سكا» و سپس در اواخر دهه ۱۹۶۰ به صورت موسيقي «رگا» درآمد كه ضربه هاي نسبتا آهسته، تاكيد روي صداهاي بم، و بيان داستانهايي درباره فقر و محروميت شهري و قدرت آگاهي اجتماعي جمعي، مشخصه هاي اصلي آن هستند.
    آنچه باعث شد موسيقي رگا از حالت زيرزميني خارج شود، فيلمي بود به نام "هر چه آنها خشن تر مي شوند". فيلم حول محور خشونت هاي دنياي جامائيكا و رابطه لش با تجارت موسيقي ساخته شده بود. اين فيلم توجه آن دسته از جوانان سفيدپوست را كه همانند سياه پوستان خود را محروم احساس مي كردند.[۹] نقش اصلي اين فيلم را جيمي كليف بازي كرده بود. كليف پيش از اين بازي كردن در اين فيلم با آهنگ هاي پر طرفدار Wonderful World (دنياي عجيب و غريب)، Beautiful People (آدم هاي زيبا) وWild World (جهان وحشي) به شهرت رسيده بود. آهنگ آخر اثري بود برگرفته از آلبوم كت استيونس با نام «چاي براي گيلرمن» كه البته هيچ وجه اشتراكي با آن نداشتند.

    بسياري از هنرمندان رگا مثل باب مارلي، موفقيت هاي تجاري عظيمي كسب كردند و در دهه ۱۹۷۰ مردم سراسر جهان به موسيقي رگا گوش مي دادند. در دهه هشتاد و نود، رگا با «هيپ هاپ» (رپ) در هم آميخت تا صداها و الحان تازه اي بوجود آورد كه مي توان آن را در كار گروه هايي مثل «وو- تانگ كلان» و «فوگيز» شنيد.

    بسياري از نوازندگان و خوانندگان مطرح راك تحت تاثير موسيقي بكر و وحشي رگي، براي بررسي و مطالعه موسيقي جامائيكا به اين جزيره سفر كردند؛ مخصوصا كه اين كشور مناسب ترين جا براي تفريح ثروتمندان بود. گروه رولينگ استونز، كت استيونز، پل سايمون و پل مك كارتني همه به آنجا عزيمت كردند تا با خاطري آسوده از اين موسيقي لذت ببرند و در استديوهاي آن كشور به ضبط آهنگ هايشان بپردازند. سپس همه آنها به انگلستان بازگشتند تا آهنگ هاي «رگي راك» خود را به فروش برسانند.

    رگي حركت خود را در مسير غرب نيز آغاز كرد و به امريكا رسيد. موسيقي سياه در امريكا نياز به هوايي تازه داشت، خوانندگاني نظير استيوي واندر، باكي از پسروي و از دست دادن هويت نداشتند. از همين رو نيازي هم به رگي كه مانند علف خشكي براي مغروف بود، احساس نمي كردند. (البته او نيز از رگي استفاده كرد، اما طبق برداشت خاص خودش)

    اينها در شرايطي بود كه اكثر خوانندگان سياه پوست ظاهرا فراموش كرده بودند كه موسيقي به نام بلوز - اين فرياد درد، اندوه و نوميدي- هنوز وجود دارد، فراموش كرده بودند كه بلوز گاهواره موسيقي سياه پوستان و تقريبا كل موسيقي مردمي سفيد پوستان است. آنها راه ساده تري را برگزيده بودند و آنقدر در اين راه پيش رفته بودند كه مهم ترين عناصر موسيقي، يعني سادگي، صداقت، حرارت و طراوت را از ياد برده بودند. اما مارلي با كمك موسيقي رگي اين خصوصيات را به موسيقي مردمي -چه سياه و چه سفيد- بازگرداند. به يمن ظهور موسيقي رگي، موسيقي سياه پوستان كمي مهيج تر شد.

    بنابراين تاريخ رگا تاريخ تماس و مراوده گروه هاي اجتماعي مختلف و معناهاي مختلف – معناهاي سياسي، معنوي و شخصي- است كه گروه هاي مذكور با موسيقي خود آنها را بيان مي كردند.

    ریشه‌های سبکی
    ریتم و بلوز، جز، بلوز، منتو، کالبپسو، اسکا، راک استدی، سول
    ریشه‌های فرهنگی
    اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی جامائیکا، خصوصا کینگستون
    سازهای موسیقی
    باس، درامز، گیتار، ارگان، ساز برنجی، ملودیکا
    حلقه‌های منطقه‌ای
    آفریقا، استرالیا، نیجریه، پاناما
    از نمومه خوانندهای رگی در ایران میتوان سینا حجازی را نام برد
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏27/9/13
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. موسیقی رگی

    ,
  2. خوانندگان سبک رگی ایرانی

    ,
  3. اهنگ.رگی

    ,
  4. کت استيونس مک کارتني