آخرین ارسال‌ها

سیکل اکورد اهنگ

ali5250

عضو سایت
25/12/14
53
23
سلام، اینجوری که من متوجه شدم هر اهنگ یه سیکل اکورد داره که هی تکرار میشه تا اخر اهنگ که سیکل اکورد متناسب با گام اهنگه ، حالا اگر یه جایی از اهنگ اکورد با شعر یا ملودی همخونی نداشت چی ؟؟ در اینجور موارد باید چکار کرد ؟ اگر راه حل تغییر اکورد یا سیکل اکورد اون قسمته مشکلی برای گام اهنگ یا چیز دیگه ای پیش نمیاد ؟
اگر جایی رو اشتباه متوجه شدم اصلاح کنید لطفا ، ممنون
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
714
تهران
سلام، اینجوری که من متوجه شدم هر اهنگ یه سیکل اکورد داره که هی تکرار میشه تا اخر اهنگ که سیکل اکورد متناسب با گام اهنگه ، حالا اگر یه جایی از اهنگ اکورد با شعر یا ملودی همخونی نداشت چی ؟؟ در اینجور موارد باید چکار کرد ؟ اگر راه حل تغییر اکورد یا سیکل اکورد اون قسمته مشکلی برای گام اهنگ یا چیز دیگه ای پیش نمیاد ؟
اگر جایی رو اشتباه متوجه شدم اصلاح کنید لطفا ، ممنون
سلام. نه حتما نباید عینا تکرار بشه. از این نظر که تکرارها به موسیقی وحدت و انسجام میده ولی نباید از اونور بوم بیفته و بیش از حد تکرار داشته باشیم. البته این تقابل تکرار و تضاد در فُرم بهتر میشه بررسی کرد و بعضی فرم ها مثل روندو تکرار از المان های اصلی اونه. ولی همیشه در تقابل تکرار ، باهاش تضاد هم وجود داره.
در موسیقی پاپ اگه میخوای از تکرارهای مداوم سیکل آکوردی فرار کنی و تنوع بدی بنظرمن راهش استفاده از آکوردهای جایگزین هست.
مثلا اکوردهای C - F - G - C رو در دفعه سوم اینگونه بنویسیم C - F/Dm - Bdim - C
و انواع مختلفی که با توجه به ملودی مورد نظر میشه نوشت.
ولی معمولا در ترجیع بند ها ملودی و اکورد تازه ای عنوان میشه. مثلا فرم یه قطعه اینطوره:
A - B - A' - B
یا
A - B - A - B
A - B - C - B
A - B - A
خب قسمت B معمولا باید تضادی با A داشته باشه یا از نظر ریتم یا ملودی یا تکنیکها و مدولاسیون و ... میتونه توالی اکوردهای A تکرار بشه و یا نشه.
در مورد سوال آخر هم، اگه آکوردهای داخل گام باشه مشکلی پیش نمیاد اگر با فانکشنشون آشنا باشی جای درست استفاده کنی. اگه آکوردهای خارج از گام رو بخوای استفاده کنی که اونهم امکانپذیره، هر چیزی در موسیقی امکانپذیره ولی از راه درست و با دانش. نه اینکه بدون اطلاع و تسلط به مباحث تئوری هر جوری خواستیم بنویسیم و انتظار موزیک فوق العاده و اکادمیکی داشته باشیم!
 

projektnoire

هنرمند
عضو سایت
6/2/17
473
23
مثلا اکوردهای C - F - G - C رو در دفعه سوم اینگونه بنویسیم C - F/Dm - Bdim - C
با این که دانش من در این زمینه ضعیف و رو به تکامله اما این روش به نظرم یکی از بهترین روشها برای جلوگیری از خستگی شنونده میتونه باشه ، یکی دوبار استفاده کردم از این تکنیک و به طرز قشنگی کار بهتر از آب در اومد.

در مورد سوال آخر هم، اگه آکوردهای داخل گام باشه مشکلی پیش نمیاد اگر با فانکشنشون آشنا باشی جای درست استفاده کنی. اگه آکوردهای خارج از گام رو بخوای استفاده کنی که اونهم امکانپذیره، هر چیزی در موسیقی امکانپذیره ولی از راه درست و با دانش.
موضوع «آکورد خارج از گام» هم برای من جالبه، یه بار یه آکوردی استفاده کردم به این صورت -> E-G-B-C# و با این که توی کلید مورد نظرم (می مینور) نبود صدای خوبی رو بین اون آکوردهای مورد استفاده تولید کرد، در صورتی که یه بار دیگه در یک آهنگ دیگه چنین کاری کردم و صدا اصلا جالب نشد.
چه اصولی باید برای این آکوردهای خارج از گام رعایت کرد؟
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا