سیر تکاملی تکنیک نواختن پیانو

شروع موضوع توسط M19 ‏26/8/10 در انجمن پیانو

تاپیک سیر تکاملی تکنیک نواختن پیانو تالار پیانو در persian-music.org.

  1. M19

    M19 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/4/10
    ارسال ها:
    363
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +279 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, reason
    سیر تکاملی تکنیک نواختن پیانو



    اگر نگاهی به کتابها و روشهای آموزش نوازندگی پیانو درمدارس، دانشگاهها و آموزشگاههای موسیقی در دنیا بیندازیم، مشاهده خواهیم کرد که دردنیای مدرن امروزی تکنیک ها و روشهای متعددی در عرصه آموزش و نحوه نوازندگی پیانووجود دارد که دانستن سیر تکاملی این روشها برای هر نوازنده ای می تواند مفید وآموزنده باشد.

    قرن هیجدهم
    دوران کلمنتی و چرنی (Clementi & Czerny)
    قبل از قرن نونزدهم آموزش پیانو شامل سه قانون کلی بود :

    - عملکرد انگشتان باید کاملا مجزا از مچ دست و بازو باشد.
    - فراگیری تکنیک روندیکاملا مکانیکی است که تنها راه دستیابی به آن انجام ساعت ها تمرین روزانه است.
    - استاد موسیقی سلطه و اختیار مطلق را داراست.

    کلمنتی (Muzio Clementi) اولین کتاب در زمینه تکنیک های پیانو را با عنوان "Introduction to the Art of Playing the Piano" در سال 1801 منتشر کرد. در این کتاب قانون کلی که او مطرح کردهبود، نیرومندی و قدرت مساوی هر پنج انگشت بود. او اصرار داشت که دست بی حرکت باشد،مچ به حالت افقی قرار بگیرد، انگشتان به حالت منحنی بلند شده و با قدرت به نت هاضربه وارد شود.

    این تکنیک در تمام تمرینی های چرنی (Carl Czerny) که هماکنون نیز در برنامه تمرین بسیاری از نوازندگان جوان قرار دارد، به صورت عملی نمایشداده شده است. روش چرنی در حقیقت مجزا نمودن تسلط تکنیکی نوازنده از برداشتموسیقیایی اوست.

    قرن نوزدهم
    دوران شوپن و لیست (Chopin & Liszt)
    گسترش بیش از پیش پیانو و حضور آهنگسازان نوازنده، مباحث جدیدی را در قرننوزدهم در مورد این ساز مطرح نمود. لیست (Liszt) اولین شخصی بود که حرکت تک تکانگشتان را به بازو مرتبط می دانست و تغییر ریتم (rhythm) موسیقی را کاملا مرتبط باحالات درونی نوازنده می دانست.

    شوپن بر ترکیب حرک دست ها، مچ، ساعد و بازوبرای رسیدن به صدایی غنی تر در نوازندگی تاکید بسیار داشت. به عقیده او بازوینوازنده باید آزاد باشد و از سفت کردن مفاصل و ماهیچه ها پرهیز کند. از نظر شوپنتکنیک جزء اصلی موسیقی به شمار می رفت.

    علیرغم به کارگیری روش های جدید،متدهای آموزش این دو آهنگساز تقریبا مقابل یکدیگر قرار داشت. شوپن به برگزاری کلاسهای خصوصی با تک تک شاگردان علاقه مند بود، درحالیکه لیست کلاس های عمومی را ترجیحمی داد. در مقام یک معلم پیانو شوپن صبور و مهربان بود، اما لیست متکبر و سرزنش گربود.

    شوپن به نوعی وسواس دچار بود و تا زمانی که شاگردان بر یک قطعه تسلطکامل پیدا نمی کردند، بارها و بارها آن را تکرار می نمود. لیست بسیار منطقی بود وهر کار را تنها یک بار تکرار می کرد.

    شوپن اجرای آثار باخ، موتزارت،کلمنتی، هومل (Johann Nepomuk Hummel)، وبر (Freiherr von Weber) را ترجیح می داد،در حالیکه لیست برای تمرین آماده گوش دادن به هر اثری، حتی آثار جدید منتشر نشدهنیز بود.

    تکنیک های قرن بیستم
    فواید به کارگیری تکنیک هایی کهاز انتقال وزن استفاده می کردند، برای اولین بار در سال 1880 توسط یکی از اساتیدآکادمی رویال موسیقی لندن تابیاس متهی (Tobias Matthay) مطرح شد.

    او به اینتتیجه رسید که برای داشتن طیف وسیع و رنگهای متنوع در صدای ساز، انگشتان باید توسطوزن بدن پشتیبانی شوند. این عقیده که بسیار هم منطقی بنظر می رسد طی پنجاه سالگذشته مورد توجه کارشناسان فن قرار گرفته و نسخه های گوناگونی از آن امروزه مورداستفاده مدرسان پیانو قرار می گیرد. در تمام این روشها چرخش، جهت گیری، وزن بازوهاو حالت نوک انگشتان همه و همه واژه های آشنایی در قلمرو آموزش و نوازندگی پیانو بهشمار می روند.

    تحقیقات علمی - پزشکی
    اخیرا پزشکان تحقیقات ویژهای را در زمینه درمان تورم تاندون ها و دیگر مشکلات فیزیکی مربوط به نوازندگی بهانجام رسانده اند. دورتی تاوبمن (Dorothy Taubman) موسس و مدیر بخش موسیقیانیستیتوی پیانوی Taubman، بیش از پنجاه سال از عمر خود را وقف مطالعه و تحقیقات درزمینه صدمات ناشی از موسیقی نموده است. او به گسترش روش های پایه ای و منطقی درتکنیک های نواختن پیانو پرداخته و معتقد است در صورتی که نوازندگان روش صحیح نواختنرا فرا گیرند، از کلیه آسیب های فیزیکی مانند تورم تاندون ها و سندروم عصب میانی مچدست، در امان خواهند ماند.

    تاوبمن در روش پیشنهادی خود حرکت دائم بازو ودست را که سبب می شود ماهیچه ها برخلاف آناتومی طبیعی خود کار کنند، حذف نموده است. به عقیده او تکنیک و موسیقی از یکدیگر جدایی ناپذیرند و این بدن ماست که وزن، طنین،نشیب و فراز، درجه صدا و رنگ موسیقی را تولید می کند. کلیه تفکرات و احساساتنوازنده در صورتی که بدنش عملکرد درستی نداشته باشد، بی استفاده باقی خواهد ماند.

    با تمام این اوصاف، امروزه بیشتر نوازندگان با روش "محدود نمودن حرکت، تنهابه انگشتان دست" موافق هستند و حرکت ساعد و بازو را تنها در صورت نیاز به صدای غنیتر لازم می دانند. با این حال هر نوازنده باید روش مختص به خود را در مقابل ساز بهکار گیرد.

    همانگونه که اگون پتری (Egon Petri) استاد پیانوی روسی در یکجمله به شاگردانش می آموخت: "هرگز آنچه را که من به شما میگویم یک قانون تلقینکنید، اما روش های مرا نیز امتحان کنید؛ اگر برایتان مفید بود آنها را به کارگیرید، در غیر این صورت آنها را فراموش کنید و روش های دیگر مناسب خود را بیابید. "

     
  2. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    لطفااگه مطلب رو خودتون ننوشتید حتما ذکر منبع بکنید.
     
  3. M19

    M19 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/4/10
    ارسال ها:
    363
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +279 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, reason
    خودم ننوشتم ولي متاسفانه منبع دقيقش يادم نيست. از اينترنت بوده
     
  4. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    طبق قوانین سایت قرار دادن مطالب از سایتهای فارسی به جز ویکی پیدیا ممنوع هستش.
     
بارگذاری...