سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

شروع موضوع توسط djcover ‏20/9/13 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟ تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. djcover

    djcover عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/5/12
    ارسال ها:
    44
    محل سکونت:
    گرگان
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    سلام دوستان گلم

    میخواستم بدونم وقتی یه ملودی به دست ما میاد برای اینکه بتونیم بهترین آکورد ها رو براش بنویسیم باید چیکار کنیم؟؟؟ (استفاده از نت اول ملودی هر میزان برای آکورد نویسی درسته؟؟؟)

    دوم اینکه خط بیس و پد و ... تو یه کار ترنس و یا ... به چه صورت نوشته میشه؟؟؟ (استفاده از نت های اول آکورد برای این منظور درسته؟ یا میشه هر کدوم از 3 نت آکورد رو واسه خط بیس استفاده کرد؟)



    دوستان ممنون میشم یه مثال عملی با یک (پروژه ساده Fl ) برام بزنید

    مثلا :
    یه ملودی ساده مثلا تو گام Bm ایجاد شه
    بعد آکورد و خط ملودی واسش نوشته بشه



    اینم سوال بالا ولی به شکل ساده تر
    من یه ملودی دارم مثلا گام Cm که تو هر میزان میخوام یک آکورد بزارم!!!
    آکوردای اصلی این گام میشه : Cm - Fm - G#m
    حالا تو یه میزان که میخوام آکورد عوض کنم
    بر اساس چه معیاری برای میزان مورد نظر از بین این 3 تا آکورد یکی رو انتحاب کنم ؟؟؟


    دوستان ممنون میشم فقط کسی ما رو به خوندن مبانی و هارمونی و ... رجوع نده!!!
    همشون رو خوندم ولی جواب این چند تا سوال خودم رو نگرفتم

     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

    ببین دوست من اینککه همه شما رو به هارمونی رجوع دادن دقیقا کار درستی کردن.شما هرچقدر از یادگیری هارمونی و آکوردها فرار کنید نمیتونین تنظیم های قوی داشته باشین.شما باید توالی آکوردها و ملودیها رو بلد باشین تا بتونین ته یه میزان رو به سر میزان بعدی وصل کنین.من نمیدونم چرا همه اصرار دارن بدون یادگیری یه کاری و انجام بدن.من و هر کسی دیگه اگه هزاران پروژه هم براتون بزاریم فایده ای نداره.اگه به دنبال خلاقیت هستین تئوری و قوی کنین.
     
  3. masoodmadadi

    masoodmadadi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/6/12
    ارسال ها:
    114
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    urmia
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

    به نظر من اگه شما هارمونیو به صورت اصولی یاد گرفته بودین دیگه این مشکلو نداشتین.
    الانم فقط تنها راه حلش اینه که یا خودتون برید دنبالش,یا اینکه ملودیتونو دست کسی بدین که به هارمونی مسلط باشه.
     
  4. mehdid

    mehdid

    تاریخ عضویت:
    ‏6/7/12
    ارسال ها:
    1
    محل سکونت:
    زنجان
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

    سلام
    من هم همین مشکل رو دارم
    تئوری بدون مثال و عمل به هیچ دردی نمیخوره
    دوستان لطفا اجازه بدید یکی از اساتید در عمل توضیح بدن
    ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. alame

    alame عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/6/09
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    کرج
    امتیازات:
    +31 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, studio_one
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

    سلام دوست عزیز
    لپ کلام اینه
    اولا این یک اشتباه رایج هست که از روی ملودی هارمونی همراهی کننده رو می نویسند
    شما باید هارمونی رو بنویسید و بعد روی ملودی کار کنید
    اما در مورد سوالتون لاین بیس رو معمولا این طور می نویسند
    شما یک سری آکورد دارید یا به صورت تک نتی(نت تونیک آکورد مورد نظر) می نویسید یا به صورت استفاده از نت های درون اون کورد (مثلا 1و3و5) یا ترکیب این دو
    و کلا حرکت دست چپ شما در نوازندگی با میدی کنترل رو در بر می گیره
    یا علی
     
  6. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟


    خیر کاملا اشتباه است و اشتباه بسیار بزرگی !



    باز هم اشتباه است هر لاین با توجه به نقشی که در هارمونی قطعه داره وظیفه اجرای خط خاصی رو داره و این ها همه تابع قوانین هارمونی هستند این طوری نیست که سلیقه ای انتخاب بشند. :) و این طوری هم نیست که بنده و یا سایر دوستان بتونیم برای شما طی چند جمله توضیح بدیم یادگیری این مطالب یعنی یاد گیری علم موسیقی در هارمونی . . .






    دقیقا بنده در آموزش مفصلی نحوه آکورد سازی یک قطعه از روی آکورد های اصلی گام رو در سایت توضیح دادم اگر مطالعه کرده بودید الان پاسخ سوالتون رو دریافته بودید.
    گفتید کسی شما رو به اون قسمت رجوع نداه !!!!
    اتفاقا باید به اون جا رجوع کنید چرا که توضیح این مسائل بسیار سخت و زمان بر است و ما نمیتونیم برای هر کسی که تاپیک باز میکنه چنین سوالی داره توضیح بدیم به همین دلیل بهترین راه برای دریافتن پاسخ سوالتون رجوع به آموزش های موجود است.



    میشه منبع خودتون رو برای این گفته بیان کنید ؟
    این مطلب کاملا غلط است. و چنین چیزی وجود نداره :)



    این نیز غلط است و همه جا این طور نیست. بستگی به نوع نوشته شدن هارمونی قطعه شما همه چیز متفاوت میشه هارمونی 3 خطی داشته باشید و یا بیشتر
    آکورد های شما 3 صدایی اصلی باشند و یا آکورد های فرعی چهار صدایی و ... به هیچ وجه این مطلبی که گفتید فراگیر نیست که به صورت قانون کلی بشه استفاده کرد.
     
  7. djcover

    djcover عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/5/12
    ارسال ها:
    44
    محل سکونت:
    گرگان
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

    دوستان عزیز من یا هر کس دیگه اگه قرار باشه یه سری مطلب رو بدون تمرین عملی بخونیم هیچ توفیقی نداره
    خواهشا یکی از دوستان یک مثال عملی بزنه!

    جناب Rash ممنون میشم این آموزشی که گفتی لینکشو به ما بدی تا مطالعه کنیم برادر
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

    درود بر شما دوست عزیز.
    اول باید نت های ملودی رو بدست بیارید.
    چرا؟
    چون اول باید گام اون ملودی رو بدست بیارید.
    تمرکز اصلی شما باید روی پیدا کردن نت های دیز و بمل باشه.
    چرا؟
    چون با پیدا کردن تعداد دیزها و بمل ها به راحتی می تونید گام ملودی رو بدست بیارید.
    گام رو که بدست آوردید هر گام 7 آکورد داره.
    می تونید در ابتدا با آکورد های 1 ، 4 و 5 ملودیتون رو هارمونیزه کنید.
    کارکترشناسی آکوردهای ماژور و مینور رو باید یاد بگیرید.
    هر آکوردی در گام نقش خاصی رو بازی می کنه که در گام های ماژور و مینور درجات مختلف متفاوت هستند.
    اول با آکوردهای سه صدایی شروع کنید.
    مثلا اگر در گام دو ماژور هستید.
    نت های گام دو ماژور : دو - ر - می - فا - سل - لا - سی.
    آکوردهای سه صدایی گام دو ماژور :
    1 ) دو ماژور C
    2 ) ر مینور Dm
    3 ) می مینور Em
    4 ) فا ماژور F
    5 ) سل ماژور G
    6 ) لا مینورAm
    7 ) سی دیمینیشد B dim
    برای هارمونیزه ی ملودیتون در گام دو ماژور این 7 آکورد + یک سری آکوردهایی که با رعایت قوانین می تونید از گام های دیگه قرض بگیرد و آکورد های 4 صدایی و sus و ... می تونید ملودیتون رو هارمونیزه کنید.

    - - - - - - - - - -

    درود بر شما دوست عزیز.
    اول باید نت های ملودی رو بدست بیارید.
    چرا؟
    چون اول باید گام اون ملودی رو بدست بیارید.
    تمرکز اصلی شما باید روی پیدا کردن نت های دیز و بمل باشه.
    چرا؟
    چون با پیدا کردن تعداد دیزها و بمل ها به راحتی می تونید گام ملودی رو بدست بیارید.
    گام رو که بدست آوردید هر گام 7 آکورد داره.
    می تونید در ابتدا با آکورد های 1 ، 4 و 5 ملودیتون رو هارمونیزه کنید.
    کارکترشناسی آکوردهای ماژور و مینور رو باید یاد بگیرید.
    هر آکوردی در گام نقش خاصی رو بازی می کنه که در گام های ماژور و مینور درجات مختلف متفاوت هستند.
    اول با آکوردهای سه صدایی شروع کنید.
    مثلا اگر در گام دو ماژور هستید.
    نت های گام دو ماژور : دو - ر - می - فا - سل - لا - سی.
    آکوردهای سه صدایی گام دو ماژور :
    1 ) دو ماژور C
    2 ) ر مینور Dm
    3 ) می مینور Em
    4 ) فا ماژور F
    5 ) سل ماژور G
    6 ) لا مینورAm
    7 ) سی دیمینیشد B dim
    برای هارمونیزه ی ملودیتون در گام دو ماژور این 7 آکورد + یک سری آکوردهایی که با رعایت قوانین می تونید از گام های دیگه قرض بگیرد و آکورد های 4 صدایی و sus و ... می تونید ملودیتون رو هارمونیزه کنید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  10. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

    دوست من اگه واقعا میخواید به طورعملی یاد بگیرید حداقلش اینه که یه کلاس آهنگسازی و تنظیم برید که درکنار تئوری عملی هم یاد میگیرید.
     
  11. djcover

    djcover عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/5/12
    ارسال ها:
    44
    محل سکونت:
    گرگان
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

    ممنون علیرضای عزیز
    جواب شما اگه همراه با مثال عملی باشه خیلی بهتر جواب میده!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. tiesto.fm

    tiesto.fm عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/13
    ارسال ها:
    181
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +90 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

     
  13. alame

    alame عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/6/09
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    کرج
    امتیازات:
    +31 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, studio_one
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

    من براتون یه 10 ثانیه تو اف ال، با خود وی اس تی های اف ال کار زدم(با دست هم چیدم)
    این برداشت منه با اون حرف های اولم
    اگر مثل بعضی از دوستان احساس نمی کنید که اشتباه هست دانلود کنید
    این تقریبا تنها چیزهایی بود که بلد بودم امیدوارم تونسته باشم کمکتون کرده باشم
    شاد باشید یا علی
     

    فایل های ضمیمه:

    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  14. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

    خواهش می کنم عزیز.
    با یه ملودی ساده مثل Gingle Bell شروع کنیم.
    من این ملودی رو واستون ترنس ( ! ) تنظیم کردم.
    با سه آکورد 1 ، 4 و 5 گام دو ماژور یعنی دو ماژور ، فا ماژور ( البته معکوس آکورد ) و سل ماژور ( البته معکوس آکورد ).
    می تونستم از آکوردای بیشتری استفاده کنم ولی خب فعلا بذارید از ساده شروع کنیم.
    کارکتر آکوردها در گام های ماژور :
    درجه 1 : هر وقت بخوای به آرامش برسی و هر وقت بخوای احساس فرود داشته باشی درجه 1 استفاده می شود.
    درچه 4 : جایی است بین هیجان و فرود.
    درجه 5 : درجه ی هیجان و اوج موسیقی است.
    نکته : بازی بین درجه ی 4 و 5 شنونده را در حالت انتظار نگه می دارد.
    آکوردای جانشین در گام های ماژور :
    درجات فرعی گام درجات 2 ، 6 و 7 هستن.
    در گام های ماژور درجه ی 3 رو حتی المقدور استفاده نکنیم. ( ضعیف ترین وصل آکوردی )
    در گام ماژور آکورد درجه دو جانشین 2 جانشین درجه ی 4 می شه.
    در گام ماژور آکورد درجه ی 6 جانشین درجه ی 1 می شه.
    در گام ماژور آکورد درجه 7 کمتر جانشین درجه 5 می شه. ( اون اوج درجه ی 5 رو نمی ده. )
    کاراکتر درجه ی 1 فرود ، آغاز و خاتمه ی آهنگ هستش.
    درجه ی 6 وقتی جانشین درجه ی 1 بشه می تونه در وسط آهنگ در فرودهای موسیقی مورد استفاده قرار بگیره.
    ( با تشکر ویژه از استاد عزیزم آقای کیان بزرگمهری که این مطالب رو به من آموخت. )
    موفق باشید دوستان عزیز.
     

    فایل های ضمیمه:

    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  15. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟


    البته باید این رو هم مد نظر بگیرید که این احساس آکورد ها نیز همیشگی نیست میشه کاری کرد که همیشه Tonic ها احساس آرامش نداشته باشند و یا Leading Tone ها همیشه آشفته نباشند.
    خیلی جاها بیان ملودی اصلی احساس رو عوض میکنه و همین طور که خودتون نیز اشاره کردید معکوس آکورد ها خیلی وقت میتونه نتیجه رو تغییر بده.
    به طور کلی در هارمونی هیچ چیزی رو نمیشه به قطع اعلام کرد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  16. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

    از تمام صحبت ها مییشه همون حرفی رو که زدم رو نتیجه گرفت که: فقط باید خودتون بخواید.چون هر کسی سلیقه و سبک کاری خودش رو داره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  17. tiesto.fm

    tiesto.fm عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/13
    ارسال ها:
    181
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +90 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

    مرسی علیرضا جان !

    من جایی خونده بودم که اکورد های روی درجات اول،چهارم،پنجم هر گام اکورد های اصلی اون گام هستن
    فرض کنیم گام ما دو ماژور باشه ... درجه 1 مبشه خود اکورد دوماژور درجه چهار میشه فاماژور و درجه پنجمش میشه سل ماژور دورست میگم این قانون وجود داره اصلا واسه همه گام ها همین قانونه؟

    بعد این درجات اکورد های فرعی که گذاشتین، فقط به عنوان جانشین میشه ازشون استفاده کرد؟ مثلا گفتیم توی گام ماژور .. اکورد رمینور (درجه 2) جانشین فاماژور (درجه 4) میشه
    یعنی فقط به عنوان جانشین امکان استفاده از هردوشون تو اهنگ وجود نداره؟
    ضمن اینکه من تازه کتاب اهنگسازی با کامپیوتر. کیان بزرگمهری رو گرفتم دو سه روز پیش ( نظرتون چیه راجب این کتاب ) هنوز مطالعه نکردم.
     
  18. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

    درود بر شما دوست عزیز.
    بله در همه ی گام های ماژور همین طوره.
    لطفا دقت کنید در گام های مینور یکم اوضاع فرق می کنه و کاراکتر آکوردها متفاوت هست.
    می شه از هر دو در آهنگ استفاده کرد خیلی هم خوب می شه.
    در پروژه ی زیر من از لا مینور به عنوان جانشین دو ماژور استفاده کردم و از دو ماژور صرفا برای آعاز و پایان شروع کردم.
    کتاب آقای بزرگمهری به اعتقاد من بهترین مرجع فارسی برای آموزش آهنگسازی الکترونیک هست.
    امروز هم با ایشون صحبت می کردیم در مورد اینکه این کتاب اگر سی دی داشته باشه خیلی مرجع عالیی می شه.
    تئوری موسیقی جدیدا از ایشون منتشر شده ( چند روزه ).
    آموزش کیوبیس مقدماتی و پیشرفته هم که تقریبا 6 ماهه.
    موفق باشید
     

    فایل های ضمیمه:

    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏21/9/13
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  19. tiesto.fm

    tiesto.fm عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/13
    ارسال ها:
    181
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +90 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

    واقعا ممنونم ازت علیزضای عزیز .
    واسه پروژه فقط متاسفانه من الان هیچ داوی روی سیستم ندارم اگه mp3 و یا wav بود عالی میشد و اینکه تنها سوالی که واسم باقی مونده اینه که چه مرجعی وجود داره که من اکورد تمامی گام ها رو بدونم نه فقط گام دو ماژور و ... کتابی گرفته بودم به نام دیکشنری اکورد پُر هست از انواع اکورد های گوناگونِ مینور و ماژور و ... ولی من میخوام بدونم که توی تمامی گام ها چه اکورد های میشه استفاده کرد یه مرجع مطلب یا عکسی کامل اگه بهم معرفی کنی.
    بله اموزش کیوبیسشون هم تهیه کردم بینظیره !
     
  20. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    پاسخ : سوا در مورد آکورد و خط بیس؟؟؟

    پروژه آهنگ خاصی نیست و نکته آموزشیش فقط استفاده از آکوردهای گام هست و از نظر صوتی زیبایی خیلی خاصی ندارهو مطلب خاصی نیست.
    من تا به حال مرجع خاصی ندیدم جایی و اتفاقا خیلی هم دنبالش گشتم.
    فقط این دو تا جدول بودن.
    به نظرم بهترین راه اینه که خودتون آکوردهای گام ها رو پیدا کنید.
    چگونه؟
    برای مثال همون گام دو ماژور.
    نت های گام رو به نوبت یکی در میون بگیرید. ( 1 ، 3 ، 5 )
    گام دو ماژور نت هاش؟
    - دو - ر - می - فا - سل - لا - سی.
    آکورد اول دو - می - سل. ---> اسم آکورد دو ماژور. چرا؟ چون " دو " تا " می " 2 پرده " می "و " سل 1.5" پرده پس آکورد یک آکورد ماژور می باشد و نت تونیک هم دو است پس اسم آکورد دو ماژور می باشد.
    و ...
    پس به نظرم آکوردای هر گام رو خودتون به دست بیارید و گام و آکورد نوازی هر گام رو هر روز تمرین کنید.
    بهتون قول می دم نتیجه بگیرید.
    اجتمالا کتاب آقای رضا افشار " فرهنگنامه آکورد " ها رو می گید.
     

    فایل های ضمیمه:

    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
بارگذاری...