آخرین ارسال‌ها

سوال هارمونی

داشتم هارمونی آهنگ های مختلف رو بررسی می کردم که دیدم خیلی قسمت ها ( مخصوصا در زمانی که آکورد حالت پاساژ داره و میخواد به تونیک برسه ) نحوه ی آکورد گذاری با چیزی که منه مبتدی بلدم تفاوت داره


مثال : در گام لا مینور مثلا نت های با ارزش ملودی این ها هستند

C-B-A
از چب به راست بخوانید : لا - سی - دو

آکورد ها به ترتیب ها این هستند

G-F-Am
از چپ به راست به خوانید : لامینور - فا ماژور - سل ماژور

برای من که تازه دارم یاد میگیرم سوال پیش اومد که چرا از این آکورد ها استفاده شده ؟
آکورد هایی که استفاده شده هیچ وجه اشتراکی با نت ملودی ندارند پس چطور میشه از اکوردی استفاده کرد که حتی یک نت مشترک با نت ملودی نداره ؟
البته به گوش من مبتی این آکورد ها خیلی هم دلنواز هستند روی همین نت ها و میخواستم دلیلش رو بدونم
 

Ramtin Shabanian

مدیر تالار آهنگسازی
تیم مدیریت
مدیر تالار
11/4/10
2,010
28
G Studio
برای من که تازه دارم یاد میگیرم سوال پیش اومد که چرا از این آکورد ها استفاده شده ؟
اگر به این حالتی که شما گفتید اجرا شده یعنی همراه نت لا آکورد لامینور و همراه نت سی آکورد فاماژور و همراه نت دو آکورد سل ماژور اشتباه شده این اکورد نویسی غلط هست.

آکورد هایی که استفاده شده هیچ وجه اشتراکی با نت ملودی ندارند پس چطور میشه از اکوردی استفاده کرد که حتی یک نت مشترک با نت ملودی نداره ؟
بحث روی وجه اشتراک نیست اما در این مدل شما آکورد فا ماژور با نت سی با نت دو و آکورد سل ماژور با نت دو دیسونانس دارند که کاملا اشتباه هست.


اما اگر توالی آکورد های شما به این شکل باشه :

لا مینور سل ماژور فا ماژور این آکورد نویسی درست میشه.
 
اگر به این حالتی که شما گفتید اجرا شده یعنی همراه نت لا آکورد لامینور و همراه نت سی آکورد فاماژور و همراه نت دو آکورد سل ماژور اشتباه شده این اکورد نویسی غلط هست.



بحث روی وجه اشتراک نیست اما در این مدل شما آکورد فا ماژور با نت سی با نت دو و آکورد سل ماژور با نت دو دیسونانس دارند که کاملا اشتباه هست.


اما اگر توالی آکورد های شما به این شکل باشه :

لا مینور سل ماژور فا ماژور این آکورد نویسی درست میشه.
با این سورس های اشتباه چقدر وقت آدم گرفته میشه :banghead-46: تازه همش فکر می کردم این چه داستانیه که من اصلا نشنیدم و تازه باید کشفش کنم
با تشکر از توضیح شما
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,225
....
برای من که تازه دارم یاد میگیرم سوال پیش اومد که چرا از این آکورد ها استفاده شده ؟
آکورد هایی که استفاده شده هیچ وجه اشتراکی با نت ملودی ندارند پس چطور میشه از اکوردی استفاده کرد که حتی یک نت مشترک با نت ملودی نداره ؟
البته به گوش من مبتی این آکورد ها خیلی هم دلنواز هستند روی همین نت ها و میخواستم دلیلش رو بدونم
ولی این دلیل نمیتونه باشه که این chord ها غلط هستن. دلیل نمیتونه باشه که درست هم هستن. پس جواب بهتر رو وقتی میتونی بگیری که score و یا audio رو پست کنی.
 
ولی این دلیل نمیتونه باشه که این chord ها غلط هستن. دلیل نمیتونه باشه که درست هم هستن. پس جواب بهتر رو وقتی میتونی بگیری که score و یا audio رو پست کنی.
آقا من توی یک تایپک دیگه برای شما Midi پست کردم که جواب بدید دیگه جواب ندایدد ...
اما در مورد این سورس ، فایل flp آپلود کردم خدمت شما
 

فایل های ضمیمه

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,225
این file چی هست ؟ flp؟

من اصلان یادم نمیاد کدوم پست رو برای من midi پست کردی ؟ لطفن لینک بفرست که نگاه کنم.
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,225
گوگل میگه flp فرمت یه software به اسم Fruity loop هست ؟

کلان اگه میخای راجب theory سوال بپرسی بهتره که چیزی پست کنی که همه بتونن اون رو باز کنن . مسالان mp۳ یا pdf یا عکس از نوت یا حتا midi.
 

bomdod

هنرمند
16/3/14
107
36
وین - اتریش
بهتر بود که نت ملودی رو هم در اینجا می‌گذاشتید.
نت هایی که در ملودی بکار می‌روند لزوما نباید نت‌‌های سازنده آکورد باشند..
نت سی در آکورد فا هفتم بزرگ Fmaj7 (فا / لا/ دو/ می) نتی بکاربردنی هست و برابر با تنش #11 هست ولی نت دو در آکورد سُل ، نتِ پرهیز Avoid note است و تنها درصورتی می‌تواند بکار برود که کوتاه باشد و با حرکت پیوسته بر روی نتی پایدار حل شود.
 

KiuMars_TR

عضو سایت
22/8/16
179
28
منظور از اينكه بايد هماهنگ باشن اينه كه مثلا اگه من آكورد cmaj7 رو ميگيرم تو ملودى حق دارم فقط از اين ٤تا نت استفاده كنم؟؟يا نه از كل نتهاى تشكيل دهنده ى همه فواصل ١ تا ٧ cmaj? يا نه اصلأ كلأ ميتونم از نتهاى تشكيل دهنده و كل گام ماژور استفاده كنم؟ يعنى وقتى نت تونيكم عوض شه به dmaj بايد چه كرد؟ تابع نتهاى كل فواصل dmaj شد يا كل گام ماژور يا فقط نتهاى تشكيل دهنده آكورد؟
 

bomdod

هنرمند
16/3/14
107
36
وین - اتریش
منظور از اينكه بايد هماهنگ باشن اينه كه مثلا اگه من آكورد cmaj7 رو ميگيرم تو ملودى حق دارم فقط از اين ٤تا نت استفاده كنم؟؟يا نه از كل نتهاى تشكيل دهنده ى همه فواصل ١ تا ٧ cmaj? يا نه اصلأ كلأ ميتونم از نتهاى تشكيل دهنده و كل گام ماژور استفاده كنم؟ يعنى وقتى نت تونيكم عوض شه به dmaj بايد چه كرد؟ تابع نتهاى كل فواصل dmaj شد يا كل گام ماژور يا فقط نتهاى تشكيل دهنده آكورد؟
شما میتوانید همزمان با Cmaj7 نت های زیر را بکار ببرید:
دو، می،سل،سی،ر، [فادیز]،لا
باقی نتها نت پرهیز هستند و در شرایط ویژه میتوانند بکار روند.

فا دیز (یازدهم افزوده) رو اینگونه نوشتم زیرا در شرایط ویژه کاربرد دارد. بیشتر زمانی که آکورد درجه چهار گام ماژور یا درجه ششم گام مینور باشد. البته بکارگیری آن کرانمند (محدود) به این دو جایگاه نیست.. اگر دیاتونیک نباشد هم میشه بکار برد ولی کمی غریب صدا میدهد ولی در جَز پر کاربرد است
 
آخرین ویرایش:

KiuMars_TR

عضو سایت
22/8/16
179
28
شما میتوانید همزمان با Cmaj7 نت های زیر را بکار ببرید:
دو، می،سل،سی،ر، [فادیز]،لا
باقی نتها نت پرهیز هستند و در شرایط ویژه میتوانند بکار روند.

فا دیز (یازدهم افزوده) رو اینگونه نوشتم زیرا در شرایط ویژه کاربرد دارد. بیشتر زمانی که آکورد درجه چهار گام ماژور یا درجه ششم گام مینور باشد. البته بکارگیری آن کرانمند (محدود) به این دو جایگاه نیست.. اگر دیاتونیک نباشد هم میشه بکار برد ولی کمی غریب صدا میدهد ولی در جَز پر کاربرد است
پس بنا به اين توضيحات بر اساس كل نتهاى cmaj ملوديو مينويسيم و به محض اينكه مثلا يه ميزان بعد نت تونيك عوض شدو شد مثلا dmaj بر اساس اون بايد dmaj بابد نتهاى ملوديو بنويسيم درسته؟
 

bomdod

هنرمند
16/3/14
107
36
وین - اتریش
پس بنا به اين توضيحات بر اساس كل نتهاى cmaj ملوديو مينويسيم و به محض اينكه مثلا يه ميزان بعد نت تونيك عوض شدو شد مثلا dmaj بر اساس اون بايد dmaj بابد نتهاى ملوديو بنويسيم درسته؟
ملودی که مینویسید ناگزیر به آکوردی که دارید بستگی داره و در هر آکورد نت های پرهیزی وجود دارند که باید. مواظب باشید..
 
ملودی که مینویسید ناگزیر به آکوردی که دارید بستگی داره و در هر آکورد نت های پرهیزی وجود دارند که باید. مواظب باشید..
گام دو ماژور
روی یکی از میزان ها نت اصلی B هست و من آکورد bdim7 براش نوشتم و قراره اوج کوروس کارم باشه
3 نت اصلی وکال در این میزان به ترتیب B , C , B هستند و گیتار من قراره به جای اینکه این 3 نت رو بزنه فاصله بزنه زیر وکال ( اگه قرار باشه نت اصلی رو بزنه خیلی ساده و سطحی به نظرم میاد )
فاصله ی چهارم به نظر من ، هم خوبه هم بد ، یعنی E , F , E
با توجه به اینکه در آکوردی که من برای این میزان نوشتم نت E وجود نداره و فاصله ی گیتاری که نوشتم با نت E که فاصله چهارم هست شروع میشه احساس میکنم یه جای کار مشکل داره
آکوردی میزان قبل Am و میزان بعد C هست

Avoid note های آکورد B هم ابنطور که سرچ کردم Scale 2 step و C هست ، که منظور از scale 2 step رو نفهمیدم
 
آخرین ویرایش:

bomdod

هنرمند
16/3/14
107
36
وین - اتریش
آکورد Bdim7 (سی ، ر، فا ، لابمل) بسیار آکورد خوبی برای پیوند به آکورد C است زیرا نقش دومینانتی برای آکورد بعدی دارد ولی نت «دو» در آن نت پرهیز است و اگر نت «دو» در وکال نقش «نت اپروچ» نداشته باشد (یعنی نتی کشیده باشد) نمی توانید آکورد Bdim7 را بکار ببرید.
آکورد B7b9 را میتوانید بکار ببرید که نقش نمایان ثانویه برای آکورد درجه سوم Em7 را دارد و با وجود اینکه بر روی این آکورد حل نمیشود به دلیل هم نقش بودن دو آکورد Cmaj7 و Em7 (هر دو آکورد گروه پایه هستند) هیچ مشکلی نخواهد بود. در این صورت ولی بکارگیری نت می در صدای دوم شدنی نیست.
(همه اینها در صورتی است که هر سه نت وکال نت اصلی باشند)
 

KiuMars_TR

عضو سایت
22/8/16
179
28
دوستان براى راحتى كار بهتره اول آهنگو رو لا مينور يا دو ماژور بسازيم بعد. Transpose كنيم رو گام مورد نظر؟ بهتر نيست اين روش؟يعنى يه جورايى چون همه كلاويه ها سفيدن راحتتره
 
دوستان براى راحتى كار بهتره اول آهنگو رو لا مينور يا دو ماژور بسازيم بعد. Transpose كنيم رو گام مورد نظر؟ بهتر نيست اين روش؟يعنى يه جورايى چون همه كلاويه ها سفيدن راحتتره
طبق دانش من و چیزی که از اساتید همینجا یاد گرفتم این کار برای تازه کار ها شاید راحت تر باشه اما از اونجا که خیلی از قواعد گام های ماژور و مینور تفاوت داره در نهایت ممکنه کل هارمونی شما تغییر بکنه و طبق قوانین جز و نت های پرهیز ممکنه مجبور بشید تغییر زیادی در فاصله ها و ملودی اصلی بدید
[doublepost=1477760823,1477760740][/doublepost]
آکورد Bdim7 (سی ، ر، فا ، لابمل) بسیار آکورد خوبی برای پیوند به آکورد C است زیرا نقش دومینانتی برای آکورد بعدی دارد ولی نت «دو» در آن نت پرهیز است و اگر نت «دو» در وکال نقش «نت اپروچ» نداشته باشد (یعنی نتی کشیده باشد) نمی توانید آکورد Bdim7 را بکار ببرید.
آکورد B7b9 را میتوانید بکار ببرید که نقش نمایان ثانویه برای آکورد درجه سوم Em7 را دارد و با وجود اینکه بر روی این آکورد حل نمیشود به دلیل هم نقش بودن دو آکورد Cmaj7 و Em7 (هر دو آکورد گروه پایه هستند) هیچ مشکلی نخواهد بود. در این صورت ولی بکارگیری نت می در صدای دوم شدنی نیست.
(همه اینها در صورتی است که هر سه نت وکال نت اصلی باشند)
یه سوال که ذهنمو درگیر کرده اینه که تفاوت فاصله ی سوم و چهارم در چیه ؟ مثلا برای فاصله ی لید ( وکال یا هر ساز دیگه ای ) بهتره کدوم فاصله رو به کار ببریم ؟ قانون خاصی داره ؟ فاصله ی همراهی کننده ی زیر لید بهتره کدوم فاصله باشه ؟
 

bomdod

هنرمند
16/3/14
107
36
وین - اتریش
طبق دانش من و چیزی که از اساتید همینجا یاد گرفتم این کار برای تازه کار ها شاید راحت تر باشه اما از اونجا که خیلی از قواعد گام های ماژور و مینور تفاوت داره در نهایت ممکنه کل هارمونی شما تغییر بکنه و طبق قوانین جز و نت های پرهیز ممکنه مجبور بشید تغییر زیادی در فاصله ها و ملودی اصلی بدید
[doublepost=1477760823,1477760740][/doublepost]

یه سوال که ذهنمو درگیر کرده اینه که تفاوت فاصله ی سوم و چهارم در چیه ؟ مثلا برای فاصله ی لید ( وکال یا هر ساز دیگه ای ) بهتره کدوم فاصله رو به کار ببریم ؟ قانون خاصی داره ؟ فاصله ی همراهی کننده ی زیر لید بهتره کدوم فاصله باشه ؟
تفاوت فاصله سوم و چهارم را باید در تئوری موسیقی بجویید. فاصله ی همراهی کننده ی زیر لید، از قوانین ویژه ای پیروی میکند. بهترین فاصله ها برای این کار سوم وششم و سپس پنجم و چهارم درست هستند (از پنجم درست موازی پرهیخته شود). برای ایجاد تنوع از فواصل دیگر هم بهره برده میشود
 
تفاوت فاصله سوم و چهارم را باید در تئوری موسیقی بجویید. فاصله ی همراهی کننده ی زیر لید، از قوانین ویژه ای پیروی میکند. بهترین فاصله ها برای این کار سوم وششم و سپس پنجم و چهارم درست هستند (از پنجم درست موازی پرهیخته شود). برای ایجاد تنوع از فواصل دیگر هم بهره برده میشود
تفاوت پنجم درست و موازی در چیه ؟
 

bomdod

هنرمند
16/3/14
107
36
وین - اتریش
تفاوت پنجم درست و موازی در چیه ؟
پنجم درست گونه ای از فاصله ی پنجم است (بنیه ی فاصله درست است) ولی پنجم موازی یک پرهیز ملودیک میان بخش های هارمونی است که ریشه در کنترپوآن دارد.میان دو بخش یکسان، پدیداری دو پنجم درست پیاپی (یا پنجم و دوازدهم درست پیاپی) پرهیختنی است (باید از آن پرهیخت). زیرا به دلیل همخوان (مطبوع) بودن بسیارِ فاصله ی پنجم درست، این حرکت موازی مایه ی سستی استقلال بخشها میشود.
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا