سوال سبک های موسیقی

19/8/18
149
67
28
21
mashhad
سلام.دوستای عزیز اگر کسی منبع دیداری شنیداری کتاب یا هرچی در مورد شناخت سبک های موسیقی همچون سبک های فولکلور مثل کانتری یا جز و راک و ترنس و ...داره لطفا معرفی کنه ممنون میشم:happy-43:
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
3,368
10,576
113
54
.
در مورد سبکها مطالعه ی سورسهای کتبی بد نیست، ولی بیشتر به درد کسانی میخوره که گوششون با سبکها آشناست، دانش موسیقی رو هم دارن، و الآن به منظور یک "کار پژوهشی" میخوان تحقیقات اکادمیک بکنند. چیزی مثل "کتاب" در این مورد صرفاً یکسری اطلاعات به شما خواهد داد، نه "شناخت". قدم اول در "شناخت" شنیدنه، و نه اون شنیدنی که بخوایم برای یه چندبار یه چندتا قطعه رو بشنویم. طولانی مدت باید شنیده بشه.

قدم دوم هم در این راه درکِ مفهومِ واژه ی "سبک" هست. منظورم به شما نیست، بطور کلی دارم میگم، خیلی ها از این واژه درک درستی ندارن. یه دورانی بود که در ایران کسی اهمیتی به این واژه در موسیقی نمیداد. وقتی سوال میکردی "چه موسیقی گوش میدی" نمیگفت فلان سبک. میگفت فلان خواننده! فقط مداح ها از واژه ی "سبک" بجای "ملودی" استفاده میکردند!:hilarious-10: اخیراً هم برعکس شده. مثل اینکه این واژه مُد شده باشه، میپرسی "چی گوش میکنی" نمیگه مثلاً "رپ گوش میکنم"، میگه "سبک رپ گوش میکنم"!! از تلفظ اون لغت لذت میبره ظاهراً! هر بچه ای هم با بازی کردن با گوشی تلفن خودش در حال ساختن "سبک رپ" هست الآن!! شاید بد نباشه این مقاله رو بخونی. شاید معنی و مفهوم شفاف تری از این واژه بتونی توش گیر بیاری:

سبک
 
  • تشکر
واکنش‌ها: projektnoire, mr.r و pe32_64
19/8/18
149
67
28
21
mashhad
در مورد سبکها مطالعه ی سورسهای کتبی بد نیست، ولی بیشتر به درد کسانی میخوره که گوششون با سبکها آشناست، دانش موسیقی رو هم دارن، و الآن به منظور یک "کار پژوهشی" میخوان تحقیقات اکادمیک بکنند. چیزی مثل "کتاب" در این مورد صرفاً یکسری اطلاعات به شما خواهد داد، نه "شناخت". قدم اول در "شناخت" شنیدنه، و نه اون شنیدنی که بخوایم برای یه چندبار یه چندتا قطعه رو بشنویم. طولانی مدت باید شنیده بشه.

قدم دوم هم در این راه درکِ مفهومِ واژه ی "سبک" هست. منظورم به شما نیست، بطور کلی دارم میگم، خیلی ها از این واژه درک درستی ندارن. یه دورانی بود که در ایران کسی اهمیتی به این واژه در موسیقی نمیداد. وقتی سوال میکردی "چه موسیقی گوش میدی" نمیگفت فلان سبک. میگفت فلان خواننده! فقط مداح ها از واژه ی "سبک" بجای "ملودی" استفاده میکردند!:hilarious-10: اخیراً هم برعکس شده. مثل اینکه این واژه مُد شده باشه، میپرسی "چی گوش میکنی" نمیگه مثلاً "رپ گوش میکنم"، میگه "سبک رپ گوش میکنم"!! از تلفظ اون لغت لذت میبره ظاهراً! هر بچه ای هم با بازی کردن با گوشی تلفن خودش در حال ساختن "سبک رپ" هست الآن!! شاید بد نباشه این مقاله رو بخونی. شاید معنی و مفهوم شفاف تری از این واژه بتونی توش گیر بیاری:

سبک
نه ببین چیزی من میخوام خوب یه بخشش برمیگرده شنوایی یه بخشش هم برام مهمه نوع ساز بندی و اصول کلیش.خوب هر سبکی معمولا یه سری سازها محوریت دارن حالا مثلا تو جز ساکسیفون کانتری مثلا گیتار.بنظرم اول یه سورس باشه آدم ببینه هر سبک محوریت سازیش چیه اصول کلیش چیه حالا بعد بره سراغ شنوایی اینجوری با یه پیش زمینه میتونه بهتر تشخیص بده.اون پژوهش که شما میگی آره طرف میره تا اینکه تاریخ تولد این سبک کجاس و اولین بابایی که اجرا کرده بچه کدوم محل بوده و ...:biggrin:اینا همه رو درمیارن.البته این خاصیت دانشگاس که چیزای غیرضروری زیاد داره تو همه رشته ها هم صدق میکنه.منتهی منظورم یه حد وسط بین تئوری و عملی هست که هر دوش لازمه بقول گفتنی خیر الامور اوسطها:bored-20:
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
3,368
10,576
113
54
.
نه ببین چیزی من میخوام خوب یه بخشش برمیگرده شنوایی یه بخشش هم برام مهمه نوع ساز بندی و اصول کلیش.خوب هر سبکی معمولا یه سری سازها محوریت دارن حالا مثلا تو جز ساکسیفون کانتری مثلا گیتار.بنظرم اول یه سورس باشه آدم ببینه هر سبک محوریت سازیش چیه اصول کلیش چیه حالا بعد بره سراغ شنوایی اینجوری با یه پیش زمینه میتونه بهتر تشخیص بده.اون پژوهش که شما میگی آره طرف میره تا اینکه تاریخ تولد این سبک کجاس و اولین بابایی که اجرا کرده بچه کدوم محل بوده و ...:biggrin:اینا همه رو درمیارن.البته این خاصیت دانشگاس که چیزای غیرضروری زیاد داره تو همه رشته ها هم صدق میکنه.منتهی منظورم یه حد وسط بین تئوری و عملی هست که هر دوش لازمه بقول گفتنی خیر الامور اوسطها:bored-20:
خب با این اوصاف شما همواره در حال جستجو خواهی بود و پیدا هم نخواهی کرد! چون دنبال چیزی میگردی که اساساً غلطه. حتی با خوندن همون کتابها هم به جوابت نخواهی رسید. ما چیزی بنام "محوریت سازی" در "سبکهای موسیقی" نداریم. شما اون لینکی که دادم رو نخوندی ظاهراً. حدس زده بودم که براداشت شما هم از "سبک" برداشت ناقصیه، برای همین اون لینک رو دادم تا بخونی. "سبک" الزاماً به "ساز" نیست. بیا این هم 4 ساعت موسیقی Jazz فقط با یک پیانو خالی:
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید

این الآن چون ساکسفون نداره Jazz نبود؟:smuggrin-61:
این تفکر غلط از "سبک" دقیقاً چیزیه که در اون مقاله به اون پرداختم.

. . . آدم ببینه هر سبک محوریت سازیش چیه اصول کلیش چیه حالا بعد بره سراغ شنوایی . . .

یعنی دقیقاً برعکس! شما 100 بار هم که یک سبک موسیقی رو چه از نظر تئوری و چه از نظر ارکستراسیون زیر و رو بکنی، هرگز قادر نخواهی بود که نه اثری در اون سبک اجرا کنی، نه خلق کنی، و نه با شنیدش تشخیص بدی. اینجا یه فرومه و ما زیر گلوی کسی چاقو نذاشتیم که چیزهایی که مینویسیم رو قبول کنه! شما در قبول کردن و رد کردن جوابهای ما به یک اندازه آزادی. ولی همونطور که قبلاً هم گفتم، باز هم میگم: "قدم اول شنیدنه". اگه حس و حال شنیدن طولانی مدت رو نداریم و میخوایم میانبُر بزنیم، اون یه بحث دیگه هست.

به نظرت موزارت که تا قبل از 12 سالگی کلّی اثر کلاسیک خلق و ثبت کرده بود، کتاب سبک شناسی خونده بود؟! یا لویی آرمسترانگ، فرانک سیناترا، جانی کَش، جان لنن، . . . و یا راه دور نریم، همین جیمز هتفیلد! اینها مطالعات سبک شناسی نداشتند. اینها با موسیقیِ مورد نظر بزرگ شدند و گوششون بدون اینکه خودشون متوجه باشند، تمرین داده شده. شنیدن، بخش بزرگی از آموزش موسیقی هست.

به نظرت چرا حتی یک نفر هم از بیرون از ایران نمیاد با مطالعه و تحقیق سبک شناسی در موسیقیِ ایرانی، موسیقیِ سنتی ایرانی رو کار بکنه؟ خب سازهای سنتی ایرانی که مشخصه . . . این هم تئوری موسیقی سنتی . . . این هم ربع پرده و و و. پس چرا این کارو نمیکنند؟ چون اونها میدونند که اول باید در طولانی مدت به این موسیقی گوش کرده باشند. این هم چیزیه که در زندگی کردن در ایران و فرهنگ ایرانی امکان پذیر هست. موسیقی مثل کیتِ هواپیما نیست که با استفاده از نقشه ی کیت، قطعاتش رو سر هم بکنی و آخرش هم بگی: خب این هم هواپیما. در بعضی مباحث، "شناخت" پیدا کردن، "مجاورت" میخواد. مجاورت طولانی مدت. شاید با "مطالعه" بتونی به یکسری پایه ها دست پیدا کنی، ولی موقع عمل، با اونچه که باید باشه، فاصله خواهی داشت. مثل خیلی از اساتید زبان انگلیسی که در ایران با "مطالعه و تحصیلات" زبان رو یاد گرفتند، ولی وقتی میخوان صحبت بکنند، لحجه ی فارسیِ اونها از دور فریاد میزنه!:smuggrin-61: و در واقع "انگلیسی" صحبت نمیکنند، "فارگلیسی" صحبت میکنند!

ضمناً اون ساز اسم فارسیش "ساکسُفون" هست، نه "ساکسیفون"! سیفون اصولاً یک وسیله ای هست که در دستشویی استفاده میشه!
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ayaramv و pe32_64

projektnoire

هنرمند
عضو سایت
6/2/17
491
771
93
24
این الآن چون ساکسفون نداره Jazz نبود؟:smuggrin-61:
این تفکر غلط از "سبک" دقیقاً چیزیه که در اون مقاله به اون پرداختم.
من یک نکته جالب در این باره بگم، جدیدا هم دیدم هرکسی که ۴ تا آکورد پایه گیتار رو بلده و انگلیسی میخونه (یا فارسی رو با لهجه انگلیسی میخونه :|) معتقده راک خونده. در صورتی که چهارتا اسم معروف - که حتی غیر راک‌بازها هم می‌شناسن - بهشون بگی مات و مبهوت که اینا دیگه کین!


به نظرت موزارت که تا قبل از 12 سالگی کلّی اثر کلاسیک خلق و ثبت کرده بود، کتاب سبک شناسی خونده بود؟!! یا لویی آرمسترانگ، فرانک سیناترا، جانی کَش، جان لنن، . . . و یا راه دور نریم، همین جیمز هتفیلد! اینها مطالعات سبک شناسی نداشتند. اینها با موسیقیِ مورد نظر بزرگ شدند و گوششون بدون اینکه خودشون متوجه باشند، تمرین داده شده. شنیدن، بخش بزرگی از آموزش موسیقی هست.
این مورد رو هم با دوستی داریم بررسی می‌کنیم و نتایج جالبی رسیدیم (ایشون دانشجوی رشته روانشناسی هستن و دارن مطالعاتی در زمینه موسیقی انجام میدن) و اگر اجازه بده، بعدها نتایجی که به بخش روان‌شناختی/عصبی در این موضوع رسیده رو اینجا هم به اشتراک بذارم.
اما قبل از این که خیلی رمانتیکش کنیم :D نظر شخصی من اینه که شنیدن سبکهای مختلف و البته شنیدن یک سبک به صورت حرفه‌ای (شنونده حرفه ای بودن هم نکته مهمیه) در آهنگساز خوب شدن خیلی کمک میکنه!
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ayaramv و Farhood
19/8/18
149
67
28
21
mashhad
خب با این اوصاف شما همواره در حال جستجو خواهی بود و پیدا هم نخواهی کرد! چون دنبال چیزی میگردی که اساساً غلطه. حتی با خوندن همون کتابها هم به جوابت نخواهی رسید. ما چیزی بنام "محوریت سازی" در "سبکهای موسیقی" نداریم:smuggrin-61:! شما اون لینکی که دادم رو نخوندی ظاهراً. حدس زده بودم که براداشت شما هم از "سبک" برداشت ناقصیه، برای همین اون لینک رو دادم تا بخونی. "سبک" الزاماً به "ساز" نیست. بیا این هم 4 ساعت موسیقی Jazz فقط با یک پیانو خالی:
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید

این الآن چون ساکسفون نداره Jazz نبود؟:smuggrin-61:
این تفکر غلط از "سبک" دقیقاً چیزیه که در اون مقاله به اون پرداختم.

. . . آدم ببینه هر سبک محوریت سازیش چیه اصول کلیش چیه حالا بعد بره سراغ شنوایی . . .

یعنی دقیقاً برعکس! شما 100 بار هم که یک سبک موسیقی رو چه از نظر تئوری و چه از نظر ارکستراسیون زیر و رو بکنی، هرگز قادر نخواهی بود که نه اثری در اون سبک اجرا کنی، نه خلق کنی، و نه با شنیدش تشخیص بدی. اینجا یه فرومه و ما زیر گلوی کسی چاقو نذاشتیم که چیزهایی که مینویسیم رو قبول کنه! شما در قبول کردن و رد کردن جوابهای ما به یک اندازه آزادی. ولی همونطور که قبلاً هم گفتم، باز هم میگم: "قدم اول شنیدنه". اگه حس و حال شنیدن طولانی مدت رو نداریم و میخوایم میانبُر بزنیم، اون یه بحث دیگه هست.

به نظرت موزارت که تا قبل از 12 سالگی کلّی اثر کلاسیک خلق و ثبت کرده بود، کتاب سبک شناسی خونده بود؟! یا لویی آرمسترانگ، فرانک سیناترا، جانی کَش، جان لنن، . . . و یا راه دور نریم، همین جیمز هتفیلد! اینها مطالعات سبک شناسی نداشتند. اینها با موسیقیِ مورد نظر بزرگ شدند و گوششون بدون اینکه خودشون متوجه باشند، تمرین داده شده. شنیدن، بخش بزرگی از آموزش موسیقی هست.

به نظرت چرا حتی یک نفر هم از بیرون از ایران نمیاد با مطالعه و تحقیق سبک شناسی در موسیقیِ ایرانی، موسیقیِ سنتی ایرانی رو کار بکنه؟! خب سازهای سنتی ایرانی که مشخصه . . . این هم تئوری موسیقی سنتی . . . این هم ربع پرده و و و. پس چرا این کارو نمیکنند؟ چون اونها میدونند که اول باید در طولانی مدت به این موسیقی گوش کرده باشند. این هم چیزیه که در زندگی کردن در ایران و فرهنگ ایرانی امکان پذیر هست. موسیقی مثل کیتِ هواپیما نیست که با استفاده از نقشه ی کیت، قطعاتش رو سر هم بکنی و آخرش هم بگی: خب این هم هواپیما. در بعضی مباحث، "شناخت" پیدا کردن، "مجاورت" میخواد. مجاورت طولانی مدت. شاید با "مطالعه" بتونی به یکسری پایه ها دست پیدا کنی، ولی موقع عمل، با اونچه که باید باشه، فاصله خواهی داشت. مثل خیلی از اساتید زبان انگلیسی که در ایران با "مطالعه و تحصیلات" زبان رو یاد گرفتند، ولی وقتی میخوان صحبت بکنند، لحجه ی فارسیِ اونها از دور فریاد میزنه!:smuggrin-61: و در واقع "انگلیسی" صحبت نمیکنند، "فارگلیسی" صحبت میکنند!

ضمناً اون ساز اسم فارسیش "ساکسفون" هست، نه "ساکسیفون"! سیفون اصولاً یک وسیله ای هست که در دستشویی استفاده میشه!
ما که آخرش نفهمیدیم شما چرا جواب دادنات حالت عصبی داره.من مخالفتی نکردم اون چیزی رو که میدونستم گفتم.حالا هرکسی یه مقداری میدونه از موسیقی خیلیا تو موسیقی نظرشون عکس شماست.اینم که تمسخر میکنی محوریت سازی که گفتم رو برمیگرده به خودت که حتما دریای علمی.اما درکل هر سبک بخصوص سبک های محلی همگی محوریت ساز دارن مثلا سبک های محلی خراسان همگی دوتار هست محوریت موسیقیشون حالا چون شما ندیدی دلیل مسخره کردن نیست شما میتونی همونا رو با گیتار بزنی اما محوریت سازیشون دوتار هست پس عالم گرامی مسخره کردن کار نادان هاست نه شما که مدعی علم و دانشی.نکته بعدی که گفتی ساکسیفون نیست سیفون مال دستشویی هست ممنون از راهنماییت من ساز شناسی تنها مبحثی بود که تو ارشد تستاشو کامل زدم و اکثرا درست بودن حالا از توش یه غلط املایی هم گرفتی دستت درد نکنه البته هم بگم استاد پرویز منصوری هم که کتابشون هم جزو منابع کارشناسی و هم ارشد موسیقی هست گفتن ساکسوفون به ایشون هم میتونید بخندید استاد
 
  • تشکر
واکنش‌ها: kavir_0361