سوال در مورد کنترپوآن

شروع موضوع توسط violet ‏19/6/15 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک سوال در مورد کنترپوآن تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. violet

    violet عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/3/12
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    من متاسفانه بخشی درباره کنترپوان در سایت ندیدم و مجبور شدم در این قسمت سوال هام رو بپرسم.
    از صاحب نظران عزیز هرکدوم از سوال هام رو که بتونن پاسخگو باشن ممنون میشم.
    سوال اول :
    هنگامی که در ملودی اصلی 2 یا 3 یا حتی بیشتر نت عینا پشت سر هم (نه صرفا با ارزش زمانی یکسان) تکرار شوند به چه صورت میتونیم کنترپوآن دو بخشی ایجاد کنیم؟
    سوال دوم :
    ملودی هایی که از قوانین کنترپوآن تبعیت نمیکنند و در مقابل ملودی اصلی میشنویم بر چه اساسی نوشته میشوند؟ آیا فقط تضاد ریتمی با ملودی اصلی و تطابق با هارمونی اون میزان کافیه ؟
     
  2. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    سلام
    کنترپوآن نه!کنترپوَن!:biggrin:
    1-منظور از سوالتونو متوجه نمی شم.اگر کانتوس فیرموستون اینجوری باشه که می فرمایید،کنترپوان میتونه هرجوری باشه.نت هاش باید عوض شه نه این که مث کانتوس فیرموس(CF)تکرارشه.هم از نظر ریتم هم نت میتونه متغیر باشه
    2-اصولا باید براساس قوانین کنترپوان یا حداقل هارمونی نوشته بشن.اگه بر این اساس نباشه معمولا ملودی دوم شما ابتدایی و بی مزه صدا میده.اما خیلیا بلد نیستن یا در پاپ لازم نمی دونن این قواعدو رعایت کنن.نتیجه اش میشه خیلی از این چیزایی که میشنویم.ساده و عادی صدا میده(نه بد لزوما)اما تفاوتش با یه کارحرفه ای معلوم میشه وبعضی از تفاوت های کارای عالی و خوب و بد مربوط به همین چیزاست.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  3. arsalanbeladi

    arsalanbeladi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏1/5/11
    ارسال ها:
    88
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +37 / 0 / -0
    وقتی سه یا چهار نت عینا پشت سر هم تکرار شن شما خیلی دستت بازه....میتونی براساس فواصل مطبوعی که در آکوردهای همسایه هستند کنترپوان...یا تغییر وضعیت بسازی...2...میتونی از تعلیق یا ساسپند استفاده کنی ودر انتها بطور مخالف ویا موازی ویا هردو روی سوژه اصلیت...کنتر سوژه بسازی..،3..میتونی از حرکات کروماتیک وآلتره استفاده کنی و به ضرب موخر که رسیدی همسو بشی...ودهها حرکت مختلف ..حتی کنترسوژه های چند لایه با فواصل زمانی مختلف بسازی ...ولی هدف و حس ارجح تره تا شلوغ کردن صرف.....
     
بارگذاری...