سوال در مورد هماهنگ کردن ملودی و وکال در آهنگ

شروع موضوع توسط sajjad_elegance ‏8/2/10 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک سوال در مورد هماهنگ کردن ملودی و وکال در آهنگ تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. sajjad_elegance

    sajjad_elegance عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/09
    ارسال ها:
    187
    محل سکونت:
    فارس نیریز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    ضمن عرض سلام خدمت اساتید
    یه مشکل خیلی بد دارم که یه آهنگ خیلی قشنگ می سازم (حتی ملودی و ریتم هم می سازم) اما موقعی که می خواد وکال با یه ملودی مشخص شروع بشه نمی دونم چطور فضای آهنگ رو برای شروع وکال آماده کنم . یعنی نمیدونم اون ملودی که تو ذهنم واسه شعر ساختم چطور توی آهنگ پیاده کنم و همچنین ثانیا نمی دونم زمینه ی وکال چه شرایطی داشته باشه؟
    از اونجایی که من تازه کارم نمی دونم که دقیقا باید زمینه وکال چه صدایی و چه سازی باشه؟
    فرض کنید داریم یه آهنگ میسازیم:
    فرض کنید آهنگ شروع میشه حدود 30 ثانیه آهنگی نواخته میشه و حالا نوبت به خواننده میرسه و باید بخونه. حالا میخوام بدونم چطور آهنگ باید ملایم شه و شرایط توی فضای آهنگ برای وکال مهیا شه؟ و هنگامی که خواننده میخونه زمینه ی وکال باید چی و چه سازی یا صدایی با چه شرایطی باید باشه؟
    تاکید می کنم:
    دو سوال اساسی من اینه:
    اول:​
    چطور شرایط رو توی فضای آهنگ برای وکال آماده کنم؟ (نمیدونم اون ملودی که تو ذهنم واسه شعر ساختم چطور توی آهنگ پیاده کنم) ؟​
    دوم:
    زمینه ی وکال (آهنگی که همزمان با وکال هست) چه خصوصیاتی داره؟
    (امیدوارم منظورمو خوب فهمیده باشید-من همه ی تلاش خودمو کردم)​
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏8/2/10
  2. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    ببينيد دوست عزيز ضمينه سازي و يا ورود وكال به موسيقي به نظر شخصي من و همونطوري كه خودم كار ميكنم بستگي به نوع شعر و كلام شما داره.
    براي مثال اگه شعر شما بيت كوبنده و تاكييدي داشته باشه گاها حتي بدون نياز به اينترو و اورتور ممكنه خواننده بياد و بخونه كه اينجا ممكنه قصد سازنده آهنگ تاكيد بر موضوعي باشه :
    مثال :
    حال من دست خودم نيست ديگه اروم نميگيرم. ( كه مسلما اينكارو گوش كردين )
    در اينجا ناارامي و نارضايتي رو ميرسونه كه به همين دليل با وكال شروع ميشه.
    در بعضي مواقع هم بعد از اورتور كلام قرار ميگيره و اون هم اما ده سازي ذهن شنونده براي شنيدن موضوع كلام هستش كه بازم بستگي به شعر شما داره و بايد ذهن مخاطب رو به كلام معطوف كنيد.
    پس لزوما يه سازنده بايد شعر رو خوب بشناسه.
    اين موضوع به دوچيز ازتباط داره :
    1- كلام
    2- هارموني مرتبط و مناسب براي موسيقي
    گاها ديديم كه هنگام خوندن همون ملودي نواخته ميشه كه شايد الان كمي منسوخ شده باشه.!
    شما ميتونيد در هنگام خوندن از هارموني هاي خوب و مناسب و بجا استفاده كنيد.
     
  3. sajjad_elegance

    sajjad_elegance عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/09
    ارسال ها:
    187
    محل سکونت:
    فارس نیریز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    سلام
    امید جان و همچنین سایر دوستان هم اگه می تونن لطف کنن و جواب بدن

    یه خورده اگه میشه راجع به هارمونی توضیح بدین.

    تشکر
     
  4. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,604 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    دوست عزیز توی تالار تئوری موسیقی یه نگاه مینداختی پیدا می کردیااااااااااااااااا!!!! :smile (29):
    لینکش اینجاس: https://www.persian-music.org/forumdisplay.php?f=127
     
  5. رضا قطب

    رضا قطب عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/10
    ارسال ها:
    31
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    اقا يكي كمكم كنه من الان 1 هفته دارم مرتب به سايت سر ميزنم اما كسي نيست به من بگه چه جوري يك تكه وكال رو روي يك اهنگ تنظيم كنم.
    كمكككككككككككك:smile (36):
     
  6. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سئوالتون رو واضح تر بیان کنید
    تا دوستان بهتر بتونن کمک کنند.
     
  7. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    از چه لحاض وکال رو تنظیم کنید لطف کنید سوالاتتنو رو کلی نپرسید شما اگه دوست دارید
    جوابی که می گیرید جامع باشه
    باید خودتون هم جام سوال کنید
    تا دوستان بهتر بتونن به شما جواب بدن ممنون
    واگر منظورتون تنظیم کلی وکال رو اهنگ من این همیشه تکرار می کنم بستگی به تمپو
    سبک.صدای خواننده(جنس صدای خواننده)حتی شعر و سلیقه
     
  8. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,094 / 3 / -3
    سلام دوست عزيز اين مطلب رو بخون حتما كمكت ميكنه.خب ببين من كامل مشكل تورو متوجه شدم چون خود من هم وقتي براي اولين بار اهنگسازي شروع كردم همين مشكل داشتم.اول به چنتا سوال من جواب بده تا بيشتر بتونم كمكت كنم.1-وقتي اهنگتو شروع ميكني و به قول خودت 30 ثانيه ميگزره و نوبت خواننده ميشه تو اون 30 ثانيه ملوديت چطوره منظورم اينه كه شلوغ تند نرم ملايم با ادم حرف ميزنه يا ميخواد ناله كنه فضاي كلي ملوديت چطوره 2-اهنگت غمگينه يا شاد و چه سبكيه جوابم بده تا كمكت كنم درضمن تا چه حد با موسيقي اشنايي داري
     
  9. محسن يگانه

    محسن يگانه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏27/5/10
    ارسال ها:
    3
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    منم مشكل اقاي قطب را دارم از دوست عزيزrash خواهشمندم بگه كه چه جوري ميشه وكال را با اهنگ ميكس كنم منظورم اينه كه صدا رو چه جوري روي اهنگ سوار كنم از چه افكت هايي استفاده كنم.اگه ميشه يك اهنگ كوتاه كه يك تكه وكال رو روي ان تظيم كردي همراه با عكس بزاري توي سايت ممنون ميشم من با ادوب اديشن كار ميكنم دوست عزيز
     
  10. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,094 / 3 / -3
    خواهش میکنم دوست من.
    چشم بروی چشم
    الان تو کافینتم ولی شب که رفتم خونه یه مطلب مفصل برای این موضوع مینویسم.
    امیدوارم به کارتون بیاد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,094 / 3 / -3
    سلام خدمت دوستان عزیز.​
    همین طور که گفته بودم تو این پست یه سری مطلب درباره نحوه هارمونی وکال خواننده مینویسم که امیدوارم به کارتون بیاد.​
    اول بگم که این مطالب رو برای دوستانی مینویسم که موسیقیدان متوسط به بالا باشند و دوستانی که در رابطه با درک بعضی قسمتها مشکل داشتند سوال کنند تا توضیح بیشتر بدم.​
    خب بحث نحوه هارمونی وکال بحث مفصلی است و نیاز به یک سری پیش مطلب داره.​
    اگه دقت کرده باشین بیشتر هارمونی ها رو مخصوصا در زمینه وکال با استرینگ تشکیل میدند.​
    و در ارکست های بزرگ بیشتر همراهی وکال با ویولن و ویولن سل است.​
    خب همینطور که میدونید صدای این سازها صداهایی کششی و مداوم است یعنی فید نمیشه آخه بعضی صداهای کششی فید میشن که اونها هم برای هارمونی خوب صداهایی هستند.​
    پس اولین نتیجه: بیشتر هارمونی ها با صداهایی کششی انجام میشن که حالا هم با وجود این همه صداهای الکترونیک فکر نمی کنم مشکلی در انتخاب صدا باشه.​
    پس ما میایم در تئوری موسیقی صداهای کششی رو به هارمونی وکال اختصاص میدیم و لازم به ذکر است که اگه هارمونی ما در قالب آکورها ظاهر بشن نتهای بالای آکور رو با این دسته از صداها اجرا میکنیم و و صداهای باس آکور رو به باس گیتار باس پیانو و ... واگذار میکنیم.​
    البته صداهای ضربه ای هم مثل صداهای بلز پیانو بدون پدال و... نیز نقش اساسی در هارمونی دارن البته نه هارمونیه متصل بلکه هارمونی منفصل که بیشتر در قالب جوابها ظاهر میشه.​
    پس در مرحله اول برای هارمونی متصل یک قطعه به یک صدای کششی خوب و خوش طنین مناسب قطعه احتیاج داریم.​
    حالا متداول ترین نوع برای هارمونی وکال این متده که توضیح میدم و به دوستان هم پیشنهاد میکنم استفاده کنند:​
    نتهای تنیک گام خودمون رو پیدا میکنیم که البته لازمش اینه که گام ما دیاتنیک باشه.​
    بعد میبینیم که تو اون میزانی که قصد طراحی هارمونی داریم ملودی وکال ما حول کدوم تنیک گام چرخش میکنه و اون تنیک رو با این صدا به صورت متصل به صدا در میاریم که البته حدکثر این کار برای چهار میزان است و مناسبش اینه که هر نیم میزان یا یک میزان تغییر کنه.​
    ملودیی که قانونی ساخته شده باشه قابلیت تغییر تنیک رو در هر دست کم یک میزان داره.​
    حالا با این کار هارمونی قشنگ و قانونی برای قطعه خودمون پدید آوردیم.​
    به نظر من برای این نوع ار هارمونی اگه از صداهای کششی که فید میشن استفاده کنیم مخصوصا در قطعات درام خیلی بهتر جلوه میکنه ​
    چون پدیده حل رو تو گوش شنونده بیشتر القا میکنه.​
    حالا اگه خواستیم هارمونیه ما پر تر و بزرگ تر جلوه کنه میتونیم یک سری جوابها رو با صداهای ضربه ای به اون اضافه کنیم که البته این کار نیز قوانین خواص خودش رو داره و اگه دوستان بخواهند توضیح میدم.​
    پیشنهاد میکنم این مطلب رو دست کم 4 بار بخونید!!! (جدی میگم) هر بار که بخونید یک چهارم رو برداشت میکنید.​
    یه کم گیج کنندست ولی عملیه.​
    خیلی خیلی خیلی دوست دارم یه سری فایل میدی برای این کار بزارم ولی حیف که شرایطش رو ندارم.​
    adsl ندارم​
    با سینتی سایزر ورک استیشن آهنگ میسازم که فایل میدیش رو هر نرم افزاری ساپرت نمی کنه.​
    ولی قول میدم شرایطش جور شد بزارم تو پستهای قبلی هم این قول رو دادم یادم نرفته!​
    موفق باشید سوالی بود در خدمتیم. ​
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏2/9/10
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. ملودی وکال