آخرین ارسال‌ها

سوال در مورد هارمونی اکورد ها

سوال من در مورد هارمونایز کردن اکوردها هست

من برای Vers در حال پایه به این شکل آکورد نویسی کردم

Scale : C Major
Am-Am-G-F-Am-Am-G-F

اگر دقت کرده باشید اکورد ورس با Am شروع شد چون نت غالب در این میزان هم A هست
فرمول های هارمونی که اکثرا به این شکل هست : iii7-vi7-ii7-V7-Iو میگن اگه اکورد ها به سمت نت Tonic حرکت بکنه دلنشین تره پس من باید چیکار کنم ؟

چطور میشه روی همچین اکوردی پیاده سازی کرد ؟

گام Chorus من با نت C شروع شده و به همین دلیل گام کلی رو C در نظر گرفتم اما در ورس ها که با A شروع میشه باید چیکار کنم ؟
اگر دقت کنید I در هارمونی باید نت Tonic باشه که در گام C Maj و Cmin تفاوت داره و اینطوری کل I-III-IV-V و ... به هم میریزه !
[doublepost=1460292586,1460289965][/doublepost]البته ملودی در Vers با E شروع و تموم میشه اما میزان اول آکورد های من شروع و پایان ملودی نیست و روی نت A آکورد ها شروع میشه و در پایان هم به شکل سولو با نت E تموم میشه
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,215
اصلان ملوم نیست که ملودی چی هست اینجوری. سعی کن نوت ملودی چندتا میزان رو پست کنی. chord هارو هم که تصمیم گرفتی استفاده کنی بنویسی. اون وقت میشه راحت نظر داد.
 
اصلان ملوم نیست که ملودی چی هست اینجوری. سعی کن نوت ملودی چندتا میزان رو پست کنی. chord هارو هم که تصمیم گرفتی استفاده کنی بنویسی. اون وقت میشه راحت نظر داد.
راستش بیشتر دنبال یاد گرفتن هستم و ملودی هم چیز خاصی نیست فقط میخوام بتونم روی هر ملودی آکورد های درست رو بذارم

این فایل میدی یه ملودی ساده + آکورد ها در حالت پایه هست

گام هم C Maj
 

فایل های ضمیمه

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,215
راستش بیشتر دنبال یاد گرفتن هستم و ملودی هم چیز خاصی نیست فقط میخوام بتونم روی هر ملودی آکورد های درست رو بذارم

این فایل میدی یه ملودی ساده + آکورد ها در حالت پایه هست

گام هم C Maj
گام Am هست . chord هات غلط نیستن ولی خیلی یکنواخت هستن . اگه من بودم جات ی خورده اوض میکردم مخصوصا اگه این قرار باشه یه آهنگ ۲ دقیقه بشه که دیگه هارمونی خیلی خسته کننده میشه.

ی خورده chord هارو اوض کردم تا یه مقدار رنگ chord progression اوض بشه. خیلی کارا میشه کرد ولی این فقط یک مثال هست . عکس رو نگاه کن .
 

فایل های ضمیمه

bomdod

هنرمند
16/3/14
107
36
وین - اتریش
چند نکته رو باید دقت بکنید.
1- لزوما نتی که بیشتر تکرار می‌شه پایه آکورد نیست و اتفاقا بدترین نت برای بکارگیری در ملودی پایه آکورد هست و بهترین نت‌ها سوم و هفتم هستند. (بر پایه هارمونی جَز و پاپ)
2- حل فاصله ترایتون مهم ترین ویژگی موسیقی تنال هست که در این چرخش آکوردی وجود نداره به همین دلیل بیشتر گام ائولین در گوش شنونده نقش می‌بنده تا مینور . (گام ائولین و گام مینور طبیعی دارای نت‌های یکسان و تونیک یکسان هستند ولی ائولین در بافت مُدال بکار می‌رود.)

نمی‌دونم چه ملودی دارید ولی چرخش آکوردی زیر رو ترجیح می‌دم.


-C6- Gm7(b5)- C7 (b9) - Fm7- Cmaj7-Am7-Ab7-G7
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,215
چند نکته رو باید دقت بکنید.
1- لزوما نتی که بیشتر تکرار می‌شه پایه آکورد نیست و اتفاقا بدترین نت برای بکارگیری در ملودی پایه آکورد هست و بهترین نت‌ها سوم و هفتم هستند. (بر پایه هارمونی جَز و پاپ)...............................نمی‌دونم چه ملودی دارید ولی چرخش آکوردی زیر رو ترجیح می‌دم.

-C6- Gm7(b5)- C7 (b9) - Fm7- Cmaj7-Am7-Ab7-G7
حتمن اینو میدونی که هارمونی جَز و پاپ این رو گفته ؟ یعنی اینکه چیزی به اسم بهترین و بدترین نوت برای ملودی وجود داره ؟ بهترین نت‌ها سوم و هفتم برای ملودی?
 

bomdod

هنرمند
16/3/14
107
36
وین - اتریش
بله.. من رشته تخصصی و تحصیلیم تئوری جَز هست.. بدترین نت ها بری ملودی در زمانی که اکورد در حالت پایگی هست، پایه و پنجم آکورد هستند (مگر در پایان جمله یا قطعه) و همچنین بهترین نت ها سوم و هفتم و البته تنش‌های مجاز Available Tensdions هستند.
دلیل بد بودن پایه در ملودی این هست که باسیت داره اون رو بر روی ضرب نخست میزان (ضرب قوی) که بر همه‌ی میزان چیره هست می‌نوازه و بکار گیری همون نت در ملودی به عنوان نتی اصلی ، باعث از میان رفتن جذابیت هارمونیک ملودی است...
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,215
نه منظور من این بود که اگه ملودی رو داری و میخای harmonize بکنیش. این chord ها هستن که باید اوض بشن نه ملودی.
 

bomdod

هنرمند
16/3/14
107
36
وین - اتریش
خب بستگی داره.. اگر به عنوان آرانژور، یک ملودی را از آهنگساز برای تنظیم گرفته‌اید، نمی‌تونید به آسانی در ملودی دست ببرید و گردش آکورد را دگرگون کنید بهتر است... ولی اگر آهنگساز هستید، می توانید با هر دو (ملودی و اکوردها) بازی کنید تا بهترین دستاورد بدست بیاید.
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,215
در هر حال ملودی حرف اول رو میزنه . برای همین چیزی به اسم بهترین نوت یا بدترین نوت برای ساختن ملودی وجود نداره مگر اینکه اون قسمت از موزیک بیشتر حالت اففکت , یا chordal داشته باشه که اون وقت ملودی رو یا اصلان نمیشنوی, یا اینکه کار مهمی نمیکنه. برای همین این توضیح اولت خیلی اشکال داره و کاملان کسی رو که تازه میخاد یاد بگیره کاملان گیج میکنه.
 

bomdod

هنرمند
16/3/14
107
36
وین - اتریش
قطعا همه‌چیز به خواست آهنگساز برمی‌گرده ولی هم در بررسی آثار بزرگان جَز و هم منابع موسیقی این نکته هست که سوم و هفتم بهترین نت‌ها هستند زیرا بُنیه آکورد را مشخص می‌کنند و نامی هم که برای سوم و هفتم آکورد بکار می‌برند Guide Notes هست. بکارگیری نت پایه و پنجم آکورد هم از جذابیت هارمونیک به شدت می‌کاهد . مشکل دیگری که بکارگیری پایه در ملودی پدید می‌آورد، پدیداری فاصله دوم میان ملودی و بخش زیرین در close Voicing است.
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,215
فکر کنم منظورت Guide Tones هست , چون Guide Notes اصلان یه چیز دیگه هست . Guide Tones هم برای improvise کردن تو Jazz استفاده میشه. و اون کاری که Guide Tone ها میکنن نزدیک نیست به چیزی که این تاپیک راجبش نوشته شده بود. Berklee کتابهای خیلی خوبی برای Guide Tones داره .
 
آخرین ویرایش:

bomdod

هنرمند
16/3/14
107
36
وین - اتریش
Guide Tones یا Guide Notes یکی هستند (حداقل در تئوری جَز) و در معنی خاص، به سوم و هفتم (و گاهی ششم) آکورد گفته می‌شود که بنیه‌ی أکورد را مشخص می‌کنند و بکارگیری اونها در خط ملودی باعث می‌شه که حتی اگر آکوردی همراه ملودی نواخته نشود، هارمونی مشخص باشد.. زیرا سوم و هفتم دو نتی هستند که بنیه آکورد را مشخص می‌کنند. نام دیگری که به انها اطلاق می‌شود Functional Tones هست. ولی در معنی عام هر دو نتی که با حرکت نیم پرده ای‌ میان دو هارمونی به هم بپیوندند ، Guide Tone هستند..
[doublepost=1468109804,1468109434][/doublepost]
فکر کنم منظورت Guide Tones هست
البته Guide Tones واژه درست‌تری هست من چون به آلمانی تحصیل می‌کنم با نام‌گذاری آلمانی بیشتر کار دارم.
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,215
Guide Tones درست هست . Guide Notes به جای Cue استفاده میشه .
functional notes ؟ این هم اصلان نشنیدم تا به حال. الان تو چندتا کتاب jazz هم نگاه کردم . رفرنس انگلیسی جایی هست ؟
.
 

bomdod

هنرمند
16/3/14
107
36
وین - اتریش
فکر کنم منظورت Guide Tones هست , چون Guide Notes اصلان یه چیز دیگه هست . Guide Tones هم برای improvise کردن تو Jazz استفاده میشه. و اون کاری که Guide Tone ها میکنن نزدیک نیست به چیزی که این تاپیک راجبش نوشته شده بود. Berklee کتابهای خیلی خوبی برای Guide Tones داره .
ملودیِ بسیاری از آهنگ‌های جَز استاندارد تنها از سوم و هفتم ساخته شده.. برای نمونه بخش A از آهنگ All The Thing You Are تنها از سوم و هفتم ساخته شده.. این بدین معنا نیست که بکارگیری فواصل دیگه بد هستند ولی می‌شه نت‌ها رو ارزشگذاری کرد و کم‌ارزش‌ترین نتها برای ملودی بویژه بر روی ضرب قوی و در جایگاه نت اصلی، پایه و پنجم هستند
[doublepost=1468110736,1468110668][/doublepost]
Guide Tones درست هست . Guide Notes به جای Cue استفاده میشه .
functional notes ؟ این هم اصلان نشنیدم تا به حال. الان تو چندتا کتاب jazz هم نگاه کردم . رفرنس انگلیسی جایی هست ؟
.
این اصطلاح رو معمولا در آلمانی خیلی بکار می‌برند Funktionstöne یا Funktionale Töne
[doublepost=1468110787][/doublepost]
Guide Tones درست هست . Guide Notes به جای Cue استفاده میشه .
functional notes ؟ این هم اصلان نشنیدم تا به حال. الان تو چندتا کتاب jazz هم نگاه کردم . رفرنس انگلیسی جایی هست ؟
.
دلیلش هم اینه که سوم و هفتم (گاهی ششم) بنیه اکورد را تعریف می‌کنند\
[doublepost=1468111072][/doublepost]در اینجا دو تا عکس می‌فرستم.. یکی ۸ میزان نخست آهنگ جَز استاندارد All the Thing You Are
و دومی بخشی از جَز استاندارد Lush Life . همونطور که می‌بینی بکارگیری پایه به عنوان نت اصلی مگر در پایان جمله و کادانس بسیار کم هست ...
 

فایل های ضمیمه

2/11/15
93
35
اصفهان
تو افق محو شدم ...
ببین دوست عزیز البته بحث دوستان دیگر جالب بود اما فک کنم حسابی تو رو جای دیگه ای بردند...
به عنوان یک قاعده کلی و البته ساده شما برای هر نتی در ملودی میتونی سه تا آکرد انتخاب کنی مثلا اگه در گام دو ماژور نت دو داشته باشی این میتونه:
1.پایه آکرد دوماژورت باشه پس یعنی میتونی آکرد دوماژور انتخاب کنی
2.سوم آکرد لامینورت باشه پس یعنی میتونی آکرد لامینور انتخاب کنی
3.پنچم آکرد فا ماژورت باشه یعنی میتونی آکرد فاماژور انتخاب کنی
که البته همانطور که گفتم این ساده ترین و البته پایه ای ترین حالت هست وگرنه خب مسلمه که شما هارمونی های دیگه ای هم میتونی انتخاب کنی اما فعلا با همینها کارتو شروع کن...
 
ببین دوست عزیز البته بحث دوستان دیگر جالب بود اما فک کنم حسابی تو رو جای دیگه ای بردند...
به عنوان یک قاعده کلی و البته ساده شما برای هر نتی در ملودی میتونی سه تا آکرد انتخاب کنی مثلا اگه در گام دو ماژور نت دو داشته باشی این میتونه:
1.پایه آکرد دوماژورت باشه پس یعنی میتونی آکرد دوماژور انتخاب کنی
2.سوم آکرد لامینورت باشه پس یعنی میتونی آکرد لامینور انتخاب کنی
3.پنچم آکرد فا ماژورت باشه یعنی میتونی آکرد فاماژور انتخاب کنی
که البته همانطور که گفتم این ساده ترین و البته پایه ای ترین حالت هست وگرنه خب مسلمه که شما هارمونی های دیگه ای هم میتونی انتخاب کنی اما فعلا با همینها کارتو شروع کن...
نت اول میزان توی این مسئله ملاک هست درسته ؟
در واقع این قضیه درسته ؟
که اگر بخواهیم برای یک میزان ملودی ، یک آکورد بنویسیم . و اون میزان ملودی نت های دو ، فا ، سل ، می ، ر داخلش باشه ، اولین نت ملودی توی این میزان نقش تعیین کننده داره به صورتی که حتما باید آکوردی بنویسیم که این نت اول میزان داخلش به کار رفته باشه .
 

bomdod

هنرمند
16/3/14
107
36
وین - اتریش
ببین دوست عزیز البته بحث دوستان دیگر جالب بود اما فک کنم حسابی تو رو جای دیگه ای بردند...
به عنوان یک قاعده کلی و البته ساده شما برای هر نتی در ملودی میتونی سه تا آکرد انتخاب کنی مثلا اگه در گام دو ماژور نت دو داشته باشی این میتونه:
1.پایه آکرد دوماژورت باشه پس یعنی میتونی آکرد دوماژور انتخاب کنی
2.سوم آکرد لامینورت باشه پس یعنی میتونی آکرد لامینور انتخاب کنی
3.پنچم آکرد فا ماژورت باشه یعنی میتونی آکرد فاماژور انتخاب کنی
که البته همانطور که گفتم این ساده ترین و البته پایه ای ترین حالت هست وگرنه خب مسلمه که شما هارمونی های دیگه ای هم میتونی انتخاب کنی اما فعلا با همینها کارتو شروع کن...
این ایده کامل نیست زیرا نت های اصلی ملودی لزوما نباید نت آکورد تریاد باشد.. نت ملودی میتواند نهم، یازدهم ، سیزدهم (تِنشِن های مجاز) یا هفتم آکورد باشد. البته خودتون هم فرمودید که این ایده ابتدایی هست
 
آخرین ویرایش:

صفحه ما در اینستاگرام

بالا