سوال در مورد مینور

شروع موضوع توسط MR.FOG ‏15/6/14 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک سوال در مورد مینور تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    336
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +154 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام

    میخواستم بدونم این گام مینور که خیلی هم رایجه دقیقا چه مینوری هست؟ تءوریک هست؟ ملودیکه ؟ هامونیک ؟
    این گام مینور که لا مینورش مثل دو ماژوره اسم دقیقش چیه؟
    من توی Fl Studio و Scale Helper ها پیداش نمی کنم!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    تعوریک (حمزه ندارم) یا مینور طبیعی هستش

    لا مینور تعوریک هست !
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    اون گام مینوری که همه ازش حرف می زنن من که نمی دونم چیه! :)
    احتمالا خودشون هم نمی دونن چیه! :)
    چون اگه می دونستن می گفتن که منظورشون از اون مینور که می گن کدوم مینوره.
    1 مینور طبیعی یا تئوریک Natural Minor
    2 مینور هارمونیک Harmonic Minor
    3 مینور ملودیک Melodic Minor

    در اف ال که مینور طبیعی نداریم (من که پیدا نکردم و هارمونیک و ملودیک رو نداریم.)
    ایرادی نداره.
    هارمونیک رو بزنید به جاش نت سانسیبل (یکی مونده به اکتاو) رو نیم پرده بیارید پایین.
    فرمول مینور طبیعی : پرده - نیم پرده - پرده - پرده - نیم پرده - پرده - پرده.
    یا بعضی استادا اینجور می گن : 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1/2 - 1 - 1.
    مثلا لامینور : لا - سی - دو - ر - می - فا - سل - لا .
    مینور هارمونیک درجه ی هفت رو نیم پرده می برین بالا.
    لا - سی - دو - ر - می - فا - سل دیز - لا .
    مینور ملودیک درجه ی شیش هارمونیک رو نیم پرده می برین بالا.
    لا - سی - دو - ر - می - فا دیز - سل دیز - لا .
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  4. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    336
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +154 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    Pure Minor هم انگار نام دیگش هست
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    336
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +154 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    به این سوال هم جواب بدید لطفا
    آیا ساخت آهنگ در گام دو ماژور یا لا مینور مشکلی داره؟ منطورم اینه که این کار حرفه ای هست؟
    یکبار دیدم محسن یگانه گفت فلان کارش اصطلاحا ماژوره ! یه جورایی منظورش این بود که اون آهنگ رو سریع ساخته و ارزش هنری نداره
    حالا این اصطلاح کار ماژور از کجا اومده؟ ربطی به گام که نداره؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    نه عزیز مشکلی نداره.
    منظور آقای یگانه هم این بود که آهنگشون رو در گام ماژور ساختن.
    معمولا آهنگ ایرانی 90 درصد در گام مینوره.
    اتفاقا ساخت آهنگ ماژور واسه ایرانی ها سخت تره چون گوششون خیلی به فضای ماژور عادت نداره.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  7. Alireza Ahari

    Alireza Ahari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/12
    ارسال ها:
    895
    محل سکونت:
    In A State of Trance
    امتیازات:
    +543 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, studio_one
    گام مینور و فواصل اون گام در ماژور بیشتر تفاوت در تنالیتشونه
    برای مثال لامینور تئوریک و دو ماژور
    هر دو نت های یکسانی رو پوشش میدن ولی تنالیته ی لامینور از لا شروع میشه و دو ماژور از دو
    و تا حدودی فضای کار عوض میشه اگه این تغییر کنه
    آقای ناصحی هم درست گفتن بیشتر آهنگ های ایرانی در فضا های مینور هست
    البته بجز چند نفر مثل سیروان و ... که تم کاراشون غربی هست بیشتر
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  8. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    336
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +154 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    و این 90% مینور که فرمودین چند درصد تئوریک مینور هست؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    نمی شه گفت چون ممکنه موسیقی شما از تلفیق هر سه نوع به وجود اومده باشه.
    شاید بشه گفت که موسیقی های ما خیلی کم در مینور طبیعی ساخته شه.
    اسمش روشه مینور تئوریک یعنی مینوری که بیشتر توی تئوری هست تا عمل.
    در کتاب تئوری موسیقی الهامیان نوشته شده : "این گام (گام مینور طبیعی) مربوط به موسیقی آنتیک (قدیم) است."
    صفحه 39 پایین صفحه.
    البته من خودم روی این مسئله شک دارم که از مینور طبیعی چقدر می شه استفاده کرد.
    در هر صورت نمی دونم چرا انقدر از اصل مطلب دور می شید و می رید به حاشیه دوست من.
    موسیقی شما می تونه با تلفیق هر سه نوع مینور ها شکل بگیره و خیلی هم زیبا باشه.
    حالا اینکه چند درصدش مینور طبیعی ، هارمونیک یا ملودیک باشه به نظر من فاقد اهمیت هستش. (نظر شخصی)
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    336
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +154 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    منظور شما اینه که در یک آهنگ از یک یا چند گام مینور استفاده کنم ، این کار در حال حاظر و در بین آهنگ های پاپ رایج هست؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود دوباره.
    من همچین چیزی ننوشتم ولی می تونید از دو یا چند گام هم استفاده کنید که با استفاده از تکنیک مودولاسیون می تونید این کار رو انجام بدید. (ورود موسیقی از مینور هارمونیک به ملودیک مودولاسیون محسوب نمی شه. بلکه تغییر تونالیته اس که بهش مودولاسیون گفته می شه.)
    بحث سر استفاده از انواع مینورهای یک گام بود.
    ببینید شما می خواین مثلا یه آهنگ در گام لا مینور بسازید.
    مثلا ملودی شما در گام مینور هارمونیک هست و شما از آکوردهای لا مینور هارمونیک استفاده کنید.
    منظور من از تلفیق استفاده از آکوردهای این گام ها (تئوریک، هارمونیک و ملودیک یک گام) بود.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  12. Alireza Ahari

    Alireza Ahari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/12
    ارسال ها:
    895
    محل سکونت:
    In A State of Trance
    امتیازات:
    +543 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, studio_one
    دقت کنید وقتی حالت یک گام مینور عوض میشه خود گام تغییر نمیکنه مثلا شما در گام مینور طبیعی دارید مینوازید بسته به شرایط و فضای کار یک نت رو نیم پرده جابجا میکنید و مینور تئوریک میشه و اگه این کار اصولی(یعنی سر جای خودش ) انجام بشه میتونه حس خیلی خوبی رو به شنونده القا کنه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  13. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    336
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +154 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    یعنی تلفیق انواع گام های مینور کار رو زیباتر می کنه ، اصول تغییر گام از مینور طبیعی به تئوریک یا هارمونیک رو در چه کتابی میشه یاد گرفت ؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    کتاب های هارمونی.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  15. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    466
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,036 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    در Fl Studio در داخل Piano Roll، از منوی تنظیمات، Chords و در نهایت در لیست اسکیل ها (گام ها و تنالیته ها) هر سه گزینه موجود هستند.
    Harmonic Minor - Melodic Minor و Aeolian که یکی از انواع مدهاست و در حقیقت همان Natural Minor و یا مینور طبیعی است.
    از دوره باروک به بعد مد آئولین به مد مینور طبیعی تغییر نام پیدا کرد.
    لا مینور، مینور طبیعی است و مینور نسبی دو ماژور است. (هر گام ماژور یک مینور نسبی دارد که اگر سه نیم پرده (یا یک فاصله سوم کوچک) از نت تونیک گام بم تر حرکت کنیم به مینور نسبی آن گام ماژور خواهیم رسید.)
    گمان نمی کنم بحث رایج بودن بین این سه گام در میان باشه بلکه صرفا فقط لامینور طبیعی به دلیل نداشتن علائم عرضی (دیز،بمل،بکار) و در نتیجه سهولت در حفظ کردن فرم و سهولت در نواخته شدن گام و ... توسط افراد آماتور طرفدار بیشتری داشته باشه. منابع فارسی و لاتین در مورد تئوری و هارمونی و ... بسیارند.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  16. امیرحسین جم

    امیرحسین جم عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/11
    ارسال ها:
    13
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز-مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +32 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    در پاسخ باید بگم که یکم داستان داره ماجرا و همینجوری هر کی میگه نیست!
    اصلا مد ماژور و مینور چی هستن از کجا اومد؟!
    ما هفت مد کلیسایی داریم ک در موسیقی قدیم اروپا مثل موسیقی کشور ما که بیشتر مداله ازین مد ها استفاده می کردن
    مد ها به این صورت بودن :
    ایونین یا یونین (از نت دو تا نت دوی اکتاو بالاتر) دورین ( از نت ره تا ره ی اکتاو بالاتر) به همین ترتیب فریژین( می تا می) لیدین ( فا تا فا) میکسولیدین ( سل تا سل) ائولین ( لا تا لا) و لوکرین( سی تا سی)
    مدهای ائولین ( لا تا لا) و یونین بیشتر از بقیه مورد استفاده بود و تعدیل نشده بود البته! و باخ این دو گام رو تعدیل کرد و یه نظمی بخشید بهشون...(ینی مثلا فاصله دوم بزرگ دقیقا دوم بزگ نبود و چند کما اینور اون ور میشد یا هر فاصله ی دیگه ای که باخ دقیقشون کرد) مد مینور تئوریک یا طبیعی که گفته میشه همون مد ائولینه و مد ماژور همون یونین!
    اینها فقط مدهایی هست از بین بیشماری مد دیگه، که مورد استفاده آهنگسازای مختلف دنیاست مثلا چینیه نمیاد تو مد همایون بنویسه میره تو پنتا تونیک مینویسه...
    اروپاییام تو مد خودشون نوشتن و این دوتا تا مد بسیار استفاده شد
    در هارمونی همیشه باید محسوس یا سانسیبل(درجه هفتم تنالیته)نیم پرده با تونیک فاصله داشته باشه به دلایلی مثل این که وصل آکورد دامینانت به تنیک و انواع کادانس ها با نیم پرده به بالای درجه ی سوم دامینانت اتفاق میوفته و در مینور تئوریک ما این حل اتفاق نمیوفته! پس در هارمونی کلاسیک از مینور هار مونیک یا مد ماژور استفاده میکنیم.
    طبیعتا در هارمونی قرن 20 یا در هارمونی جز دیگه این الزام وجود نداره! و از نیمه دوم قرن 20 مکتب آهنگسازان وین( آلبان یرگ و وبرن و شوئنبرگ) دیگه از سیستم تنال اومدن بیرون و موسیقی دودکافنیک( یا 12 پرده ای) رو انتخاب کردن یا حتی آهنگسازایی مثل دبوسی گام تمام پرده رو تو سبک امپرسیونیت استفاده کردن یا بعد ها الویه مسیان که مد مخصوص به خودشو ابداع کرد و استفاده کرد و امروزه موسیقی روز جدی آتوناله و از مرزهای تونالیته هم عبور کرده مرکز تونال دیگه در اثر معنی نمیده!
    مد مینور ملودیک برای پرهیز از استفاده دوم افزوده در هارمونی کلاسیک ( که مثلا در لامینور هارمونیک بعد از فا به سل دیز حرکت نکنیم)و البته تاثیر بیشتر کادانس IV V I که قطعیت بیشتری داره در فرود مورد استفاده قرار گرفت که البته فقط در بالارونده( از یک نت تا نت اکتاو بالا تر) درجه ششم و هفتم تنالیته نیم پرده دیاتونیک به بالا آلتره میشه و در مینور ملودیک پایین رونده به حالت مینور تئوریک برمیگرده.
    یکی از دوستان راجع به مدلاسیون صحبت کردن... مدوله کردن اتفاقیه که شما از یه مدی به مد دیگه حرکت می کنید و الگوی فواصل اون مد رو تغیر میدید، و درست گفتن تغیر مد مینور هارمونیک به تئوریک یا اضافه هر نت آلتره ای رو آلتراسیون می گن و نه مدوله کردن... تُن شما میتونه لا باشه یا هر چیز دیگه ای ولی مدتون متفاوت باشه، لا شور ،لا ماژور،لا بلوز،لا مینور و ... همه داری تنالیته ی لا هستن و مدشون با هم متفاوته!
    پس وقتی میگن A MAJOR دو چیز رو معرفی می کنم تنالیته : A مدالیته : MAJOR و در کل این اصطلاح خیلی جاها به غلط بکار برده میشه و مثلا جایی تغیر مدی اتفاق نیوفتاده ولی مرکز تونال جابه جا شده و به اون به اشتباه میگن مدلاسیون! در صورتی که باید مد تغیر بکنه با تغیر تُن فقط جابه جایی تنالیته اتفاق میوفته! راه های مختلفی داره مدلاسیون مثل استفاده از دوبل دامینانت ها و آکورد های هفتم کاسته و مدولاسیون کروماتیک و مدلاسیون های دور با استفاده از آنهارمونیک ها و مینور ماژور های نسبی و....
    و در نهایت درسته ماژور و مینور هیچ کدوم سرکلیدی مثلا ندارن ولی تفاوت عمدشون یکی در مدشون و فواصل مورد استفادشونه(مثلا یه فاصله سوم از تونیک در ماژور همیشه سوم بزگه و در مینور سوم کوچک) که تاثیر فواصل کاملا متفاوته!
    و ازون مهمتر در هارمونیه و در رنگ آمیزی، قطعات ماژور روشن تر شاد تر با شکوه تر و قطعات مینور تیره تر رمانتیک تر و محزون تر و دراماتیک ترن، اتفاقا اون ور خیلی از ماژور استفاده میشه اینجام من چیزایی که شنیدم بیشتر سیروان ماژور مینویسه...
    اینطوری دیگه ;)
     
    آخرین ویرایش: ‏29/7/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
بارگذاری...