سوال در مورد محدوده های صدایی

شروع موضوع توسط ALI.M.R ‏4/5/16 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک سوال در مورد محدوده های صدایی تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

برچسب ها:
  1. ALI.M.R

    ALI.M.R عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    درود ؛

    دوستان اگر ممکنه توضیح بدین که مثلا محدوده صدایی سپرانو شامل چه محدوده ای روی خط حامل میشه؟
    یعنی از چه نتی تا چه نتی؟
    و به همین ترتیب سایر محدوده های صدایی...
    میخوام ببینم صدادهی یک ساز چه جوری باید باشه تا بگن این ساز مثلا سپرانو هست؟؟
    مثلا ساز هایی مثل گیتار یا ویولن چه محدوده ای هستن؟

    یک سوال دیگه اینکه تنور از آلتو بم تر هست دیگه درسته؟
     
  2. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    649
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +878 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    معمولا از اسم های "سوپرانو, آلتو, تنور, باس " برای جدا کردن سازهایی که تو یک فامیل هستن استفاده میکنن.

    مسالان صدای انسان, (سوپرانو .....باس )

    Soprano, Alto, Tenor, Flute Saxophones
    Soprano, Alto, Tenor, Bass Flutes,

    .......................................

    تو سازهای مختلف این گروه ها range های مختلف دارن , متوجه نشدم range چی رو پرسیدی ؟


    ازراست به چپ range بم تر میشه :

    سوپرانو, آلتو, تنور , باس
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. shahab47

    shahab47 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/09
    ارسال ها:
    560
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +450 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools, StudioOne
    بله تنور بم تر هست
    توی شکل زیر کامل مشخص شده هم ترتیبشون هم محدوده اشون
     

    فایل های ضمیمه:

    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • مفید مفید x 1
  4. ДŁi

    ДŁi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/9/11
    ارسال ها:
    116
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    کـــــــرج
    امتیازات:
    +182 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio
    {username}-{filename}
     

    فایل های ضمیمه:

    • سوال در مورد محدوده های صدایی-11111.jpg
      11111.jpg
      اندازه فایل:
      71.5 KB
      نمایش ها:
      46
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • آموزنده آموزنده x 2
  5. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    649
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +878 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    البته اگه میخای برای Choir بنویسی از این چارت ها فقط برای رفرنس استفاده بکن . اگه واقعن میخای یک گروه تنزیمت رو اجرا بکنه باید قبل اینکه شورو به نوشتن بکنی اول خانندهاتو بشناسی . اصلان اینطور نیست که چون تو این چارت نوشته خاننده soprano میتونه اون Bb بالا رو بخونه پس تو از اون نوت استفاده کنی. شاید اصلان کسی تو گروه نباشه که بتونه از F بالاتر بخونه. و همینطور برای range های پایینتر. اگه تازه شورو میخای بکنی range هارو خیلی محدودتر بگیر از هر طرف. و همینطور برای نوشتن برای سازها ...چارت محدوده صدا برای گروه که مبتدی هست با گروه professional فرق میکنه. این چارتی رو که Ali (اگه اسم رو درست خوندم ) گذشته مال choir قوی هست .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. ALI.M.R

    ALI.M.R عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    دوست عزیز از توجه و پاسخ گوییتون سپاس گذارم.
    نکات جالی گفتید که قطعا به دردم خواهد خورد.
    و اما آیا در مورد سازها هم همینطوره؟
    یا یک ساز بالاخره میتونه کل محدوده صدا رو بزنه؟
    مثلا ساکسوفون تنور کل محدوده تنور رو میتونه اجرا کنه؟
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏6/5/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏6/5/16 ---
    ممنون از توجه و پاسخ گوییتون دوست عزیز.
    دو تا سوال برام پیش اومد:
    اول اینکه چرا محدوده ها ، بعضی نت هاشون با هم تداخل داره؟
    یعنی در هردو محدوده صدایی هست!

    دوم اینکه اون نت هایی که در هیچ محدوده ای مشخص نشده ( یعنی نت های خیلی زیر و خیلی بم ) تکلیف اونا چیه؟
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏6/5/16 ---
    از توجه و پاسخ گویی شما هم سپاس گذارم.
    ولی عکسی که شما گذاشتین با عکسی که جناب ДŁi در پست بعد از شما گذاشتن متفاوت به نظر میرسه!
    شما همه نت هارو در محدوده های صدایی قرار دادین ولی در عکس ایشون اینطور نیست ظاهرا!
    من گیج شدم یک مقدار...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    649
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +878 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    ساز که حتمن میتونه, ولی این نوازنده هست که ممکنه بتونه یا نتونه. برای همین اولین سوالی که باید از خودت بپرسی این هست که این تنظیم رو برای کی داری مینویسی ؟ هر نوازندهی نمیتونه تو همه range ها و گامها خوب اجرا کنه. Sibelius یا Finale راحت برات play میکنه ولی ساز آکوستیک خیلی چیزها داره که باید راجبشون فکر کنی. فقط range نیست. تکنیک ساز رو هم باید در نظرت بگیری. بد مشکلاتی که یک ساز در اجرای بزی نوت ها داره رو هم باید بدونی. ممکنه ی جمله خیلی راحت با یک ساز اجرا بشه ولی اصلان نشه با ساز دیگی زدش . ....
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. ALI.M.R

    ALI.M.R عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    ممنونم که وقت میزارین.
    چند تا نکته هم برام مبهم هست اگر میتونید لطفا پست بالاییم رو بخونید و در مورد اونها هم پاسخ بدین.
     
  9. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    649
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +878 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    Range هایی که برای صدای Choir نوشته شدن همشون فقط یک ایده بهت میدن . هیچ کدومشون %۱۰۰ نیست که یکی بتونه بهت بگه یک Choir همیشه همینه. برای همین ۲ تا حالت بیشتر نیست:

    ۱) یا میخای فقط تنظیم کنی و اونی که میخاد اجراش کنه باید بره دنبال کسانی بگرده که این تنظیم رو بتونن اجرا کنن . که خوب تو یه جایی مثل ایران ممکنه کار آسونی نباشه . (ممکنه هم باشه این فقط یک حدس هستش )

    ۲) یا اینکه از قبل تکلیف گروه مشخس بشه و این کار رو باید تو محدوده اونها تنظیم کنی .

    صدای انسان مثل پیانو نیست که همه ۸۸ keys داشته باشن. ممکنه ۲ تا سوپرانو داشته باشی که صداشون خیلی هم شبیه باشه ولی یکیشون بتونه ی خورده بالاتر یا پایینتر هم بخونه. برای کارهای گروهی باید همه رو در نظر بگیری و نه اونی که استسنا هست . مسالان تو همین چارت ها که میبینی سوپرانو ها تا اون بالا رفتن, من بهت قول بدم که بیشترشون نتونن F یا F# بالاتر بخونن.

    شهاب و علی حتمن کمک میکنن ولی من فقط چیزی رو که میدونم میتونم اضافه کنم اینه که سازهای که تو یک فامیل هستن نوت های مشترک دارن ولی نوت هایی هم داران که فقط مخصوص خودشون هست . اگه سولو میخای تنظیم کنی خوب اون وقت سعی میکنی که از range بزرگتری استفاده کنی تا تکنیک های ساز رو هم نشون بدی. ولی اگه گروهی مینویسی باید بهترین range سازهارو استفاده کنی . مسالان صدای فلوت رو اگه تو پایین ترین قسمت استفاده کنی اصلان تو orchestra صداش در نمیاد چون زیفترین range فلوت هستش. خیلی بهتر میشه اگه اون پارت رو بدی به آلتو فلوت چون تو range پایین قویتر هست . این فقط یک مثال ساده بود.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...