1. بخش مرکز دانلود افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه
  2. بخش مقالات افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه

سوال در مورد فواصل

شروع موضوع توسط MR.FOG ‏4/4/16 در انجمن Intervals ( فواصل )

تاپیک سوال در مورد فواصل تالار Intervals ( فواصل ) در persian-music.org.

  1. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    393
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +182 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام


    سوال من در مورد فواصل هست

    مثلا قراره فاصله ی سوم یک ملودی رو بسازیم

    یک خط ملودی داریم در گام دو ماژور یا لا مینور ، مثلا C E F D G ...

    حالا فاصله ی سوم این ملودی میشه E G A F B ؟

    یا مثلا یک ملودی در گام دو مینور ، C F G# C

    فاصله ی سوم این ملودی هم میشه ، D# G# C D#

    درسته ؟ این وسط فقط نوع فاصله ها عوض شده ؟

    کدام فاصله ها در پاپ امروزی بیشتر کاربرد داره ؟

    در آهنگ هایی که میشنویم خواننده یک ملودی میخونه و مثلا Pad , Bass و ساز های دیگه هم هرکدوم یک فاصله میزنند که فهمیدنش نیاز به علم هارمونی داره
    در این مورد کتاب معرفی می کنید ؟
     
  2. MasoudYazdi

    MasoudYazdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/7/14
    ارسال ها:
    47
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +70 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, studio_one
    درود .
    شما از هر نت که در ملودی داری یه فاصله 2 پرده ای برو جلو فاصله سومش ایجاد میشود .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    976
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +1,361 / 3 / -0
    نرم افزار:
    protools
    راه درست اینه که اول علامتهای (b و #) گام رو یاد بگیری.

    Cm :
    C-D-Eb-F-G-Ab-Bb-C

    پس ملودی رو تو گام Cmاینجوری بنویس: C F Ab C
    فاصله ی سوم این ملودی هم تو گام Cm میشه : Eb-Ab-C-Eb

    فاصله سوم هم ۲ جور هست . البته جور های دیگه هم هست ولی برای شورو سوم بزرگ و کوچک رو یاد بگیر. همیشه ۲ پرده اضافه کردن فاصله سوم که بخای نمیده. مسالان اگه به نوت E دو برده اضافه بکنی میشه G# . بستگی به Chord که استفاده میکنی ممکنه درست باشه ولی ممکنه هم که نوت G رو لازم داشته باشی نه G#.

     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    393
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +182 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    پس فاصله ی آکورد هم به همین شکل ساخته میشه ؟

    مثلا آکورد C Major : C , E, G
    در گام دو ماژور

    فاصله ی سومش میشه : E , G , B
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    976
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +1,361 / 3 / -0
    نرم افزار:
    protools
    اگه تو گام C باشی درست هست .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. bomdod

    bomdod هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    107
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    بستگی یه آکوردی جاری هم داره، برای نمونه در گام دو ماژور اگر آکورد G7 باشه و نت ملودی «لا» باشه، بکارگیری نت «دو» به عنوان فاصله سوم نادرست هست (مگر نت آپروچ) زیرا نت دو در آکورد G7 نت پرهیز Avoid Note اسست..
     
    • آموزنده آموزنده x 1
  7. bomdod

    bomdod هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    107
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    اینجوری تنها فاصله سوم بزرگ میسازید
     
    • موافقم موافقم x 1
  8. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    393
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +182 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    اینو به شکل خلاصه و ساده لطفا توضیح بدید

    مثلا گام لا مینور ، نت های ملودی
    A , D , E , G , A
    حالا من برای ساختن آکورد میام نگاه میکنم ببینیم در گام لا مینور آکورد های سوم و هفتم کدوم آکورد ها هستند که میشه آکورد C Maj و G Maj
    حالا طبق نت های ملودی چه آکوردی بنویسم به نظر شما ؟

    اون قسمت هم که فرمودید یازدهم و سیزدهم ... اصلا متوجه نشدم ، یعنی فاصله ی 11 نت ملودی آکورد خوبیه ؟!
     
  9. bomdod

    bomdod هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    107
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    سوم و هفتمی که من در نوشته های پیشین گفتم یعنی نت سوم و هفتم آکورد و نه درجه سوم و هفتم گام..
    در قدم نخست باید نت های اصلی و نت های اپروچ (تزئین) رو پیدا کنید و نت های اپروچ رو کنار بذازید
    در قدم دوم، ببینید این نتهای اصلی، در چه آکوردهایی میتونن نت هارمونیک باشند. (نتهای چهارگانه ی سازنده آکورد و یا گونه هایی از فواصل نهم ، یازدم و سیزدهم مجاز)

    قدم سوم: از میان آکوردهای ممکن، آنهایی را که زنجیره ی منطقی میسازند و کادانس می سازند را برگزینید.

    نمونه: همین نت هایی که در بالا نوشتید اگر هرکدوم در یک میزان باشند، من گردش آکوردی زیر را مینویسم

    Am7 | Bø7 | B°7 Bb7(#11) | Am7 |Am7 Bø7
     
    آخرین ویرایش: ‏12/7/16
    • موافقم موافقم x 1
  10. bomdod

    bomdod هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    107
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    از اینکه پیگیر یادگیری هستی و به قولی گیر میدی به یه موضوع تا یاد بگیری خوشم میاد.. ;)
     
    • خنده دار خنده دار x 1
  11. bomdod

    bomdod هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    107
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    در میزان نخست و میزان آخر، اینکه پایه ی آکورد تو ملودی هست، زیاد خوب نیست ولی چون نت ها رو شما دادید و گام رو هم شما شمخص کردید، برای تثبیت آسانتر گام بهتر بود با آکورد Am7 بیآغازیم.. من اگر بودم نت اول رو لا انتخاب نمی کردم اینجوری خیلی خالی و لوس صدا میده هارمونی
    برای نوشتن فاصله سوم: تو پاپ مرسوم هست که فاصله سوم بالای ملودی اصلی رو مینویسند ولی بهتر اینه که فاصله سوم پایین ملودی نوشته شود...
     
    آخرین ویرایش: ‏12/7/16
    • موافقم موافقم x 1
  12. bomdod

    bomdod هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    107
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    Melody: A | D | E | G | A
    3rd below :E | B| C# C | E| E F

    خطوط میزان با خط عمودی نگاشته شده

    در دو جا برای پرهیز از «نُت پرهیز» Avoid Note ، بجای فاصله سوم از چهارم درست بهره برده شده
     
    • موافقم موافقم x 1
  13. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    393
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +182 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    آخه یه سوال که برای من پیش میاد اینه که اینطوری دیگه آکورد تقریبا یه صدای دیگه میده و بعضی وقت ها اصلا خوندن روی همچین آکوردی سخت میشه و خواننده نمیدونه داره درست میخونه یا نه

    و اینکه راهی هست بشه قوانین کلی و ساده تر جز رو یاد گرفت برای نوشتن همین موزیک های پاپ رایج ؟
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏12/7/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏12/7/16 ---
    اتفاقا من ملودی هایی که مینوسیم معمولا نت تونیک گام شروع و ختم نمیشه اما چون همه گفتن که بهتره با نت تونیک شروع و ختم بشه من سعی میکنم ملودی هام رو یکم تغییر بدم ! این ملودی هم فقط نوشتم و مثال بود و اصلا بهش فکر نکردم که چطور صدا میده فقط تئووری برام مهم بود
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏12/7/16 ---
    با تشکر اما سواد من زیاد نیست
    اینجا بین دو آکورد A و E باید 2 نت مشترک وجود داشته باشه که جایگزین کنیم که وجود نداره
    البته اگه A7 بشه اونوقت 2 نت مشترک دارند
    این قسمت یکم گیج شدم باز
    این 2 نت مشترک برای جایگزینی آکورد ها در حالت تریاد هست یا 7 و 9 و ... هم شامل میشه ؟
    یعنی مثلا همین A که با E دو نت مشترک نداره اما اگر A7 بود 2 نت مشترک داشت و قابل جایگزینی بود
     
    آخرین ویرایش: ‏12/7/16
  14. bomdod

    bomdod هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    107
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    A و E که من اینجا نوشتم، نت هستند و نه آکورد.. خط بالا ملودی هست و خط پایین، ملوذی همراهی کننده
     
  15. bomdod

    bomdod هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    107
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    مادامی که نتهای اصلی سازنده آکورد زیر ملوذی باشند، هیچ مشکلی در بکارگیری نهم و یازدهم و سیزدهم های مجاز نیست...
     
  16. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    393
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +182 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    من هارمونی آکورد ها رو میخواستم:sorry-21:
     
  17. bomdod

    bomdod هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    107
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    خب من هم براتون یک زنجیره آکوردی نوشتم (هارمونی) و هم خط ملودی همراهی کننده..بر اساس فواصل سوم
     
  18. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    393
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +182 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    پس من به کل اشتباه برداشت کرده بودم !
    آکورد های اصلی یک گام آکورد 1 و 4 و 5 هست
    حالا شما میفرمایید که طبق هارمونی جز آکوردی که روی فاصله ی سوم و هفتم آکورد پایه ی نت ساخته میشه زیباتره ، درسته ؟ یا اینکه فاصله ی سوم و هفتم برای همراهی زیبا تره و منظورتون آکورد نبوده ؟
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏12/7/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏12/7/16 ---
    این سوالم لطفا جواب بدید که در قدم دوم و زمانی که قراره ببینم نت اصلی در چه آکورد هایی هارمونیک هست دقیقا دنبال کدوم آکورد ها باشم ؟ آیا آکورد 7 و 9 مثلا تونیک هم میشه حساب کرد ؟
    بهتر بپرسم : مثلا نت لا در گام لا مینور تونیک هست ، من میتونم به جای آکورد لا( برای نت اصلی لا ) آکورد G MAJ بنویسم ؟ با توجه به اینکه نت 7 آکورد لا مینور G هست و اگر لا مینور رو آکورد 7 در نظر بگیریم تشکیل شده از نت های A ,C , E ,G هست و با آکورد G Maj دو نت مشترک داره .
    یا اینکه داشتن 2 نت مشترک بین آکورد ها برای جایگزینی فقط باید در حالت تریاد آکورد باشه ؟
     
  19. bomdod

    bomdod هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    107
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    گفته ی من درباره سوم و هفتم ربطی به درجات گام نداره.. بر روی هر آکوردی، نتهای سوم و هفتمِ آکورد، مهمترین نتها هستند.
     
    • موافقم موافقم x 1
  20. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    393
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +182 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    حالا وقتی مهم هستند بهتره که ما چیکار کنیم ؟ نت سوم رو پایه قرار بدیم و در واقع آکورد رو معکوس دوم کنیم ؟
     
بارگذاری...