سوال در مورد فواصل

شروع موضوع توسط MR.FOG ‏4/4/16 در انجمن Intervals ( فواصل )

تاپیک سوال در مورد فواصل تالار Intervals ( فواصل ) در persian-music.org.

  1. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    336
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +154 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام


    سوال من در مورد فواصل هست

    مثلا قراره فاصله ی سوم یک ملودی رو بسازیم

    یک خط ملودی داریم در گام دو ماژور یا لا مینور ، مثلا C E F D G ...

    حالا فاصله ی سوم این ملودی میشه E G A F B ؟

    یا مثلا یک ملودی در گام دو مینور ، C F G# C

    فاصله ی سوم این ملودی هم میشه ، D# G# C D#

    درسته ؟ این وسط فقط نوع فاصله ها عوض شده ؟

    کدام فاصله ها در پاپ امروزی بیشتر کاربرد داره ؟

    در آهنگ هایی که میشنویم خواننده یک ملودی میخونه و مثلا Pad , Bass و ساز های دیگه هم هرکدوم یک فاصله میزنند که فهمیدنش نیاز به علم هارمونی داره
    در این مورد کتاب معرفی می کنید ؟
     
  2. MasoudYazdi

    MasoudYazdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/7/14
    ارسال ها:
    46
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +69 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, studio_one
    درود .
    شما از هر نت که در ملودی داری یه فاصله 2 پرده ای برو جلو فاصله سومش ایجاد میشود .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    649
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +878 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    راه درست اینه که اول علامتهای (b و #) گام رو یاد بگیری.

    Cm :
    C-D-Eb-F-G-Ab-Bb-C

    پس ملودی رو تو گام Cmاینجوری بنویس: C F Ab C
    فاصله ی سوم این ملودی هم تو گام Cm میشه : Eb-Ab-C-Eb

    فاصله سوم هم ۲ جور هست . البته جور های دیگه هم هست ولی برای شورو سوم بزرگ و کوچک رو یاد بگیر. همیشه ۲ پرده اضافه کردن فاصله سوم که بخای نمیده. مسالان اگه به نوت E دو برده اضافه بکنی میشه G# . بستگی به Chord که استفاده میکنی ممکنه درست باشه ولی ممکنه هم که نوت G رو لازم داشته باشی نه G#.

     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    336
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +154 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    پس فاصله ی آکورد هم به همین شکل ساخته میشه ؟

    مثلا آکورد C Major : C , E, G
    در گام دو ماژور

    فاصله ی سومش میشه : E , G , B
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    649
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +878 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    اگه تو گام C باشی درست هست .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    بستگی یه آکوردی جاری هم داره، برای نمونه در گام دو ماژور اگر آکورد G7 باشه و نت ملودی «لا» باشه، بکارگیری نت «دو» به عنوان فاصله سوم نادرست هست (مگر نت آپروچ) زیرا نت دو در آکورد G7 نت پرهیز Avoid Note اسست..
     
    • آموزنده آموزنده x 1
  7. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    اینجوری تنها فاصله سوم بزرگ میسازید
     
    • موافقم موافقم x 1
  8. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    336
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +154 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    اینو به شکل خلاصه و ساده لطفا توضیح بدید

    مثلا گام لا مینور ، نت های ملودی
    A , D , E , G , A
    حالا من برای ساختن آکورد میام نگاه میکنم ببینیم در گام لا مینور آکورد های سوم و هفتم کدوم آکورد ها هستند که میشه آکورد C Maj و G Maj
    حالا طبق نت های ملودی چه آکوردی بنویسم به نظر شما ؟

    اون قسمت هم که فرمودید یازدهم و سیزدهم ... اصلا متوجه نشدم ، یعنی فاصله ی 11 نت ملودی آکورد خوبیه ؟!
     
  9. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    سوم و هفتمی که من در نوشته های پیشین گفتم یعنی نت سوم و هفتم آکورد و نه درجه سوم و هفتم گام..
    در قدم نخست باید نت های اصلی و نت های اپروچ (تزئین) رو پیدا کنید و نت های اپروچ رو کنار بذازید
    در قدم دوم، ببینید این نتهای اصلی، در چه آکوردهایی میتونن نت هارمونیک باشند. (نتهای چهارگانه ی سازنده آکورد و یا گونه هایی از فواصل نهم ، یازدم و سیزدهم مجاز)

    قدم سوم: از میان آکوردهای ممکن، آنهایی را که زنجیره ی منطقی میسازند و کادانس می سازند را برگزینید.

    نمونه: همین نت هایی که در بالا نوشتید اگر هرکدوم در یک میزان باشند، من گردش آکوردی زیر را مینویسم

    Am7 | Bø7 | B°7 Bb7(#11) | Am7 |Am7 Bø7
     
    آخرین ویرایش: ‏12/7/16
    • موافقم موافقم x 1
  10. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    از اینکه پیگیر یادگیری هستی و به قولی گیر میدی به یه موضوع تا یاد بگیری خوشم میاد.. ;)
     
    • خنده دار خنده دار x 1
  11. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    در میزان نخست و میزان آخر، اینکه پایه ی آکورد تو ملودی هست، زیاد خوب نیست ولی چون نت ها رو شما دادید و گام رو هم شما شمخص کردید، برای تثبیت آسانتر گام بهتر بود با آکورد Am7 بیآغازیم.. من اگر بودم نت اول رو لا انتخاب نمی کردم اینجوری خیلی خالی و لوس صدا میده هارمونی
    برای نوشتن فاصله سوم: تو پاپ مرسوم هست که فاصله سوم بالای ملودی اصلی رو مینویسند ولی بهتر اینه که فاصله سوم پایین ملودی نوشته شود...
     
    آخرین ویرایش: ‏12/7/16
    • موافقم موافقم x 1
  12. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    Melody: A | D | E | G | A
    3rd below :E | B| C# C | E| E F

    خطوط میزان با خط عمودی نگاشته شده

    در دو جا برای پرهیز از «نُت پرهیز» Avoid Note ، بجای فاصله سوم از چهارم درست بهره برده شده
     
    • موافقم موافقم x 1
  13. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    336
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +154 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    آخه یه سوال که برای من پیش میاد اینه که اینطوری دیگه آکورد تقریبا یه صدای دیگه میده و بعضی وقت ها اصلا خوندن روی همچین آکوردی سخت میشه و خواننده نمیدونه داره درست میخونه یا نه

    و اینکه راهی هست بشه قوانین کلی و ساده تر جز رو یاد گرفت برای نوشتن همین موزیک های پاپ رایج ؟
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏12/7/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏12/7/16 ---
    اتفاقا من ملودی هایی که مینوسیم معمولا نت تونیک گام شروع و ختم نمیشه اما چون همه گفتن که بهتره با نت تونیک شروع و ختم بشه من سعی میکنم ملودی هام رو یکم تغییر بدم ! این ملودی هم فقط نوشتم و مثال بود و اصلا بهش فکر نکردم که چطور صدا میده فقط تئووری برام مهم بود
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏12/7/16 ---
    با تشکر اما سواد من زیاد نیست
    اینجا بین دو آکورد A و E باید 2 نت مشترک وجود داشته باشه که جایگزین کنیم که وجود نداره
    البته اگه A7 بشه اونوقت 2 نت مشترک دارند
    این قسمت یکم گیج شدم باز
    این 2 نت مشترک برای جایگزینی آکورد ها در حالت تریاد هست یا 7 و 9 و ... هم شامل میشه ؟
    یعنی مثلا همین A که با E دو نت مشترک نداره اما اگر A7 بود 2 نت مشترک داشت و قابل جایگزینی بود
     
    آخرین ویرایش: ‏12/7/16
  14. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    A و E که من اینجا نوشتم، نت هستند و نه آکورد.. خط بالا ملودی هست و خط پایین، ملوذی همراهی کننده
     
  15. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    مادامی که نتهای اصلی سازنده آکورد زیر ملوذی باشند، هیچ مشکلی در بکارگیری نهم و یازدهم و سیزدهم های مجاز نیست...
     
  16. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    336
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +154 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    من هارمونی آکورد ها رو میخواستم:sorry-21:
     
  17. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    خب من هم براتون یک زنجیره آکوردی نوشتم (هارمونی) و هم خط ملودی همراهی کننده..بر اساس فواصل سوم
     
  18. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    336
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +154 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    پس من به کل اشتباه برداشت کرده بودم !
    آکورد های اصلی یک گام آکورد 1 و 4 و 5 هست
    حالا شما میفرمایید که طبق هارمونی جز آکوردی که روی فاصله ی سوم و هفتم آکورد پایه ی نت ساخته میشه زیباتره ، درسته ؟ یا اینکه فاصله ی سوم و هفتم برای همراهی زیبا تره و منظورتون آکورد نبوده ؟
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏12/7/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏12/7/16 ---
    این سوالم لطفا جواب بدید که در قدم دوم و زمانی که قراره ببینم نت اصلی در چه آکورد هایی هارمونیک هست دقیقا دنبال کدوم آکورد ها باشم ؟ آیا آکورد 7 و 9 مثلا تونیک هم میشه حساب کرد ؟
    بهتر بپرسم : مثلا نت لا در گام لا مینور تونیک هست ، من میتونم به جای آکورد لا( برای نت اصلی لا ) آکورد G MAJ بنویسم ؟ با توجه به اینکه نت 7 آکورد لا مینور G هست و اگر لا مینور رو آکورد 7 در نظر بگیریم تشکیل شده از نت های A ,C , E ,G هست و با آکورد G Maj دو نت مشترک داره .
    یا اینکه داشتن 2 نت مشترک بین آکورد ها برای جایگزینی فقط باید در حالت تریاد آکورد باشه ؟
     
  19. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    گفته ی من درباره سوم و هفتم ربطی به درجات گام نداره.. بر روی هر آکوردی، نتهای سوم و هفتمِ آکورد، مهمترین نتها هستند.
     
    • موافقم موافقم x 1
  20. MR.FOG

    MR.FOG عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/09
    ارسال ها:
    336
    محل سکونت:
    کانال 6 میکسر
    امتیازات:
    +154 / 4 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    حالا وقتی مهم هستند بهتره که ما چیکار کنیم ؟ نت سوم رو پایه قرار بدیم و در واقع آکورد رو معکوس دوم کنیم ؟
     
بارگذاری...