سوال در مورد فهمیدن آکوردها از روی نت

شروع موضوع توسط psw22 ‏23/6/14 در انجمن تئوری موسیقی تکمیلی

تاپیک سوال در مورد فهمیدن آکوردها از روی نت تالار تئوری موسیقی تکمیلی در persian-music.org.

  1. psw22

    psw22 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/14
    ارسال ها:
    22
    امتیازات:
    +14 / 0 / -0
    سلام دوستان
    چه طور میشه از روی نت یک ملودی آکوردهای اونو فهمید ؟
     
  2. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    یک ملودی رو می شه با حالت های مختلف هارمونایز یا آکوردگذاری کرد.
    برای این کار شما باید اول گام ملودی مورد نظرتون رو بیابید.
    مثلا ملودی شما در گام دو ماژوره.
    در مرحله بعدی شما باید آکورد های سه صدایی گام مورد نظر و نت های اون آکوردها رو پیدا کنید.
    بعد از اون میزان به میزان ملودی رو آنالیز می کنید و باید در هر میزان آکوردی رو بگیرید که اون آکورد بتونه پوشش بیشتری روی نت های ملودی مورد نظر شما رو ایجاد کنه.

    آموزش نحوه آکورد گذاری یک ملودی :
    اول مشخص می کنیم ملودی ما در چه گامی هست.
    برای این کار به دیزها و بمل ها نگاه می کنیم.
    فرض می کنیم گام رو بدست آوردید، بعد از اون آکوردهای اون گام و نت های تشکیل دهنده ی اون گام رو می نویسیم.
    بعد از اون ملودی رو میزان به میزان آنالیز می کنیم.
    نت های هر میزان رو می خونیم.
    نتی که روی ضرب قوی میزان قرار گرفته، نت بسیار مهمی هست. (امیدوارم بدونید ضرب قوی چیه ولی می شه همیشه نتی که روی ضرب اول قرار گرفته همون ضرب قوی هستش.)

    {username}-{filename}

    ملودی بالا، ملودی جینگل بلز هست و در گام دوماژور.
    خب می رم سر وقت میزان اول.
    می بینم نت می وجود داره فقط.
    می رم سر وقت آکوردام و می بینم تو سه آکورد من نت می وجود داره. (دو ماژور - می مینور و لامینور)
    پس من می تونم از هر سه آکورد استفاده کنم.
    این که از کدوم استفاده کنید به سلیقه ی شما بستگی داره.
    می تونید هر سه حالت رو انتخاب کنید و نتیجه رو یک بار گوش بدید و آکورد مورد نظرتون رو انتخاب کنید.

    آکورد درجه ی اول : دو ماژور ----> دو - می - سل.
    آکورد درجه ی دوم : ر مینور -----> ر - فا - لا.
    آکورد درجه ی سوم : می مینور ----> می - سل - سی.
    آکورد درجه ی چهارم : فا ماژور ----> فا - لا - دو.
    آکورد درجه ی پنج : سل ماژور ----> سل - سی - ر.
    آکورد درجه ی شش : لا مینور -----> لا - دو - می.
    آکورد درجه ی هفت : سی دیمینیش ----> سی - ر - فا.

    می رم سر وقت میزان دوم و می بینم مثل میزان اوله و من بازم سه حق انتخاب دارم.
    می رم سر وقت میزان سوم : می - سل - دو - ر.
    اینجا نت ها بیشترن و حق انتخاب کمتره.
    تنها آکوردی که می تونه از بین آکوردهای من، بیشترین پوشش رو به این ملودی بده تنها آکورد دو ماژور (دو - می -سل) هست.
    پس میزان سه تنها آکوردی که می تونه قرار بگیره دو ماژور هست.
    و به این ترتیب می تونید ملودی رو تا انتها هارمونیزه کنید.
    البته یک سری حالت های خاص هم هست که هر زمان خودتون بهش برخوردید با ذکر نمونه بگید تا راهنماییتون کنم.
    پی نوشت : جا داره از استاد عزیزم جناب "پرهام عدل پور" برای اینکه این روش رو بهم آموزش دادن تشکر کنم.
    موفق باشید.

    چگونه روی یک گام ملودی در بیاریم؟ | Page 5
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
    • مفید مفید x 1
  3. psw22

    psw22 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/14
    ارسال ها:
    22
    امتیازات:
    +14 / 0 / -0
    ممنون از توضیحاتتون
    یه سوال برام پیش اومد درسته میشه با دیز و بمل ها گام رو تشخیص داد اما سوال اینجاس که گام لامینور تئوریک و دو ماژور هیچکدومشون دیز و بمل ندارن به چه شکل میشه این دو گام رو از هم تشخیص داد ؟
     
  4. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    بیشتر از روی فضایی که ایجاد می کنن.
    ماژورا نسبتا شاد ترن و فضای شادتری دارن و مینورها غمگین تره و فضای اندوهناکی رو ایجاد می کنن.
    اگر گام نوازی زیاد انجام بدید در صدم ثانیه متوجه می شید ماژوره یا مینور.
    موفق باشید.
     
  5. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    توضیحتون برای یک مبتدی بسیار خوب بود ولی خوب حتما می دونید که نت های اصلی ملودی لزوما نباید یکی از نت های سازنده آکورد باشند.
    مثلا در گام دو ماژور ، نت رِ در ملودی رو می‌شه با اکورد Cmaj7 هارمونیزه کرد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. Shadmehrmn

    Shadmehrmn عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/2/16
    ارسال ها:
    159
    امتیازات:
    +191 / 1 / -0
    سلام.
    تشخیص گام از روی شاد یا غمگین بودن اصلا درست نیست! این فرودها و گردش و نقش درجات هستند که تعیین میکنن اون در تنالیته لامینور هست یا دو ماژور.
    این مسئله هم شده مثل این مسئله که میگن آهنگهای 6/8 شاد هستن! درصورتیکه 6/8 بودن هیچ ارتباطی به شاد بودن نداره.
    شاد بودن هیچ ارتباط دقیقی به گام نداره. خب خوشگلا باید برقصن اندی هم در گام مینوره :biggrin:
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
  7. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    من در جایی توضیح داده بودم که اینجا کپی می‌کنم. درباره گام‌هایی که دارای نت های یکسان هستند.

    این پرسش بسیاری از دوستان هست..
    همه این مدها دارای آوامایه ی یکسان هستند و بزبان ساده از نتهای یکسان ساخته شده اند.. چیزی که نام گام را مشخص میکند این است که چه نتی به عنوان «کانون تنال» Tonal Center در گوش شنونده تثبیت میشود.. در بافتار تنال (مینور و ماژور) ، حَل فاصله ترایتونِ تثبیت کننده پایه ی گام است به عبارتی حل آکورد نمایان بر روی آکورد تونیک یاهر واریانتی از آن.. ولی در بافتار مُدال (دورین، فریژین، ایونین و ....) روشهای دیگری برای تثبیت کانون تنال وجود دارد از جمله نت پدال و اینکه چه آکوردی بر روی میزان قوی قراردارد.. نیاز دارید که درباره «ریتم هارمونیک» بدانید..
    ||: Dm7|Em7|Dm7|Em7 :||
    گردش بالا گام رِ دورین را تثبیت میکند ولی
    ||:Em7|Dm7|Em7|Dm7:||
    گام می فریژین را تثبیت میکند
    به دلیل میزان قوی و ضعیف
     
    • مفید مفید x 2
  8. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما برادر.
    نمی دونم چرا هر وقت ما می گیم شاد ایرانی جماعت یاد شیش و هشت می افته.
    این جمله ی من نقل از کتاب هوگ بربریچ هستش عزیز. اون فضای شاد یا غمگین ناشی ازهمون نیم پرده در فاصله ی سومه که در ماژورها دو پرده و در مینورها یک و نیم پرده هستش ولی مهمترین نکته همون به دست آوردن نت تونیکه گام بعد از اون می تونید گام اون آهنگ رو روی سازتون بزنید و اون بهتون می گه ماژوره یا مینور. فضای شاد با ریتم شاد منظورمون متفاوته.
    موفق باشید.
     
  9. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    خب من تمرین روزانه ام پیدا کردن گام (یا مد) و آکوردهای آهنگ های مختلف هست که این کار رو با همین مطالبی که نوشتم و اتفاقا اصلا پیچیده هم نیست انجام می دم و تا الان هم مشکلی نداشتم. فقط این نکته وجود داره که خیلی از آهنگ های ایرانی، ترکی و عرب در گام ساخته نشدن بلکه در مد فرژین هستن. در اون ها یک سری از درجات هستن که نیم پرده بالا یا پایین می شن نسبت به مد فرژين که برای مبتدی ها اولش گیج کننده هستن ولی در نهایت کارتون رو راه می ندازه. نکته ای که به نظرم می آد اینه من هیچوقت جواب سوالی رو برای اثبات سوادم ننوشتم و هدف کمک به دوستان بوده. امیدوارم دوستان دیگه هم هدفشون همین باشه.
    موفق باشید.
     
    آخرین ویرایش: ‏14/7/16
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. Shadmehrmn

    Shadmehrmn عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/2/16
    ارسال ها:
    159
    امتیازات:
    +191 / 1 / -0
    درود بر شما
    اصلا کی اینجا ما رو میشناسه که بخوایم چیزی یا سوادی رو به رُخ بکشیم! ولی شما حرفی از نقش درجات نزدید و مستقیم گفتید رجوع کنید به حستون و ببینید شاده یا غمگین. یه فرد تازه کار وقتی اینو بشنوه میگه خب حالا این آهنگ شاده یا غمگین! شاده پس ماژوره! ولی امروزه روز دیگه این قضیه تغییر کرده و خیلی آهنگهای غمگین داریم که در گام ماژور هستند. و در گام مینور هستند و شاد!
    به هرحال، این موضوع شاید تا حدود خیلی کمی در تعیین تنالیته موثر باشه ولی تعیین کننده ی اصلی نیست و نمیشه صد در صد بهش اعتماد کرد.
    اینجا یک فضای دوستانه هست و داریم نظراتمونو به اشتراک میذاریم و به هم کمک میکنیم. قصد دیگری در بین نیست.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • دوستانه دوستانه x 1
  11. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    همون طور که می بینید من فک می کنم هزار تا پست نوشتم تو این انجمن اگر تو این تاپیک از نقش درجات نوشته نشده ولی تو تاپیک های دیگه به وفور نوشتم و اینکه مطلبی که شما می گید در مورد ریتمه. ینی آهنگ ممکنه مینور باشه ولی ریتم شادی داشته باشه یا آهنگ ممکنه ماژور باشه ولی تمپو و ریتم غمگینی داشته باشه. ما داریم در مورد هارمونایز ملودی صحبت می کنیم و اکثر بچه ها بیشتر منظورشون موسیقی پاپ هست. من بعید می دونم تا به حال کسی از این پست هایی که نوشتم گمراه شده باشه. شاید ایرادش این باشه که زیادی قابل فهم هستن و هر کسی می خونه متوجه می شه دارم چی می گم. همون طور که نوشتم منظور من فضای شاد یا فضای غمگین هست و مفهوم از من نیس بلکه عین عبارتی هست که در کتاب تئوری موسیقی هوگ بربریچ اومده.
    موفق باشید.
     
    آخرین ویرایش: ‏14/7/16
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...