سوال در مورد روش دیگر ترکییب آکوردها ؟

شروع موضوع توسط نقطه سر خط ‏12/7/11 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک سوال در مورد روش دیگر ترکییب آکوردها ؟ تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. نقطه سر خط

    نقطه سر خط عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/7/11
    ارسال ها:
    5
    محل سکونت:
    پیروزی
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام خدمت اساتید محترم امیدوارم تو این بخش هم دستمو بگیرید
    من برای ترکییب آکورده هام از روشی استفاده می کنم که نمی دونم درسته یا غلطه یا اصلا هیچی حالیم نیست.
    من اول گام رو می نویسم از نت معین مثلا دو ماژور (دو ر می فا سل لا سی دو ) بعد اکودهایی که به هر نت گام منتسب هستم می نویسم (دو ماژور - ر مینور - می مینور - فا ماژور - سل ماژور -لا مینور _سی دیم - دو ماژور)
    بعد هر آکورد رو تجزیه نت میکنم به درجه 1 3 5 مثلا دو ماژور : دو می سل بعد این اکوردرو به دو آکورد وصل میکنم یکی به آکوردی که نت سوم دو ماژور(برای مثال) نت تونیک اون باشه که تو این گام می مینور و یه بار هم به آکوردی و صل میکنم که نت پنجمش نت تونیک اون باشه که تو این گام سل ماژور به همین ترتیب هرم درست میکنم آکوردهای جدیدو دوباره به دو آکورد دیگه وصل می کنم به همین ترتیب تا به دو ماژور می رسم و آکوردهای مینور و ماژور تموم میشه بعد اکوردهای ساس رو با همین کار به آکوردهای مینور و ماژور وصل میکنم بعد آکوردهای درجه 7 و 6 و 9 و add هارو بعدش طبق سلیقه از یه اکورد با توجه به راه هایی که ساختم به اکورد دیگه میرم مثلا بگم:
    C-G sus 4_Dm-F add9
    سرتونو درد آوردم شرومنده خیلی ممنون میشم از اساتید سوال منو پاسخ بدن با تشکر
     
  2. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,094 / 3 / -3
  3. pedram1366

    pedram1366 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/6/11
    ارسال ها:
    4
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    درود بر شما
    واقعیت من درست متوجه نشدم که شما اکورها رو بر چه اساسی انتخاب میکنید پس دقیقا نمیتونم بگم که روشتون صحیحه یا جسارتا غلط. و اینکه فرمودید اکورها رو بر اساس احساستون انتخاب میکنید تا حد زیادی میتونه درست باشه.چون احساس یکی از عوامل تعیین کننده در موسیقیه.ولی دوست خوبم ما در خیلی از موارد در هارمونی مجبوریم که بر اساس منطق و قوانین حاکم بر اون اکوری رو انتخاب کنیم یا احیانا از یک اکور صرف نظر کنیم. اما اجازه بفرمایید در همین رابطه ودر حد اطلاعات اندکم چند کلمه ای عرض میکنم.در ضمن من در اینجا قصد ندارم وارد بحث خاصی بشم ، چون سوال شما اونقدر کلیه که نمیشه به همین راحتی بهش پاسخ داد و این مسئله (انتخاب و ترکیب اکورها)که شما در موردش راهنمایی خواستید تقریبا میشه گفت که بیشتر علم هارمونی رو در بر میگیره...
    معمولا این مطلبی که فرمودید به دو صورت نمود میکنه . اول اینکه شما یک ملودی مثلا در بخش سوپرانو دارید و قصد دارید اصطلاحا اون رو هارمونیزه کنید که در این صورت و در ساده ترین حالت شما باید هر نت از ملودیتون رو یک نت از اکور به حساب بیارید و نتهای دیگر اکور رو در بخشهای دیگر قرار بدید که این خود مستلزم اگاهی شما از یکسری قواعد هستش و همچنین باید گفت که در این روش شما حق انتخاب کمتری دارید.اما در حالت دوم شما قصد دارید مثلا برای پروراندن هر چه بیشتر صدای یک خواننده از تمام ظرفیت های موجود و از تمام بخشهای صوتی به منظور همراهی ، بهره بگیرید .
    ولی در هر دو صورت شما در جاهایی از قطعه مجبور به انتخاب اکورهایی ویژه هستید .من سعی میکنم در اینجا به چند موردش اشاره کنم و از دوستان هم میخوام که اگر مطلب دیگری به نظرشون رسید به مطالب بنده اضافه کنن.
    1)در ابتدا شما باید ملودی مورد نظرتون رو از لحاظ جمله بندی مشخص کنید.
    2)باید دقت کنید که در انتهای نیم جمله و جمله هاتون حتما از فرود (کدانس) مناسب استفاده کنید.بد نیست بگم که تمام قطعات موسیقی با اکور معرف گام (درجه تنیک) ، شروع میشن و همچنین تمام قطعات روی همین درجه به پایان میرسن .طبیعتا شما در بین این دو اکور میتونید از اکورهای تشکیل شده روی درجات دیگر گام هم استفاده کنید.و در مورد کدانس هم خیلی سطحی و گذرا باید بگم که کدانس ها انواع مختلفی دارن و حالتهای مختلفی مانند پایان قطعی و پایان موقت رو به وجود میارن و همچنین کدانس ها از تسلسل دو اکور درجه اول و درجه پنجم ، به علاوه درجات دیگر گام بوجود میان.همچنین برای طولانی تر کردن فرودها میشه درجات فرعی رو جایگزین درجات اصلی کرد...
    3)تمام قطعات موسیقی رو میشه تنها با سه اکورتنال گام پوشش داد.
    و همچنین باید توجه داشته باشید که یکسری از اکورها به خاطر داشتن فاصله نامطبوع نیاز به تهیه و حل دارند.در ضمن تمام اکورها رو نمیشه در همه جای میزان استفاده کرد.مثلا یکسری از اکورها باید در قسمت قوی میزان ، یکسری در قسمت ضعیف میزان و تعدادی هم در قسمت ضعیف و هم در قسمت قوی قابل استفاده هستند که من الان نمیخوام وارد این مباحث بشم.
    و موارد دیگری که شما برای انتخاب یک اکور و همچنین ترکیب ، باید از انها اگاه باشید که در این زمینه میتونید به کتابهای متعددی که در زمینه هارمونی منتشر شده مراجعه کنید.
    این کلی ترین راهنمایی بود که این حقیر تونست به مسئله ی کلی که شما طرح کردید بکنه . امیدوارم مفید واقع بشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. sn1370

    sn1370

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/11
    ارسال ها:
    2
    محل سکونت:
    قزوین
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    برای وصل آکورد ها در هارمونیزه کردن ملودی باید مبحث کادانس ها را مطالعه کنید-4 نوع کادانس داریم که عبارتند از (کامل-نیمه تمام-بریده-پلاگل) که هرکدام حرکت از یک آکورد اصلی به یک آکورد اصلی دیگر است و استفاده از هر کدام از این کادانس ها در ملودی متفاوت است.به عنوان مثال در آخر ملودی از کادانس کامل که حرکت از آکورد v به i است تا یک فضای پایانی را ایجاد کند.
    در کل این مبحث خیلی طولانی است و اگه قرار باشه مباحث هارمونی را در فضای مجازی آموزش داده شود دیگه حقوق نویسنده های کتاب های موسیقی و اساتیدی که در آموزشگاه ها زحمت میکشند چی میشه.من فقط همینجوری خواستم یه کمکی کرده باشم و اگر واقعا مشتاق هستید که بیشتر اطلاع پیدا کنید به کتاب های هارمونی کاربردی مراجعه کنید.
     
بارگذاری...