سوال در مورد استفاده از نت هایی که در سر کلید نیستن در یک میزان

شروع موضوع توسط Student2014 ‏4/6/14 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک سوال در مورد استفاده از نت هایی که در سر کلید نیستن در یک میزان تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    اگر در یک گام(مثلا دو ماژور) که هیچ علامت دیز و بملی در سر کلیدش نیست ، در یکی از میزان ها یکی از نت ها رو ما دیز و یا بمل کنیم(فقط همون میزان رو) آیا قانون گام رو رعایت نکردیم؟؟ و گاممون تغییر پیدا کرده؟؟؟
    یا مثلا برای گام هایی که در سر کلیدشون دیز و بمل دارن و ما در یکی از میزان ها نتی را(دلخواه) بکار کنیم؟

    من فکر میکردم فقط اگر گام مینور هارمونیک و ملودیک باشه(با همون قواعد خودشون) میتونستیم مثلا نتی رو(که از قبل مشخصه و نه هر نتی) رو نیم پرده جایگاهش رو تغییر بدیم!

    الان برام سوال پیش اومده که به صورت دلبخواهی میشه نتی رو مثلا در یکی از میزان های گام ماژور(یا مینور) دیز دار و بمل دار و یا بکار دار بکنیم؟؟ قوانین گام این اجازه رو میده؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    تا جایی که من می دونم شما نمی تونید هر نتی در یک گام به دلخواه دیز و بمل کنید و همون طور که فرمودید در گام های مینور هارمونیک و ملودیک می تونید نت های درجات هفت و شش رو تغییر بدید که به اون دیز و بمل ها می گن "علامت عرضی" و به نت های که علامت عرضی گرفتن می گن نت های آلتره.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    نه دوست عزیز !
    به اون نت هایی که دیز و بمل کردید "آلتره" میگن ! یعنی گذرا و موقتی دیز یا بمل شدن !!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    سلام
    ببخشید میتونم بپرسم چرا فقط درجات خاصی رو میشه دیز یا بمل کرد ؟ مگه آلتره کردن هر نت دست آهنگساز نیست ؟؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما دوست من.
    همون طور که می دونید در موسیقی ما مفهومی داریم به نام "فالش". زمانی که ما می خوایم از نت های خارج از گام استفاده کنیم حتما باید از روی اصول و قواعد این کار رو انجام بدیم و گر نه هر لحظه امکان فالش به گوش رسیدن ملودی ما وجود داره.
    در مورد این که آهنگساز هر نتی رو به دلخواه می تونه آلتره کنه، من این سوال رو از استادم که فوق لیسانس موسیقی هستن پرسیدم و ایشون توضیح دادن که به دلخواه نمی شه هر نتی رو آلتره کرد. اصولش رو تا حدودی متوجه شدم منتها نمی تونم براتون توضیح بدم چون خودم یک مقدار درش مشکل دارم و ترجیح می دم چیزی رو که مطمئن نیستم ننویسم.
    به نظرم این سوال کسی باید جواب بده که کنترپوآن می دونه.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  6. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    ممنونم ! من فکر میکردم که هر کدوم از نت های گام رو که آهنگساز میخواد میتونه آلتره کنه ! که گویا اینطور نیست ..

    بازم سپاس
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  7. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    میدونم موقتی آلتره شدن
    من منظورم اینه که دلبخواهیه یا همون جوری که جناب ناصحی گفتن فقط در گام های مینور هارمونیک و ملودیک می (درجات هفت و شش) میشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    یعنی پس راه داره نت هایی به غیر از درجات 6 و 7 گام های مینور ملودیک و هارمونیک رو آلتره کرد ولی طبق قواعد خاص؟؟

    میشه حالا همون استنباط خودتون رو بنویسید از اون قضیه که گفتین ، اگر اشتباه باشه که صد در صد رفقایی که کنترپوان میدونن راهنمایی میکنن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    ببینید من خودم سر یک مسئله شک دارم واسه همین نمی خوام با شک به این سوال پاسخ بدم .
    تعریف آلتراسیون (Altration) : نت هایی که علامت عَرَضی به خود می گیرند نت های آلتره Altre می گویند و عمل آلتره کردن، آلتراسیون نامیده می شود.
    طبق این تعریف که از کتاب تئوری موسیقی الهامیان گرفته نت های که علامت های عرضی می گیرند رو آلتره گفته می شه.
    اما در قطعاتی دیده که نت هایی که در گام نبوده استفاده شده و علامت عرضی هم نگرفتن.
    یکی از قواعد اینه که شما نمی تونید نت های تونال رو آلتره کنید چون با آلنره کردن نت تونال، تونالیته رو کاملا تغییر می دید.
    در مورد نت های مدال هم یکسری شرط و شروط وجود داره.
    بذارید یه مشورتی بکنم با استادم .شنبه بعد از ظهر پاسخ کامل می دم به این سوال.
    ترجیح می دم دیر جواب بدم ولی غلط ننویسم.
    ممنون از همراهیتون.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    بسیار ممنون از لطفتون
    فکر میکنم مبحثی باشه که واسه خیلی از بچه ها کاربردی باشه
    پس منتظر هستیم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود دوباره.
    متاسفانه امروز که رفتم خدمت استادم، جناب بزرگمهری، یادم رفت این سوال رو بپرسم ولی تلفنی رنگ ردم و پرسیدم.
    می شه هر نتی از گام رو آلتره کرد ولی قواعد داره.
    قواعدش رو می تونید در کتاب هارمونی تئودور دوبوا آقای الهامیان قسمت آلتراسیون پیدا کنید.
    این جواب رو فعلا داشته باشید تا فردا از یکی از اساتید دیگر این سوال رو می پرسم.
    امیدوارم دوباره یادم نره و شرمندتون نشم.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  12. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    ممنون
    اگر کتاب آقای الهامیان رو خودتون دارید میشه لطف کنید خیلی مختصر راجع به این قواعد توضیح بدید؟

    البته باز منتظر راهنمایی استاد فرداتون هم هستم ، شاید ایشون روشی ساده تر بگن

    باز هم تشکر---

    پ.ن: راستی به جناب بزرگمهری بگید اگر میشه یه پکیج اموزشی برای درس هارمونی هم درست کنن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  13. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    متاسفانه امروز یکی از روزهای بدم بود و ذهنم سر Ram کامپیوتر به شدت مشغول شد و واقعا فراموش کردم.
    عذر می خوام.
    یه چند روزی هست که سونار و پروتولز رو نصب کردم و سونار به علت اینکه کارت صدا ندارم و پروتولز هم سر رم پایین اجرا نمی شه.
    رم رو به 3 ارتقا دادم ولی متاسفانه بازم بالا نمی آد. فکر می کنم باید به 4 ارتقا داده بشه و ویندوز تبدیل به 64 بیت شه.
    بگذریم.
    متاسفانه کتاب تئودور دوبوا رو ندارم.
    کتاب والتر پیستون جلد یک رو دارم و کتاب آقای روشن روان (هارمونی جامع کاربردی).
    از آقای بزرگمهری پنج عنوان انتشار پیدا کرده همون طور که می دونید.
    کتاب جامع پروتولز.
    کتاب آهنگسازی با کامپیوتر.
    سی دی آموزش کیوبیس مقدماتی و پیشرفته.
    سی دی آموزش تئوری.
    دو عنوان دیگه هم هست که مصمم هستن که بسازند.
    یک مورد آموزش تنظیم که در اون هارمونی هم گفته می شه.
    یک مورد هم آموزش میکس و مسترینگ.
    انتشار این مجموعه ها در آینده به اعتقاد من به علاقمندان کمک بسیاری خواهد کرد.
    مورد بعدی که می خوام به شما نویدش رو بدم انتشار آموزش تئوری موسیقی استاد الهامیان هست که تولید شده و در مراحل اخذ مجوز توسط شرکت گسترش نرم افزاری نگاره هست.
    انشاالله آموزش هارمونی هم در آینده از استاد عزیز، جناب الهامیان تولید شه.
    در حال حاضر آموزش سلفژ توسط استاد سلفژ خودم آقای علیرضا شریعتی منتشر شده.
    مورد بعدی انتشار مجموعه ی تئوری موسیقی الکترونیک توسط اینجانب، از شرکت نگاره هست که تا چند وقت آینده به صورت رایگان در وب قرار خواهد گرفت.
    جا داره از دوستان عزیزم در شرکت نگاره تشکر کنم که همیشه به ایدهای من احترام گذاشتن و روش سرمایه گذاری کردن.
    موفق باشید.
    پی نوشت : این رو هم باید اضافه کنم که در گذشته افراد بسیاری مثل ایمان احمد زاده ی عزیز، جناب امید محبی ، رامتین شعبانیان و ... آموزش های زیادی رو به صورت رایگان منتشر کردن که همین جا باید صمیمانه دست همه ی دوستان عزیزی که باعث اشاعه ی فرهنگ و هنر در این جامعه شدن رو باید گرمی فشرد.
    امیدوارم سطح فرهنگی روزی به جایی برسه که بیشتر قدردان این چنین افراد باشه.
     
    آخرین ویرایش: ‏8/6/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  14. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    ایشالا زودتر مشکل فنیتون حل میشه ، متاسفانه از منه مبتدی کمکی بر نمیاد برای شما

    آموزش های جناب بزرگمهری خیلی عالیه ، مخصوصا مخصوصا کتاب آموزش اهنگسازی
    فقط سی دی مبانی موسیقی تئوریشون به نظرم کامل نبود و خیلی جا داشت که بحث ها رو بیشتر باز کنه..


    اموزش استاد الهامیان چگونه است؟؟ از پکیج اقای بزرگمهری کامل تره و جامع تره؟؟

    لینک خرید این اموزش سلفژ استاد شریعتی رو دارید؟؟

    ---

    بی صبرانه منتظر مجموعه خودتون هستم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود دوباره.
    به نظرم شما اصلا مبتدی نیستید چون نگاه درستی در زمینه ی آموزش موسیقی دارید و دارید کار رو اصولی پیگیری می کنید و در صورت ادامه ی روند رو به رشدتون حتما موفق خواهید بود.
    سوالات بسیار جوندار و خوبی هم می پرسید و باعث می شید اینجانب برای پاسخگویی به چالش بیفتم.
    منم تشکر می کنم از شما.

    استاد الهامیان یکی از اساتید به نام در موسیقی ایران هستن و مجموعه تالیفات ایشون 20 یا 30 جلد کتاب در زمینه های تخصصی موسیقی هستش.
    گر چه فامیلیم ناصحی (به معنی نصیحت کننده) هست ولی چون خودم دوس ندارم کسی نصیحتم کنه، کسی رو نصیحت نمی کنم ولی پیشنهاد می کنم اساتید مطرح در زمینه ی موسیقی رو حتی شده به اسم بشناسید.
    مثل مصطفی کمال پورتراب، پرویز منصوزی، محسن الهامیان، علیرصا مشایخی، روح الله خالقی و ...
    این اساتید جز اولین های تاریخ موسیقی ایران هستن که کتاب های غربی رو به فارسی برگردوندن که این کار اونها کمک شایانی به فارسی زبانان کرده و متاسفانه به اعتقاد من به اون اندازه ای که این اساتید لایقش بودن ازشون تقدیر به عمل آورده نشده.
    گر چه این اساتید در زمینه ی موسیقی بسیار فعال بودن ولی در حال حاضر ما در زمینه ی موسیقی مدرن به اعتقاد من دچار فقر منابع فارسی هستیم.

    اصولا استاد الهامیان سخت درس می دن اما این رو بگم ایشون استاد خیلی ها بودن و نگاه آدم رو نسبت به موسیقی تغییر می دن.
    یکی از شاگردان ایشون که به اعتقاد من به حق، خق استاد رو ادا کردن آقای بزرگمهری هستن.
    به نظر من آدم بزرگ، آدم بزرگ ترتبیت می کنه و تحویل جامعه می ده.
    اینم از لینک بسته ی آموزش سلفژ
    شرکت نگاره | بسته ی آموزش سلفژ و تقویت شنیداری
    پی نوشت : هدف از قرار دادن لینک و معرفی محصول تبلیغات نبوده چون ریالی از فروش این بسته در جیب من نخواهد رفت در هر صورت اگر مدیران قرار دادن این لینک رو تبلیغات دونستن لینک رو بردارن.
    ممنون از زحمات مدیران زحمت کش سایت پرشین موزیک.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  16. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    ممنونم بزرگوارید
    من چون به معنی واقعی کلمه دسترسی به هیچ موزیسین و مدرس موسیقی در اطرافم ندارم ، خیلی توی راه یاد گیری تنهام
    یعنی فقط خودمم و خودم که هی دائم باید با اموزش های مختلف(نرم افزار ها-کتاب ها-سایتها) سرو کله بزنم ، بعضی اوقات سوالایی دارم که خیلی بچه گانه ست و حتی خجالت میکشم از پرسیدنشون اما چون چاره ی دیگه ای نیست تو این فروم می پرسم.. اما این تعریف شما لطفتون رو نشون میده
    مسئله ای که ذهنم رو درگیر کرده اینه که من هر روز وقتی چیزای جدید یاد میگیرم تازه می فهمم چقدر تو موسیقی نمیدونم و عقبم و دنیای موسیقی خیلی خیلی بزرگٍ!!! این یه ذره حس دلسردی بهم میده...

    این اساتیدی که گفتید ریشه های موسیقی ما هستن و وجودشون نعمتٍ
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  17. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود دوباره.
    البته بحثمون از موضوع تاپیک خارج شد.
    گر چه من با این قضیه مشکلی ندارم ولی شاید مدیران رو دلگیر کنه.
    با این حال این پستی که می نویسم پست مفیدی هست به نظرم و ارزش ویرایش نشدن رو داره. شاید فرصت نوشتن این مطلب در تاپیک دیگه ای پیش نیاد.

    "من داناترین انسان ها هستم، زیرا یك چیز می دانم كه دیگران نمی دانند، و آن این كه هیچ چیز نمی دانم." سقراط

    اینکه می فرمایید موسیقی اقیانوسی هست بی انتها، واقعا یک حقیقت محض هستش.
    اما به نظرم اگر یک نفر در کشف نقاط ناشناخته ی این اقیانوس بی انتها کنجکاوی به خرج بده و از این ماجراجویی حتی لذت ببره، در این زمینه (موسیقی) به نظر من موفق خواهد بود.
    منم مثل شما هر روز در موسیقی چیزاهای جدیدی دارم یاد می گیرم ولی شاید باورتون نشه از هر مطلبی که یاد می گیریم، چقدر لذت می برم.
    این اطلاعات باعث شده که نگاه من به زندگی عوض شه و شاید اگر موسیقی نبود زندگی برای من خیلی یکنواخت و بی معنی می شد.

    من حدود سه سال هست که در انجمن ها با نام حقیقی خودم فعالیت می کنم.
    اینکه با نام حقیقی خودم دارم فعالیت می کنم هم یک سری مزایا داشته و هم یک سری بدی ها.
    خوبی از این جهت که یک سری از مردم جامعه شما رو می شناسن و بدی از این جهت که ممکنه در همین فضای مجازی، با افرادی خواسته یا ناخواسته مشکل پیدا کنید و در آینده یک سری فرصت ها رو از دست بدید.
    اما زمانی که شما با یک نام کاربری دارید فعالیت می کنید که با نام حقیقی شما متفاوته، هر اتفاقی هم که بیفته و حتی اگر از اون انجمن اخراج هم بشید، چیزی رو از دست نمی دید.
    خلاصه ی حرفم اینه که به نظر من شما خیلی راحت می تونید سوالاتتون رو در بین تالارهای عمومی بپرسید.
    مطمئن باشید سوالات شما سوالات خیلی های دیگه هم هست و شما با شهامتی که در پرسیدن به خرج می دید، باعث افزایش سطح دانش عمومی خواهید شد.
    ما هم پاسخ دهنده ی خوب داریم و هم سوال پرسنده ی خوب.
    این جمله ی کلیشه ای رو هم به یاد داشته باشید که "ندانستن عیب نیست بلکه نپرسیدن عیبه."
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  18. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    همه نت‌های گام رو می‌شه آلتره کرد ولی قانون داره... هم در هارمونی کلاسیک و هم هارمونی جَز می‌تونید قوانین ویژه‌اش رو بیابید.. ساده ترین راه بکارگیری نمایان‌های ثانویه است و در مفهوم کلی‌تر «پایه‌انگاری» Tonicization
    و البته بسیاری راه‌های دیگه.

    همچنین نت‌های برودری کروماتیک و نت‌های گذر کروماتیک و ....
     
  19. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    نمونه.. آهنگ جَز Lush Life
     

    فایل های ضمیمه:

    • سوال در مورد استفاده از نت هایی که در سر کلید نیستن در یک میزان-Slide2.jpg
      Slide2.jpg
      اندازه فایل:
      68.7 KB
      نمایش ها:
      3
بارگذاری...