سوال در مورد آکورد

شروع موضوع توسط honeyxp ‏6/12/15 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک سوال در مورد آکورد تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. honeyxp

    honeyxp عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/7/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio, soundforge
    سلام. چندتا سوال داشتم در مورد آکوردها :
    1. یکی از بچه ها توی یکی از فروم های همسایه، آموزش ساخت کل آکوردها رو این طوری گذاشته بود (طبیعیه که منظور آکوردهای معمول هست اگه نه تعداد آکوردها طبیعیه که خیلی بیش از اینا هست) :

    نت پایه + درجه‌ی سوم بزرگ + درجه‌ی پنجم درست = آکورد ماژور
    نت پایه + درجه‌ی سوم کوچک + درجه‌ی پنجم درست = آکورد مینور
    نت پایه + درجه‌ی سوم بزرگ + درجه‌ی پنجم افزوده = آکورد افزوده
    نت پایه + درجه‌ی سوم کوچک + درجه‌ی پنجم کاسته = آکورد کاسته


    ساختمان آکوردهای چهارصدایی از درجات اول، سوم، پنجم، ششم یا هفتم به بالا ساخته می‌شود (مطابق فرمول‌های زیر) :

    (نت پایه + درجه سوم + درجه پنجم + درجه هفتم)

    آکورد ماژور + درجه‌ی هفتم کوچک = آکورد هفت
    آکورد مینور + درجه‌ی هفتم کوچک = آکورد مینور هفت
    آکورد ماژور + درجه‌ی هفتم بزرگ = آکورد مینور هفت
    آکورد مینور + درجه‌ی هفتم بزرگ = آکورد مینور (ماژور هفت)


    (نت پایه + درجه‌ی سوم + درجه‌ی پنجم + درجه‌ی هفتم + درجه‌ی نهم)
    آکورد هفت + درجه‌ی نهم بزرگ = آکورد نهم
    آکورد مینور هفت + درجه‌ی نهم بزرگ = آکورد مینور نهم
    اما آکوردهای دیگری هم آورده شده که از ترکیب این فرمول‌ها ساخته می‌شوند :
    هر آکورد ماژوری + فاصله‌ی چهارم درست از پایه = آکورد ساسپند چهار
    آکورد ماژور + درجه‌ی سوم = آکورد پنج
    آکورد ماژور + درجه‌ی پنجم کاسته = آکورد ماژور (پنجم کاسته)
    آکورد ماژور شش + درجه‌ی پنجم افزوده = آکورد ماژور شش (پنجم افزوده)
    آکورد مینور شش + درجه‌ی نهم بزرگ = آکورد مینور شش (اضافه‌شده‌ی نهم)
    آکورد ماژور شش + درجه‌ی پنجم کاسته = آکورد ماژور شش (پنجم کاسته)
    آکورد مینور هفت + درجه‌ی پنجم کاسته = آکورد مینور هفت (پنجم کاسته)
    آکورد هفت + درجه‌ی چهارم درست از پایه = آکورد هفت (ساسپند چهار)
    آکورد هفت + درجه‌ی پنجم افزوده = آکورد هفت (پنجم افزوده)
    آکورد هفت + درجه‌ی پنجم کاسته = آکورد هفت (پنجم کاسته)
    آکورد هفت + درجه‌ی نهم کوچک = آکورد هفت (نهم کوچک)
    آکورد هفت + درجه‌ی نهم افزوده = آکورد هفت (نهم افزوده)
    آکورد هفت + درجه‌ی نهم کوچک + پنجم افزوده = آکورد هفت مینور نهم (پنجم افزوده)
    آکورد مینور هفت + درجه‌ی نهم بزرگ + پنجم کاسته = آکورد مینور نهم (پنجم کاسته)
    آکورد نهم + پنجم افزوده = آکورد نهم (پنجم افزوده)
    آکورد نهم + پنجم کاسته = آکورد نهم (پنجم کاسته)
    آکورد ماژور هفت + درجه‌ی نهم بزرگ = آکورد ماژور نهم
    آکورد هفت + درجه‌ی نهم بزرگ + یازدهم افزوده = آکورد نهم (یازدهم افزوده)
    آکورد مینور نهم + هفتم بزرگ = آکورد مینور نهم (ماژور هفت)
    آکورد نهم + درجه‌ی یازدهم درست از پایه = آکورد یازده
    آکورد مینور نهم + درجه‌ی یازدهم درست از پایه = آکورد ماژور یازده
    آکورد نهم + درجه‌ی سیزدهم بزرگ از پایه = آکورد سیزده
    آکورد سیزدهم + درجه‌ی نهم کوچک = آکورد سیزده مینور نهم
    آکورد سیزدهم + درجه‌ی نهم کوچک + پنجم کاسته = آکورد سیزده مینور نهم (پنجم کاسته)

    حالا سوال من اینه ک جایی از اینا مشکلی نداره؟ من چند جا فکر کنم مشکل داره. نظر شما اساتید چیه؟

    2. توی آکورد ساختن برای گیتار مثلا اگه تونالیته ی آهنگمون دو ماژور باشه خب روی درجه ی اول گام آکورد ماژور ساخته میشه. حالا سوال من اینه. وقتی ک این رو می خوایم ببریم روی گیتار، مثلا برای دو ماژور، سیم اول E، سیم دوم C، سیم سوم آزاد که صدای G میده، سیم چهار E و سیم 5 C هست. خب اصولا سیم 6 رو می آزاد رو نمی نوازن. دلیلش چی هست؟ صدای ناخوشایندی داره؟
    3. سوال بعدی من اینه که این آکورد با این که الان بعضی نت ها اضافه شدن باز هم سه صدایی محسوب میشه دیگه؟
    4. سوال بعدی این که می خوام بدونم میشه مثلا سیم پنج دو رو نیاورد و مثلا فقط از چهار سیم اول آکورد گرفت؟ یا توی تکرار نت برای آکوردهای گیتار چ فرمولی هست ک چه نتی رو باید تکرار کنیم؟ مثلا اینجا نمیشه فقط سیم یک و دو و سه رو به ترتیب می، دو و سل اجرا کنیم؟ این مگه دو مازور محسوب نمیشه؟ یه توضیح کاملی بدین مرسی
     
  2. guitarha

    guitarha عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/3/13
    ارسال ها:
    94
    محل سکونت:
    رشت
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    اینارو نخوندم ببینم غلط یا نه اما در مورد سوالتون باید بگم که این اکوردها رو اکورد های پیانیستیک میگن که تو تیوری توضیح داده و اما به اون اکورد ای گیتار که چینش نت ها منظم نیستن اکوردهای گیتاریستیک و مشکلی هم پیش نمیاد اگه فقط تو 4 یا 5 سیم اول این کارو بکنید . اما سیم 6 هم وقتی استفاده نمیشه که ساز بیس تو کار باشه وگرنه زدن سیم های بیشتر باعث قوی تر صدا دادن اکورد میشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    2.نواختن سیم5 مجازه اما آکوردو معکوس اول میکنه.البته اگه کارتون خط بیس جدا داره بهتره سیم های بیس کمتر نواخته بشن.اگه آکورد پایگی میخواین -که معمولا بهتره-سیم 6رو نزنین
    3.بله
    4.میشه.اما ممکنه بازم آکورد معکوس بشه.در پاپ تکرار نت ها تقریبا فرمولی نداره.در کلاسیک تابع قوانین کلاسیکه.شما میتونین سه سیم پایینو بزنین.اگه خط بیس جدا نداشته باشین میشه معکوس دوم-که چندان خوب نیست-اگرم داشته باشن که تصمیم میگیرین آکورد در چه حالتی باشه
     
    • موافقم موافقم x 2
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    در شماره 2 منظورم سیم 6 بود.با گوشی اشتباها دستم خورد رو 5
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
  5. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    البته بهتره درپاپ هم مثل کلاسیک فاصله سوم آکورد تکرار نشه یعنی می در C
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • موافقم موافقم x 1
  6. honeyxp

    honeyxp عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/7/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio, soundforge
    می سیم چهار که باید باشه. منظورتون می سیم 1 هست که می فرمایین نباید تکرار شه یا تاکیدی بود برای سیم آزاد 6؟
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏14/12/15, تاریخ ارسال پست اول: ‏14/12/15 ---
    آکورد ماژور + درجه‌ی هفتم کوچک = آکورد هفت
    آکورد مینور + درجه‌ی هفتم کوچک = آکورد مینور هفت
    آکورد ماژور + درجه‌ی هفتم بزرگ = آکورد مینور هفت
    آکورد مینور + درجه‌ی هفتم بزرگ = آکورد مینور (ماژور هفت)

    در مورد این قسمت از آکوردا سوالم اینه که اگه درسته، یعنی «مینور + درجه ی هفتم کوچک» با «ماژور + درجه ی هفتم بزرگ» یکیه؟؟؟ آخه هر دو رو نوشته مینور هفت!
    اصلا این چهارتا درسته؟ یکی جواب بده مرسی
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏14/12/15 ---
    در مورد این که می فرمایین آکورد معکوس میشه یعنی من اگه سه سیم اول گیتار رو بزنم چون سیم سوم سل هست و من با سل دارم آکورد رو شروع می کنم، آکورد من معکوس سوم میشه و اگه می سیم چهار رو به آکورد اضافه کنم چون از می شروع میشه، آکورد معکوس دوم حساب میشه و...؟ فرمولش توی اینجا این طوره؟ از دید موسیقی کلاسیک هم جواب بدین مرسی
     
  7. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    وقتی سل در باس باشه معکوس دومه اگه می درباس باشه معکوس اوله.در غیر اینصورت پایگیه.فرقی درپاپ وکلاسیک هم از این نظر نیست
     
  8. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    فرقی نمیکنه.قانون در موسیقی به خصوص کلاسیک اینه که سوم آکورد نباید تکرار شه.اما در پاپ یک کم این مسائلو راحت تر میگیرن.
     
  9. Soheil Monfared

    Soheil Monfared عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/12
    ارسال ها:
    1,313
    شغل :
    MusicProducer/SoundEngineer
    محل سکونت:
    Chongjin,North Korea
    امتیازات:
    +1,220 / 6 / -5
    نرم افزار:
    ableton, nuendo, protools, reason
    آقای نیری یه چند سوال هست که ذهنم درگیرش شده...;)

    وقتی که یک کرد مثلا Cmaj7 ما وقتی یک نت های اضافی بهش اضافه کنیم...

    ینی...
    نت های کرد بجای
    C E G B
    بشه
    C E G B D F

    اینجا کردمون به کل از Cmaj7 خارج میشه و به کرد دیگه تبدیل شده?

    نت های اضافه شده به کرد نت افزوده به حساب میان؟


    و در آخر کردمون میشه...

    دو ماژور7 نهم افزوده ی دهم افزوده ؟ :D

    ممنون میشم توضیح بدید...;)
     
  10. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    این آکورد میشهC9#7.افزوده نمیشه!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. honeyxp

    honeyxp عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/7/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio, soundforge
    درسته منظورم همین بود فقط اشتباه بیانش کردم. سپاس
    اما من باز هم جواب سوالم رو نگرفتم. ولی مرسی از راهنمایی ارزنده تون
     
  12. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    سوال شما در مورد می بود؟پاسخ دادم.شما در Cسردسته 3 تا می دارین.عرض کردم که در موسیقی کلاسیک قانون اینه که سوم تکرار نشه.اما در این فیگور سه تا می داریم که چاره ای هم نیست.در پاپ چندان مهم نیست.اما اگه میخواین بهتر صدا بده از یکی از می ها استفاده کنین. فرق نمی کنه کدوم.اما به هر حال در پاپ خیلی به این قوانین توجه نمی کنن.برای همین چیزهاست که صدای پاپ با کلاسیک فرق داره.یعنی رو همه سیم ها میشه بزنین.البته سیم 6 نخوره بهتره(مستحبه)ولی اگرم بخوره حرا م نیست!!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
    • دوستانه دوستانه x 1
  13. Soheil Monfared

    Soheil Monfared عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/12
    ارسال ها:
    1,313
    شغل :
    MusicProducer/SoundEngineer
    محل سکونت:
    Chongjin,North Korea
    امتیازات:
    +1,220 / 6 / -5
    نرم افزار:
    ableton, nuendo, protools, reason

    دقیقا رو همین شک داشتم...!!!

    ممنون...;)
     
  14. honeyxp

    honeyxp عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/7/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio, soundforge
    توضیح شما که عالی بود مخصوصا تو این پستی که نقل قول کردم. ولی یه سوال دیگه هم تو پستای بالا مطرح کردم و این بود که:
    مثلا من برای آکورد دو ماژور سردسته اینارو داریم:
    سیم اول: آزاد می
    سیم دوم: دو
    سیم سوم: آزاد سل
    سیم چهارم: می
    سیم پنجم: دو
    خب طبق توضیحات شما در بالا، اگه من بخوام توی پاپ کار بکنم، آزادی عمل بیشتری نسبت ب کلاسیک داریم. حالا سوال این جاست که همون طوری که می دونیم مثلا توی آکورد دو ماژور، نتی ک توی بیس آکورد هست تعیین می کنه که پایگی هست یا معکوس اول یا... حالا این جا با این توضیحات اگه من از سیم چهارم آکورد رو تا آخر پلی کنم، چون در واقع از نت می شروع کردم، میشه معکوس اول و اگه از سیم پنجم آکورد رو پلی کنم، چون از نت دو هست آکورد پایگی و اگه از سیم سوم شروع کنم چون از نت سل دارم شروع می کنم معکوس دوم هست دیگه؟ یعنی همون قوانین تئوری رو داریم فقط تفاوتش اینه که بعضی نت های آکورد تکرار شدن؟ درست متوجه شدم دیگه یا این که کدوم نت بیشتر تکرار شده تعیین می کنه وضع پایگی یا معکوس بودن nام آکورد رو؟
    سپاس از صبر و پاسختون. ببخشید مثل این که عصبانی شدین!
     
  15. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    نت باس وضعیت آکورد(پایگی ،معکوس)رو مشخص میکنه.ربطی به تکرارها نداره
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...