سوال در مورد آکورد زدن با سه تار

شروع موضوع توسط korgsystem ‏31/3/12 در انجمن تار و سه تار

تاپیک سوال در مورد آکورد زدن با سه تار تالار تار و سه تار در persian-music.org.

  1. korgsystem

    korgsystem عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏27/2/10
    ارسال ها:
    5
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام دوستان من سه تار ندارم اما کنجکاوم بدونم میشه با سه تار آکورد یا آرپژ اجرا کرد؟ منظورم آکورد های سه صدایی یا چهار صدایی ( ماژور ، مینور و سون ) هست و نه دوبل نت.
    یعنی مثلا وقتی سه تار به صورت دو سل دو دو کوک هست میشه با گرفتن لا می دو لا روی این چهار سیم آکورد گرفت؟
    بیشتر منظورم اینه که آیا انگشت ها و خود ساز از نظر فیزیکی امکان این کار رو دارن؟
    ممنون.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  2. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوست من در یک لحظه بیشتر از سه نت رو نمیشه با سه تار اجرا کرد.پس اجرای آکورد چهار نتی عملا غیر ممکنه و اگرهم در طول زمان نتها اجرا بشن به صورت فواصل ملودیک میشه ودیگه آکورد نیست.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  3. korgsystem

    korgsystem عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏27/2/10
    ارسال ها:
    5
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    یعنی منظورتون اینه که آکوردهای سه صدایی رو میشه اجرا کرد؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    البته تخصص بنده در موسیقی سنتی نیست و اطلاعاتم در مورد نوازندگی این ساز زیاد نیست.شاید هم استفاده بکنند ولی خوب به لحاظ تئوری وقتی شما بتونی از هر ادواتی از موسیقی سه نت به صورت همزمان اجرا کنی میشه آکورد.و البته قابل پیش بینی هست که میشه این کار رو انجام داد ولی خوب دوستان نوازنده سه تار اگه وارد این موضوع بشن شاید بتونن بیشتر کمک کنن.
    پیروز باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Amirzashkan

    Amirzashkan عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/9/12
    ارسال ها:
    7
    محل سکونت:
    isf
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام دوست عزیز ... البته که میشه در نواختن سه تار از آکورد و آرپژ استفاده کرد . سبک های فعلی در حال رشد موسیقی سنتی ایرانی ، به شدت در حال استفاده از فضاهای مخاطب پسندی هست که استفاده از آکورد و آرپژ موجبش میشه .
    سبک های جدید نوازندگی موسیقی ایرانی ،خدارو شکر فاصله ی زیادی با سبک مطلق سنتی ایرانی داره که محدود به یک کتاب 100 صفحه ای ردیف نوازی هست و شاید 10 دقیقه نشه شنیدن مداومش رو تحمل کرد .
    البته نظرها و سلیقه ها متفاوته . خیلی از اساتید حاضر نیستن از زندان ردیف نوازی خارج بشن و خیلی ها پارو فراتر میذارن .
    قصدم این نیست که بگم کدام دو گروه کار درستی میکنن .به هر نظر هر دو گروه محترمه و هر دو مخاطبای خاص خودشونو دارن .

    از نوازنده های برجسته ای که سبک های متفاوت سه تار نوازی مدرن را رواج میدن ، میشه از استاد خودم ، جناب مسعود شعاری یا از جناب بهداد بابایی نام ببریم .
    همینطور استاد حسین علیزاده هو در بسیاری از آثار خود چهارچوب ردیف نوازی را شکستن .

    به هر جهت ، خیلی دور نشیم از جواب شما ...

    برای نمونه پیشنهاد میکنم آلبوم های : در سایه باد ، سیر از مسعود شعاری و همین طور جوی نقره مهتاب از بهداد بابایی را تهیه کنی .

    اصول اولیه ی نوازندگی همه ی سازهای زهی تا حدودی شبیه به هم هست ، بنابراین همینطور که شما میتونی آکوردها و آرپژهارو در گیتار استفاده کنی ، قاعدتا باید بتونی کم و بیش در هر ساز زهی دیگه ای هم ازونها استفاده کنی .

    امیدوارم پاسخ مناسب سوالت رو داده باشم .
    سوالی بود ، در خدمتم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  6. Piottel

    Piottel

    تاریخ عضویت:
    ‏6/10/13
    ارسال ها:
    12
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +8 / 0 / -0
    نرم افزار:
    پاسخ : سوال در مورد آکورد زدن با سه تار

    بله! کلیه آکوردهای ماژور و مینور، در سه حالت پایگی، معکوس اول و معکوس دوم قابل نواختن بوده و با کوکی خاص می شود برخی از آکوردهای 7 را اجرا کرد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    پاسخ : سوال در مورد آکورد زدن با سه تار

    درود بر شما دوست عزیز.
    تا اونجا که من می دونم ما در موسیقی ایران چیزی به اسم آکورد نداریم.
    فواصل سری و کرن باعث شدن که موسیقی ایرانی یک موسیقی آتونال و تعدیل نشده باشه.
    در موسیقی ایرانی آکورد و ماژور و مینور کاملا بی معنی هستن.
    موسیقی ایرانی صرفا ردیف و دستگاه داره.
    قیاس موسیق ایرانی و جهانی به دلایل بالا ممکن نیست.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. hakam

    hakam عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    27
    محل سکونت:
    خوزستان،ایذه
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    پاسخ : سوال در مورد آکورد زدن با سه تار

    دوستان آکورد چهار صدایی هم میشه اجرا کرد با کوک صحیح ساز
    کی گفته نمیشه با فواصل میکروتن یا همون ربع پرده نمیشه آکورد گرفت؟
    خواهشاً یکم مطالعه کنید اینقدر کورکورانه نظر ندید.( میتونید کتاب هارمونی در موسیقی ایرانی از علی قمصری رو بخونید )
    برای مثال ما می تونیم سیم بم یا چهارم سه تار رو فا کوک کنیم و سیم سوم میتونه دو باشهٰ بعد با گرفتن فواصلی مانند دو پایین دسته روی سیم اول و سل روی سیم دوم یه آکرد چهار صدایی گرفت که تقویت نت ژایگی دو رو خواهد کرد و آکورد دارای درجات چهارم و پنجم میشه که در موسیقی ایرانی خیلی استفاده میشه
    برای رسیدن به دست نیافتنی ها تنها به پله هایی از جنس خلاقیت نیاز داریم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  9. Piottel

    Piottel

    تاریخ عضویت:
    ‏6/10/13
    ارسال ها:
    12
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +8 / 0 / -0
    نرم افزار:
    خدمت دوستان از جمله جناب ناصحی عرض کنم که مقوله موسیقی (اعم از سنتی و غیر سنتی و غیره و ذالک) یه بحثه و شیوه و امکانات یه ساز (برای مثال سه تار) یه بحث دیگه!. اینکه موسیقی سنتی دارای فواصل ربع پرده است (که البته همچین ربع پرده درست و حسابی هم نیست، یعنی که به لفظ یک چهارم پرده است، اما از نظر فیزیکی کاملا یکچهارم نیست- چیزی شبیه فواصل موسیقی غربی تا قبل از تامپره شده بوسیله باخ) ربطی به این نداره که با سه تار میشه آکورد گرفت و یا نه. بازم عرض می کنم که بله! کلیه آکوردهای سه صدایی ماژور و مینور و سه صدایی کاسته و افزوده با سه تار و به زیبایی قابل اجراست (البته زیبا از دید بنده). و اگه خدا بخواد بزودی کتابی مشتمل بر آموزش تصویری و قاعده مند آکورد گیری بر روی سه تار، پوزیسیون های انگشت گذاری و همچنین تکنیک های مضرابی خاص منتشر میشه. برای آشنایی دوستان، آدرس قطعه ای که در یوتیوب موجوده و در اون نوازنده با سه تار آکوردهای مختلف گرفته و حتی گام بلوز رو اجرا کرده ، ذکر می کنم.!
    www.youtube.com/watch?v=VkcrFAmqU9M‎
     
  10. omid33

    omid33

    تاریخ عضویت:
    ‏17/6/14
    ارسال ها:
    6
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    هرچيزي امكان داره و اين جزو امكانات و محدوده اين ساز هست سازي كه چهار سيم داره و حدود و دو نيم اكتاو وسعت چطور امكان نواختن آكورد رو نداره؟ وجود فواصل ربع پرده اي امكان اضافه اي بروي سازهاي ايراني هست نه محدوديت چون گستره ي صوتي اين ساز به همچين فواصلي محدود نميشه. اما نكته مهم اينه كه اصلا ساز سه تار براي همچين نوازندگي مناسبه يا نه؟ موسيقي سنتي يا كلاسيك هركشوري تعريف خودش رو داره اين اسمش محدوديت نيست نوازنده ميتونه با سه تار هركاري بكنه اما ديگه سه تار نيست. شما اگه دوست داري آكورد بزني يا آكورد بشنوي ساز گيتار براي اينكار و اين فضا طبيعتا مناسب تره من نميدونم چه اصراريه عده اي دنبال اينن با سازهاي ايراني ادا و اطوار سازهاي غربي دربيارند مثل همين اقاي قمصري كه ذكرش در بالا رفت خوب برادر من اگه انقدر علاقه مند به اون موسيقي هستي برو گيتار بزن
     
  11. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    من این کتابی که معرفی کردید رو تا به حال نخوندم ولی حتما می رم و می خونمش اما ...
    شما در روشی که ارائه دادید دارید کوک اولیه ی ساز رو بهم می زنید.
    ساز شما یک ساز تعدیل نشده اس و در مرحله ی اول باید تعدیل یشه.
    فرض کنید من بیام و روی ساز شما آکورد فا - لا - دو کرن بگیرم.
    اسم این آکورد چیه؟
    آیا خوش صداست؟
    آیا در هارمونی می شه استفادش کرد؟
    خب مشخصه که روی سازی که چند سیم داره ما می تونیم آکورد درست کنیم اما سوال اصلی اینجاست که اول جطور باید روی این ساز به طور استاندارد گام نوازی کرد؟
    پوزیسیون های مختلف آکوردها رو باید چه کنیم.
    کوک اصلی ساز رو شما با روش خودتون کاملا بهم زدید.
    البته ما در موسیقی فلامنکو هم در بعضی از پالوها یا توکه ها یا به زبون خودمون دستگاها می آیم و کوک سیم شیش رو موقت عوض می کنیم اما این کار موقته.
    ما در موسیقی ایرانی چیزی به اسم هارمونی نداریم.
    چند نفری هستن که جز اساتید هستن و روش هایی رو برای ارائه ی هارمونی در موسیقی ایرانی ارائه دادن اما روششون مقبولیت عام رو نداره و می شه پذیرفته شده نیست.
    این نکته رو در نظر بگیرید که هر موسیقی ای یک ظرفیت و پذیرشی رو داره و زمانی که شما تغییرش بدید برای آپدیت شدن اون موسیقی، دیگه موسیقیه قبل نیست و تغییر پیدا کرده.
    در موسیقی ایرانی اما به علت دو دسته گی ای که بین دو گروه از اساتید وجود داره که بعضی ها می گن موسیقی ایرانی باید تعدیل بشه و بعضی ها هم می گن که موسیقی ایرانی اگر تعدیل بشه تا خدود زیادی میراث گذشته از بین می ره.
    بحث در این مورد بسیار است ...
    موفق باشید.
     
    آخرین ویرایش: ‏17/6/14
  12. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما دوست عزیزم.
    اول اینکه تبریک می گم بهتون چون نوازنده ی فوق العاده خوبی هستید و واقعا اجرای خوبی داشتید و واقعا لذت بردم.
    صحبت شما :"مقوله موسیقی (اعم از سنتی و غیر سنتی و غیره و ذالک) یه بحثه و شیوه و امکانات یه ساز (برای مثال سه تار) یه بحث دیگه!."
    این حرف کاملا درسته.
    لطفا هر زمان که کتابتون منتشر شد اطلاع بدید.
    موفق باشید.
     
  13. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    با نظرت موفقم علي رضا جان اما كلياتش!!
    چرا در موسيقي سنتي نبايد هارموني داشته باشيم؟؟
    بحثم فقط اكورد نيست !!
    در مورد سوال دوستمون هم به نظر من ميشه سه نتي رو اجرا كرد اما ديگه نميدونم براي همه خوشايند باشه يا نه!!:)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما پوریا جان.
    این بحث، یک بحث کاملا تخصصی و پر از اختلاف نظر بین دو گروهه سنتی و سنت شکن هست.
    از سال 1248 که مسیو لومر فرانسوی وارد ایران شد با خودش علمی به نام "تئوری موسیقی اروپایی" رو وارد ایران کرد.
    بعد از ایشون آقای سالار معزز و پسرشون که در کنسرتوار سن پطرزبورگ موسیقی خوندن هارمونی، کنترپوآن و ارکستراسیون رو وارد ایران کردند.
    کلنل علی نقی وزیری و روح الله خالقی هم موسیقی ایرانی رو برای جلوگیری از تحریف و ابداع "سری" و "کرن" روی تئوری موسیقی غربی پیاده کردن و ...
    آقای غلامحسین خان مین باشیان اعتقاد داشت که موسیقی سنتی ایران به دلیل فقدان یک سیستم روشن و دقیق و ماهیت درون گرایانه ی آن با تئوری موسیقی غربی نمی تواند هماهنگی داشته باشد و محل آموزش آن در هنرستانها و دانشگاها نیست.
    پس شما در ایران یک دو دستگی ای رو می بینید.
    در یک سمت گروه سنتی که اعتقاد به آموزش شفاهی و سینه به سینه داره و در گروه دیگه گروه سنت شکن یا همون گروهی که در پی ایجاد سیستمی آموزشی مبتی بر سیستم غربی هستش.

    با اجازه ی شما و دوستان عزیز بریم سر یک مقاله و این مقاله رو با هم تحلیل کنیم :

    هارمونی ایرانی به نقد کشیده شد/ چالش‌های پیش‌روی ساخت آکورد ایرانی


    ‌بیست و نهمین جلسه «نقد نغمه» با موضوع هارمونی ایرانی و نقد این ژانر موسیقایی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

    به گزارش خبرگزاري مهر، در این برنامه که امیرآهنگ هاشمی و شاهین مهاجری به عنوان کارشناس برنامه، علی قمصری به عنوان مهمان و سجاد پورقناد به عنوان کارشناس مجری حضور داشند، در مورد سبک های مختلف هارمونی در موسیقی ایران و نیز وضعیت هارمونیک ها در آکوردهای دارای ربع پرده بحث شد.


    در ابتدای این جلسه، سجاد پورقناد ضمن توضیحاتی در مورد هارمونی و کارکرد هارمونیک ها و همچنین چالش های پیش رو برای ساخت آکورد در ساختار موسیقی ایرانی به بحث پرداخت.


    اولین مهمانی که روی صحنه دعوت شد، علی قمصری آهنگساز و نوازنده بود که درباره کتاب هارمونی موسیقی ایرانی خود به سخنرانی پرداخت.


    قمصری با اشاره به این موضوع که تئوری‌هایی که بر اساس موسیقی ایرانی نوشته شده بوده در زمان کلنل وزیری، به خوبی وضعیت گوشه ها را تشریح نمی‌کرده است، گفت: وجود تئوری های برگردان شده از موسیقی کلاسیک باعث بوجود آمدن شیوه ای در هارمونی ایرانی شده است که ارتباطی با ساختار ردیف ندارد.

    پس تا اینجا در نظر داشته باشید که تئوری موسیقی ایرانیزه شده توسط وزیری همجنان دچار مشکلات و نقص های عظیم هستش.

    در ادامه پورقناد با اشاره به این نکته که وزیری هم سیستم گامی و هم مدال را برای موسیقی ایرانی پیشنهاد کرده است گفت: وزیری با ارائه سیستم گامی (تنال) برای موسیقی ایرانی سعی داشته است، آهنگسازی و تکنی‌کهای آن را به طور فراگیرتری به کار ببندد و با این روش به آثار همچون بند باز رسیده است.

    قمصری در پاسخ پورقناد گفت: این آثار زیبا هستند ولی بر اساس موسیقی دستگاهی نیستند، خود من هم آثاری دارم که ایرانی نیستند.

    قمصری با ارائه نمونه هایی از حرکت ملودی در گوشه های مختلف به پیشنهاد خود در مورد هارمونی موسیقی ایرانی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد من استفاده از آکوردهای کوارتال است، هرچند اشتباه کرده ام و در کتاب این روش را با عنوان هارمونی ایرانی ثبت کرده ام و نه پیشنهاد من برای موسیقی ایرانی!

    لطفا به جمله بالا و مخصوصا جمله ی آخر یک بار دیگه دقت کنید.

    پس از علی قمصری امیرآهنگ هاشمی به روی صحنه آمد و از تاریخچه هارمونی در ایران و ترجمه صحیح آن با عنوان تناسب توضیحاتی ارائه داد. امیرآهنگ هاشمی با ارج نهادن بر تلاشهای وزیری، سه گرایش برای هارمونیزه کردن موسیقی ایرانی را معرفی کرد که اولین گرایش از لومر و شاگردان او آغاز شد که بدون دقت به خصوصیات موسیقی ایران، هر ملودی ایرانی را ماژور یا مینور می دیدند و هارمونی آنرا بر این اساس می گذاشتند، گروه بعدی افرادی بودند که شاگردان وزیری محسوب می شدند، این افراد موسیقی ایرانی را می شناختند و هارمونی کلاسیک را با آن وفق می دادند، بیشتر آهنگسازان سمفونیک ایرانی با این روش کار می کردند تا اینکه مرتضی حنانه روش دیگری را پیشنهاد کرد و آن تغییر هارمونی نسبت به خصوصیت های موسیقی ایرانی بود.

    در میان گفته های امیرآهنگ هاشمی، هوشنگ کامکار که در میان مخاطبان این برنامه بود، با تاکید بر موضوع پژوهش درباره موسیقی ایرانی به این موضوع اشاره کرد: در موسیقی کلاسیک غرب، هارمونی اول بکار برده شده و سپس پژوهشگران قوانین آن را از روی آثار آهنگسازان استخراج کرده اند، در غرب اول تئوری بوجود نیامده و آهنگسازان نسبت به آن کار کنند، بلکه این روند به صورت عکس انجام شده است؛ در ایران نیز باید آهنگسازان به ساختن موسیقی چند صدایی بپردازند و تئوریسین ها از روی آن قوانینی استخراج کنند نه اینکه برای آهنگسازان پیشاپیش هارمونی بر اساس آکوردهای کوارتال و سکوندال پیشنهاد کنیم. در قرن بیست و یک نمی توان کسی را مجبور به استفاده از روشی خاص کرد.

    در ادامه شاهین مهاجری به تاریخچه هارمونی اشاره کرد و گفت: آثاری کشف شده که نشان دهنده تاریخچه موسیقی دو صدایی در بین النهرین و منطقه ساحلی سوریه است و امروز به این نتیجه رسیده اند که هارمونی قدمتی 5000 ساله دارد و یونان چندصدایی را از آنها اقتباس کرده است.

    سپس مهاجری به تشریح وضعیت هارمونیک‌ها پرداخت و با جداولی، میزان ملایمت و ناملایمت آکوردهای مختلف، مخصوصا آکوردهایی با فواصل میکروتن ایرانی را نشان داد.

    منبع :
    - هارمونی ایرانی به نقد کشیده شد/ چالش‌های پیش‌روی ساخت آکورد ایرانی
     
    آخرین ویرایش: ‏18/6/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. شعری در مورد موسیقی سه تار

    ,
  2. آکورد برای تار

    ,
  3. اكورد زدن