سوال در موردچگونگی استفاده از Haas Trick یا اثر هاس در میکس

شروع موضوع توسط چنگی ‏14/10/12 در انجمن آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ

تاپیک سوال در موردچگونگی استفاده از Haas Trick یا اثر هاس در میکس تالار آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ در persian-music.org.

  1. چنگی

    چنگی عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/4/12
    ارسال ها:
    73
    محل سکونت:
    ـهران
    امتیازات:
    +25 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    سلام خدمت دوستان.لطف بفرمایید اگر اطلاعات درمورد Haas Trick دارید منو راهنمایی کنید.
    من اینکارو انجام دادم البته روی یک ترک رکورد شده ازسولوی کمانچه(کار اصلا سولو هست) و خوب خیلی گستره استریوی خوبی بهم میده که با زمانی که ترک رو به صورت استریو(بدون عمل خاصی دز زمینه افزایش گستره استریو) اکسپورت می کنم خیلی فرق داره وخیلی بهتره.منتهی نمی دونم مثلا ریورب رو باید روی هردوترک اعمال کنم یا فقط ترک اصلی؟؟
    من به این صورت عمل می کنم ببینید آیا درسته به نظرتون:

    ترک اصلی رو به یک FXChanell می فرستم وریورب رو در اون FX قرار میدم.این ترک رو به طور کامل به راست Pan می کنم.
    یک کپی از ترک اصلی می گیرم وبه چپ پنش می کنم وتوی اینسرت 1 ،یک Monodelay بازمان 25 ms وبدون فیدبک قرار میدم واین رو هم دقیقا می فرستم به همون FXChanell که ریورب رو توش قرار دادم وبرای ترک اصلی استفاده شده.

    حالا درسته که delay رو دراینسرت قرار میدم یا اونم سند کنم؟
    وآیا ریورب رو برای هردو یک مقدار وبه یک شکل درنظر بگیرم؟؟
    حالا اگر کار سولو نباشه ویه کار میکس شده باشه،باید بعدازاکسپورت گرفتن، روی کل Mixdown این عمل انجام بشه دیگه درسته؟؟
    باتشکر.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. چنگی

    چنگی عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/4/12
    ارسال ها:
    73
    محل سکونت:
    ـهران
    امتیازات:
    +25 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    نمی دونم اینجا چرا فقط هی تعداد مشاهدات بالا میره وبعد دوروز یک نفر هم یه جواب نیم بند هم به ما نمی ده!!!!!!دقیقا مثل اون یکی تاپیک!!!!!
     
  3. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +941 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    سلام.بنظر با کیو بیس کار میکنی.دیلی رو باید حتمی اینسرت کنی و میکسشو رو صد درصد قرار بدی تا صدای دیلی شده با صدای اصلی تداخل نکنه.بجای اینکار میتونی از جابجایی زمان خود ترک استفاده کنی که با یه عکس ساعت روی هر ترک نشون داده شده.مقدار دیلی بهتره بین 14 تا 30 میلی ثانیه باشه برای پیدا کردنش میکسو در حالت مونو گوش بده تا بهترین زمان دیلی رو پیدا کنی.(هر مقداری که در حالت مونو کمتر صدارو خراب کنه).باید دوتا لاین پن شده به دو جهت مخالف داشته باشی که به یه fx استریو سند شده باشن.این تکنیکو تو میکس حد اکثر میشه برای یکی دو ترک استفاده کرد و حتمی باید تاثیر منفیشونو در حالت مونو چک کنی.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  4. چنگی

    چنگی عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/4/12
    ارسال ها:
    73
    محل سکونت:
    ـهران
    امتیازات:
    +25 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase

    مرسی از جواب کاملت.بله با کیوبیس کار می کنم.پس برای میکس های شلوغ قاعدتا باید از Stereo enhancer ها استفاده کرد دیگه درسته؟؟مثل اونimager مولتی بند که اوزون داره؟؟؟اصولی ترین راه برای اینکار چیه؟؟
     
  5. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    466
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,036 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    دوست عزیز در کل دو روش برای این تکنیک وجود داره که هم خودتون گفتید هم دوستمون زحمت کشیدن.به طور خلاصه:1. با استفاده از Sample Delay یا همون Delay (ترجیحا Mono Delay) در یکی از ترک ها2. با استفاده از تغییرات زمانی در قسمت میدی ترک یا اگر فایل Audio هست با کمی تایم شیفتینگافکت های بر پایه ی زمان هم بهتره در Send قرار بگیرند مثل Reverb و Delay اما هیچ بایدی هم وجود نداره و در Insert هم میتونند قرار بگیرند.مراقبه پدیده Phasing باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  6. santu

    santu عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    223
    محل سکونت:
    tehran
    امتیازات:
    +120 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام حامد جان.ممنون توضیحاتت.میشه در مورد phasing توضیح بیشتر بدید.مرسی
     
  7. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    466
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,036 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    بهتره که تاپیک جداگانه ای بهش اختصاص داده بشه. اما به طور خیلی خلاصه:
    پدیده ای که باعث میشه دو موج و یا سیگنال صدا همدیگر رو خنثی کنند که اصطلاحا Phase Cancelation نامیده میشه.
    این موضوع در سینتی سایزرها و سمپل های Stereo و ... بسیار شایعه.
    یک مثال ساده میزنم.
    یک سینتی سایزر رو باز کنید (فرقی نمی کنه) برای مثال دو موج Saw که هر دو در یک فاصله یا اکتاو نواخته شوند رو انتخاب کنید.
    حالا فقط یکی از آنها رو Invert کنید.
    نتیجه: دیگه صدایی نخواهید شنید.
    Knob های Fine Tue یا Detune یا Dephase که در سینتی سایزرها هستند کلید اصلی حل این مشکل هستند.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  8. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +941 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    آره.stereo enhancer و یا stereo imaging اوزون در حالتی که از گزینه دیلی استفاده نشه توشون برای این کار بهترن.فرق اونا با تکنیک هاز اینه که اون ها استریو ایمیجینگه موجود یا به عبارتی تفاوت کانال چپ با راست رو افزایش میدن ولی تکنیک هاز یک استرو ایمیجینگ مصنوعی تولید میکنه.دلیل اینکه میگم حتما باید دیلی اینزرت بشه بخاطر اینه که ما فقط باید صدای تاخیر یافته رو در کانال گوست بشنویم و اگر خود صدارو هم در کانال بشنویم این تکنیک اون تاثیر لازمو نخواهد داشت وگرنه در حالت کلی اغلب دیلی ها بطور موازی بکار میرن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  9. چنگی

    چنگی عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/4/12
    ارسال ها:
    73
    محل سکونت:
    ـهران
    امتیازات:
    +25 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    بله به نظرم کاملا این حرف توجیه منطقی درستی داره.بازم ممنون از صبر وحوصلت.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...