سوال در مورده گام این نت ها و اکوردهاش ؟

شروع موضوع توسط artman ‏28/4/13 در انجمن گام در موسیقی

تاپیک سوال در مورده گام این نت ها و اکوردهاش ؟ تالار گام در موسیقی در persian-music.org.

  1. artman

    artman عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/7/10
    ارسال ها:
    184
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Iran-ilam
    امتیازات:
    +122 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, sonar
    سلام به همه دوستان عزیز امیدوارم خوب باشید

    میخواستم بدونم گام این نت ها رو که الان میگم چیه ؟

    و اینم اکورد هایی که استفاده کردم توش تا اینجا
    Fm - C# - D#m


    نت ها هم به این قرار هستن
    F - F# - G# - A# - C - C# - D# - F

    تا اونجا که من میدونم این گام ها مینور یا ماژور نیستن
    من فقط گامای مینور ماژور طریقه ساخت و اکوردهاشون و گام هاشونو بلدم

    حالا از دوستان اگه کسی میتونه راهنمایی کنه که این چه گامیه و بقیه اکورد های این گام چین

    و طریقه ساخت این نوع گام و اکوردهاش چجوریه ممنون میشم

    مرسی !
     
  2. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    این گام دودیز ماژور هست که تمام نتها در آن دیز شده اند.همینطور که میبینید شما اسمی از نت سی و می نبردید ولی در عوض تو گامتون هم دو هست و هم دو دیز هم نت فا هست و هم فا دیز و همین مسئله شمارو گمراه کرده و فکر کردید که ماژور یا مینور نیست.شما باید بجای فا می دیز بنویسید و بجای دو سی دیز بنویسید.در اینصورت به گام دودیز ماژور میرسید.

    - - - - - - - - - -

    c#d#e#f#g#a#b#c#
     
  3. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    اون آکورد هم فا مینور نیست می دیز مینور هست.برای به دست آوردن آکوردهاتون هم راحتترین کار اینه که هرچی آکورد تو دو ماژور بلدید رو دیز کنید یعنی هم اسمشو وهم نتهایی که تو اون آکورد هست رو همشو دیز کنید و نیم پرده ببرید بالا.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Hamed Baradaran

    Hamed Baradaran Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏21/11/09
    ارسال ها:
    1
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +184 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    می دیز مینور ؟!!! بین می و فا نیم پرده فاصله ست . چیزی به اسم می دیز یا فا بمول نداریم !!! یعنی می دیز همون فا مینور و فا بمول همون می مینور هست !
     
  5. psypersia

    psypersia Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏23/10/09
    ارسال ها:
    243
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +136 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, logic
    فکر کنم مودال phrygian باشه بافرمول St- T -T-T-St-T-T
    برای آکوردها minor , major,major,minor,major,major,minor
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    466
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,036 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    اگر نت ها رو درست نوشته باشید، این نوع فواصل و پرده بندی ها مربوط میشه به یکی از مدهای کلیسایی به نام فریژین (Phrygian) که در واقع این مدها زیر مجموعه گام های دیاتونیک هستند.
    پرده بندی رو هم که دوستمون (psypersia) زحمت کشیدن براتون نوشتن.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    سلام. میشه با مثال بگین چطوری میشه اکورد های دو ماژور رو دیز کرد؟
     
  8. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    بله امکانش هست.دقت کنید درگام دودیز ماژور فا دیز هست و هر جا در خط حامل نت فا رو دیدیم باید کلاویه سیاه فادیز رو فشار بدیم پس کلاویه سفید فا آزاد هست و وقتی میگیم می دیز در اصل کلاویه آزاد فا رو فشار میدیم ولی اسمش می دیز هست.همین حالت هم در مورد سی و دو صدق میکنه در گام دودیز ماژور هر جا در خط حامل نت دو رو دیدیم باید کلاویه سیاه دودیز رو فشار بدیم پس کلاویه سفید دو آزاد هست و وقتی میگیم سی دیز در اصل کلاویه آزاد دو رو فشار میدیم ولی اسمش سی دیز هست.

    - - - - - - - - - -

    در وهله اول اینو بگم که اگه آکوردهاتونو دیز کردین دیگه به درد گام دو ماژور نمیخوره بلکه آکوردهای گام دودیز ماژور میشه ودر دودیز ماژور باید استفاده کنید.ولی در کل اگه بخواین این کارو بکنید کافیه هر سه نت مثلا آکورد دو ماژور رو دیز کنید که میشه آکورد دودیز ماژور دودیز می دیز سل دیز یا مثلا می مینور میشه می دیز مینور که میشه می دیز (فا) سل دیز سی دیز(دو)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    اگه بنا باشه به عنوان مد فریژین در نظر بگیریم(البته مد فریژین از می شروع میشه و میشه می فا سل لا سی دو ر می )با توجه به اینکه باید اسم هر هفت نت درونش باشه پس این چیزی که نوشته شده اشتباهه و باید به این صورت نوشته بشه : فا سل بمل لابمل سی بمل دو ربمل می بمل فا
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. artman

    artman عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/7/10
    ارسال ها:
    184
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Iran-ilam
    امتیازات:
    +122 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, sonar
    خب طبق گفته ی psypersia عزیز این گام phrygian که H.Q.N عزیز هم تاییدش کرد

    St = نیم پرده T = پرده درسته دیگه ؟ یعنی نوع ساخت گام مودال اینه ؟

    این گام تو اتو تیون اسمشو من ندیدم بخوایم برا وکال تیونشو بدیم کدوم گامو باید استفاده کرد ؟ اقای H.Q.N گفتن دیاتونیک پس اونو باید انتخاب کنم درسته ؟ البته تو اتو تیون نوشته Greek diatonic
     
  11. artman

    artman عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/7/10
    ارسال ها:
    184
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Iran-ilam
    امتیازات:
    +122 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, sonar
    اساتید لطفا پاسخ بدن مرسی منتظرم !!!
     
  12. psypersia

    psypersia Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏23/10/09
    ارسال ها:
    243
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +136 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, logic
    نت ها این طوری بایدنوشته بشن
    F,Gb,Ab,Bb,C,Db,Eb
    ST - نیم پرده
    T - پرده
    توی autotune نمیدونم
    اما در ملوداین این گام وجود داره اگه هم نداره دستی میتونید وارد کنید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  13. Reza Soleymani

    Reza Soleymani عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/4/12
    ارسال ها:
    577
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +563 / 1 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    دوستان یه سوال داشتم در مورد پیدا کردن آکورد برای یک گام خاص:
    من می خواستم بدونم میشه وقتی که در حال استخراج و استفاده از آکورد های گام مینور طبیعی هستیم برای مثال (ر مینور) آیا مجاز هستیم از بعضی آکورد های مینور هارمونیک رمینور هم استفاده کنیم.؟؟
    اشکالم اینجاست. در حال استفاده از آکورد های : Dm C F هستم ولی احتیاج به A (لاماژور ) هم دارم. طبق بررسی هام روی گام رمینور طبیعی ما آکورد اصلی لامینور داریم نه لاماژور / این در حالی است که من اصرار به استفاده از لاماژور دارم و احساس می کنم به کار میاد و باز هم متوجه شدم که آکورد لاماژور مربوط به رمینور هارمونیک است . آیا چنین استفاده ای از آکورد های گام های متفاوت صحیح است؟؟؟؟

    ضمن اینکه من برای تقویت خودم تو این موضوع از سایت http://www.musictheorysite.com/namethatkey/ استفاده می کنم و اینجا هم چک می کنم
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏2/8/13
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما دوست عزیز.
    اگر این کار رو بکنید یعنی دارید مدولاسیون انجام می دید.
     
  15. Reza Soleymani

    Reza Soleymani عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/4/12
    ارسال ها:
    577
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +563 / 1 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    ممنون از شما؛
    نمیدونستم! .
    یعنی وقتی هم می خوام تو گام فادیز ماژور از آکورد لا دیز ماژور به جای لا دیز مینور استفاده کنم این هم مدولاسیون میشه؟
     
  16. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    مدولاسیون یعنی تغییر تونالیته.
    البته من احساس می کنم شما آهنگتون در همون گام مینور هارمونیک بوده از ابتدا.
    شما مطمئن هستید که گام آهنگتون از اول مینور طبیعی بوده؟
     
  17. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3

    در صورت عدم به وجود آمدن دیسونانس در پارت ها این کار کاملا درست و حتی اگر در جای خودش انجام بشه حرفه ای است.
    خیر اسم این کار رو نمیشه مدلاسیون گذاشت حتی مدلاسیون ناقص هم نمیشه اسم این کار رو گذاشت.
    گاه این اتفاقات در هارمونی یک قطعه به وجود میاد برای بهتر نشان دادن فضای مد نظر آهنگساز مخصوصا در موسیقی های با کلا.

    ممکنه بیتی از شعر شما تصویر گر یک فضای روشن باشه و در اون قسمت آکورد مینوری که در گام وجود داره رو به ماژور تبدیل کنید که با داشتن علم کامل به هارمونی میشه این کار رو انجام داد.

    اما همین طور که گفتم باید شدیدا به عدم وجود دیسونانس توجه کنید.

    برای مثال در موردی که شما در بالا ذکر کردید اگر در یکی از پارت ها نت ر زده بشه و آکورد رو لا ماژور بنویسید این باعث دیسونانس میشه چرا که در آکورد لا ماژور نت دو دیز وجود داره که با نت ر یک فاصله نیم پرده و نا مطبوع رو از نظر موسیقی کلاسیک اجرا میکنند.
     
  18. Reza Soleymani

    Reza Soleymani عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/4/12
    ارسال ها:
    577
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +563 / 1 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    بله دقیقا اون جایی که از آکورد لاماژور استفاده می کنم نت ر و حتی ردیز زده نمیشه :) از نظر حسی به کار می خورد اما نمیدونستم دلیل علمی پشتش هست یا نه. سپاس
     
بارگذاری...