سوال در رابطه با مُدها

شروع موضوع توسط Mnoire ‏19/9/15 در انجمن گام در موسیقی

تاپیک سوال در رابطه با مُدها تالار گام در موسیقی در persian-music.org.

  1. Mnoire

    Mnoire عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/5/13
    ارسال ها:
    28
    محل سکونت:
    رشت
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام خسته نباشید . تو این مبحث به مشکل خوردم ، ممنون میشم کمکم کنید . ;)
    شما فرض کنید ما chord progressionای داریم مثل (از چپ) : Am - Em - F - G ، مد هایی هم که میتونیم استفاده کنیم به ترتیب میشه : C lonian - D dorian - E Phrygian - F lydian - G Mixolodian - A aeolian - B Locrian
    همه این مدها یه انگشت گذاری دارن ، پس چه فرقی باهم میکنن ؟ چه طور میشه تو این چرخه اون حس شرقی Phrygian وارد کرد ؟
    کلا در این مورد یه توضیح بدید کاملا گیج شدم .:dead-95:
     
  2. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    مسئله مسئله تونیکه نه انگشت گذاری.چیزی که باعث فرق در مدهایی که شما نوشته اید میشه تونیک متفاوتشونه.شما با این آکوردها فریژین "می "خواهید داشت که البته بهتره روند آکوردهای شما با می مینور شروع بشه نه لا مینور چون لا مینور مارو به سمت ائولین لا می بره نه فریژین می.پس گام(یا مد )شما میشه:می فا سل لا سی دو ر می
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  3. guitarha

    guitarha عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/3/13
    ارسال ها:
    94
    محل سکونت:
    رشت
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    ببخشید دلیل اینکه فقط از این مدها میتونید استفاده کنید چیه؟ چون نت هاش با لا مینور یکیه؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Soheil Monfared

    Soheil Monfared عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/12
    ارسال ها:
    1,310
    شغل :
    MusicProducer/SoundEngineer
    محل سکونت:
    Chongjin,North Korea
    امتیازات:
    +1,211 / 5 / -5
    نرم افزار:
    ableton, nuendo, protools, reason
    سلام دوست عزیز بخاطر تفاوت در تونیک های اون هاست....;)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  5. artinviolin

    artinviolin عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/11/14
    ارسال ها:
    1,027
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +544 / 3 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, soundforge
    سلام استاد ویلیام عزیز.
    2تا سوال دارم.
    1.توی مد فریژین می اگر اگرنت شاهد ما بشه سی ک تقریبا میشه گام دشتی خودمون چه مدی میشه اسمش؟
    2. مدهایی ک برحسب گام مثلا 4گاه خودمون البته بدون کرن و با درز و بمل هست اسمش چه مدیه ؟ جایی در موردش مطلبی ندیدم.
    ممنون میشم جواب کاملی بدید تا از سردرگمی درایم
    بازم ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. ALI.M.R

    ALI.M.R عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    دوستان ببخشيد وسط بحث پست ميزارم...
    كسي از دوستان ميتونه كه راهنمايي كنه اساسا مد با گام تفاوتش در چي هست؟

    ممنون ميشم
     
  7. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    سلام
    1.تومدها چیزی به نام شاهد وجودنداره.شاهد مال موسیقی سنتی ایرانه.پس شما به هر حال درمد می فریژین هستید.چه شاهد سی باشه چه نباشه چه چیز دیگه ای باشه
    2.چهارگاه میشه معادل گام یا مد ماژور جیپسی (البته با حذف ربع پرده ها)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  8. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    همایون هم میشه اسپانیش فلامنکو
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • مفید مفید x 1
  9. artinviolin

    artinviolin عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/11/14
    ارسال ها:
    1,027
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +544 / 3 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, soundforge
    مرسی
    جزئ چه زیر شاخه ای هستن چرا هیچ جا در موردشون صحبت نشده؟
    تو چه کتابی معرفی میکنید ک در موردشون مطلب باشه؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. Ramin Vatannia

    Ramin Vatannia عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/12/15
    ارسال ها:
    11
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیسین (کارشناسی ارشد موسیقی ایرانی)
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +29 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, StudioOne
    درود بر شما
    من سوال شما و جواب هایی که به سوال های شما شده بود رو خوندم ......
    تعدادی از جواب ها را به کل صحیح نمی دونم و تلاش می کنم در این جا مختصر توضیحی بدم ...
    _اول اینکه این رو در نظر داشته باشیم که اساسا تمام موسیقی ها یا تنال هستن یا مدال(که البته موسیقی تنال هم در زمان قرون وسطی و رنسانس بصورت مدال در قالب مدهای کلیسایی که خودتون اسم بردین بودنن.)
    _زمانی که ما شاهدیت تمامی مد ها رو از یک نت حساب کنیم تفاوت اونها به خوبی مشخص تره .
    مثلا :
    میکسولیدین دو : C D E F G A Bb C
    دورین دو :C D E F G A B C
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • آموزنده آموزنده x 2
  11. Ramin Vatannia

    Ramin Vatannia عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/12/15
    ارسال ها:
    11
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیسین (کارشناسی ارشد موسیقی ایرانی)
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +29 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, StudioOne
    جناب نیری عزیز من با این نظر شما مخالفم در خصوص اینکه شاهدیت یک نت خاصه موسیقی کلاسیک ایرانی(موسیقی سنتی!) هستش.

    زمانی که کتاب های موسیقی ایرانی رو مورد مطالعه قرار میدیم میبینیم که نظر علی نقی وزیری و مهدی قلی هدایت و روح الله خالقی اینه که نت شاهد همون نت تنیک هستش و به مرور و از زمان آقای حنانه واژه ی (شاهد) جایگزین و ترجمه ای برای واژه ی (تنیک) جایگزین شد .

    قطعا تمام موسیقی های کلاسیک(تنال و موسیقی ملل) دارای نت بعنوان شاهد هستن که گردش ملودی همواره
    حول اون نت مچرخه و هارمونیزه کردن اون قطعه این نت جایگاه خاص خودشو داره ...
    حالا چه موسیقی تنال باشه چه مدال ایرانی و چه مدال هندی و ......
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  12. artinviolin

    artinviolin عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/11/14
    ارسال ها:
    1,027
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +544 / 3 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, soundforge
    البته شما استادید... و هم اقای نیری.
    منم با حرف شما موافقم.
    دلیلشم خیلی واضحه تفاوت گام ماژور و مینور در اصل نت ایست و شاهدشون هست..
    مثلا گام دو ماژور با لا مینور فقط تفاوت در نت ایست و شاهد دارن..
    ک البته میشه فک میکنم همون تنیک
    من اینجوری درک کردم خوشحال میشم بیشتر راهنمایی بفرمایید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    یعنی می فرمایید شاهد و ایست یکی هستن؟ایست همون تنیکه.شاهد هم تنیکه؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  14. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    تا اونجاکه من میدونم ایست همون تنیکه اما شاهد نتی است که فقط روی اون تاکید میشه.پس به کلی ماهیت اینها باهم متفاوته.مثلا در شور لا ایست لا هست.حالا اگه شاهد بشه می ما در دشتی می هستیم.در دشتی می اگه رو می ایست کنین احساس خاتمه نمیده.فقط همون لا احساس خاتمه رو میده.پس تنیک یا ایست عوض
    نشده.این که میگم این مفهوم مال موسیقی سنتیه برای اینه که ما در موسیقی قرون وسطی فقط نت فینال داریم که همون تنیک امروزیه.این که رو نتی تاکید بشه ماهیت مدرو در موسیقی قرون وسطی عوض نمی کنه.اصولا چون تعریف ایست با شاهد کاملا فرق داره دوتا اسم دارن.حالا شما می فرمایید یکی هستن؟امروزه هم به معانی کاملا متفاوتی به کار میرن.اگه یکی باشن فرق شور و دشتی و...(بقیه ملحقات شور)در چیه؟
     
    آخرین ویرایش: ‏20/12/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  15. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    دورین دو را اشتباه نوشته اید.این آیونین دو است.دورین دو این نت ها را دارد:دو ر می بمل فا سل لا سی بمل دو.
    البته براساس نامگذاری قرون وسطایی و کلیسایی نه براساس نامگذاری یونان باستان که فرق هایی با اسامی مدهای کلیسایی داره
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  16. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    من تقریبا در حوزه موسیقی ایرانی یه مدت دو سالی هست وارد شدم و ساز تار رو شروع کردم به نواختن.
    در این مدت خیلی سعی کردم کل مبنای تئوری موسیقی ایرانی رو، روی تمام قطعات پیاده کنم که متوجه شدم این مسئله نمی تونه تمام پاسخ های ما رو در بر داشته باشه. البته باز دارم تحقیقم رو ادامه می دم.
    اساس موسیقی دستگاهی در تمام دنیا در پایه ملودی های سینه به سینه هست که از گذشتگان ما به ما ارث رسیده.
    از اونجایی که بیشتر بحث سر مد فریژینه، من پاسخ رو بر پایه ی اون می نویسم.
    فواصل مد فریژین :
    نیم پرده-پرده-پرده-پرده-نیم پرده-پرده-پرده
    مد فرژین بر پایه نت می :
    E-F-G-A-B-C-D-E
    آکوردهای سه صدایی :
    Em-F-G-Am-Bdim-C-Dm
    این وسط ما یه فریژین فلامنکو داریم گه نت سل دیز رو هم داره و بهش می گن پور اریبا و کورد اول ماژوره مثلا در می می شه می ماژور.
    همون دوره آکوردی که خیلی تو موسیقی پاپ ایران استفاده می شه و بهش می گن لا اسپانیش به اشتباه البته.
    Am-G-F-E
    که نت پایه همون می هستش و احساس ختم و فرود رو همون نت می ایجاد میکنه.
    تقریبا شما به راحتی می تونید شخصیت نتی که احساس ختم رو ایجاد می کنه پیدا کنید.
    اون نت، نت پایه ی شما هستش.
    مثلا وقتی شما فکر می کنید در گام لامینور هستید و می بینید آهنگ داره با نت می تموم می شه و احساس ختم و پایان رو داره نت می ایجاد می کنه، خب مشخصه که شما در گام لامینور نیستید، بلکه در مد می فرژین هستید.
    تو موسیقی ترکی و عرب هم فرژین داریم.
    تو ایرانی یه شبه فرژین داریم با تعدیل یک نت که بهش می گن دشتگاه شور.
    توجه بفرمایید که این دستگاه فقط و فقط شبیه مد فرژین هستش و قیاسش با مد فرژین به نظر من اشتباهه.
    موفق باشید.
     
  17. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    بحث سر شباهت است نه یکسان بودن.اگر ریع پرده شور تبدیل به نیم پرده شود"فواصل"این دو مثل هم می شود.ولی مفاهیمی درموسیقی سنتی وجود دارد که در مدال کلیسایی نیست(وبرعکس).مثلا همین بحث شاهد،نت متغیر،گوشه هاو....پس فقط از نظر پرده بندی ،اگر ربع پرده شور را نیم پرده کنیم میشه فریژین. نه از نظر های دیگه.دوستانی که هنوز شک دارن شاهد همون ایسته یا نه به راه ساده وجود داره.درگوگل سرچ کنید:نت شاهد
    صفحات متعددی میاد .همون اولی که مربوط به گروه موسیقی آرونده فرق و تعریف اینهارو نوشته ودر شور و متعلقاتش مثال هم زده.اینجوری مشکل حل میشه ☺
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  18. artinviolin

    artinviolin عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/11/14
    ارسال ها:
    1,027
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +544 / 3 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, soundforge
    بله استاد درست میفرمایید.
    بنده اشتباه گفتم منظورم همون ایست به تنهایی بود.
    مرسی ک وقت گرانبهاتون و به ما میدید..متشکرم فراوان
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  19. Ramin Vatannia

    Ramin Vatannia عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/12/15
    ارسال ها:
    11
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیسین (کارشناسی ارشد موسیقی ایرانی)
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +29 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, StudioOne
    بله حق با شماست دورین رو اشتباه نوشتم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  20. Ramin Vatannia

    Ramin Vatannia عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/12/15
    ارسال ها:
    11
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیسین (کارشناسی ارشد موسیقی ایرانی)
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +29 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, StudioOne
    -قطعا ومشخصا نت ایست و شاهد باهم متفاوت اند ...
    -در مباحث نظری موسیقی ایرانی ترجیح میدم از منابعی نقل قول کنم که در بحث های آکادمیک مبنا هستن مثل استاد فخردینی و استاد طلایی و هومان اسعدی و حسین مهرانی و .... .
    نت شاهد نتی هستش که در طول ملودی بارها شنیده میشه و گردش ملوی همواره در حول اون نت میچرخه که در موسیقی کلاسیک بهش میگن نت تنیک و در ایران هم خیلی از اساتید به نت شاهد میگن نت تنیک ....
    اما قضیه ی نت ایست خیلی فرق میکنه، نت ایست نتی هست که ملودی بر روی اون ایست ها و تعویق هایی رو به عمل میرسونه که بر طبق نظر جناب اسعدی و براساس قدرت و میزان تعویقشون، به چهار دسته تقسیم می شوند:
    1 . ایست قطعی . 2 . ایست قطبی . 3.ایست تعلیقی . 4. ایست گذرا .
    -ذکر این نت مهمه که در بعضی گام ها و مدها نت ایست به نت شاهد تبدیل میشه ... مثلا
    در شور سل : سل= نت شاهد ( تنیک ) + نت ایست
    در سه گاه لا کرن: لا=شاهد ( تنیک) و فا( ایست قطعی ) و ر ( ایست قطبی) .
    ایست ها معمولا رو درجات مهمی نسبت به شاهد( تنیک ) از گام و مد ، قرار میگیرند.
    در همین راستا کتاب های مبانی نظری موسیقی ایرانی از همومان اسعدی و .......
    و کتاب سرایش 1 از حسین مهرانی را پیشنهاد می کنم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. گام درموسیقی سنتی ایرانی