آخرین ارسال‌ها

سوال درس ساز شناسی

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
این تمرین هم جوابش درست نیست. شما وقتی نُت های کلید فا رو روی کلید دو میخوای بنویسی، نُت ها میان پایین. بالا نمیرن. شما اینجا همه رو بردی بالای حامل نوشتی.

در اون تمرین اولین نُتِ روی حاملِ فا، نُتِ "رِ" هست. این "رِ" در روی حامل کلید "دو" میافته بین خط سوم و چهارمِ حامل (از پایین بشمری). حالا به همین ترتیب بقیه ی نُت ها هم به همون اندازه پایین تر روی حامل نوشته میشن.

شما این سه تا تصویر رو بعنوان پایه متوجه بشی، سایر نُت ها رو هم به همین ترتیب میتونی ردیف کنی و این میتونه یه فرمول باشه برات. توی این سه تا تصویر، نُتِ "دو" ی وسط رو داریم. همونطور که میبینی در هر کلید جاش فرق میکنه، ولی همش همون نُت "دو" ی وسط هست:

مشاهده پیوست 178204
مشاهده پیوست 178203
مشاهده پیوست 178205
خطی حساب کن. از واژه ی فاصله هم استفاده نکن با اون مبحث فواصل قاطی میکنی. مثلاً بگو "نُتِ دو ی وسط که در کلید فا روی خط بالای حامل نوشته میشه، برای کلید "دو" سه خط میاد پایین تر روی خط سومِ حامل نوشته میشه". حالا به همین ترتیب تمام نُت ها همین تعداد خط باید جابجا بشن. برای کلید سل هم باز تعداد خطها رو حفظ کن و به همون تعداد خط جابجا کن.
استاد واقعا ازتون ممنونم كه وقت گذاشتين و كاملا متوجه شدم طبق فرمول...
فقظ يك سوال ديكه... كاربرد يه نمونه سوالي مثل اين در زمان اهنگسازي چي هست؟
[doublepost=1546355289,1546354284][/doublepost]من تصحيح كردم تمرين رو...
آيا درست حل كردم اينبار؟
 

فایل های ضمیمه

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,685
53
.
استاد واقعا ازتون ممنونم كه وقت گذاشتين و كاملا متوجه شدم طبق فرمول...
فقظ يك سوال ديكه... كاربرد يه نمونه سوالي مثل اين در زمان اهنگسازي چي هست؟
[doublepost=1546355289,1546354284][/doublepost]من تصحيح كردم تمرين رو...
آيا درست حل كردم اينبار؟
این الآن درست شد.
این یک سوال تمرینیه. جواب درست دادن به این سوالات یعنی این که شما اون سه تا کلید رو درک کردی، و برعکس. "تدریس" یعنی درگیر کردن آموزش گیرنده به مبحث، نه الزاماً ریختن اطلاعات در مغز آموزش گیرنده! هر نکته ای که در متدهای تدریس میاد حتمآً که قرار نیست عملاً مورد استفاده قرار بگیره. 20 کیلومتر دویدن روزانه برای یک ورزشکار برای تمرین بدن اون هست، وگرنه در زندگی واقعیش مگه قراره هر روز 20 کیلومتر بدوه؟!
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
واقعا ممنونم استاد فرهود عزیز...
استاد سوال دیگه:
قابل اجرا بودن و غیر قابل اجرا بودن دوبل نتها رو باید حفظ کنم یا اون رو هم میشه با فرمولی درکش کرد؟ باید روی زهی ها یاد بگیرم؟یا بصورت تئوریک هم میتونم طبق فرمولی درکش کنم؟
[doublepost=1546360015,1546359960][/doublepost]تصویر
 

فایل های ضمیمه

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,685
53
.
واقعا ممنونم استاد فرهود عزیز...
استاد سوال دیگه:
قابل اجرا بودن و غیر قابل اجرا بودن دوبل نتها رو باید حفظ کنم یا اون رو هم میشه با فرمولی درکش کرد؟ باید روی زهی ها یاد بگیرم؟یا بصورت تئوریک هم میتونم طبق فرمولی درکش کنم؟
[doublepost=1546360015,1546359960][/doublepost]تصویر
این به ساز ربط داره. یکسری از سازها بعضی نُت های دابل رو نمیتونن اجرا کنن. برای تسلط به اون موارد، شما یا باید نواختن اون ساز رو بلد باشی، یا اینکه از حفظ بکنی اون موارد رو.
این کتابی که کار میکنید، چه کتابیه؟
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
این به ساز ربط داره. یکسری از سازها بعضی نُت های دابل رو نمیتونن اجرا کنن. برای تسلط به اون موارد، شما یا باید نواختن اون ساز رو بلد باشی، یا اینکه از حفظ بکنی اون موارد رو.
این کتابی که کار میکنید، چه کتابیه؟
عذر میخوام بابت تاخیر استاد...
کتاب شناخت سازهای ارکستر سمفونیک 1 و 2 که 1 سازهای آرشه ای هست و 2 سازهای بادی و ضربی.
همون هست که فکر میکنم فایل PDF رو برام فرستادین و فرمودین صفحه ی 41 رو بخون.
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,685
53
.
عذر میخوام بابت تاخیر استاد...
کتاب شناخت سازهای ارکستر سمفونیک 1 و 2 که 1 سازهای آرشه ای هست و 2 سازهای بادی و ضربی.
همون هست که فکر میکنم فایل PDF رو برام فرستادین و فرمودین صفحه ی 41 رو بخون.
من اون PDF رو از نِت گیر آوردم. فکر نمیکردم همون کتاب باشه.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
من اون PDF رو از نِت گیر آوردم. فکر نمیکردم همون کتاب باشه.
البته من خودم رو محدود به کتابهای دانشگاه نکردم و مطالعات کتابهای دیگه رو هم دارم اما من که از این کتاب تا حدودی راضی هستم و خوب توضیح داده.
البته خیلی کلی پرداخته و فکر میکنم برای من که مبتدی هستم مفید بوده که یه دید کلی از مبحث ساز شناسی پیدا کنم.
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,685
53
.
البته من خودم رو محدود به کتابهای دانشگاه نکردم و مطالعات کتابهای دیگه رو هم دارم اما من که از این کتاب تا حدودی راضی هستم و خوب توضیح داده.
البته خیلی کلی پرداخته و فکر میکنم برای من که مبتدی هستم مفید بوده که یه دید کلی از مبحث ساز شناسی پیدا کنم.
من الآن یه نگاهی کردم به همون PDF. خوبه بد نیست. البته مهم کتاب نیست. این همه کتاب در انواع اقسام و انواع سطوح مختلف تو بازار هست. اگه مهم فقط کتاب بود که همه بدون کلاس میتونستند خودشون کار کنند. در این مباحث مهم تدریس حضوری هست. کتاب به نوعی راهنمای مدرس هست در کار تدریسش.
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,685
53
.
البته من خودم رو محدود به کتابهای دانشگاه نکردم و مطالعات کتابهای دیگه رو هم دارم اما من که از این کتاب تا حدودی راضی هستم و خوب توضیح داده.
البته خیلی کلی پرداخته و فکر میکنم برای من که مبتدی هستم مفید بوده که یه دید کلی از مبحث ساز شناسی پیدا کنم.
شما الآن با یک بار عدم حضور در کلاس، میبینی که این همه مشکل برات بوجود اومده. پس حضور در کلاس مهم تر از کتابه.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
شما الآن با یک بار عدم حضور در کلاس، میبینی که این همه مشکل برات بوجود اومده. پس حضور در کلاس مهم تر از کتابه.
واقعا که همینطوره...
جدا دانشگاه و حضور در کلاس جمعی درسایی و به آدم میده که شاید هیچ جایی نشه اونا رو تجربه کرد.البته با اینکه اکثر بچه های موسیقی دانشگاهمون خیلی تو مبحث موسیقی فیلم و بازی نیستن که هم فکر باشیم(جز تعدادی که کلاسیک کار میکنن)اما همین که تبادل اطلاعات انجام میشه و تو محیطی قرار گرفتم که همه جا صدای ساز میپیچه و میفهمم که اینجا همون جاییه که باید باشم بهم هر روز شوق بیشتری میده برای دنبال کردن هدفم...
تا قبل از ورودم به دانشگاه دیدم نسبت به همچین محیطی اینی نبود که الان دارم...
درسته که کیفیت دانشگاه های اینجا به اندازه ی کیفیت دانشگاه های خارج از کشور نیست اما فهمیدم که باید پله پله و مرحله مرحله پیش رفت.
سرتون رو درد نیارم به موضوع تاپیک ربطی نداره و فقط خواستم احساس قلبیم و نسبت به اینکه دارم تو دانشگاه موسیقی کنار بقیه ی بچه های موسیقی تحصیل میکنم و بگم و هیجانی که همیشه قبل از شروع کلاس دارم.
حرف شما استاد کاملا درسته.
یه تجربه ی جالبی که خودم بدست اوردم اینه که زمانی که تو رشته ای که واقعا عاشقانه بهش علاقه داری تحصیل میکنی،از اینکه یک جلسه رو از دست بدی شدیدا ناراحت و پشیمون میشی.
اما وقتی به کاری یا رشته ای علاقه نداشته باشی 3 ترم پشت سر هم حذفم بشی اصلا تفاوتی برات نداره.:tongue:
خلاصه که الان واقعا میفهمم از زندگی چی میخوام.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
در کتاب ساز شناسی اینطور بیان شده که اگه لازم باشه که تمام قطعه یا قطعه ی طولانی از آن با پیتزیکاتو اجرا بشه باید با استراحت های طولانی همراه باشه...
گاهی اوقات نوازنده آرشه رو روی پوپیتر قرار میده تا برای اجرای پیتزیکاتو کنترل بهتری داشته باشه...
حالا سوال اینجاست که چرا نواختن این تکنیک رو به نوازنده ی دیگه ای واگذار نمیکنن؟
به طور مثال یک یا دو نوازنده فقط مخصوص زدن پیتزیکاتو ها باشن...
یا کلا در مورد هر تکنیکی...
البته تکنیک هایی که در قطعه به وفور قراره استفاده بشن...
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,685
53
.
در کتاب ساز شناسی اینطور بیان شده که اگه لازم باشه که تمام قطعه یا قطعه ی طولانی از آن با پیتزیکاتو اجرا بشه باید با استراحت های طولانی همراه باشه...
گاهی اوقات نوازنده آرشه رو روی پوپیتر قرار میده تا برای اجرای پیتزیکاتو کنترل بهتری داشته باشه...
حالا سوال اینجاست که چرا نواختن این تکنیک رو به نوازنده ی دیگه ای واگذار نمیکنن؟
به طور مثال یک یا دو نوازنده فقط مخصوص زدن پیتزیکاتو ها باشن...
یا کلا در مورد هر تکنیکی...
البته تکنیک هایی که در قطعه به وفور قراره استفاده بشن...
خب یک یا دو نوازنده که اون حجم صدای 20~30 نفر رو نمیتونه بده! اگر هم که بر فرض 20 نفر دیگه برای فقط پیزیکاتو بیارن، دوبرابر باید پول خرج کنن، اون هم در وضعیتی که اصلآً نیازی نیست. پیزیکاتو که برای کلِ یک قطعه ی مثلآً 10 دقیقه ای که نوشته نمیشه.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
آیا با این کار که تکنیکها رو هم به تعدادی نوازنده ی دیگه محول کنن میتونه باعث بشه که نشدنی ها رو شدنی کرد تو یک اجرای ارکستر؟
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,685
53
.
آیا با این کار که تکنیکها رو هم به تعدادی نوازنده ی دیگه محول کنن میتونه باعث بشه که نشدنی ها رو شدنی کرد تو یک اجرای ارکستر؟
سوال عجیب!
کدوم نشدنی؟ اگر نوازنده نتونه تکنیکی رو که خواسته شده اجرا کنه، اون اصلاً نوازنده حرفه ای نیست. تمام تکنیکها و آرتیکولیشن ها نواختنش برای نوازنده ی حرفه ای شدنیه.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
سوال عجیب!
کدوم نشدنی؟ اگر نوازنده نتونه تکنیکی رو که خواسته شده اجرا کنه، اون اصلاً نوازنده حرفه ای نیست. تمام تکنیکها و آرتیکولیشن ها نواختنش برای نوازنده ی حرفه ای شدنیه.
اونکه صد در صد استاد...
منظورم این بود که مثل همین چیزی که مثال زدم...
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
709
تهران
در کتاب ساز شناسی اینطور بیان شده که اگه لازم باشه که تمام قطعه یا قطعه ی طولانی از آن با پیتزیکاتو اجرا بشه باید با استراحت های طولانی همراه باشه...
گاهی اوقات نوازنده آرشه رو روی پوپیتر قرار میده تا برای اجرای پیتزیکاتو کنترل بهتری داشته باشه...
حالا سوال اینجاست که چرا نواختن این تکنیک رو به نوازنده ی دیگه ای واگذار نمیکنن؟
به طور مثال یک یا دو نوازنده فقط مخصوص زدن پیتزیکاتو ها باشن...
یا کلا در مورد هر تکنیکی...
البته تکنیک هایی که در قطعه به وفور قراره استفاده بشن...
علاوه بر پاسخ اقای farhood در مورد حجم صدایی که اجرای گروهی داره.
اگه سوالت رو درست متوجه شده باشم، چیزی که الان من بنظرم اومد اگه خیلی به این آرشه و پیزیکاتوی بدون مکث اون هم در یک گروه نیاز باشه شاید نهایتش اینه که میتونی گروه رو با divisi به دو بخش تقسیم کنی و در دو لاین بنویسی، اون نیمه که داره آرشه میزنه برای اون یکی سکوت بنویسی و بالعکس. اینطوری میتونی اون مکث رو بپوشونی.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
مثالی که زدی در مورد پیزیکاتو بود که اون هم نشدنی نیست. نگران پیزیکاتو نباش.
واقعا ممنونم استاد...
یک سوال دیگه...
آیا برای اصواتی مثل افکت های صوتی هم در کنسرت هایی مثل همون کنسرت Hans Zimmer پارتی نوشته میشه؟
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا