آخرین ارسال‌ها

سوال درس ساز شناسی

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
عرض ادب و احترام فراوان.
دوستان من امتحان ساز شناسی دارم اما چون یک جلسه متاسفانه نبودم واقعا نتونستم یه مبحثی رو متوجه بشم.
در مورد فلاژوله.
هارمونیک های طبیعی و مصنوعی.
روش به دست اوردنشون.
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,678
53
.
عرض ادب و احترام فراوان.
دوستان من امتحان ساز شناسی دارم اما چون یک جلسه متاسفانه نبودم واقعا نتونستم یه مبحثی رو متوجه بشم.
در مورد فلاژوله.
هارمونیک های طبیعی و مصنوعی.
روش به دست اوردنشون.
صفحه ی 41 به بعد PDF زیر رو بخون. خودت متوجه میشی.
ضمناً به رغم خیلی از اعضای این سایت، از اینکه در یک کلاس جمعی بصورت حضوری داری تحصیل میکنی، خیلی خوشحال کننده است! :thumbsup: باید عبادتت کرد!
 

فایل های ضمیمه

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
صفحه ی 41 به بعد PDF زیر رو بخون. خودت متوجه میشی.
ضمناً به رغم خیلی از اعضای این سایت، از اینکه در یک کلاس جمعی بصورت حضوری داری تحصیل میکنی، خیلی خوشحال کننده است! :thumbsup: باید عبادتت کرد!
واقعا استاد از کمکتون ممنونم و اینکه لایق این محبتتون نیستم دیگه خجالتمون ندین...
صادقانه بگم این خود شما بودین که با مشورت ها و صحبتهایی که باهاتون داشتم بزرگترین درس زندگی رو به من دادین و سعی کردم مسیر درست و انتخاب کنم و تا عمر دارم این محبت شما رو فراموش نمیکنم...
:smile:
[doublepost=1546189547,1546178227][/doublepost]
صفحه ی 41 به بعد PDF زیر رو بخون. خودت متوجه میشی.
ضمناً به رغم خیلی از اعضای این سایت، از اینکه در یک کلاس جمعی بصورت حضوری داری تحصیل میکنی، خیلی خوشحال کننده است! :thumbsup: باید عبادتت کرد!
استاد راستش واقعا نتونستم درست درکش کنم...
تا حدودی متوجه شدم که جریان چیه ولی واقعا دنبال یه فرمولی میگردم که باهاش به دست بیادم هارمونی های طبیعی و مصنوعی هر نت رو...
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,678
53
.
[doublepost=1546189547,1546178227][/doublepost]
استاد راستش واقعا نتونستم درست درکش کنم...
تا حدودی متوجه شدم که جریان چیه ولی واقعا دنبال یه فرمولی میگردم که باهاش به دست بیادم هارمونی های طبیعی و مصنوعی هر نت رو...
در نواختن هارمونیک بصورت طبیعی فقط یک انگشت درگیر هست. ولی در هارمونیگ مصنوعی دو انگشت روی سیم کار میکنند. این یه چیزیه که روی ساز باید نشون داده بشه و ببینی. توی یوتیوب میتونی در این مورد ویدئو گیر بیاری و بطور تصویری ببینی تفاوت در نواختن اینها رو.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
عرض ادب و احترام...
استاد فرهود عزيز و دوستان...
درمورد هارموني طبيعي و مصنوعي فكر ميكنم بايد فرمول محاسبه اش رو بلد باشم چون اينجوري خيلي سخت ميشه بخوام حفظ بكنم...

سوال ديكه اينكه ميخواستم بدونم اين تمرين تغيير كليد رو دارم درست انجام ميدم يا خير... ممنون ميشم
 

فایل های ضمیمه

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,678
53
.
عرض ادب و احترام...
استاد فرهود عزيز و دوستان...
درمورد هارموني طبيعي و مصنوعي فكر ميكنم بايد فرمول محاسبه اش رو بلد باشم چون اينجوري خيلي سخت ميشه بخوام حفظ بكنم...

سوال ديكه اينكه ميخواستم بدونم اين تمرين تغيير كليد رو دارم درست انجام ميدم يا خير... ممنون ميشم
نه درست نیست. جواب اینه:

A.png
تصویر زیر رو دقت کن به محلِ نُتِ "دو" ی وسط در هر دو کلید سل و دو. حالا فکر کن به فاصله ی مکانیِ این دوتا که با آبی نشون دادم. هر تعداد خط که بین اونها فاصله هست، شما هم موقع تغییر کلید باید تمام نُتها رو به همون تعداد جابجا کنی:

B.png
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,678
53
.
استاد حالا اگه همین نتها در کلید فا باشه و بخوایم در همین کلید دو بنویسیم باید نتها رو به اندازه ی پنجم درست بالا ببریم؟ درسته؟
نه!
ببین، موضوع رو برای خودت پیچیده نکن. این کاری که انجام میدی بالا بردن، یا پایین آوردنِ نُت نیست. ما موقعی میتونیم بگیم مثلاً "سوم کوچک بالا بردیم" که در یک کلیدِ ثابت این کار رو بکنی، که به اون هم میگن "انتقال دادن". شما با عوض کردن کلید، در واقع هیچ انتقالی انجام نمیدی. یک کار تحریری فقط انجام میدی با این کار. صدای نُت ها همون صدا خواهد بود، در همون اکتاو. شما وقتی کلید حامل رو عوض میکنی (مثل همین تمرین که نمونه دادی) در واقع جای نُت ها رو عوض نمیکنی که صداشون هم عوض بشه. مثل اینه که به یه شکل دیگه نوشتی.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
نه!
ببین، موضوع رو برای خودت پیچیده نکن. این کاری که انجام میدی بالا بردن، یا پایین آوردنِ نُت نیست. ما موقعی میتونیم بگیم مثلاً "سوم کوچک بالا بردیم" که در یک کلیدِ ثابت این کار رو بکنی، که به اون هم میگن "انتقال دادن". شما با عوض کردن کلید، در واقع هیچ انتقالی انجام نمیدی. یک کار تحریری فقط انجام میدی با این کار. صدای نُت ها همون صدا خواهد بود، در همون اکتاو. شما وقتی کلید حامل رو عوض میکنی (مثل همین تمرین که نمونه دادی) در واقع جای نُت ها رو عوض نمیکنی که صداشون هم عوض بشه. مثل اینه که به یه شکل دیگه نوشتی.
پس از نظر نوشتاري چيزي كه گفتم درسته؟
 
24/12/18
4
25
یک سوال برای من پیش اومد، اگر کسی بخواد تو سبکهای آمبینت کار کنه، آیا نیاز به گذروندن دوره سازشناسی داره؟
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
اینطوری نمیشه گفت. یه نمونه تصویر هم از کلید فا بذار اینجا.
سلام استاد فرهود عزیز.
ببینین این در اصل نمونه سوال کتابمه... که صد در صد میدونم تو امتحان میاد... البته من واقعا بخاطر امتحان و نمره نمیخوام حل کنم... میخوام واقعا متوجه بشم نه که حفظ کنم
 

فایل های ضمیمه

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,678
53
.
سلام استاد فرهود عزیز.
ببینین این در اصل نمونه سوال کتابمه... که صد در صد میدونم تو امتحان میاد... البته من واقعا بخاطر امتحان و نمره نمیخوام حل کنم... میخوام واقعا متوجه بشم نه که حفظ کنم
این تمرین هم جوابش درست نیست. شما وقتی نُت های کلید فا رو روی کلید دو میخوای بنویسی، نُت ها میان پایین. بالا نمیرن. شما اینجا همه رو بردی بالای حامل نوشتی.

در اون تمرین اولین نُتِ روی حاملِ فا، نُتِ "رِ" هست. این "رِ" در روی حامل کلید "دو" میافته بین خط سوم و چهارمِ حامل (از پایین بشمری). حالا به همین ترتیب بقیه ی نُت ها هم به همون اندازه پایین تر روی حامل نوشته میشن.

شما این سه تا تصویر رو بعنوان پایه متوجه بشی، سایر نُت ها رو هم به همین ترتیب میتونی ردیف کنی و این میتونه یه فرمول باشه برات. توی این سه تا تصویر، نُتِ "دو" ی وسط رو داریم. همونطور که میبینی در هر کلید جاش فرق میکنه، ولی همش همون نُت "دو" ی وسط هست:

سل.png
دو.png
فا.png
خطی حساب کن. از واژه ی فاصله هم استفاده نکن با اون مبحث فواصل قاطی میکنی. مثلاً بگو "نُتِ دو ی وسط که در کلید فا روی خط بالای حامل نوشته میشه، برای کلید "دو" سه خط میاد پایین تر روی خط سومِ حامل نوشته میشه". حالا به همین ترتیب تمام نُت ها همین تعداد خط باید جابجا بشن. برای کلید سل هم باز تعداد خطها رو حفظ کن و به همون تعداد خط جابجا کن.
 
20/1/16
268
35
تبریز
حالا به همین ترتیب تمام نُت ها همین تعداد خط باید جابجا بشن. برای کلید سل هم باز تعداد خطها رو حفظ کن و به همون تعداد خط جابجا کن
با این اوصاف ، با این روش همیشه میتونیم این انتقال رو انجام بدیم البته با حفظ رعایت علایم تغییر دهنده و فاصله بین نت ها
[doublepost=1546345346,1546345086][/doublepost]
اگر کسی بخواد تو سبکهای آمبینت کار کنه،
من فکر میکنم نه . چون اگر منظورتون همین امبینت هایی که مثلا شیلر کار میکنه که خیر.چون سازشناسی رو وقتی میخونیم که از اونها استفاده کنیم.چون نیازی نیست سازها رو بشناسی وقتی قراره با سینت سایزر ها کار کنی.
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,678
53
.
با این اوصاف ، با این روش همیشه میتونیم این انتقال رو انجام بدیم البته با حفظ رعایت علایم تغییر دهنده و فاصله بین نت ها
[doublepost=1546345346,1546345086][/doublepost]
نه! این بحث یه چیز دیگه هست، اصلاً ربطی به انتقال نداره. بحث مربوط به تغییر کلید هست. داستان انتقال یه چیز دیگست که قبلآً طی یک تاپیک از استفن صحبتشو کردیم.
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا