سوال درباره هارمونی سنتی و هارمونی جاز

شروع موضوع توسط Nima Golestan ‏29/10/09 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک سوال درباره هارمونی سنتی و هارمونی جاز تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. Nima Golestan

    Nima Golestan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/09
    ارسال ها:
    1,876
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +320 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    دوستان اگه ممكنه منو از اين سر درگمي نجات بديد :smile (13):

    چه طور ميتونم معلومات هارموني سنتي رو به هارموني جاز ربط بدم ؟؟؟ يا به عبارتي ديگه هاموني جاز به چه صورت توي دامان هارموني سنتي پرورش داده ميشه ؟؟ :smile (45):

    ممنونم .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  2. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,746
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,807 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    يكي از خواننده هاي ايراني ( نامجو ) مدتيه كه داره سعي ميكنه اينكار و انجام بده البته بعضي از كاراش خيلي ناشيانه از كاراي خارجي كپي كرده اما بيشتر به تمهاي بلوز ميزنه مثل كار نخجير كه كپي بسيار بدي از كار گروه تگزاسي به اسم zz top هستش.
    اما در كل من بعضي از كاراشو دوست دارم.
    اين كاري هم كه مد نظر شماست كار خوبيه اما بايد خيلي درش تحقيق و تجربه كرد. و سازهاي ايراني و تواناييهاشون رو خوب شناخت.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام نیما جان !
    اگر درست متوجّه شده باشم منظورت از هارمونی سُنّتی باید هارمونی کلاسیک باشه .
    ممکنه موسیقی های کلاسیک و جاز و هر موسیقی دیگه ای رو با هم تلفیق کنی ولی زیاد سعی در ربط دادن هارمونی هاشون به هم نداشته باش چون خیلی با هم تفاوت دارند و قوانین حرکتی متفاوتی هم با هم دارند
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • موافقم موافقم x 1
  4. Nima Golestan

    Nima Golestan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/09
    ارسال ها:
    1,876
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +320 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    مرسي اميد , مرسي مهران . ولي همونطور كه ميدونيد جاز از ادغام احساس موسيقايي سياهان با بيان متداول موسيقي اروپايي به وجود اومده , به بيان ديگه وقتي سياهان آمريكا مي خواستن عواطف موسيقائي خودشون رو در غالب موسيقي متداول اون زمان بيان كنند , موسيقي جاز شكل گرفت . سازها و هارموني از موسيقي غربي گرفته شده اما خصوصيات ريتم , ملودي , جمله بندي , تركيب صداها و حالتهاي اجرايي كاملا اصيل و غير اروپائي هستش .

    منظور من هم از اين سوال تقريبا همين بود . آقاي نامجو هم كه ميشه گفت اومده يه كارهايي رو بكنه اما .... بيشتر كارش رو به سمت راك و سنتي هدايت ميكنه . نه معلومات هارموني رو ربط بده به يك سبك ديگه . :smile (23):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. Maty

    Maty عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/6/12
    ارسال ها:
    9
    محل سکونت:
    رشت
    امتیازات:
    +9 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic, reason
    من فكر مي كنم چون سبك Jazz كلا سبكيه كه در خيلي از مواقع آتونال ميشه،خيلي از انواع ملودي ها رو در بر ميگيره،البته برخلاف اون چه كه عوام(منظورم عوام موسيقيه) فكر مي كنند كه JAZZ مجموعه اي از Improvisation هاي از هم گسيخته ست در كل موزيك بسيار فكر شده ايه و در مورد محسن نامجو كلا موافق نيستم كه داره سبك تلفيقي كار ميكنه چرا كه از كي تا حالا ملودي بلوز زدن با سه تار شده موزيك فيوژن؟!!! و اينكه يك پيشنهاد ويژه واستون دارم،يه بند آمريكايي-هندي هست به اسم SHAKTI كه سبكش Fusion-JAZZ ،جواب خيلي از سوال ها رو ميتونين از ملودي ها و هارموني هاي فوق العاده اين گروه بگيرين
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  6. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    دوست عزیزم!در هارمونی کلاسیک مبنا آکوردهای 3صدایی است و وقتی پیچیده تر میشه میریم سراغ آکوردهای 4صدایی به بالا.اما در هارمونی جاز از آکورد 4صدایی(7)تازه شروع میکنیم .یعنی آکوردهای اصلی در جاز 7هستندو بعد پیچیده تر میشن.پس هارمونی پیچیده تری داره.ضمنا قطعات موسیقی در این ژانر ریهارمونایز میشن و گامها و آکوردهای متقارن توش اهمیت بسزا یی دارن.اگر برای من پیغام حضوری بذارین شاید بتونیم بیشتر با هم صحبت کنیم و کمک بیشتری بتونم بکنم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
    • موافقم موافقم x 1
  7. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    دوست عزیز سئوال خوبی مطرح کردید از اونجا که ساختمان سازهایی مثل سه تار تار و دوتار با فواصل پنجم یا چهارم کوک شده(البته کوک استاندارد) معمولا دو سیم همیشه ازاد هست که نقش هارمونیک دارند اما این باعث یکنواختی شده پیشنهاد میکنم اگه میخواید در این زمینه قدم جدی بردارید هارمونی کوارتال که روی ترکیب فواصل چهارم بحث میکنه میتونه واستون مفید باشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  8. ali mehrdad

    ali mehrdad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +19 / 0 / -0
    سلام.دوستان من به خاطر علاقه ای که به سبک سنتی دارم ، درحال تحقیق در مورد دستگاه های ایرانی و نت های گام های دشتی ، شور و اصفهان و...
    میخوام بدونم مثلاً در دستگاه شور ، نت های هر گام ، چیا هستن...
    مثلاً این رو یکی از دوستانم در یک اس ام اس برام فرستاد اما زیاد ازش سر در نیاوردم: آکوردهای دشتی سل : دو ، می بمل ، سل ، هنگام فرود دشتی روی درجه سه شور : سی بمل -می بمل - سل. و آکورد درجه هفت شور : سی بمل ، ر کرن،فا

    ممنون میشم راهنماییم کنید دوستان.
    ضمناً من سلفژ رو خوندم و تقریباً هارمونی 1 رو هم گذروندم ، قصد دارم دستگاه های ایرانی هم با کلاس رفتن و استاد گرفتن یاد بگیرم. اما فعلاً واسه دل خودم میخوام با نت های هر گام این دستگاه های ایرانی آشنا بشم...(مخصوصاً دشتی ، شور و اصفهان) ... یعنی اینکه مثلاً توی هر کدوم از گام های دستگاه مثلاً شور چه نت هایی هست...
    پیشاپیش خیلی ممنون.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    عزیزم بهتره با استاد خوب ادامه بدی اما حالا که تا اینجا اومدی دست خالی نرو
    ماهور همون ماژور اروپایی ها هست (در حال حاضر) اما باید حواست باشه که نت دو رو در مرکز ساختار موسیقیتون قرار بدید و فاصله چهارم در اون پر رنگ هست مثل یک پرش از سل به دو و خب بعضی نتها پر رنگ تر هستند و به مقدار بیشتری استفاده میشن
    شور ....اول باید ببینید روی چه گام مینوری میخواهید شور بسازید همیشه درجه دوم ربع پرده خواهد شد(سری یا کرن) در گامهای بمل دار کرن کنید و در گامهای دیز دار سری
    مثال شور سل: علائم ترکیبی سل مینور سی بمل و می بمل هست .....در جه دوم لا هست(که چون در گامهای بمل دار هستیم باید کرن شود)
    مثال دیگه شور می:با علامت تر کیبی فا دیز هست......... درجه دوم هم فا دیز هست پس برای شور می فقط فا سری میشود شور سی: علامت ترکیبیش فا دیز و دو دیز هست ......درجه دوم دو دیز هست که باید دو سری بشه
    پس علائم ترکیبی شور سی فا دیز و دو سری میشه
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  10. ali mehrdad

    ali mehrdad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +19 / 0 / -0
    آقا واقعاً ممنونم از شما بابت این توضیح خوب و قشنگتون.
    حالا سوال 1 : اگر درست فهمیده باشم ، کرن یعنی -50 سنت و سری +50 سنت ... چون کرن برای بمل هاست که به عقب میره و سری هم واسه دیز که به جلو میره...درسته؟؟پس این نت هایی که یکی از دوستان برای ، مثلاً دستگاه اصفهان گذاشته بودن و یه نت -3 سنت و یکی +10 سنت و یکی +63 سنت داشت ، یعنی چی؟

    سوال 2 : شور فقط برای مد مینور هست ؟ و اگر اینطوره ، فقط برای مینور اصلیه؟
    سوال 3 : اینکه فرمودید در ماهور ، باید نت دو رو در مرکز ساختار موسیقی استفاده کنیم ، منظورتون اینه که باید این نت رو بیشتر استفاده کنیم برای آهنگ یا اینکه توی قسمت خاصی از موزیک باید استفاده بشه؟
    سوال 4 : این دستگاه شور و ماهور و ... همون مد ها هستن؟ مثل مینور و ماژور ، یا اینکه مثل شور ، به این مد ها اضافه میشن؟

    عذرخواهی میکنم برای سوالات زیاد
    متاسفانه تا چند وقت آینده هزینه برای مخارج استاد گرفتن و ندارم... به خاطر هزینه دانشگاه و ... صبرمم کمه و ...
    سپاس فراوان.
     
  11. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    50 سنت دقیق نیست و هیچ کس نمیتونه دقیقش رو بگه به خاطر اینکه اینها از نوازندگی اساتید بزرگ موسیقی مقامی استخراج شدن نه با دستگاه های دیجیتال و به صورت گوشی و سینه به سینه منتقل شده باید زیاد این موسیقی رو گوش کنید
    2. این طرز ساختن دستگاه شور بود که گفتم به این صورته بله منظور شما مینور تئوریک هست بله
    3. اون رو هم باید با گوش دادن زیاد به نتیجه برسید چیزی که گفتم برداشت شخصی بنده بود و منظورم از در مرکز قرار دادن یعنی تعادل بین نتهایی که بالای دو استفاده میشن و نتهایی که زیر دو استفاده میشن (هرگز به این حرف من استناد نکنید)
    4. خیر موسیقی ایران به هیچ چیز اضافه نشده و از هیچ چیز انشعاب نگرفته(منظورم مدهای غربی هست) موسیقی ایرا ن موسیقی مدال هست و اینها رو هم باید جزو مدها به حساب بیارید
    5. لطفا از کسی سئوالاتتون رو بپرسید که متخصص در زمینه موسیقی سنتی باشه بنده در این زمینه تخصص کافی ندارم
    واقعا توی این سایت یک متخصص موسیقی سنتی نیست؟ عجبا
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  12. ali mehrdad

    ali mehrdad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +19 / 0 / -0
    البته خیلی ممنون برای پاسخ های مفیدتون ، اما من انتظاری از شما نداشتم و ندارم استاد.سوالاتم رو میزارم تا یکی پاسخ بده... این لطف شماست.
    مجدداً تشکر.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    من فکر میکنم سوال دوستمون رو متوجه نشدین ایشون میخواست بدونه یک خط ملودی سنتی رو چه اکورد های میتونه قرار بگیره که با ساز های مثل گیتا ر باس گیتار کورد و پیانو نواخته بشه به همراه درام و توالی کورد های چهار صدای چطور قرار میگیرند
    مثال یک ملودی در دستگاه شور
    Cm# 7_ Fm 7 add 9, .....
    و این توالی چطور پشت سر هم قرار بگیرن
     
  14. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    البته موسیقی جَز به هیچ وجه آتنال نیست بله به دلیل Tonicization های پی‌در پی و زیاد ، و همچنین بکارگیری زیاد از Modal Interchange ، دارای آکوردهای غیر دیاتونیک زیادی هست.
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏10/7/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏10/7/16 ---
    خیر.. آنچه در موسیقی ایرانی به نام ربع‌پرذده می‌شناسیم، دقیقا یک‌چهارم پرده نیست..
     
بارگذاری...