سوال درباره فیزیک صوت

شروع موضوع توسط mohammad joodi ‏28/12/12 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک سوال درباره فیزیک صوت تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. mohammad joodi

    mohammad joodi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏23/11/11
    ارسال ها:
    162
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    طهران
    امتیازات:
    +197 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    سلام به اساتید محترم
    سوالی هست که خیلی وقته ذهنم رو در گیر کرده
    ما در موسیقی چیزی داریم به اسم جنس صدا
    و اینکه هر سازی و هر انسانی یک جنس صدایی داره
    سوالم اینه
    ما دو ساز مختلف داریم و یک نت مشترک که هر دو یک فرکانس رو ایجاد میکنه
    میخواستم بدونم در فیزیک صوت یک فرکانس مشترک و دو جنس صدا مختلف چه فرقی با هم دارن
    درسته که یک فرکانس تولید میشه ولی به هر حال دو جنس مختلف صدا یه فرقی باید با هم داشته باشند!
    ممنون میشم من رو از این سر در گمی نجات بدین
    با سپاس فراوان
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  2. Alireza Ahari

    Alireza Ahari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/12
    ارسال ها:
    895
    محل سکونت:
    In A State of Trance
    امتیازات:
    +543 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, studio_one
    طبق نوشته ی دوست خوبم حامد قفاری کلا امواج موسیقیایی به چند دسته تقسیم میشن 1.امواج سینوسی 2.امواج اره ای 3.امواج مربعی 4.امواج مثلثی

    ممکنه اون صدایی که میشنوید جزو شاخه های مختلف این اشکال باشند

    اگر هم تو یه شاخه باشن یه سری پارامتر هاشون با هم فرق داره
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. dubstep

    dubstep عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/8/12
    ارسال ها:
    215
    محل سکونت:
    karaj
    امتیازات:
    +364 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, protools
    دوست من امواج های ساز و صدای انسان همگی سینوسی هستند و فقط امواج نویز و ... به اشکال مختلف هستند

    در مورد جنس صدا مثلا ما دو ساز داریم هر دو هم گیتار هستند فقط شرکت های سازنده ی این گیتار ها با هم فرق میکنه حالا میخوایم نت مثلا سل رو با هر دو گیتار به صدا در بیاریم بازم میبینیم که نت ها و تقریبا فرکانس مثل هم هستند ولی یه کمی جنس صدا فرق میکنه دلیلش اینه که وقتی شما یه نت رو میزنی مثل سل این نت دارای یک محدوده ی فرکانسی میباشد مثلا از n hz تا n khz این محدوده ی فرکانسی نت سل خودش شامل نت های مختلفی مثل فا لا دو و... میباشد که با داینامیک های مختلف میباشند و در مجموع نت سل رو میسازند وقتی ما از هر دو گیتار نت سل رو میزنیم جنس صداها فرق میکنه به دلیل اینکه داینامیک های نت های فرکانس های سازنده ی نت سل با هم فرق میکنند. امیدوارم که مشکلت حل بشه

    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  4. Alireza Ahari

    Alireza Ahari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/12
    ارسال ها:
    895
    محل سکونت:
    In A State of Trance
    امتیازات:
    +543 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, studio_one
    مخالف قسمت اول حرفتونم

    مثلا گیتار الکتریک جنس صداش ار نوع سینوسی نیست بلکه میشه گفت از نوع اره ای و تا حدودی مربعی هست

    سوال ایشون هم مربوط به موضوع wave shapes ها میشه که باعث تفاوت در نوع صدا های ساز ها میشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Hamidreza Mehrfar

    Hamidreza Mehrfar مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/09
    ارسال ها:
    992
    محل سکونت:
    بین خط دوم و سوم حامل
    امتیازات:
    +1,575 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    تمام صداهایی که میشنویم از موج های صدا ساخته شدند
    برای درک بهتر این موضوع چند تا تابع نوشتم و با نرم افزار matlab رسمشون کردم، فرض میکنیم نمودار اون ها ویو شیپ صدای ما هستند
    میتونه شکل هارمونیک با یک پریود مشخصی داشته باشه مثل امواج سینوسی،کوسینوسی!، Saw و triangle و ...،میتونه شکل نامشخصی باشه مثل نویز ها و ...
    حتی میتونه از ترکیب چند صدای هارمونیک ساخته شده باشه(برای مثال روی یک ویو شیپ سینوسی یک ویو شیپ saw حرکت کنه)
    شکل موج صدا و پریود تناوب همینطور بزرگی Amplitude روی جنس صدا تاثیر داره(دقت کنید،روی جنس صدا،در واقع زیری و بمی صدا به خاطر ارتعاش یا فرکانس در ثانیه یا معکوس پریود هست)

    {username}-{filename}
    در ریاضی یک مبحثی هست به اسم فوریه،طبق این بحث هر تابعی رو(اگه شکل یک ویو شیپ رو نمودار حاصل از یک تابع در نظر بگیریم) میشه به مجموعه جملات سینوس+کوسینوس تبدیل کرد
    همونطور که میدونید شکل سینوس برابر کوسینوس هست(+ pi/2 در کمان)
    پس روی کاغذ میشه هر صدایی رو از مجموع صداهای sine ساخت
    صدای سازی مثل پیانو یا گیتار هم از مجموع چندین صدای سینوسی ساخته شده با مقداری ضریب Damping
    {username}-{filename}

    این هم یک صدا از مجموع 2 موج سینوسی(یک موج سینوسی داره روی یک موج سینوسی بزرگ تر حرکت میکنه)
    {username}-{filename}

    خیلی ریاضی شد ;)
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏28/12/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  6. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,011
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,226 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge

    محمد عزیز،
    ساده ترین توضیحی که میتونم بدم اینه:
    "فرکانس" به معنی تعداد ارتعاش در واحد زمان (مثل ثانیه) هست، که "نت" مورد نظر، به این کمیت بستگی داره. ولی جنس یا تمبر صدا به تعداد ارتعاش ارتباطی نداره بلکه به "شکل" ارتعاش ارتباط داره.
    همونطور که میدونی وقتی مثلاً کلارینت و ابوا هر دو نت لا رو مینوازند، تعداد ارتعاش کاملاً یکسانی رو ارائه میکنند. ولی اگه شکل موجشون رو ببینی کاملاً با هم فرق میکنه.
    البته قسمتی از این تفاوت هم مربوط میشه به هارمونیکها که یک بحث مفصلیه.
    موفق باشی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  7. Alireza Ahari

    Alireza Ahari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/12
    ارسال ها:
    895
    محل سکونت:
    In A State of Trance
    امتیازات:
    +543 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, studio_one
    خیلی توضیحات کاملی بود فقط بنده در این حد کامل یکم درکش مشکل بود برام

    یکم ساده تر میشه توضیح بدی؟؟؟ :)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. Hamidreza Mehrfar

    Hamidreza Mehrfar مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/09
    ارسال ها:
    992
    محل سکونت:
    بین خط دوم و سوم حامل
    امتیازات:
    +1,575 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    خواهش میکنم
    خیلی بخوام عامیانه بگم،هر صدایی که میشنویم،منبع اولیه ساخته شدنش از ارتعاش یک وسیله ای هست (یا به صورت مجازی توسط سینت ها)
    نمودار پاسخ ارتعاش اون وسیله (برای مثال شکل رفت و برگشتن یک سیم گیتار-پاسخ جابجایی) از امواج سینوسی تشکیل شده
    حتی یادمه خیلی وقت پیش با صدای Sine در ریزن یک صدای کیک ساختم (با نرم افزار adobe audition )
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  9. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    ممنون از توضیحات حمید جان.

    تمام صداهایی که در طبیعت وجو دارند به گونه ای از ترکیب امواج سینوسی تشکیل شده اند (بحث هارمونیک ها جداست که البته تمام هارمونیک ها هم وابسته به امواج سینوسی هستند اما با چند تا تبصره!). البته امواج سینوسی خالص در طبیعت صدا بسیار نادرند.

    در کل یک موج سینوسی کامل شامل 3 مشخصه اصلی میشه :
    Amplitude - Frequency - Phase

    به صورت خیلی خلاصه Amplitude همون دامنه ی صدا (شدت صدا) منبع صوتی شماست که المان تشخیص Loudness توسط گوش انسانه. از اونجا که دامنه ی شنوایی گوش انسان خیلی وسیعه و میتونه کم ترین صدا مثل افتادن یک سوزن روی زمین رو بشونه و بالعکس بلندی صدای یک کنسرت راک یا متال را هم تحمل کنه،مهندسان صدا تمام الگوریتم های Meter ها رو بر اساس مقیاس لگاریتمی (Logarithmic Scale) طراحی کردن تا این دامنه ی شنوایی بسیار براشون قابل کنترل تر باشه.

    Frequency یا بسامد هم که دوستان تا حدودی توضیح دادند. اما نکته ای قابل توجه اینه که محدوده ی فرکانس های پایین تر از 20 هرتز و بالاتر از 20 کیلوهرتز به وفور در طبیعت هستند اما گوش انسان هرگز قادر به شنیدن اونها نخواهد بود!

    Phase: فاصله زمانی بین دو موج مشابه (از لحاظ رفتاری و فیزیکی) هست. شاید پدیده ی Phasing اینجا کمی برای همه روشن تر بشه. بر اساس تعریف حالا اگر دو موج صدا از یک فرکانس در یک زمان اتفاق بیفته اصطلاحا گفته میشه که این امواج In Phase هستند. مبنای اندازه گیری Phase یا همون فاز درجه (Degree) هست که از 0 تا 360 درجه متغیره.
    0 درجه به این معناست که دو موج صدا دقیقا سینک هستند و یا In Phase هستند. 180 درجه به این معناست که دو موج صدا دقیقا مخالف و در مقابل همدیگه هستند که اصلاحا Out Of Phase میگن.

    زمانی که دو موج صدا In Phase هستند نتیجه دامنه صدای قویتر و بلند تری است و زمانی که Out of Phase هستند نتیجه همون پدیده Phasing یا Phase Cancellation هست.

    سوال درباره فیزیک صوت-L0110_PhaseWave.jpg
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  10. amir sound

    amir sound عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/8/10
    ارسال ها:
    31
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    صدابردار
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +45 / 0 / -0
    نرم افزار:
    logic, protools
    باسلام خدمت دوستان عزیز،سوالی که دوست عزیزمون مطرح کرد به اسم تمپرمنت شناخته می‌شه و در واقع ماهیت صدا هستش یعنی‌ همین اختلاف تمپرمنت باعث می‌شه که صدای گیتار با ویولن تفاوت داشته باشه و یا صدای دو ساز هم سان نیز با همدیگر متفاوت باشه عامل اصلی‌ که تاثیر بر این مساله داره ساختار ملوکولی متفاوت بین ساز‌ها میباشه همه میدونیم که صدا برای پخش شدن در محیط نیاز به جّو ملوکولی داره زمانی‌ که یک جسم بر اثر ضربه شروع می‌کنه به مرتعش شدن ملوکولها نقش انتقال صدارو در محیط ایفا می‌کنن،با شرایط توصیف شده ۲ حالت برای ملکولها به وجود میاد ملکولهأیی که انرژی آزاد می‌کنن و ملوکولهأیی که انرژی دریافت می‌کنن،ملوکولهأیی که انرژی از دست داده دارای قطب منفی‌ هستن و گرایش به پایین دارند و ملوکولهأی که فشرده شدن و انرژی دریافت کردن دارای بار مثبت میباشند و به سمت بالا هدایت میشوند برای درک بهتره مطلب به اولین شکلی‌ که دوست خوبمون آقای مهرفر ارائه دادن توجه کنین موج سینوسی حاصل شده، از نظر ساختاری از ۲ نیم کره تشکیل شده، قلّه بالا محل ملوکول‌های فشرده شده با بار (+) قلّه‌ی پایین ملوکول‌های انرژی از دست داده با بار منفی‌(-) اینو تا اینجا داشته باشین حالا ادامهٔ بحث برمیگرد به مبحثی به اسم رزونانس میدونین که هر جسمی‌ ساختار ملوکولی داره و ارتعاشی که باعث جنبش ملوکول‌های هوا می‌شه با برخورد به اجسام نزدیک و انتقال انرژی به اجسام باعث اختلال در جنبش ملوکولی جسم می‌شه، اما بدلیل اینکه فاصله روی انتقال انرژی تاثیر داره انرژی منتقل شده به قسمتهای مختلف یکسان نیست بنابر این تداخل جنبش ملوکولی در نقاط مختلف متفاوته،در اصل مجموعه این جنبشها و لرزش‌های متفاوت به پدیده‌ای بنام هارمونیک تبدیل می‌شه، حالا دوباره برگردیم به شکل آقای مهرفر و ببینیم چطوری این امواج باعث تغییرِ صدا در هارمونیک‌ها میشوندن، گفتیم که برای انتشار صدا نیاز به انرژی و جسم مرتعش شونده داریم اگر شکل کشیده شده توسط آقای مهرفر رو در نظر بگیرین و تصویر موج رو در محور عمودی و افقی قرار بدیم در محور افقی طول موج رو داریم و ارتباط مستقیم با زمان داره چون موج در گذر زمان حرکت می‌کنه میدونیم که تعداد چرخهٔ موج در یک ثانیه رو فرکانس می‌نامند و با هرتز اندازه‌گیری می‌کنن یعنی‌ فرکانس ۲۰ هرتز تعداد گردش مدون یک موج به تعداد ۲۰ مرتبه می‌باشد، حالا میدونیم که سرعت صدا هم نسبت به موقعیت نسبت به سطح دریا، دما، و رطوبت متفاوته با توجه به استاندارد موجود دمای ۲۰ درجه و ۱۵ متر نسبت به سطح دریا ۳۴۴ متر بر ثانیه میباشه بنابر این با اطلاعات داده شده می‌تونیم طول موج رو بدست بیاریم :تعداد هرتز / سرعت صدا = لاندا مثال: طول موج نت لا ۴۴۰ هرتز چقدر میباشد؟ جواب:۳۴۴/۴۴۰=۰.۷۸۱۸ حالا با به ارتعاش درآمدن یک سیم که فرکانس ۴۴۰ هرتز تولید کرده یکسری کمیّت‌های ثابت و متغیر بوجود میاید

    ۱- ارتعاش ۴۴۰ هرتز با توجه به استاندارد کوک =۴۴۰ از نظر کوک صدای لا میدهد حال فرکانس تولید شده توسط یک چوب و سیم تولید شده باشد یا بادبادک یا ویولن اهمیتی ندارد

    ۲- ارتعاش حاصل شده باعث لرزش دیگر قسمت‌ها میگردد که نسبت به جنس اجسام و قطر سیم و الییاژ آن متغییر می‌باشد

    ۳- در تمام سازهای اکوستیکی قسمتی‌ به نم دک وجود دارد که نقش تقویت کننده هارمونیک هارو رو ایفا می‌کند و در حقیقت علت اصلی اختلاف ۲ صدا در ۲ ساز هم نوع بد از جنس سیم می‌باشد (مثلا دلیل اختلاف صدای ۲ گیتار )

    ۴- با ایجاد هارمونیک‌ها و تقویت آنها انرژی طول موج هارمونیک در صدا دهی‌ تاثیر گذر است هارمونیک‌های اصلی‌ (پنجم اکتاو سوم کوچک....) بترتیب برای نت درنظر گرفته لا طول موج‌های زیر را دارا میباشند: هارمونیک اول ۳۴۴/۶۵۹ =۰.۵۲۲۰ هارمونیک دوم ۳۴۴/۸۸۰=۰۳۹۰۹

    ۵- انرژی حاصل شده از هارمونیک‌های بدست آماده و حاصل آنها (عکس سوم ارائه شده توسط آقای مهرفر) نسبت به جنس چوب و سیم و الییاژ آن همچنین جنس چوب دک خواب رگهای چوب استفاده شده برای دک، نحوه خشکشدن چوب..فشردگی ملوکولی از عوامل اصلی نحو صدا دهی ساز می‌باشد

    سعی‌ کردم خیلی ساده فشرده و مفید بیان کنم، اگر کمی‌ کاستی داره دوستان به بزرگی‌ ببخشن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 10
  11. oxygenx

    oxygenx مدیر تالار پروژه های کاربران تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏12/11/09
    ارسال ها:
    854
    محل سکونت:
    رشت
    امتیازات:
    +815 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    خیلی خیلی خیلی پیچیده اش کردن دوستان...
    البته درستش هم همینه که گفتن...نقاط مشترک مطالب نشون میده که فرکانسهای تولیدی توسط سازهای مختلف اگه در یک نقطه مشترک به هم برسن باعث پدیده ایی میشن که مهندسین صدا به عنوان Distortion ازش نام می برن...
    چطور...
    مثال موسیقایی میزنم...
    صدای kick و صدای Bass که نسبتا در فرکانسهای پایین تری تولید میشن...
    اگه در نقاط همزمان فرود بیان (همزمان نواخته بشه) اول اینکه تپهای فرکانسی (قله موجها) تولیدی از اینها بر هم منطبق میشه..و ثانیا بر اثر هم نهی امواج که روی هم میذارن باعث دیستورت شدن میشه...
    به شکل زیر نگاه کنید:

    سوال درباره فیزیک صوت-1.jpg

    و البته این شکل:

    سوال درباره فیزیک صوت-2.jpg

    و در نهایت به این شکل:

    سوال درباره فیزیک صوت-3.jpg
    و البته این رو اضافه میکنن که یکی از کارهای مهم مهندسین صدا جلوگیری از این اتفاق در کنسرتها...اتاقهای ضبط و تهیه موسیقی هست...
    :)
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏29/12/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  12. mohammad joodi

    mohammad joodi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏23/11/11
    ارسال ها:
    162
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    طهران
    امتیازات:
    +197 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    خیلی ممنون دوستان
    یکم سخته ولی تا حدودی متوجه شدم
    متوجه شدم که شکل موج تغییر میکنه
    چند سوال دیگه برام پیش اومده ممنون میشم باز هم یاری دهید
    1-گفتید که فرکانس ۲۰ هرتز تعداد گردش مدون یک موج به تعداد ۲۰ مرتبه می‌باشد
    یعنی توی اون موج ما 20 قله میبینیم؟
    2- استاندارد موجود دمای ۲۰ درجه و ۱۵ متر نسبت به سطح دریا ۳۴۴ متر بر ثانیه میباشه
    این فرمول 20 درجه و 15 متر با چه فرمولی میشه344 متر در ثانیه؟
    3- یعنی موجی که در بالای کوه هست با پایین کوه متفاوته؟
    4- میشه درباره این 4 موج توضیحی بدین 1.امواج سینوسی 2.امواج اره ای 3.امواج مربعی 4.امواج مثلثی؟
    و در اخر ممکن هست عکس موج دو صدای ساز رو در یک فرکانس بزارید و روش کمی توضیح بدین
    واقعا ممنونم از همه دوستان
     
  13. oxygenx

    oxygenx مدیر تالار پروژه های کاربران تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏12/11/09
    ارسال ها:
    854
    محل سکونت:
    رشت
    امتیازات:
    +815 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    فرکانس همونطوری که دوستان گفتن..تعداد بارهایی هست که یک رویداد تکرارشونده در یک واحد زمانی اتفاق می‌افته. برای محاسبه بسامد باید یک بازه زمانی را مشخص کنیم،تعداد رخ دادن یک رویداد را در اون بازه زمانی رو میشمریم و سپس این شماره را بر مدت آن بازه زمانی بخش میکنیم...
    وارد بحث فنی نمیشیم...
    اما...وقتی گفته می‌شود یه صدا با نرخ نمونه برداری (Sampling Rate) برابر با 44100 هرتز ضبط شده است یعنی برای تبدیل صدای شما که آنالوگ است، به صدای کامپیوتری که دیجیتال است، از موج صدای شما 44100 بار در ثانیه نمونه گرفته‌اند ...

    سرعت صوت در مواد مختلف فرق داره...
    جدول زیر رو نگاه کنید:

    سوال درباره فیزیک صوت-2.jpg

    با توجه به توضیحات باید فرق داشته باشه(نسبت تراکم هوا که عامل انتقال صوت هست در ارتفاعات فرق داره)

    در یوتیوب دکتر باب موگ (Bob Moog) توضیح جامعی در این مورد داده که بحث خیلی مفصلی هست...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +941 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    سلام فقط در مورد قسمت آخر این توضیحو با اجازه دوستان اضافه کنم که این اسم ها در واقع شکل موج هستند یعنی اگه یک نت با استفاده از یک تن جنریتور مثلا سینوسی تولید کنیم و بعد فایل ویوشو نگاه کنیم شکلی که مشخصه یک تابع سینوسیه که محور افقیش زمان و محور عمودیش شدت صدا به دسیبل یا ارزش معادل دیجیتالیش بین -1 تا 1 هستش.شکل موج اگه سینوسی باشه فقط یک فرکانس داره ولی بقیه اشکال مثل دندان اره ای و مربعی تعداد نا محدودی فرکانس دارن و دلیلشم اینه که این اشکال از جمع شدن تعداد نا محدودی موج سینوسی با فرکانس های مختلف و شدت های مختلف بدست میان که بهش میگن سریه فوریه که یه تابع مربعی یا غیره رو با تعداد نا محدودی موج سینوسی معادل میکنه.بنابر این تابع مربعی دقیقا یه شکل مربع نداره.برای اینکه بتونیم این فرکانس ها رو تشخیص بدیم از spectrum analizer استفاده مینیم که میاد با تبدیل فوریه یا FFT این فرکانس هارو از روی شکل موج در طول زمان بدست میاره.برای اطلاعات بیشتر به کتاب ریاضیات مهندسی رجوع کنید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. oxygenx

    oxygenx مدیر تالار پروژه های کاربران تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏12/11/09
    ارسال ها:
    854
    محل سکونت:
    رشت
    امتیازات:
    +815 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    دوست عزیز در مورد این قسمت از حرفتون میشه بیشتر توضیح بدید...
    ممنون...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +941 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    بطور خلاصه یعنی مثلا اگه شما با صدای sine wave نت می E2 رو فشار بدین توی Spectrum analizer میبینیم که فقط یه شکل تپه مانند که قلش رو 81Hz هستش تشکیل میشه ولی اگه مثلا همون نت رو با صدای Square Wave بگیرین میبینیم که در فرکانس های بالاتر از 80 Hz هم با یه تناسبی یسری قله ها تشکیل میشه که نشون میده این صدا با فشردن فقط یه نت بیشتر از یک فرکانس رو تولید کرده که بهش میگن هارمونیک های اون فرکانس پایه یا فاند منتال.هرچقدر این صدا پیچیده تر باشه این فرکانس ها بیشتر میشن که بنا به نسبتی که با اون فرکانس اصلی دارن اسمای مختلفی هم دارن مثل Harmonics ,Overtones. حالا اگه این فرکانس ها هیچ نسبتی با فرکانس اصلی نداشته باشن و نسبت به نتای دیگه ثابت باشن مثل صدای نویز کشیده شدن آرشه ویالون و یا غیره اسمای دیگه ای پیدا میکنن.تمام این صدا هارو با جمع کردن موج های سینوسی با فرکانس و شدت های مختلف بطور همزمان میتونیم تولید کنیم.موج سینوسی خالی که تنها برای هر نوت یک فرکانس فاندمنتال اون نت رو تولید میکنه ساده ترین نوع موج هستش
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  17. rh.mohammad

    rh.mohammad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/9/11
    ارسال ها:
    354
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +256 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, protools, studio_one
    چه تاپیک خوبی جواب یه سری از سوالای همیشگیمو اینجا گرفتم . اگه اشکالی نداره یه سوالی هم واسه من پیش اومده . فکر کنم همین جا بپرسم بهتره .
    ما وقتی در آنالیزر شکل یه فرکانس خاص (مثلا 440 ) رو میبینیم شکلش فقط یه قله توی 440 هرتزه و بقیه نقاط پایینن . حالا چی باعث میشه که نت لا که فرکانسش 440 هرتزه شکلش شبیه فرکانس 440 هرتز نباشه ؟ فقط هارمونیک هاش ؟ یا صداهاش دیگه هم وجود دارن ؟
    و سوال دیگه اینکه چی باعث میشه صدای همون نت لا در سازهای مختلف فرق داشته باشه ؟ مثلا چرا لا در پیانو با لا در ویولن در آنالیزر یک شکل نیستند ؟دلیلش فقط جنس ساز ها و شیوه اجراییشونه ؟
    سپاس .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. oxygenx

    oxygenx مدیر تالار پروژه های کاربران تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏12/11/09
    ارسال ها:
    854
    محل سکونت:
    رشت
    امتیازات:
    +815 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    ببینید دوست عزیز...
    در واقع مسئله به این موضوع برمی گرده که شکل موجی که یک ساز برای یک نت تولید می کند حاوی فقط یک فرکانس نیست اگر اینگونه بود صدای سازها بسیار خشک و بی روح می بود.
    رنگ صدا در واقع مجموعه خواصی است که به فرکانس نت بستگی نداره، به شدت صدا بستگی نداره و نیز به طول زمان اجرای نت بستگی نداره. در واقع برای نتی که از یک ساز بیرون می آید سه مورد بالا یعنی فرکانس، بلندی صدا و کشش آنرا کنار بگذاریم مابقی، رنگ آن نت ساز یا صدا هست. رنگ همان چیزی است که باعث می شه نت های مشابه در دو ساز فلوت و ابوا با یکدیگر تفاوت احساسی داشته باشند.
    بنابراین میشه گفت عامل مهمی که رنگ و Pitch صدای حاصل از نواختن یک نت توسط ساز را مشخص می کنه مجموعه فرکانسهای و دامنه آنها هست که در درون این صدا وجود دارد. بدیهی است این فرکانسها رابطه خاصی با یکدیگر دارند و به هیچ وجه اینطوری نیست که اگر یک ویلن نت دو را اجرا کنه هر فرکانس بی ربطی در اون وجود داشته باشد. این خاصیت مخصوص اصوات موسیقیه و همه صداها این خاصیت را ندارن... بعنوان یک مثال میشه به شکسته شدن یک لیوان شیشه ای یا صدای امواج دریا اشاره کرد.با وجود آنکه ممکن است برخی این صدا ها برای انسان جالب باشن اما آنها صوت موسیقی نیستند.

    - - - - - - - - - -

    با توجه به این توضیحاتتون...فکر کنم شما شکل موجی رو با فرکانس اشتباه گرفتین...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  19. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +941 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    شاید من منظور سوال شمارو اشتباه فهمیدم ولی بهر حال شکل هر موج بسته به فضایی که درون اون ترسیم میشه دو حالت داره.اول شکل موج وقتی که محور افقی محور زمان و محور عمودی شدت باشه.و شکل دوم وقتیه که طیف فرکانس اون سیگنلو رسم کنیم.پست اول من مربوط به شکل موج نسبت به زمان بود و پست دوم مربوط به شکل طیف فرکانس سیگنال ولی فکر نمیکنم هیچ چیزی اشتباه گفته شده باشه.سوال شما در مورد این بود که چرا موج سینوسی فقط یک فرکانس داره و من تو پست قبل سعی کردم بیشتر تفاوت فرکانسی موج هارو بیان کنم.بازم تاکید میکنم که تمام موج های دندان اره ای مربعی رمپ و ... که توی تون جنریتور ها تولید میشن از جمع زذن تعداد زیادی موج سینوسی با فرکانس های مختلف و شدت های مختلف ایجاد میشن که بطور هم زمان با فاز های مختلف با هم جمع شدند.این مسأله فقط مربوط به موسیقی نیست و کلا یه بحث عمومی توی فیزیک و معادله موج مکانیکی هستش.امیدوارم تونسته باشم جواب شمارو بدم.

    - - - - - - - - - -

    شکل طیف فرکانسی که تو آنالیزر میبینیم بستگی به فرکانس های موجود در اون بازه زمانی مورد نظر ما داره.اینکه چرا سازای مختلف وقتی یک نت رو میزنن صدای متفاوتی تولید میکنن چند تا دلیل داره.وقتی دوتا ساز یک نت با فرکانس فاندمنتال 440Hz رو میزنن تو هر دوتا صدا یک فرکانس اصلی 440 داریم ولی بقیه فرکانس های اون ها شامل هارمونیک ها فرمنت ها و غیره با هم میتونه مشترک یا متفاوت باشه همینطور انولپ اون ها عامل دیگه ای برای تفاوت اون صداهاست.انولوپ یک صدا شدت اون صدارو برای هربار فشردن یک نت بسته به متغییر زمان تعریف میکنه که مرسوم ترین نوع تعریف کردنش با تعیین پارامتر های Attack decay sustain , relaease هستش.جالبه بدونید که انولوپ صدا هم در تغییر فرکانس های یک ساز میتونه تاثیر داشته باشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  20. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,011
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,226 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    محمد جان در ارتباط با تفاوت جنس صدا پنج نوع ساز مختلف رو با تصویر مثال آوردم.

    مثال ساز اول رو از اوکارینا گرفتم که شکل ارتعاشش به سادگی جنس صداشه. سازهای بعدی به ترتیب: ابوا، بازانتار، کلارینت و ویولنسل

    همه ی این ساز ها واقعی و در حال نواختن نت "لا" ی اکتاو وسط (440 هرتز) هستند. یعنی فرکانسشون کاملاً همسانه و همه شون در مدت زمان یک ثانیه، 440 بار اون قسمت آبی رنگ رو از خودشون مکرراً ساطع میکنند.

    دینامیک صداشون (لول صدا یا همون دامنه) هم تقریباً یکیه.

    تنها تفاوت مربوط به شکل ارتعاششونه. و این وضعیتیه که شنوایی ما بکمک اون قادر به تشخیص دادن منبع صداهای مختلف از هم هست.

    ضمناً موج سینوسی اسم موج ساده ایه که نمونه اش رو در اوکارینا میتونی ببینی. موارد دیگه ای رو هم که اسم بردی (اره ای و . . . ) یک نام گذاری نه چندان دقیقی هست که در تشبیه کلی شکل موج های گوناگون بکار میره.


    سوال درباره فیزیک صوت-1-Ocarina.jpg

    سوال درباره فیزیک صوت-2-Oboe.jpg

    سوال درباره فیزیک صوت-3-Bazantar.jpg

    سوال درباره فیزیک صوت-4-Clarinet.jpg

    سوال درباره فیزیک صوت-5-Cello.jpg
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
بارگذاری...