سوال از اوستیناتو

شروع موضوع توسط violet ‏29/6/15 در انجمن تئوری موسیقی تکمیلی

تاپیک سوال از اوستیناتو تالار تئوری موسیقی تکمیلی در persian-music.org.

  1. violet

    violet عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/3/12
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    از اساتید صاحب نظر خواهشمندم در مورد اوستیناتو و کاربرد هاش ترجیحا با مثال توضیحی روشن بدهند و یا منبعی برای مطالعه معرفی کنند ممنون میشم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    استیناتوکلمه ای است ایتالیایی به معنی خیره شدن،گیردادن وتکرارشدن.در موسیقی عبارت است از عبارت یا موتیفی که دائما وپشت سرهم تکرارشود.این عبارت قاعدتا بایدبدون تغییر تکرارشوداما گاه به مقتضای تغییر ملودی،هارمونی و...می تواند تغییراتی داشته باشد که بیشتر نتی است تا ریتمیک.درانواع موسیقی از این تکنیک استفاده شده است.مثلا در دوره باروک باسو استیناتواستفاده می شد.که به آن groundیاباس زمینه هم می گفتند.در این تکنیک یک خط ملودیک درباس بارها وبارهاتکرار می شد و عناصر ملودیک با هارمونیک همراه با آن هردفعه تغییر می کرد.این تکنیک در شاکن ها،پساکالیا هاو...استفاده می شد.نمونه معروف آن پاساکالیای دومینور باخ است که من خیلی دوستش دارم.این تکنیک نوعی تم و واریاسیون بوده که در باروک معمول بوده.معروف ترین استفاده از استیناتو در دوره رمانتیک در بولروی راول وجود دارد که یک ملودی بارها تکرار می شود وهردفعه تغییراتی جزئی می یابد.کارپاپی که همه ما میشناسیم آهنگ طلاق گوگوش است که خط باس آن یک الگوی تکراری(استیناتو) را می زند.آهنگساز اصلی این قطعه آهنگساز بزرگ انگلیسی اندرو لوید وبر است و این موسیقی رابرای اورتوراپرایjuses christ super starعیسی مسیح ستاره برتر در 21سالگی ساخته که یک اپرای راک است راجع به زندگی مسیح.در اورتور این اپرا این آهنگ توسط یهودای اسخریوطی(یکی از حواریون مسیح که بادریافت سی سکه نقره مسیح را فروخت وباعث مصلوب شدن او گشت)خوانده می شود.باس استیناتوی این اثر عالی است.منوچهرچشم آذر این موسیقی را برداشت ملودی آن را از اواسط به بعدش(که سخت می شد وکمی حالت بلوز به خود می گرفت)عوض کرد کمی آن را ایرانیزه کرد وبه اسم خودش بیرون داد.این موسیقی به عنوان تیتراژسریال طلاق در زمان شاه استفاده شد ومن متاسفانه جایی ندیدم اسمی از آهنگساز اصلی آن آورده شده باشد.اگر توانستید اصل این اپرا را ببینید،آن راازدست ندهید من بیش از 50بارفیلم آن را دیده ام وهنوز هم سیر نمی شوم :یک شاهکاربی نظیر است.
    الگوهای باس در موسیقی پاپ،راک و جز اصولا استیناتو یعنی تکراری هستند اما وقتی در موسیقی این اصطلاح را به کار می بریم بیشتر منظورمان یک تم کامل است که بارها تکرار می شود و با واریاسیون های مختلف بخش های دیگر همراه است.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  3. violet

    violet عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/3/12
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    خیلی ممنون جناب نیری شما از معدود دوستانی بودید که تا بحال به سوالات من نظر فنی فرموده اید.
    یعنی میشه برای یک ملودی سولو یک ملودی دیگر و دارای یک هارمونی مشخص را به عنوان همراهی قرار داد. مثلا چیزی شبیه به آرپژ های پیانو که با نت های غیر هارمونیک پر میشن ؟ مثلا برای آکورد لامینور گاها "لا می لا سی دو " رو میبینیم که انگار ملودی هست ولی رنگ هارمونیک مشخصی داره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    خواهش می کنم.شدن که میشه.اما به این معمولا استیناتو نمی گن.این یک همراهیه .چیزی بین آکورد و ملودی.بیشتر آکورد.استیناتو شخصیت ملودیک داره و چیزهایی که همراهیش میکنه هی عوض میشه.بولروی راول را کوش کنید مثال خوبی است.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  5. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  6. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    آقا ما نتونستیم بگیریم .این پیغام میاد:
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  7. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    یک باردیگه آپلود کردند واین هم لینکه جدیده.البته کل اپرا نیست.یکی از قطعات این اپراست.Jesus Christ Superstar
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  8. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    اوستیناتو برابر با walking یا راه رفتن در بخش باس ؟ یا فرق داره ؟
     
  9. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    اگر یک walking bassحالت ملودیک وتکراری داشته باشه جوری که بقیه ملودی ها روی فضای تکراری اون قرار بگیرن و به صورت زمینه ملودیک به گوش برسه استیناتو هست اما در سبک های غیر کلاسیک بهش ریف،ومپ و اصطلاحات دیگه هم میگن اما استیناتو نمیگن هرچند در این شرایط همون استیناتوئه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  10. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    اقای نیری گرامی
    فرق این کلمه با مفهوم موتیف و theme در چی هستش؟
     
  11. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    Pe32-64عزیز،موتیف کوچکترین واحد تشکیل دهنده موسیقی است که میتواند مورد گسترش قرارگیرد.تم ،ملودی کوتاه یا بلندی است که قابل بسط وگسترش یافتن است.پس هرملودی ،لزوما تم نیست مثلا بسیاری از ملودی های بسیار زیبا ی پاپ تم نیستند چون انقدر کاملند که قابل بسط و گسترش نیستند(برنشتاین توضیح مفصلی دراین مورد دارد)اما استیناتو ملودی واحدی است که "خودش"گسترش نمییابد و اصلابرای گسترش یافتن خلق نشده است اما هردفعه که اجرا می شود عناصری که "همزمان"با آن اجرا می شوند تغییر می یابند و گاه خود آن هم از نظر سازبندی و...تغییر می کند اما ملودی آن همان ملودی اصلی می ماند وخودش تغییر نمی کند.به عبارتی بسط و گسترش آن عمودی است نه افقی.سپاس
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
بارگذاری...