آخرین ارسال‌ها

سوالی در مورد حرکت های غیر مجاز

18/10/17
34
25
سلام و خسته نباشید خدمت دوستان..یه سوال داشتم راجع به کتاب هارمونی والتر پیسون..بخش اولش در مورد حرکت های غیر مجاز توضیح داده...شرط برای مجاز بودن پنجم و اکتاو مستقیم گذاشته بعد نوشته از تشکیل پنجم و اکتاو مستقیمی که در اثر پرش هر دو صدای بیرونی بوجود می آید باید خودداری کرد این یعنی چی?میتونید دقیق با مثل توضیحش بدین? ممنون
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,206
منظر از صداهای بیرون Soprano و Bass هست. میگه که بین این ۲ تا صدا بهتر هست که اکتاو و پنج پارالل نباشه.
 

فایل های ضمیمه

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,206
نه! خود فاصله اکتاو یا پنج مشکلی‌ نداره. وقتی‌ از یک فاصله اکتاو و یا پنج بین ۲ تا صدا به ‌یک فاصله اکتاو یا پنج دیگه بین همون ۲ تا صدا حرکت بکنی‌ اون مشکل داره. عکس رو که گذشتم نگاه کن. خوب معلوم هست.

این عکس دوم رو ببین. ببین چه جوری نت Soprano/Bassحرکت می‌کنن. به این میگن Parallel Octave بین ۲ تا صدا (که اینجا صداهای بیرون هست) Soprano/Bass اکتاو بودن و به یک اکتاو دیگه حرکت کردن.
 

فایل های ضمیمه

آخرین ویرایش:
18/10/17
34
25
نه! خود فاصله اکتاو یا پنج مشکلی‌ نداره. وقتی‌ از یک فاصله اکتاو و یا پنج بین ۲ تا صدا به ‌یک فاصله اکتاو یا پنج دیگه بین همون ۲ تا صدا حرکت بکنی‌ اون مشکل داره. عکس رو که گذشتم نگاه کن. خوب معلوم هست.

این عکس دوم رو ببین. ببین چه جوری نت Soprano/Bassحرکت می‌کنن. به این میگن Parallel Octave بین ۲ تا صدا (که اینجا صداهای بیرون هست) Soprano/Bass اکتاو بودن و به یک اکتاو دیگه حرکت کردن.
من در مورد پارالل پنجم و اکتاو یا پنجم و اکتاو موازی مشکل ندارم ..اون که یعنی حرکت موازی دو نت نسبت به هم که به فاصله ی پنجم یا اکتاو ختم بشه. . سوال من اینجاست که چرا در مورد سوپرانو و باس بطور مخصوص گفته? با اینکه توی مثال های قبلش از حرکت مستقیم صحیح ,سوپرانو و باس رو با هم حرکت داده و به اکتاو رسونده و اون حرکت رو صحیح میدونسته??
[doublepost=1511850797,1511850623][/doublepost]حتی برای مثال پرش دو صدای بیرونی از حرکت آلتو و باس استفاده کرده نه سوپرانو و باس
[doublepost=1511851313][/doublepost]این یعنی اینکه هر خط صدایی چه باس چه تنور یا التو و سوپرانو نباید از فاصله ی پنجم یا اکتاو با حرکت مستقیم به فاصله ی پنجم یا اکتاو دیگه برسن??
 

فایل های ضمیمه

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,206
الان منظورت رو فهمیدم، چیزی که تو میگفتی‌ اصلا ربطی‌ به parallel octave/fifth اصلا نداره. من این کتاب انگلیسی‌ رو دارم. نمیدونم چرا شماره این عکس‌هایی‌ که تو اینجا گذشتی با شماره کتاب انگلیسی‌ درست در نمیاد.

تو این ۲ تا عکس که گذاشتی‌ :

عکس 17: عکس بالای صفحه که نیفتاده. عکس پایین سمت چپ نشون میده که Soprano و Bass از یک فاصله به فاصله اکتاو رسیدن. میگه بد هست چون هر ۲ تا نت هم بالایی‌ و هم پایینی پریدن.
همین اتفاق برای عکس سمت راست پایین افتاده ولی‌ این بار Alto و Bass از یک فاصله به فاصله به فاصله 5th رسیدن. دوباره هر دو تا نت پریدن

توی عکس ۱۶ نوشته که این حرکت خوب هست. چون فاصله اکتاو از فاصلهای اومده که هر ۲ تا نت نپریدن. بالاترین نوت (سوپرانو) کارش اینجا "leading tone" بوده و فقط با نیم پرده حرکت کرده.


"این یعنی اینکه هر خط صدایی چه باس چه تنور یا التو و سوپرانو نباید از فاصله ی پنجم یا اکتاو با حرکت مستقیم به فاصله ی پنجم یا اکتاو دیگه برسن??"

درست هست. تو کتاب انگلیسی‌ این رو نوشته. هیچ اسمی از soprano/Bass نبرده، فقط راجب فاصله صحبت کرده
 
آخرین ویرایش:
18/10/17
34
25
الان منظورت رو فهمیدم، چیزی که تو میگفتی‌ اصلا ربطی‌ به parallel octave/fifth اصلا نداره. من این کتاب انگلیسی‌ رو دارم. نمیدونم چرا شماره این عکس‌هایی‌ که تو اینجا گذشتی با شماره کتاب انگلیسی‌ درست در نمیاد.

تو این ۲ تا عکس که گذاشتی‌ :

عکس 17: عکس بالای صفحه که نیفتاده. عکس پایین سمت چپ نشون میده که Soprano و Bass از یک فاصله به فاصله اکتاو رسیدن. میگه بد هست چون هر ۲ تا نت هم بالایی‌ و هم پایینی پریدن.
همین اتفاق برای عکس سمت راست پایین افتاده ولی‌ این بار Alto و Bass از یک فاصله به فاصله به فاصله 5th رسیدن. دوباره هر دو تا نت پریدن

توی عکس ۱۶ نوشته که این حرکت خوب هست. چون فاصله اکتاو از فاصلهای اومده که هر ۲ تا نت نپریدن. بالاترین نوت (سوپرانو) کارش اینجا "leading tone" بوده و فقط با نیم پرده حرکت کرده.


"این یعنی اینکه هر خط صدایی چه باس چه تنور یا التو و سوپرانو نباید از فاصله ی پنجم یا اکتاو با حرکت مستقیم به فاصله ی پنجم یا اکتاو دیگه برسن??"

درست هست. تو کتاب انگلیسی‌ این رو نوشته. هیچ اسمی از soprano/Bass نبرده، فقط راجب فاصله صحبت کرده
مرسی بابت وقتی که گذاشتین...تقریبا مطلب رو فهمیدم
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,206
یک خرده روش فکر کن، چند تا عکس دیگه هم تو کتاب نگاه کن و اگه شک داشتی عکس رو اینجا بگذار
 
18/10/17
34
25
یه مسأله دیگه که هست اینکه منظور کتاب از پرش چیه??ایا حرکت گسسترو میگه یا پیوسته??یا کلا حرکت رو منظورشه??..مسئله بعد اینه که توی تصویرم میبینم که بین باس و آلتو پنجم مستقیم درست کرده بعد نوشته بد...مگه منظورش صدای بیرونی سوپرانو وباس نیست?
[doublepost=1511859081,1511858671][/doublepost]توی این تصویر
 

فایل های ضمیمه

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
680
یه مسأله دیگه که هست اینکه منظور کتاب از پرش چیه??ایا حرکت گسسترو میگه یا پیوسته??یا کلا حرکت رو منظورشه??..مسئله بعد اینه که توی تصویرم میبینم که بین باس و آلتو پنجم مستقیم درست کرده بعد نوشته بد...مگه منظورش صدای بیرونی سوپرانو وباس نیست?
[doublepost=1511859081,1511858671][/doublepost]توی این تصویر
سلام. پرش که مشخصه حرکت گسسته(ناپیوسته) منظور هست.
ببین دوست عزیز این مسائلِ در این حد ریز و با جزئیات، در کتاب های مختلف هارمونی کمی متفاوت در نظر گرفته شدن.
این کتاب شما هم که کتاب ریشارد اشتور هست سختگیری زیادی داره. مثلا اگه اشتباه نکنم کتاب والتر پیستون گفته شده که اکتاو و پنجم مستقیم با پرش، در صداهای میانی اشکال نداره و در صداهای بیرونی هم بالایی پیوسته و پایینی گسسته باشه. ولی در اشتور اینگونه نیست، و میگه هر دو صدا پرش کرده باشن در بخشهای میانی هم باشه بد هست. یا مثلا اونجا فقط ورود به اکورد مهمه و در واقع شش تا بررسی باید انجام بشه، ولی در اشتور اگه درست یادم باشه خروج از اکورد هم مهم بود و 12تا بررسی نیاز داشت.
پس این سوال رو که شما پرسیدی ممکنه یه شخصی کتاب دیگه ای رو خونده باشه و بر اساس اون کتاب بخواد به شما جواب بده. به روش مثلا والتر پیستون این عکسی که گذاشتی بد نیست ولی به روش اشتور بد هست.
در هارمونی کلا معمولا متد اروپاییها سختگیری بیشتری نسبت به امریکایی ها داره.
[doublepost=1511878167][/doublepost]ببخشید داداش من پست اول شما رو حواسم نبود که میگی داری کتاب والتر پیستون رو میخونی
ولی عکسهایی که گذاشتی همه واسه کتاب ریشارد اشتور هست.
 
18/10/17
34
25
سلام. پرش که مشخصه حرکت گسسته(ناپیوسته) منظور هست.
ببین دوست عزیز این مسائلِ در این حد ریز و با جزئیات، در کتاب های مختلف هارمونی کمی متفاوت در نظر گرفته شدن.
این کتاب شما هم که کتاب ریشارد اشتور هست سختگیری زیادی داره. مثلا اگه اشتباه نکنم کتاب والتر پیستون گفته شده که اکتاو و پنجم مستقیم با پرش، در صداهای میانی اشکال نداره و در صداهای بیرونی هم بالایی پیوسته و پایینی گسسته باشه. ولی در اشتور اینگونه نیست، و میگه هر دو صدا پرش کرده باشن در بخشهای میانی هم باشه بد هست. یا مثلا اونجا فقط ورود به اکورد مهمه و در واقع شش تا بررسی باید انجام بشه، ولی در اشتور اگه درست یادم باشه خروج از اکورد هم مهم بود و 12تا بررسی نیاز داشت.
پس این سوال رو که شما پرسیدی ممکنه یه شخصی کتاب دیگه ای رو خونده باشه و بر اساس اون کتاب بخواد به شما جواب بده. به روش مثلا والتر پیستون این عکسی که گذاشتی بد نیست ولی به روش اشتور بد هست.
در هارمونی کلا معمولا متد اروپاییها سختگیری بیشتری نسبت به امریکایی ها داره.
[doublepost=1511878167][/doublepost]ببخشید داداش من پست اول شما رو حواسم نبود که میگی داری کتاب والتر پیستون رو میخونی
ولی عکسهایی که گذاشتی همه واسه کتاب ریشارد اشتور هست.
سلام...مرسی بابت توضیح خوب..منم چندجا با توضیحای متناقض رو برو شدم .. ولی کتاب پیسون و هارمونی دوبوفسکی اینجور که شنیدم بهترین کتابای هارمونین
 
  • عالیه!
واکنش‌ها: Yo3fM

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
680
سلام...مرسی بابت توضیح خوب..منم چندجا با توضیحای متناقض رو برو شدم .. ولی کتاب پیسون و هارمونی دوبوفسکی اینجور که شنیدم بهترین کتابای هارمونین
آره. از این تفاوتها وجود داره. حتی من توی هارمونی دوبفسکی دیدم حرکت فاصله سوم هم متصل و پیوسته میدونه، چهارم و بیشتر رو گسسته میدونه!
 

Soheil Monfared

هنرمند
عضو سایت
22/5/12
2,255
34
Vengeance Land
سلام. پرش که مشخصه حرکت گسسته(ناپیوسته) منظور هست.
ببین دوست عزیز این مسائلِ در این حد ریز و با جزئیات، در کتاب های مختلف هارمونی کمی متفاوت در نظر گرفته شدن.
این کتاب شما هم که کتاب ریشارد اشتور هست سختگیری زیادی داره. مثلا اگه اشتباه نکنم کتاب والتر پیستون گفته شده که اکتاو و پنجم مستقیم با پرش، در صداهای میانی اشکال نداره و در صداهای بیرونی هم بالایی پیوسته و پایینی گسسته باشه. ولی در اشتور اینگونه نیست، و میگه هر دو صدا پرش کرده باشن در بخشهای میانی هم باشه بد هست. یا مثلا اونجا فقط ورود به اکورد مهمه و در واقع شش تا بررسی باید انجام بشه، ولی در اشتور اگه درست یادم باشه خروج از اکورد هم مهم بود و 12تا بررسی نیاز داشت.
پس این سوال رو که شما پرسیدی ممکنه یه شخصی کتاب دیگه ای رو خونده باشه و بر اساس اون کتاب بخواد به شما جواب بده. به روش مثلا والتر پیستون این عکسی که گذاشتی بد نیست ولی به روش اشتور بد هست.
در هارمونی کلا معمولا متد اروپاییها سختگیری بیشتری نسبت به امریکایی ها داره.
[doublepost=1511878167][/doublepost]ببخشید داداش من پست اول شما رو حواسم نبود که میگی داری کتاب والتر پیستون رو میخونی
ولی عکسهایی که گذاشتی همه واسه کتاب ریشارد اشتور هست.
پرش اکتاو به اکتاو ینی استباهه ؟ مثلا کورد AMaj7 توی اکتاو 4 به اکتاو 5 زدن اشتباهه ؟
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
680
پرش اکتاو به اکتاو ینی استباهه ؟ مثلا کورد AMaj7 توی اکتاو 4 به اکتاو 5 زدن اشتباهه ؟
در صورت تغییر آکورد بله. اما وقتی آکورد عوض نشه فقط تغییر حالت و وضعیت بده(همون آکورد تکرار بشه) اشتباه نیست.
 
آخرین ویرایش:
18/10/17
34
25
یه سوال دیگه... باس و سوپرانو حتی اگه با حرکت مخالف تشکیل پنجم یا اکتاو بدن اشتباست??
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
680
یه سوال دیگه... باس و سوپرانو حتی اگه با حرکت مخالف تشکیل پنجم یا اکتاو بدن اشتباست??
در هارمونی حرکت مخالف حرکت خوبیه. اگه این حرکت مخالف ایجاد اکتاو یا پنجم پی در پی نکرده باشه، نه تنها اشتباه نیست بلکه خیلی هم عالیه.
توجه داشته باش: تکرار اکتاو یا پنجم به هر شکلی نامناسب است، حتی مخالف باشه. ولی از هر فاصله ی دیگه ای بطور مخالف به اکتاو یا پنجم رسیده باشیم نتیجه خوبی داره. حرکت مخالف مخصوصا وقتی در دو بخش بیرونی باشه از خیلی از خطاها پیشگیری میکنه.
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,206
نه همهٔ CHORD های که A هستن ....مثلA،Am، Asus4،Asus2, A7...جزو خانواده‌ یک Chord حساب میشن
 
بالا