1. رد اعلامیه
  2. بخش مرکز دانلود افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه
  3. بخش مقالات افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه

سوالی در مورد حرکت های غیر مجاز

شروع موضوع توسط Mohamad_1 ‏27/11/17 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک سوالی در مورد حرکت های غیر مجاز تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. Mohamad_1

    Mohamad_1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/10/17
    ارسال ها:
    34
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +13 / 0 / -0
    سلام و خسته نباشید خدمت دوستان..یه سوال داشتم راجع به کتاب هارمونی والتر پیسون..بخش اولش در مورد حرکت های غیر مجاز توضیح داده...شرط برای مجاز بودن پنجم و اکتاو مستقیم گذاشته بعد نوشته از تشکیل پنجم و اکتاو مستقیمی که در اثر پرش هر دو صدای بیرونی بوجود می آید باید خودداری کرد این یعنی چی?میتونید دقیق با مثل توضیحش بدین? ممنون
     
  2. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    1,135
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +1,555 / 6 / -0
    نرم افزار:
    protools
    منظر از صداهای بیرون Soprano و Bass هست. میگه که بین این ۲ تا صدا بهتر هست که اکتاو و پنج پارالل نباشه.
     

    فایل های ضمیمه:

    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. Mohamad_1

    Mohamad_1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/10/17
    ارسال ها:
    34
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +13 / 0 / -0
    یعنی بین این دو صدا اکتاو و پنج تشکیل نشه بهتره??
     
  4. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    1,135
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +1,555 / 6 / -0
    نرم افزار:
    protools
    نه! خود فاصله اکتاو یا پنج مشکلی‌ نداره. وقتی‌ از یک فاصله اکتاو و یا پنج بین ۲ تا صدا به ‌یک فاصله اکتاو یا پنج دیگه بین همون ۲ تا صدا حرکت بکنی‌ اون مشکل داره. عکس رو که گذشتم نگاه کن. خوب معلوم هست.

    این عکس دوم رو ببین. ببین چه جوری نت Soprano/Bassحرکت می‌کنن. به این میگن Parallel Octave بین ۲ تا صدا (که اینجا صداهای بیرون هست) Soprano/Bass اکتاو بودن و به یک اکتاو دیگه حرکت کردن.
     

    فایل های ضمیمه:

    آخرین ویرایش: ‏28/11/17
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Mohamad_1

    Mohamad_1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/10/17
    ارسال ها:
    34
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +13 / 0 / -0
    من در مورد پارالل پنجم و اکتاو یا پنجم و اکتاو موازی مشکل ندارم ..اون که یعنی حرکت موازی دو نت نسبت به هم که به فاصله ی پنجم یا اکتاو ختم بشه. . سوال من اینجاست که چرا در مورد سوپرانو و باس بطور مخصوص گفته? با اینکه توی مثال های قبلش از حرکت مستقیم صحیح ,سوپرانو و باس رو با هم حرکت داده و به اکتاو رسونده و اون حرکت رو صحیح میدونسته??
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏28/11/17, تاریخ ارسال پست اول: ‏28/11/17 ---
    حتی برای مثال پرش دو صدای بیرونی از حرکت آلتو و باس استفاده کرده نه سوپرانو و باس
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏28/11/17 ---
    این یعنی اینکه هر خط صدایی چه باس چه تنور یا التو و سوپرانو نباید از فاصله ی پنجم یا اکتاو با حرکت مستقیم به فاصله ی پنجم یا اکتاو دیگه برسن??
     

    فایل های ضمیمه:

  6. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    1,135
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +1,555 / 6 / -0
    نرم افزار:
    protools
    الان منظورت رو فهمیدم، چیزی که تو میگفتی‌ اصلا ربطی‌ به parallel octave/fifth اصلا نداره. من این کتاب انگلیسی‌ رو دارم. نمیدونم چرا شماره این عکس‌هایی‌ که تو اینجا گذشتی با شماره کتاب انگلیسی‌ درست در نمیاد.

    تو این ۲ تا عکس که گذاشتی‌ :

    عکس 17: عکس بالای صفحه که نیفتاده. عکس پایین سمت چپ نشون میده که Soprano و Bass از یک فاصله به فاصله اکتاو رسیدن. میگه بد هست چون هر ۲ تا نت هم بالایی‌ و هم پایینی پریدن.
    همین اتفاق برای عکس سمت راست پایین افتاده ولی‌ این بار Alto و Bass از یک فاصله به فاصله به فاصله 5th رسیدن. دوباره هر دو تا نت پریدن

    توی عکس ۱۶ نوشته که این حرکت خوب هست. چون فاصله اکتاو از فاصلهای اومده که هر ۲ تا نت نپریدن. بالاترین نوت (سوپرانو) کارش اینجا "leading tone" بوده و فقط با نیم پرده حرکت کرده.


    "این یعنی اینکه هر خط صدایی چه باس چه تنور یا التو و سوپرانو نباید از فاصله ی پنجم یا اکتاو با حرکت مستقیم به فاصله ی پنجم یا اکتاو دیگه برسن??"

    درست هست. تو کتاب انگلیسی‌ این رو نوشته. هیچ اسمی از soprano/Bass نبرده، فقط راجب فاصله صحبت کرده
     
    آخرین ویرایش: ‏28/11/17
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. Mohamad_1

    Mohamad_1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/10/17
    ارسال ها:
    34
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +13 / 0 / -0
    مرسی بابت وقتی که گذاشتین...تقریبا مطلب رو فهمیدم
     
  8. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    1,135
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +1,555 / 6 / -0
    نرم افزار:
    protools
    یک خرده روش فکر کن، چند تا عکس دیگه هم تو کتاب نگاه کن و اگه شک داشتی عکس رو اینجا بگذار
     
  9. Mohamad_1

    Mohamad_1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/10/17
    ارسال ها:
    34
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +13 / 0 / -0
    یه مسأله دیگه که هست اینکه منظور کتاب از پرش چیه??ایا حرکت گسسترو میگه یا پیوسته??یا کلا حرکت رو منظورشه??..مسئله بعد اینه که توی تصویرم میبینم که بین باس و آلتو پنجم مستقیم درست کرده بعد نوشته بد...مگه منظورش صدای بیرونی سوپرانو وباس نیست?
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏28/11/17, تاریخ ارسال پست اول: ‏28/11/17 ---
    توی این تصویر
     

    فایل های ضمیمه:

  10. Yo3fM

    Yo3fM عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/2/16
    ارسال ها:
    573
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +734 / 4 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, StudioOne
    سلام. پرش که مشخصه حرکت گسسته(ناپیوسته) منظور هست.
    ببین دوست عزیز این مسائلِ در این حد ریز و با جزئیات، در کتاب های مختلف هارمونی کمی متفاوت در نظر گرفته شدن.
    این کتاب شما هم که کتاب ریشارد اشتور هست سختگیری زیادی داره. مثلا اگه اشتباه نکنم کتاب والتر پیستون گفته شده که اکتاو و پنجم مستقیم با پرش، در صداهای میانی اشکال نداره و در صداهای بیرونی هم بالایی پیوسته و پایینی گسسته باشه. ولی در اشتور اینگونه نیست، و میگه هر دو صدا پرش کرده باشن در بخشهای میانی هم باشه بد هست. یا مثلا اونجا فقط ورود به اکورد مهمه و در واقع شش تا بررسی باید انجام بشه، ولی در اشتور اگه درست یادم باشه خروج از اکورد هم مهم بود و 12تا بررسی نیاز داشت.
    پس این سوال رو که شما پرسیدی ممکنه یه شخصی کتاب دیگه ای رو خونده باشه و بر اساس اون کتاب بخواد به شما جواب بده. به روش مثلا والتر پیستون این عکسی که گذاشتی بد نیست ولی به روش اشتور بد هست.
    در هارمونی کلا معمولا متد اروپاییها سختگیری بیشتری نسبت به امریکایی ها داره.
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏28/11/17 ---
    ببخشید داداش من پست اول شما رو حواسم نبود که میگی داری کتاب والتر پیستون رو میخونی
    ولی عکسهایی که گذاشتی همه واسه کتاب ریشارد اشتور هست.
     
  11. Mohamad_1

    Mohamad_1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/10/17
    ارسال ها:
    34
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +13 / 0 / -0
    سلام...مرسی بابت توضیح خوب..منم چندجا با توضیحای متناقض رو برو شدم .. ولی کتاب پیسون و هارمونی دوبوفسکی اینجور که شنیدم بهترین کتابای هارمونین
     
    • دوستانه دوستانه x 1
  12. Yo3fM

    Yo3fM عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/2/16
    ارسال ها:
    573
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +734 / 4 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, StudioOne
    آره. از این تفاوتها وجود داره. حتی من توی هارمونی دوبفسکی دیدم حرکت فاصله سوم هم متصل و پیوسته میدونه، چهارم و بیشتر رو گسسته میدونه!
     
  13. Mohamad_1

    Mohamad_1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/10/17
    ارسال ها:
    34
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +13 / 0 / -0
    جالبه...دوست دارم همشونو بخونم
     
  14. Soheil Monfared

    Soheil Monfared هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/12
    ارسال ها:
    2,242
    شغل :
    MusicProducer/SoundDesigner
    محل سکونت:
    Vengeance Land
    امتیازات:
    +2,198 / 19 / -5
    نرم افزار:
    ableton, protools, reason, wavelab
    پرش اکتاو به اکتاو ینی استباهه ؟ مثلا کورد AMaj7 توی اکتاو 4 به اکتاو 5 زدن اشتباهه ؟
     
  15. Yo3fM

    Yo3fM عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/2/16
    ارسال ها:
    573
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +734 / 4 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, StudioOne
    در صورت تغییر آکورد بله. اما وقتی آکورد عوض نشه فقط تغییر حالت و وضعیت بده(همون آکورد تکرار بشه) اشتباه نیست.
     
    آخرین ویرایش: ‏29/11/17
  16. Mohamad_1

    Mohamad_1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/10/17
    ارسال ها:
    34
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +13 / 0 / -0
    یه سوال دیگه... باس و سوپرانو حتی اگه با حرکت مخالف تشکیل پنجم یا اکتاو بدن اشتباست??
     
  17. Yo3fM

    Yo3fM عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/2/16
    ارسال ها:
    573
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +734 / 4 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, StudioOne
    در هارمونی حرکت مخالف حرکت خوبیه. اگه این حرکت مخالف ایجاد اکتاو یا پنجم پی در پی نکرده باشه، نه تنها اشتباه نیست بلکه خیلی هم عالیه.
    توجه داشته باش: تکرار اکتاو یا پنجم به هر شکلی نامناسب است، حتی مخالف باشه. ولی از هر فاصله ی دیگه ای بطور مخالف به اکتاو یا پنجم رسیده باشیم نتیجه خوبی داره. حرکت مخالف مخصوصا وقتی در دو بخش بیرونی باشه از خیلی از خطاها پیشگیری میکنه.
     
  18. Soheil Monfared

    Soheil Monfared هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/12
    ارسال ها:
    2,242
    شغل :
    MusicProducer/SoundDesigner
    محل سکونت:
    Vengeance Land
    امتیازات:
    +2,198 / 19 / -5
    نرم افزار:
    ableton, protools, reason, wavelab
    ینی توی کورد دوم بشه مثلا A Sus4?
     
    • خوشبینانه خوشبینانه x 1
  19. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    1,135
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +1,555 / 6 / -0
    نرم افزار:
    protools
    نه همهٔ CHORD های که A هستن ....مثلA،Am، Asus4،Asus2, A7...جزو خانواده‌ یک Chord حساب میشن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  20. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    1,135
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +1,555 / 6 / -0
    نرم افزار:
    protools
    پس برای همین عکس کتاب فارسی با کتاب انگلیسی‌ فرق میکردن!!!
     
    • خنده دار خنده دار x 1
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - سوالی در مورد
  1. aafshar18
    پاسخ ها:
    6
    نمایش ها:
    203
  2. violi.boys
    پاسخ ها:
    6
    نمایش ها:
    122
  3. فردین2
    پاسخ ها:
    5
    نمایش ها:
    237
  4. MR.FOG
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    354