سوالی در باره ی استریو(پنینگ)

شروع موضوع توسط ویلیام نیری ‏29/5/14 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک سوالی در باره ی استریو(پنینگ) تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

  1. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    سوالی داشتم در مورد پنینگ.فرض کنیم یه فایل wave مونو داریم که paningرو روی Centerقرار دادیم.حالا اگر بیایم این فایل رودر یک ترک دیگه کپی کنیم که بشن دو تا فایل و پن یکیشو صددرصد چپ کنیم و دیگری رو صد درصد راست،و ولوم هردو رو کم کنیم تا نهایتا ولوم خروجی به اندازه ی موقعی بشه که یک فایل مونو با پن سنتر داشتیم،می بینیم که تاثیر صوتی اش متفاوت می شه .در حالی که قاعدتا نباید این اتفاق بیفته.سوال من اینه که چرا نتیجه ی این دو کار با هم متفاوته؟در واقع از نظر الکترو نیکی چه اتفاقی می افته که تاثیر،متفاوت میشه؟
     
  2. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,760 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر استاد نیری عزیز.
    از اونجایی که می دونم ممکنه بعضی از دوستان که اطلاعاتی درباره ی مباحث عمومی کارت صدا ممکنه نداشته باشن، این مطلب رو بخونن و براشون مفهوم نباشه، مطلب رو از پایه توضیح می دم و پاسخ شما رو در پایین مطلب عنوان کردم.
    همون طور که می دونید صدا رو می شه به دو دسته ی آنالوگ و دیجیتال تقسیم کرد.
    تصور کنید یه خواننده داره جلوی ما اجرا می کنه به این صدا می گن آنالوگ.
    حالا می آیم و این صدا رو رکورد می کنیم.
    زمانی که این صدا رکورد شد دیگه آنالوگ نیست و به صورت 0 و 1 در اومده. به این نوع صدا دیگه نمی گن آنالوگ بلکه می گن دیجیتال.
    خب کارت صدا می آد این صدای آنالوگ رو صفر و یک می کنه و در واقع آنالوگ رو کانورت می کنه به دیجیتال.
    این صدا در کامپیوتر به صورت صفر و یک ذخیره شده.
    حالا می آیم و این صدا رو در کامپیوتر پلی می کنیم.
    کارت صدا می آد این صفر و یک ها رو تبدیل می کنه به صدای آنالوگ و قابل شنیدن.
    در واقع این صدا در تبدیل به زبان آدمیزاد و زبان ماشین در تکاپو هست.
    در این تکاپو ها و کش و قوس ها مقداری از این صفر و یک ها از بین می رن.
    خب طبیعه خطا وجود داره.
    این که این صدا ها با چه نرخ نموداری رکورد شده بسیار مهم هست.
    اونهایی که با عکس و فتوشاپ کار کردن در مورد پیکسل ها و این که دستگاه عکاسی با چه دقتی روی تعداد پیکسل ها و رزولوشن تصویر تاثیر می ذاره آشنا هستن.
    عینا این مطلب در مورد ضبط صدا وجود داره.
    اینکه رکوردر با چه دقتی هر کاراکتر صدا رو نمونه برداری می کنه واقعا در کوآلیتی صدا به وضوح موثره.
    هر چقدر صدا با دقت بیشتری رکورد بشه تعداد صفر و یک ها برای یک کاراکتر افزایش پیدا می کنه در نتیجه زمانی که تعداد صفر و یک ها بیشتر بشه حجم اطلاعات این فایل صوتی افزایش پیدا می کنه و به صورت طبیعی کیفیت این فایل صوتی هم افزایش پیدا می کنه.
    خب این صدا در کامپیوتر به زبان صفر و یک وجود داره و حالا می خواد به صورت Input یا ورودی وارد برنامه بشه.
    کارت صدا ها یک کانال ورودی و دو کانال خروجی دارند که به کانال Left و Right نام گذاری می شن.

    سوالی در باره ی استریو(پنینگ)-05-29-2014 06-53-20 ب.png

    زمانی که Input وارد کارت صدا می شه با توجه به نرخ نمونه برداری و رکورد فرمت شروع به پردازش می کنه.

    سوالی در باره ی استریو(پنینگ)-05-29-2014 06-50-37 ب.png

    خب این پردازش در قسمت خروجی باید به دو کانال منتقل شه پس همزمان در دو کانال پردازش می شه برای ارسال به دو خروجی.
    اما چرا این دو کانال خروجی های متفاوتی رو ارائه می دن؟
    پاسخ فکر می کنم این باشه.
    بخشی از این همه صفر و یک ها در این مسیر از بین می رن.
    و کامپیوتر با پارامتری که بهش White Noise یا همون نویز سفید می گن شروع می کنه به صفر و یک
    گذاری در جاهای که خالی شدن.
    مثلا این ورودی ما بوده : 00010110001-
    در جایی که این "-" علامت رو گذاشتم مشخص نبوده که صفر قرار داشته یا یک.
    کامپوتر چاره ای رو نمی ببینه و یک صفر در جای خالی قرار می ده.
    فرض کنید قبل از این تغییر در حقیقیت به جای اون صفر یک وجود داشته اما با این تغییر خروجی ما تغییر جزئی می کنه و این تغییر جزئی در سطح گستره قابل مشاهده و اندازه گیری هست.
    موفق باشید.
     
    آخرین ویرایش: ‏29/5/14
  3. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,638
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,132 / 1 / -2
    درود بر شما جناب نیری

    دلیل اینکه این عمل رخ بده یا حتی رخ نده مربوطه به وجود قانونی به نام Pan law .
    که به طور ساده یعنی زمان پن کردن به چب و راست و وسط ،چقدر صدا کم و یا زیاد بشه که تا چه حدی تغییر در قدرت و بلندی صدای پن شده رخ بده.
    که تو مقالات زیر کامل تر این موضوع بیان شده:
    Pan law - Wikipedia, the free encyclopedia
    Q. Why is the signal louder when it is panned to the centre?
    Finally, Pro Tools gets new pan laws!
    The Panning Law | Samplecraze - The Science of Sound | Tutorials | Books | Videos
    و ...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,638
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,132 / 1 / -2
    درود
    این موضوع مستقل از دیجیتال و انالوگ بودن صدا هستش
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,760 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود پیمان جان.
    این سیگنال، رو در کیوبیس استریو ایمپورت می کنم.

    سوالی در باره ی استریو(پنینگ)-05-29-2014 08-25-39 ب.png

    همون طور که ملاحظه می کنید دو سیگینال استریو اندکی با هم متفاوت هستند.
    دوباره همین سیگنال رو استریو و در حالت Split Channels، ایمپورت می کنم و یکی رو به سمت راست و یکی رو به سمت چپ پن می کنم.
    دو صدا با هم اندکی متفاوت هستند و به خاطر همین اندکی متفاوت شنیده می شن.
    علتش رو هم در پست بالا توضیح دادم. شایدم حرفام غلط باشه. در هر صورت من این طور فکر می کنم.
    موفق باشید پیمان جان.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,638
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,132 / 1 / -2
    درود مجدد علیرضا جان
    لطفا اون مقالات رو بخونید خودتون متوجه میشید که قضیه مربوط به صفر و یک و دیجیتال بودن و انالوگ نیست.
    چون که این موضوع تو سیستم های کاملا انالوگ هم هست .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  7. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    باسپاس از عزیزانی که راهنمایی کردند.به نظر می رسه مسئله ی pan lowبر میگرده به ولوم و تغییرات اون موقع پن کردن.فکر کنم نکته ای که من میگم فرق داره.در خیلی از میکس ها میان یک لاین رو داپلیکیت میکنن و میدنش به چپ و راست و نتیجه با این که همونو بذارن وسط متفاوته.و قطعا بخاطر ولوم این کارو نمی کنن(مثلا رجوع کنید به پروژه هایی که Wavesبه عنوان معرفی این پلاگین داده بیرون و با این پلاگین میکس کرده و در بازار موجوده:تقریبااین کارو در مورد تمام لاین ها انجام داده).سوالمو متوجه شدین؟
     
  8. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,638
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,132 / 1 / -2
    بله .خدمتتون عرض کردم که.دقیقا همینه.
    دلایلش متفاوته .اگر منظورتون فقط ولومه بستگی به pan law داره.
    کدوم پلاگین؟بیشتر توضیج بدید.
    تا حدی. جواب این حقیر مناسب نبود آیا؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  9. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,760 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود دوباره خدمت استاد عزیز.

    سوالی در باره ی استریو(پنینگ)-Sketch.jpg
    من فکر می کنم علت این باشه.
    در بالا طرح پانوراما و توزیع استریو رو مشاهده می کنید.
    همون طور که ملاحظه می کنید kick در مرکز هست.
    حالا ما می آیم کیک رو دو لاین مونو ایمپورت می کنیم و هر کدوم رو به یک سمت پن می کنیم.
    گر چه این کار باعث تغییر توزیع استریو شده اما در مجموع کیک همچنان در مرکز قرار داره.
    حالا فرض کنیم ما در کارمون پیانو و سینت داریم که می آیم پن می کنیم طبق طرحمون.
    من فکر می کنم فایده این کار اینه که ما بتونیم توزیع استریو رو در این حالت راحت تر تحت کنترلمون قرار بدیدم و بالانس پروژه واسمون راحت تر باشه و میکس بهتری رو انجام بدیم.
     
    آخرین ویرایش: ‏29/5/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,638
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,132 / 1 / -2
    این جدول راهنمای اینه که ساز هامون رو در کجا پن کنیم.همونی که خودتون گفتید.
    یکی از دلایلی که میگن سازها باید مونو رکورد شن همینه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    اختیار دارین!منظورم اینه که بالا و پایین بردن ولوم، دست میکس من هست و لازم نیست با پن کردن ولوم را کم و زیاد کنه.بنا براین وقتی wave شما بجای این که وسط باشه تبدیل به دوتا لاین میشه که مقدار چپ یا راست بودن هریک 100درصده چرا باید تاثیر شنیداری این دو روش متفاوت باشن؟(با فرض ثابت بودن مجموع ولوم خروجی).شرکتی که پلاگین ویوز را تولید میکنه چند سال پیش یک DVDبیرون داد که در اون چند پروژه رو یا wavesمیکس کرده بودن.یه جور آموزش این پلاگین بود.در اکثر پروژه ها من متوجه شدم که لاین های مونو داپلیکیت شده بودن و به چپ و راست (هم اندازه و 100درصد)پن شده بودن و واقعا هم تاثیر شنیداریش متفاوت بود.سوالم اینه که مکانیسمی که در الکترونیک این قضیه وجود داره و باعث تفاوت میشه چیه.
     
  12. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    نکته در اینه که حتی کیکی که یه لاین مونوئه با دوتا کیکی که 100درصد پن میشن متفاوت میشه از نظر صدایی(کاری به ولوم نداریم)
     
  13. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,638
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,132 / 1 / -2
    نه نه !اشتباه نکنید .من نمیگم برا کم و زیاد کردن ولوم، پن انجام بدیم.
    وقتی که شما صدا رو پن میکنی ، یعنی از مرکز به طرفین میبری شدت صدا کم میشه ، اما خود سیستم اتوماتیک برای خنثی کردن این اثر میاد شدت صدا رو کم و یا زیاد میکنه تا جبران بشه و شما صدا رو کمتر(یا بیشتر برا زمانی که از طرفین به وسط پن میکنید) نشنوی.
    و باعث میشه تک لاین (مونو)متفاوت بشه.حتما یکی از اون مقالات رو بخونین ، خیلی بهتر از من توضیح داده.
    ---------------------

    استریو واقعی یعنی باند چپ و راست دو صدای متفاوت داشته باشن، با کپی و پن کردن 100 درصد لاین مونو استریو مصنوعی رو میسازن.ممکنه دلایل دیگه هم داشته باشه
    چون تو لاین مونو چپ و راست رو با هم جمع میکنه ولی تو حالت 100 درصد پن، شما جمع نشده رو میشنوید فرق از اینجا حاصل میشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +941 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    سلام فکر کنم منظورتو فهمیدم.اگه شما یک صدای مونو داشته باشین.اونو کپی کنین و هر نسخه از صدا رو تا ته به یک طرف پن کنید هیچ اتفاقی نمیفته فقط مقدار صدا زیاد میشه.
    نکته اون آموزشی که شما دیدی این بود که تو اون آموزش فقط پن نمیکردن بلکه به یکی از نسخه های صدا در حد چند میلی ثانیه تاخیر میدادن که باعث ایجاد بعد تو صدا یا استریو ایمیجینگ میشه که بهش میگن haas effect
    در مورد این بحث بنده و دیگر دوستان توضیحات کامل در تاپیک آموزش میکس آقای احمد زاده در اختیار قرار دادیم.توی اینترنت هم سرچ کنید کامل موجوده

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...